handdator

Visa fullständig version : Är det här upplägget en omöjlighet?


Rikard Jansson
2011-03-30, 16:15
Har på senaste tiden släppt opti-nojan och börjat köra lite mer fritt. Inga upplägg eller liknande, och har fungerat bra.

Förutom att det inte känns opti.

Kan dra lite uppskattade RM först - 100x11, 120x2-3, 110x4-5

Vill köra bänk tre dagar i veckan, ett med volym, med 3-5 tior eller åttor på 90 eller 95, samt några lätta set och några failset på 100. Nästa pass vill jag ha varannat vecka tung dödbänk, då ettor, på 120+ kg, gärna 125 också, och varannat klossbänk med treor på 120-130. Det tredje passet vill jag köra tunga treor på 110-120, beroende på dagsformen, kanske en 5-6 set.

Vill även köra såpass mycket strikt militärpress och hantelpress att bänken utgör 50% av tiden (på ett 100minuters pass).

Vill heller inte bli övertränad.

Omöjligt?

EeJay
2011-03-30, 17:44
Omöjligt är det väl inte. Vi alla är olika och jag är tillexempel en sådan som kan köra samma muskelgrupp flera dagar i veckan utan problem. Kan även köra samma muskelgrupp två dagar i rad och kan ofta vara starkare dag 2 (tack vare ökad stretch-shortening med en stelare muskel).

Jag kör dock efter en princip att om jag ökar i styrka genom att köra en sak i veckan(tillexempel ett bröstpass) så finns det inte sån stor vits i att köra fler bröstpass. När jag stannar i styrkeökningen då är det dags att öka träningsnivån.

sweetkarolina
2011-03-30, 20:41
Om jag var du skulle jag byta det första passet med åttor-tior till treor-femmor på samma vikter 90-95-100 kg. De två andra passen är liksom kanske rimliga att klara sig igenom men då tror jag att iaf jag skulle behövt ett lätt pass till. Och även om man kör 10or så är det inte lätt, snarare tvärtom. Dessutom tycker inte jag att åttor-tior har någon direkt överföring till 1RM vilket ju borde vara ditt primära syfte. Man blir bra på det man tränar, eh visst man behöver inte köra bara ettor, men mer än fem reps tror jag inte har så bra överföring alls. Bättre då att göra tex 5-7 treor på ca 95 och göra dessa explosivt.

Men jag är ju lite äldre än dig och får jobba med en långsammare återhämtning. I din ålder är det högst möjligt att klara av även det mest omöjliga program. I min ålder däremot...

Rikard Jansson
2011-03-30, 20:46
Av någon märklig anledning stagnerar jag ganska fort och kan till och med gå back om jag slutar köra åttor och tior, vill egentligen mata på fail-treor på 115+ varenda pass men det funkar inte :( Men så är jag lite konstig också -.-

Också märkligt att jag på samma dag startade två trådar där jag frågade om olika upplägg i varje. Dock så är det mitt "drömschema" och det andra lite mer rimligt :) Jag verkar ha väldigt lätt för att bli nertränad :(

pejo
2011-03-30, 21:36
I min ålder däremot...
Men vänta nu.. Du är väl bara 25?
Jag tyckte inte det var några problem att köra varje dag om man vänjer sig vid det långsamt och inte gör några reps där man ligger nära fail.

Stefan J
2011-03-30, 21:42
Om jag var du skulle jag byta det första passet med åttor-tior till treor-femmor på samma vikter 90-95-100 kg. De två andra passen är liksom kanske rimliga att klara sig igenom men då tror jag att iaf jag skulle behövt ett lätt pass till. Och även om man kör 10or så är det inte lätt, snarare tvärtom. Dessutom tycker inte jag att åttor-tior har någon direkt överföring till 1RM vilket ju borde vara ditt primära syfte. Man blir bra på det man tränar, eh visst man behöver inte köra bara ettor, men mer än fem reps tror jag inte har så bra överföring alls. Bättre då att göra tex 5-7 treor på ca 95 och göra dessa explosivt.

Men jag är ju lite äldre än dig och får jobba med en långsammare återhämtning. I din ålder är det högst möjligt att klara av även det mest omöjliga program. I min ålder däremot...

... är klimakteriet runt hörnet och lurpassar! :D

sweetkarolina
2011-03-31, 09:51
Haha, 25 ja, ena foten i graven mao.

Nä, men jag har varit gammal länge. Ungdomliga återhämtningstider har jag aldrig upplevt, men sett träningskamrater. Nåja.

Pejo, jag instämmer med att det går att köra (i princip) varje dag men då är det nog viktigt att alltid ha marginal på vikterna. Som jag förstod på Rikard skulle ju failande vara en rätt konsekvent del i träningen och då tror jag man bränner ut sig snarare än blir starkare.