handdator

Visa fullständig version : Ont/klump i halsen när man springer!


Sushipinne
2011-03-30, 16:13
Tjenare. Jag får ont i halsen efter att ha sprungit cirka 2km. Eller ja, mer joggat då. Det känns typ som om man får en klump i halsen, och det blir svårare att andas, plus att det kommer upp jätte mycket slem ur halsen.

Någon som får likadant?
Någon som vet hur man motverkar detta?

Tackar på förhand!

zool80
2011-03-30, 16:43
Tjenare. Jag får ont i halsen efter att ha sprungit cirka 2km. Eller ja, mer joggat då. Det känns typ som om man får en klump i halsen, och det blir svårare att andas, plus att det kommer upp jätte mycket slem ur halsen.

Någon som får likadant?
Någon som vet hur man motverkar detta?

Tackar på förhand!

Kan ha med din sköldkörtel att göra. Tycker du ska kolla upp det där med en läkare. Om du har förstorad sköldkörtel (struma) så kanske du måste ha någon slags medicinering.

Sushipinne
2011-03-30, 23:11
Kan ha med din sköldkörtel att göra. Tycker du ska kolla upp det där med en läkare. Om du har förstorad sköldkörtel (struma) så kanske du måste ha någon slags medicinering.

hm. okej, får väl ta och göra de ;D

Owe
2011-03-31, 00:20
En annan tanke är om du har mycket stress i ditt liv just nu?
Det finns en stressrelaterad åkomma som visar sig som klump i halsen.

MVH
Owe

14K
2011-03-31, 00:25
Jag får nåt liknande men då får jag väldans tryck i bröstet, kan va att hjärtat vill hoppa ur eller att konditionen är kass.

zool80
2011-03-31, 00:33
Jag får nåt liknande men då får jag väldans tryck i bröstet, kan va att hjärtat vill hoppa ur eller att konditionen är kass.

Koffein kan ha sådan effekt, om man överdoserar eller är känslig. Eller så kanske du har kass kondition som du sa ;).

14K
2011-03-31, 00:35
Koffein kan ha sådan effekt, om man överdoserar eller är känslig. Eller så kanske du har kass kondition som du sa ;).

Dricker max 1-2 koppar per dag. Anser inte det som överdosering. Riktar sig mer mot kass kondition. Frågan är om det går bort av sig själv.

zool80
2011-03-31, 00:41
Dricker max 1-2 koppar per dag. Anser inte det som överdosering. Riktar sig mer mot kass kondition. Frågan är om det går bort av sig själv.

Beror väl på hur stora kopparna är och hur känslig du är. Flesta PWO tillskott innehåller hög mängd koffein (många kreatin blandningar bla). Så du inte kör på något sådant och missat det.

14K
2011-03-31, 00:43
Beror väl på hur stora kopparna är och hur känslig du är. Flesta PWO tillskott innehåller hög mängd koffein (många kreatin blandningar bla). Så du inte kör på något sådant och missat det.

En vanlig mugg, IKEA mugg typ.. ca. 3dl. O jag kör endast på EAA o BCAA. Och känslig till kaffe tror jag inte att jag är, kan dricka en kopp kaffe innan jag ska sova o ändå sova gott. Gör inte det varje dag, men om man ätit middag ute/fest.

zool80
2011-03-31, 00:53
En vanlig mugg, IKEA mugg typ.. ca. 3dl. O jag kör endast på EAA o BCAA. Och känslig till kaffe tror jag inte att jag är, kan dricka en kopp kaffe innan jag ska sova o ändå sova gott. Gör inte det varje dag, men om man ätit middag ute/fest. Så länge det inte är EAA-XXX. den innehåller rätt mkt koffein om jag inte har helt fel.

Nää, låter inte som att det borde vara koffein. Kanske värt att kolla upp om det inte försvinner? Kan även vara sköldkörteln som jag nämnde tidigare då ett vanligt symptom är smärtor i bröstet.

Sushipinne
2011-04-01, 08:48
Aja, tanken är väl att jag ska ringa till sjukvårdsrådgivningen. Höra lite med dom också! Meddelar så fort jag fått svar ifrån dom. Tack alla som svarat! ;D

zool80
2011-04-01, 16:32
Aja, tanken är väl att jag ska ringa till sjukvårdsrådgivningen. Höra lite med dom också! Meddelar så fort jag fått svar ifrån dom. Tack alla som svarat! ;D

sjukvårdsrådgivningen är ju helt värdelös.. De kan ju absolut ingenting och så sitter de och söker på google för att försöka klämma fram svar. Söka på nätet kan man ju göra själv.

Big Sleazy
2011-04-01, 17:11
..

Benjila
2011-04-01, 18:50
sjukvårdsrådgivningen är ju helt värdelös.. De kan ju absolut ingenting och så sitter de och söker på google för att försöka klämma fram svar. Söka på nätet kan man ju göra själv.
Söka på google och hitta ditt super svar? ;)

Tror nog de kan mer än så.

Tolkia
2011-04-01, 21:49
Sköldkörteln är väl kanske inte det första jag skulle tänka på om någon får svårt att andas när han/hon springer.

Kan du beskriva lite mer detaljerat hur det känns? Får du andnöd? Är det svårt att få in luft, eller svårt att få ut luft (eller båda)? Hur bra kondition har du? Är det tungt för dig att springa 2 km, springer du fort, hur slut är du efteråt? Har du varit ute och sprungit i kyla, eller springer du inomhus på löpband?

mattilainen
2011-04-01, 22:36
Kan ju också fråga om det är kallt när du springer. detta får jag en konstig känsla av.

14K
2011-04-02, 13:15
Sköldkörteln är väl kanske inte det första jag skulle tänka på om någon får svårt att andas när han/hon springer.

Kan du beskriva lite mer detaljerat hur det känns? Får du andnöd? Är det svårt att få in luft, eller svårt att få ut luft (eller båda)? Hur bra kondition har du? Är det tungt för dig att springa 2 km, springer du fort, hur slut är du efteråt? Har du varit ute och sprungit i kyla, eller springer du inomhus på löpband?

Jag kan iaf berätta min version så länge eftersom jag har nåt liknande problem. Jag springer inomhus på löpband, mellan 8-10km/h. Efter 5-10min känner jag en väldans tryck i bröstet, en bit ovanför solarplexus. Pulsen är då ganska hög (ca 160, 170) o blir svårt o andas in. Jag har ingen bra kondition och jag gissar att det är pga det. Men kan inte va helst säkert va det beror på.