handdator

Visa fullständig version : Från spinkis till vältränad..


Sidor : [1] 2

Robban10
2011-03-30, 13:09
Hej! Har aldrig styrketränat, men lirade innebandy i 8 år, la av för att jag hade för lite fritid(läs: dator) och för mycket lathet. Detta är dock 6-7 år sedan. Och jag börjar känna att min kropp inte riktigt hänger med ibland. Har alltid velat börja träna igen, då jag tycker att det är riktigt skönt. Men nu jävlar är det dags, det är bara att köra!! :D

Namn: Robban
Ålder: 24
Längd: 188cm
StartVikt: 62kg
NuvarandeVikt: 62kg
Gym: Friskis & Svettis

Styrketräning: Måndag, Onsdag och Fredag - Kommer att köra efter SL5x5. Och kommer kanske att komplettera med lite magövningar.

Konditionsträning: Tisdag och Torsdag. Löpning korta sträckor, 3-5km, med högt tempo(för mig iaf), 5min/km. Kommer försöka variera med lite cykling också. Samt att jag snart(om våren kan komma någon gång!!!) kommer att börja cykla till jobbet, 8km.

Mat: Jag är väldigt dålig på att hålla koll på vad jag äter. Men jag ska försöka börja hålla koll, så att jag ligger på kcal+.

Mål: Mitt mål är väl i första hand att må bättre. Tätt efter så kommer vikt ökning, vill först över 75 kg iaf. Sen får jag se om jag tycker att det behövs mer.

(Före bild kommer väl upp snart)

Robban10
2011-03-30, 13:17
Första passet avklarat idag.

Knäböj 5x5 - 20kg

Bänkpress 5x5 - 20kg

Skivstångs rodd 5x5- 20kg

Testade lite andra övningar också.

En arms hantellyft Biceps 3x8 - 8kg

En arms hantellyft Triceps 3x8 - 5kg

Tävlade även mot en kompis i plankan, jag gav upp först alla 3 ggr. :D
30 sec, 20 sec och 40 sec. :D Ingen vinnarskalle där inte.

Allt som allt så kändes det riktigt skönt att äntligen vara igång. Får väl se om man kan röra sig imorgon. :D

Danne2k
2011-03-31, 11:27
Jäkligt kul att du är igång, kommer kännas jävligt skönt!

75 kg är ett bra viktmål på sikt men du kommer att behöva lägga på dig en hel del muskler för att nå dit, givetvis beroende på hur mycket fett du är villig att "få på köpet" :)

70 kg är ett bra "delmål", bara där kommer du att se en ganska stor kroppslig förändring om du når det på kanske 3 månader eller liknande.

Hur kändes tekniken i basövningarna?

Jag har också journal här, checka in om du har tråkigt (står i signaturen).

Knaz
2011-03-31, 12:31
Den här ska bli kul att följa ! :)

Robban10
2011-03-31, 15:49
Danne: Ja, alltså, klart att jag kan behöva lite fett också. Så länge man ser muskulös ut. Men jag vill ju inte bli tjock, absolut inte. :D Knäböj och bänkpress kändes jätte bra, tror inte det var några problem där. Skivstångs rodden kändes halvbra, tror jag slarvade med vissa reps.

Knaz: Kul att höra, ska göra mitt bästa för att uppdatera! :)

Här följer lite bilder.

Nykropp
2011-03-31, 16:43
Omvänd resa mot mig. Kör så det ryker!!! :)

Danne2k
2011-03-31, 16:48
Omvänd resa mot mig. Kör så det ryker!!! :)

Då kan ni mötas på 80 kg ;)

Danne2k
2011-03-31, 16:49
Sexiga bilder Robban! Grymt bra utgångsläge för att bygga har du iaf! Bara att äta, äta, äta, äta, träna, sova och sen äta lite till :D

Nykropp
2011-03-31, 16:54
Då kan ni mötas på 80 kg ;)

Fanimej sant. Försten till 80 vinner!!!:)

Robban10
2011-03-31, 16:56
Fanimej sant. Försten till 80 vinner!!!:)

Helvete! Då tar jag bort konditionsträningen och försöker äta ännu mer! ;)

Danne2k
2011-03-31, 17:08
bulk bulk bulk bulk!

Robban10
2011-04-01, 08:47
Andra passet...

Knäböj 2x5 - 20kg

Knäböj 5x5 - 25kg

Overhead Press 5x5(hittar ingen bra översättning) - 20kg

Marklyft 1x5 - 25kg

Marklyft 1x5 - 40kg

Plankan - 2x45sek

Nu är det dags att åka till jobbet! Woho :D

Danne2k
2011-04-01, 11:40
Nice!

Antar att 2x5 @ 20 kg på knäböj var lite uppvärmning?
Den behöver du inte skriva upp imo :)

Typ alla här inne vet vad vad overhead press är, annars funkar "militärpress" lika bra.

Hur kändes marklyften?

Robban10
2011-04-01, 13:42
Nice!

Antar att 2x5 @ 20 kg på knäböj var lite uppvärmning?
Den behöver du inte skriva upp imo :)

Typ alla här inne vet vad vad overhead press är, annars funkar "militärpress" lika bra.

Hur kändes marklyften?

Haha, det är så nära vikten jag tränar med. Nästan som att köra 5x7 :) Men kan säga att känns i benen idag. :) Marklyften kändes bra, insåg efter att kört militärpress, att jag använde fel teknik. Finns det vikter som väger 1kg? Jag hittade inga på gymmet iaf. :/ Blir tungt om jag ska höja 5kg varje gång.

Danne2k
2011-04-01, 16:41
Haha, det är så nära vikten jag tränar med. Nästan som att köra 5x7 :) Men kan säga att känns i benen idag. :) Marklyften kändes bra, insåg efter att kört militärpress, att jag använde fel teknik. Finns det vikter som väger 1kg? Jag hittade inga på gymmet iaf. :/ Blir tungt om jag ska höja 5kg varje gång.

Egentligen skulle du ju ha kört 22,5 kg i knäböjen iofs, kom jag på nu.
Det finns 1,25 kg vikter på alla gym och speciellt alla Friskis, de är små och mörkgrå (tror jag). Finns det inga sådana skulle jag på allvar fundera på att byta gym, eller säga till att dom måste köpa in det, för det är fan standard.
Du ska väl höja 2,5 kg varje gång? Det är en 1,25 kg på varje sida.

I militärpress är det viktigt att skjuta fram överkropp/huvud när vikten är på väg upp.
Tänk även på att ha buktryck, in med luft, spänn magen, andas inte förrän du har gjort en repetition.

Titta igenom dessa:

GJFjYyA40ss

SAXPJ3PfdyY

Freddow
2011-04-01, 16:48
Lycka till! :) kommer följa din journal o hoppas du får dem resultaten du hoppas på! :)

Robban10
2011-04-01, 19:13
Egentligen skulle du ju ha kört 22,5 kg i knäböjen iofs, kom jag på nu.
Det finns 1,25 kg vikter på alla gym och speciellt alla Friskis, de är små och mörkgrå (tror jag). Finns det inga sådana skulle jag på allvar fundera på att byta gym, eller säga till att dom måste köpa in det, för det är fan standard.
Du ska väl höja 2,5 kg varje gång? Det är en 1,25 kg på varje sida.

I militärpress är det viktigt att skjuta fram överkropp/huvud när vikten är på väg upp.
Tänk även på att ha buktryck, in med luft, spänn magen, andas inte förrän du har gjort en repetition.

Ja, jag vet att jag skulle ha ökat med 1,25kg på varje sida, men hittade inte de vikterna. Så det fick bli 2,5kg. Det va väldigt rörigt bland alla vikter, men ska kolla lite noggrannare nästa gång.

Militärpress alltså, jag hade definitivt fel teknik. Får öva med en sopborste hemma ;)


Lycka till! :) kommer följa din journal o hoppas du får dem resultaten du hoppas på! :)

Tack, kul att höra! Det hoppas verkligen jag med. :D

Robban10
2011-04-04, 20:24
Knäböj 5x5 - 25kg (ändrade inte vikten, då jag gjorde "fel" förra gången) :D

Bänkpress 5x5 - 22,5kg

Skivstångs rodd 5x5 - 22,5kg

Plankan - 75sec, 45sec

Och sen lite situps och korta plank set.

Detta är tredje gången jag tränar, första gången var med en tjejkompis och hon klankade ner på detta träningsschema, "ska du inte köra de, de och de" "Men du tränar ju inte......" Blablablabla

Och idag träffade jag en annan tjejkompis på gymmet, som också tycker detta träningsschema är "värdelöst", kan man väl tolka det som.

Man blir så sjukt irriterad och omotiverad när folk säger så. Inte för att jag egentligen bryr mig speciellt mycket vad dem tycker.

Till den andra tjejen sa jag: Vi får väl se om 2-3 månader...
Så nu hoppas jag ännu mer på resultat!!! :D

PS: Frukost före träning på morgonen eller efter?

Danne2k
2011-04-04, 22:45
Bra tränat!

Vafan är det för fel på tjejer, undrar jag ibland? De flesta vet inte hur man tränar hårt och tungt och är dessutom rädda att dom ska få en massa muskler bara dom tittar på en för tung hantel, dagens sanning tyvärr.. Finns många undantag här på kolozzeum dock, tjejer som tränar stenhårt och så ser dom också riktigt bra ut!

Knäböj är tex. den överlägset bästa övningen för att få en snyggare/rundare bakdel, något många tjejer som tränar strävar efter men tyvärr också något de flesta tjejer (som tränar) knappast känner till.

Exakt vad är det dom påstår att du inte tränar? Stronglifts är ett helkroppsprogram så du tränar hela kroppen varje gång, detta är fördelaktigt för många, speciellt nybörjare (dit jag ibland räknar mig själv också) jämfört med att splitta upp kroppen på 3 dagar som många gör. Finns massor av studier m.m. att läsa om det, ifall du är intresserad!

Knäböj tränar, förutom hela benen, även ryggen, bålen, balans, kordination, rörlighet samt även psyket (när det börjar bli riktigt tungt).

Marklyft likaså + övre ryggen, greppstyrka och underarmar. Bänkpress tränar hela framsida överkropp (förutom mage) samt triceps och stångrodd tränar baksida lår, ländrygg, övre rygg (skuldror), biceps samt underarmar/greppstyrka.

Ett tips kan vara att läsa på lite om övningarna så du kan argumentera bättre.

Jag brukar säga att främsta anledningen till att man ska träna basövningar (marklyft, knäböj etc). är att din kropp är en enhet och fungerar precis så, det är därför ganska rimligt/logiskt att den ska tränas därefter!

Schemat är långt ifrån värdelöst, det är utformat av en av de mest respekterade lyftarna/coacherna i världen som tränat 25 år och tävlat i 10 år.
Folk som kommer med sådana uttalanden borde kolla upp saker lite bättre först..
http://startingstrength.wikia.com/wiki/Mark_Rippetoe

Frukost (eller någon form av måltid) före ett träningspass är inte nödvändigt om du inte känner att det är ett måste för prestationen. Målet EFTER träningen är alltid det viktigaste och det finns många som alltid tränar på fastande mage (även jag, då och då.) och tycker det funkar hur bra som helst. Dock är det bra att ta någon form av protein före träningen om du tränar på helt tom mage. Tex. EAA, vassle eller protein från mat (mjölk, ägg etc). Den eventuella hungern försvinner i princip alltid under passet vid träning på fastande mage.


Sry för långt inlägg men blev lite irriterad :o

Robban10
2011-04-05, 14:36
Haha Danne, du och dina långa inlägg. Men tack, du håller min motivation uppe med ditt engagemang! :D

Jag är inge bra på att övertala någon, känner inte att jag behöver göra det heller. :D Så länge jag tror på det, och ser resultat(förhoppningsvis). :)

Det är några månader kvar tills jag ser någon ytlig skillnad, men då jävlar ska jag visa upp det. ;) Och då får dem se att det fungerar.

Imorgon blir det ett tidigt träningspass, så då får det bli ett par ägg och lite mjölk innan! :D

Robbmeister
2011-04-05, 15:23
Haha känner igen det där med tjejer som kritiserar scheman. Det går inte att argumentera mot dom för då drar dom upp saker som ''tränaren på gymmet sa att det är bättre med maskiner bla bla bla'' :D

Botte 1992
2011-04-05, 16:15
Härligt. Jag vägde 62 och var spinkig när jag började, väger 83 nu! Ge aldrig upp, och ät mer när du är mätt. Bara ät! Lycka till! Ska nog börja med en journal nu.

Danne2k
2011-04-05, 16:58
Haha Danne, du och dina långa inlägg. Men tack, du håller min motivation uppe med ditt engagemang! :D

Jag är inge bra på att övertala någon, känner inte att jag behöver göra det heller. :D Så länge jag tror på det, och ser resultat(förhoppningsvis).

Det är några månader kvar tills jag ser någon ytlig skillnad, men då jävlar ska jag visa upp det. Och då får dem se att det fungerar.

Imorgon blir det ett tidigt träningspass, så då får det bli ett par ägg och lite mjölk innan! :D

Haha lugnt, can't help myself ;)

Näe det är klart du inte behöver övertala de, kan dock vara skönt att få de att förstå att det faktiskt är ett bra schema just eftersom de är dina vänner och det är som sagt drygt att ha folk som "klagar" på det man gör, för ofta.

Är de sånna som bara kör maskiner och aldrig speciellt tungt heller?

Be de prova dina övningar nån gång så får de känna hur det känns :)

Nykropp
2011-04-05, 17:31
Be dom snacka med handen! Du lär märka resultat rätt snart över rygg om du kör mark. Jag märker att mina vad fan dom nu heter, musklerna precis under nacke som går ut mot axlarna har tuffat till sig ordentligt. Chins hjälper väl till där också iofs. Även nedre del av ryggen får sitt vid mark. Så skit i maskinerna. :)

Robban10
2011-04-05, 18:09
Haha känner igen det där med tjejer som kritiserar scheman. Det går inte att argumentera mot dom för då drar dom upp saker som ''tränaren på gymmet sa att det är bättre med maskiner bla bla bla'' :D

Jo, det är väl vanligt att man tror på tränarna eftersom de är "utbildade". Jag trodde det också förut, när jag test tränade för 3 år sedan, tröttande dock efter 1 vecka. Man blev som en förprogrammerad robot...

Härligt. Jag vägde 62 och var spinkig när jag började, väger 83 nu! Ge aldrig upp, och ät mer när du är mätt. Bara ät! Lycka till! Ska nog börja med en journal nu.

Fan va grymt, hur lång tid tog det för dig att komma upp i den vikten? Och hur lång är du?

Haha lugnt, can't help myself ;)

Näe det är klart du inte behöver övertala de, kan dock vara skönt att få de att förstå att det faktiskt är ett bra schema just eftersom de är dina vänner och det är som sagt drygt att ha folk som "klagar" på det man gör, för ofta.

Är de sånna som bara kör maskiner och aldrig speciellt tungt heller?

Be de prova dina övningar nån gång så får de känna hur det känns :)

Den ena kör iaf löpband, spinning, gympa och maskiner. Vikter på maskinerna vet jag inte. Har aldrig frågat, och kommer inte fråga heller. :D

Be dom snacka med handen! Du lär märka resultat rätt snart över rygg om du kör mark. Jag märker att mina vad fan dom nu heter, musklerna precis under nacke som går ut mot axlarna har tuffat till sig ordentligt. Chins hjälper väl till där också iofs. Även nedre del av ryggen får sitt vid mark. Så skit i maskinerna. :)

Skulle vara kul att köra ett Chins test nu, och ett efter 1 månad. Ska nog testa imorgon hur många jag orkar.

Danne2k
2011-04-05, 18:23
Löpbanden ja, vad vore tjejerna utan sina löpband :D

Chins borde du köra varje pass du kör skivstångsrodd. Om du vill kan du variera vartannat pass med att köra ett brett grepp (bredare än axelbrett, pröva dig fram) med handflatorna FRÅN kroppen och smalt grepp (sk. "pull-ups) med handflatorna MOT kroppen, runt 3 set är lagom.

Några set bicepscurl med rak stång kan du också med fördel slänga in på samma pass, eller det andra, om du vill ha lite mer specifik armträning.

Robban10
2011-04-06, 20:58
Det blev ett sent pass idag, hade ingen ork på morgonen. :D

Knäböj 5x5 - 27,5kg

Militärpress 2x5 - 25kg

Militärpress 3x5 - 20kg

Marklyft 1x5 - 45kg

Chins 3x3 - KV

Plankan och diverse situps

Militärpressen gick åt skogen, orkade inte fler set på 25kg, medan 20kg var nästan för lätt. Testar på 25kg igen nästa gång, så får vi se. Tekniken den här gången kändes bra och korrekt.

Danne, jag tror att jag måste lägga till lite armövningar, är så sjukt svag! :D

Knaz
2011-04-06, 21:00
Om 25 va för tungt och 20 va för lätt så kan du ju alltid testa 22,5 ;) Ett tips bara ^^

Robban10
2011-04-06, 21:03
Om 25 va för tungt och 20 va för lätt så kan du ju alltid testa 22,5 ;) Ett tips bara ^^

I know! Dum som man är så tänker man inte på det när man väl står där. :( Försöker på 25kg igen, SKA KLARA DET! :D Annars får jag gå ner på 22,5kg.

Knaz
2011-04-06, 21:05
I know! Dum som man är så tänker man inte på det när man väl står där. :( Försöker på 25kg igen, SKA KLARA DET! :D Annars får jag gå ner på 22,5kg.

Haha ne jag vet, när man väl är inne i tränandet så tänker man inte så mycket ^^ Sen kan de ju vara så att du bara hade en dålig dag för militärpressen ^^

Nykropp
2011-04-06, 21:55
Jag fick höra att man inte skulle köra knäböj och mark på samma pass. Dom tog ut varandra eller vad det nu var. Bättre dela upp det tydligen.

Sedan testa att börja med mark och dra pressarna efter. Så orkar du kanske fler set på marken. Fina grejjer mark! :)

Danne2k
2011-04-06, 22:21
Jobbigt med militärpressen, men det släpper nästa gång.
Tung övning är det, träningskompisens "adept" klarade knappt att pressa stången första gångerna :p
Gäller att du är explosiv i startläget, trycker upp vikten i taket lixom.

Lägg in lite armträning du, men inte för mycket. I princip alla övningar du kör förutom knäböj tränar redan armarna på ett eller annat sätt.


Jag fick höra att man inte skulle köra knäböj och mark på samma pass. Dom tog ut varandra eller vad det nu var. Bättre dela upp det tydligen.

Sedan testa att börja med mark och dra pressarna efter. Så orkar du kanske fler set på marken. Fina grejjer mark! :)

Nja dedär är väl lite olika vad man föredrar. Många styrkelyftare (som tränar just specifikt för mark och böj) kör dom ofta på samma dagar och både i Stronglifts och Jim Wendlers 5/3/1 (som båda är kända scheman) har man knäböj och marklyft på samma pass.

Själv gillar jag inte riktigt att ha det på samma pass men det är bara jag.
Sen på lägre vikter spelar det ännu mindre roll att köra dom tillsammans.

Robban10
2011-04-06, 22:45
Jag fick höra att man inte skulle köra knäböj och mark på samma pass. Dom tog ut varandra eller vad det nu var. Bättre dela upp det tydligen.

Sedan testa att börja med mark och dra pressarna efter. Så orkar du kanske fler set på marken. Fina grejjer mark! :)

Jag följer ett beprövat schema, så jag förlitar mig på dem nu. Börjar jag känna att något inte känns bra, så får jag tänka om. Och jag kör alltid bara ett set på marklyften. :D

Jobbigt med militärpressen, men det släpper nästa gång.
Tung övning är det, träningskompisens "adept" klarade knappt att pressa stången första gångerna :p
Gäller att du är explosiv i startläget, trycker upp vikten i taket lixom.

Lägg in lite armträning du, men inte för mycket. I princip alla övningar du kör förutom knäböj tränar redan armarna på ett eller annat sätt.


Tror det går bättre nästa gång. Tänkte variera mellan pull-ups, chins och skivstångscurl, så får jag se om jag känner att det fungerar.

Robban10
2011-04-08, 18:48
Knäböj 5x5 - 30kg

Plankan 3x40sec

Bänkpress 5x5 - 27,5kg

Skivstångs rodd 5x5 - 27,5kg

Kände mig sliten/hängig igår och idag under dagen, men kände mig hur pigg som helst under träningspasset och efter(nu)!! :D Skumt det där..

Robban10
2011-04-11, 20:53
Knäböj 5x5 - 32,5kg

Knäböjen var lätt förut, men nu flyger man i stortsett upp på varje rep.

Militärpress 4x5 - 25kg

Den där sista på sista setet är fan svår! Ska testa med lite mer vila.

Militärpress 2x4 - 25kg

Marklyft 1x5 - 50kg

Plankan - 1x60sec 3x30sec

Chins 3x3 - KV

Cyklade till gymmet idag, det är iofs inte så långt. Men så mycket skönare än att gå, samt att man kommer hem till maten snabbare!!! :D

Snart har jag tränat i 2 veckor, och redan känner jag mig piggare, friskare och starkare! *flex*

Någon som har något tips på handledsövningar samt stretching för handleder? Spelat för mycket dator... :smash: Så skulle behöva öva upp dem lite lätt. Tack på förhand! :)

Botte 1992
2011-04-11, 21:21
Fan va grymt, hur lång tid tog det för dig att komma upp i den vikten? Och hur lång är du?

Dessa info finns i min journal! :D

Någon som har något tips på handledsövningar samt stretching för handleder? Spelat för mycket dator... :smash: Så skulle behöva öva upp dem lite lätt. Tack på förhand! :)

Jag väntar på min CoC Trainer. Har samma problem som du, det var lugnt i något år men nu pallar mina grepp inte med. Jag kände precis hur mina grepp sa till mig idag att jag kunde glömma det när jag lyfte upp 90 kilos stången och skulle köra shrugs. Ska köpa remmar. Men vet inte när.

Ska garanterat följa din journal med.

Danne2k
2011-04-11, 23:35
Ser bra ut Robban, du kämpar på bra!
Prova lite mer vila om det blir tungt i sista setet.
Hur ser kroppsvikten ut?

Robban10
2011-04-12, 00:05
Hade en morgonvikt på 63,5kg i Söndags.

Dricker väldigt mycket vatten/mjölk(3%), och äter ännu mer. Så 70kg fram till Juli-Aug borde inte vara några problem. But only time will tell... :)

christian9
2011-04-12, 00:52
Knäböj 5x5 - 32,5kg

Knäböjen var lätt förut, men nu flyger man i stortsett upp på varje rep.



Det är då man ökar till 35 kg! *flex*

Blir så glad att se sånna här journaler. Jag kom också igång med styrketräning på allvar när jag var 24 - hade gjort lite armhävningar och så tidigare bara, och väääldigt mycket löpning. Tror jag vägde 67 på 179 cm när jag började, jämfört med 77 kg på ungefär samma fettprocent i höstas.

Häng i bara och ha kul! Satsa på att slå PBn så ofta som möjligt, om inte i kg så i reps, och se till att allt det där du äter innehåller så mycket protein som möjligt. Om du orkar räkna på det vill du upp i åtminstonde nånstans runt 150g per dag med din nuvarande kroppsvikt. Kan varmt rekommendera en titt i PepzAdepts träningsdagbok för att lära sig träna (kanske särskilt första vintern han förde journal för uppbyggnadsträning), och en titt i King Grubs deffguide för att lära sig äta (vänd på allt så funkar den bra för uppbyggnad också). Båda revolutionerade verkligen min egen träning.

Robban10
2011-04-13, 08:10
Det är då man ökar till 35 kg! *flex*

Blir så glad att se sånna här journaler. Jag kom också igång med styrketräning på allvar när jag var 24 - hade gjort lite armhävningar och så tidigare bara, och väääldigt mycket löpning. Tror jag vägde 67 på 179 cm när jag började, jämfört med 77 kg på ungefär samma fettprocent i höstas.

Häng i bara och ha kul! Satsa på att slå PBn så ofta som möjligt, om inte i kg så i reps, och se till att allt det där du äter innehåller så mycket protein som möjligt. Om du orkar räkna på det vill du upp i åtminstonde nånstans runt 150g per dag med din nuvarande kroppsvikt. Kan varmt rekommendera en titt i PepzAdepts träningsdagbok för att lära sig träna (kanske särskilt första vintern han förde journal för uppbyggnadsträning), och en titt i King Grubs deffguide för att lära sig äta (vänd på allt så funkar den bra för uppbyggnad också). Båda revolutionerade verkligen min egen träning.

Ökar 2,5kg varje pass, så vikterna stiger ganska fort ändå. :D

Fan va bra kämpat! Jag ska se över dessa två journaler, tack för tipset! :D

Robban10
2011-04-13, 08:16
Knäböj 5x5 - 35kg

Kändes enkelt, förutom första setet.

Bänkpress 5x5 - 30kg

Nu börjar bänkpressen bli tung, men fortfarande så inga problem. Klarar minst 2 ökningar till!!! :D

Skivstångs rodd 5x5 - 30kg

Samma som bänkpressen.

Det var allt jag hann med, på väg in till jobbet nu. Snabbaste passet jag gjort än så länge. Men såg till att inte stressa i övningarna iaf.

Åt 50g keso på morgonen, sen klarade jag inte mer, fy fan va äckligt! Och hinner inte äta något förens 9:50. Klar med gymmet kl 9:00. Är det för lång tid, eller klarar man sig?

Botte 1992
2011-04-13, 22:18
Åt 50g keso på morgonen, sen klarade jag inte mer, fy fan va äckligt! Och hinner inte äta något förens 9:50. Klar med gymmet kl 9:00. Är det för lång tid, eller klarar man sig?

Håller helt med om att keso är äckligt. Fyfan. Ät tonfisk istället, eller ägg. :)
Apropå din fråga, ja det är lugnt som fan. Inom 1-2 timmar ska man helst äta något.

Robban10
2011-04-15, 17:36
Militärpress 2x5 - 25kg

Ställningen för knäböj var upptagen, så gjorde mina uppvärmningsset och dessa 2 set av militärpress.

Plankan 2x40sec

Medan jag väntade på ställningen.

Knäböj 5x5 - 37,5kg

Enkelt, känns nästan som det blir enklare och enklare. :) Men antar att det börjar bli tungt snart.

Militärpress 5x5 - 23,5kg

Råkade ta en kort stång, men 23,5kg var helt okej vikt för mig. Fick kämpa lite med sista rep på sista setet. Blir 25kg nästa gång.

Marklyft 1x5 - 55kg

Börjar bli tungt för mig nu.

Chins 3x3 - KV

Allt som allt, ett mycket skönt pass. Känns att man verkligen mår bättre när man tränar!! :D Imorgon blir det Hardcore Superstar på Cirkus!! :hbang:

Robban10
2011-04-15, 17:37
Håller helt med om att keso är äckligt. Fyfan. Ät tonfisk istället, eller ägg. :)
Apropå din fråga, ja det är lugnt som fan. Inom 1-2 timmar ska man helst äta något.

Åt min första burk tonfisk idag, det va fan gott. :D Blir mycket mer i framtiden! :D

Robban10
2011-04-18, 20:38
Knäböj 5x5 - 40kg

Kändes enklare än förra gången(37,5kg)! :D

Situps - 30, 20, 20, 15, 10

Fördriva tiden för att bänkpressen var upptagen. Testade även med boll, men kändes helt fel, får läsa på tekniken där.

Bänkpress 5x5 - 32,5kg

Kändes helt okej, det var lite tungt på vissa reps, men kan ha varit positionen. Eftersom bänkpressen var upptagen, så jag använde en bänk under knäböjs ställningen. Men låg ej speciellt bekvämt

Skivstångs rodd - 32,5kg

Enkelt, no problems där.

Plankan - 3x30sec

Situps - 20, 15, 10

Väldigt skönt pass, känns verkligen som att alla övningar börjar ta nu när det börjar bli tungt. *flex* Dock så vägde jag mig innan gympasset, 62,5kg :( Måste pressa mer mat! :D

Danne2k
2011-04-19, 09:00
Det är det som är så kul/bra med det där schemat, vikterna ökar från gång till gång men känns ändå lättare eftersom du blir starkare och starkare hela tiden :)

Bra kämpat med maten i lördags btw, imponerande att du fick ner så mycket, dessutom snabbare än mig!

Lampskärm
2011-04-19, 10:55
Så jävla kul att läsa dessa typer av journaler, då jag gjort denna "förvandling" :)

Vägde 75kg sommaren 2009, ligger nu på 88-90kg och är nöjd med min prestation.
Dock inte färdig ännu.. *flex*

Robban10
2011-04-19, 19:11
Det är det som är så kul/bra med det där schemat, vikterna ökar från gång till gång men känns ändå lättare eftersom du blir starkare och starkare hela tiden :)

Bra kämpat med maten i lördags btw, imponerande att du fick ner så mycket, dessutom snabbare än mig!

Ja, det känns jävligt skönt. Mat går alltid ner. ;) Fan såg att gymmet är stängt på fredag. Då är frågan om man ska köra hemmaträning på fredag eller träna på gym på torsdag? Blä...

Så jävla kul att läsa dessa typer av journaler, då jag gjort denna "förvandling" :)

Vägde 75kg sommaren 2009, ligger nu på 88-90kg och är nöjd med min prestation.
Dock inte färdig ännu.. *flex*

Haha, kul att höra! Ska du skapa en journal? Kör så det ryker! :D

Danne2k
2011-04-19, 20:34
Fan såg att gymmet är stängt på fredag. Då är frågan om man ska köra hemmaträning på fredag eller träna på gym på torsdag? Blä...


Träna på lördag, det funkar lika bra, kör du på torsdag får du knappt någon vila från onsdagens pass.

Alternativt kör på ett annat gym på fredag.
Vårat Friskis har öppet på fredag :thumbup:

Robban10
2011-04-19, 20:50
Träna på lördag, det funkar lika bra, kör du på torsdag får du knappt någon vila från onsdagens pass.

Alternativt kör på ett annat gym på fredag.
Vårat Friskis har öppet på fredag :thumbup:

Ja, det var det jag trodde. Jobbar ju på lördag så det funkar inte. :( Haha, ofta ni har öppet men inte Täby! Blir att fråga en kompis om jag kan hänga på till Vallentuna. :D Annars blir det nån hemmaträning, inte lika bra, men bättre än inget.

Danne2k
2011-04-19, 21:51
Ja, det var det jag trodde. Jobbar ju på lördag så det funkar inte. :( Haha, ofta ni har öppet men inte Täby! Blir att fråga en kompis om jag kan hänga på till Vallentuna. :D Annars blir det nån hemmaträning, inte lika bra, men bättre än inget.

Haha jag vet, fett skumt :D

Har öppet 13-17 på fredag, annars som vanligt över hela påskhelgen (förutom måndag, kl 15-21).

Har ni stängt på måndag (annandag påsk) också?

Robban10
2011-04-20, 20:41
Knäböj 5x5 - 42,5kg

Kändes tungt av någon anledning. Kanske för att jag inte cyklade till gymmet? :confused:

Militärpress 5x5 - 25kg

Där fan satt den! Kändes ganska enkelt också. :D

Marklyft 1x5 - 65kg

Oj, detta blev tungt, men det gick! Hur klarar folk 100kg+?! Helt sinnessjukt.. :D Körde även ett uppvärmningsset på 40kg för första gången.

Situps - 30, 25, 20, 15, 10, 8

Kändes som att jag skulle spy vid sista på varje. Haha.

En av de olympiska stängerna var böjd, trodde inte ens det var möjligt. Någon måste ju ha lagt på sjuka vikter. *flex*

Haha jag vet, fett skumt
Har öppet 13-17 på fredag, annars som vanligt över hela påskhelgen (förutom måndag, kl 15-21).

Har ni stängt på måndag (annandag påsk) också?

Nee, öppet 10-20 på måndag. PÅSKEN FÖRSTÖR MIN TRÄNING! Tänkte köpa ett hantelset på jobbet. :D

Knaz
2011-04-20, 21:24
Tror inte de dröjer länge förns du är uppe runt 100 i marklyftet ;) Jag har inte tränat mycket marklyft alls och senast gjorde jag 3x3 på 100 så de kommer även för dig :)

Danne2k
2011-04-20, 23:34
Knäböj 5x5 - 42,5kg

Kändes tungt av någon anledning. Kanske för att jag inte cyklade till gymmet? :confused:

Militärpress 5x5 - 25kg

Där fan satt den! Kändes ganska enkelt också. :D

Marklyft 1x5 - 65kg

Oj, detta blev tungt, men det gick! Hur klarar folk 100kg+?! Helt sinnessjukt.. :D Körde även ett uppvärmningsset på 40kg för första gången.

Situps - 30, 25, 20, 15, 10, 8

Kändes som att jag skulle spy vid sista på varje. Haha.

En av de olympiska stängerna var böjd, trodde inte ens det var möjligt. Någon måste ju ha lagt på sjuka vikter. *flex*



Nee, öppet 10-20 på måndag. PÅSKEN FÖRSTÖR MIN TRÄNING! Tänkte köpa ett hantelset på jobbet. :D

Haha, var skivstången böjd UTAN vikter? Då är den nog permanent skadad. Olympiska stänger kan böjas en hel del när stora vikter används men då ska den givetvis återgå till att vara raka efteråt.
Exempel: http://www.youtube.com/watch?v=3xFm9q1HBKY&feature=fvwrel

Du borde alltid värma upp med (minst) 1 set på 40 kg i marklyft, och kanske gärna ett på 40 och ett på 60 kg när du kommer upp på 80-90 kg.

Detta gäller iofs alla basövningar. Hellre fler uppvärmningsset (du stegrar upp vikten) med få repetitioner än tvärtom.

Nykropp
2011-04-21, 07:46
Starkt jobbat! Jag lovar, innan du vet ordet av så kommer du vara runt 100kg i marklyft. Det handlar bara om att kroppen skall hinna med. Det kändes helt overkligt för mig att klara när jag började också. Men idag reppar jag 5X5 på 100kg. :)

Robban10
2011-04-21, 14:43
Tror inte de dröjer länge förns du är uppe runt 100 i marklyftet. Jag har inte tränat mycket marklyft alls och senast gjorde jag 3x3 på 100 så de kommer även för dig

Vi får hoppas på det! :D

Haha, var skivstången böjd UTAN vikter? Då är den nog permanent skadad. Olympiska stänger kan böjas en hel del när stora vikter används men då ska den givetvis återgå till att vara raka efteråt.
Exempel: http://www.youtube.com/watch?v=3xFm9q1HBKY&feature=fvwrel

Du borde alltid värma upp med (minst) 1 set på 40 kg i marklyft, och kanske gärna ett på 40 och ett på 60 kg när du kommer upp på 80-90 kg.

Detta gäller iofs alla basövningar. Hellre fler uppvärmningsset (du stegrar upp vikten) med få repetitioner än tvärtom.

Jo, nu när vikterna börjar komma upp, så är det dags att börja med det. Japp, den var böjd utan några vikter på. Kan försöka ta en bild till nästa gång. :D

Haha, insåg idag att jag skulle bara höjt till 60kg och inte 65kg. :D Får bli 65kg nästa gång också. Eller om jag tar 67,5kg.

Starkt jobbat! Jag lovar, innan du vet ordet av så kommer du vara runt 100kg i marklyft. Det handlar bara om att kroppen skall hinna med. Det kändes helt overkligt för mig att klara när jag började också. Men idag reppar jag 5X5 på 100kg.

Tack! :D Ja, vi får hoppas på det! Skulle vara så skoj att kunna lyfta något tresiffrigt! :D

Knaz
2011-04-21, 14:48
Haha, insåg idag att jag skulle bara höjt till 60kg och inte 65kg. :D Får bli 65kg nästa gång också. Eller om jag tar 67,5kg.


När du klara 65 så ser jag ingen anledning till att köra på 65 igen. Höj vikten ! :)

Robban10
2011-04-25, 14:25
Knäböj 5x5 - 50kg

Haha, höjde lite mer än vad jag skulle. Klarade det, men tungt var det. :D

Bänkpress 5x5 - 35kg
Bänkpress 2x5 - 37,5kg

35kg kändes för enkelt, så jag trodde att jag hade fel vikt på. Därför testade jag 2 set på 37,5kg

Skivstångs rodd 5x5 - 37,5kg

Åter igen la jag på för mycket vikt. Men klarade av det iaf. :)

Situps - 30, 20, 10

Chins 3x3 - KV

Hela detta pass var konstigt. Hade ingen motivation, då jag inte tränat sen i Onsdags. Och hade ingen koll på vilka vikter jag slutade på förra gången. Men efter passet kändes allt bra igen, taggad som fan på mer! :D

Blivit för mycket alkohol och för lite mat under påskhelgen också. Måste skaffa mig något pulver, till då jag inte hinner/orkar äta.

Danne2k
2011-04-25, 19:38
Haha fan va du höjer då! Du får ha lite bättre koll på vikterna framöver ;)

Ätit dåligt i helgen? Vafan, påsken är ju då man äter riktigt mycket ju!
Du får ta igen det någon dag :)

Robban10
2011-04-26, 15:21
Haha fan va du höjer då! Du får ha lite bättre koll på vikterna framöver ;)

Ätit dåligt i helgen? Vafan, påsken är ju då man äter riktigt mycket ju!
Du får ta igen det någon dag :)

Haha, ja, jag vet! Jag stod där med vikterna, så ser jag framför mig att jag hade 47,5kg förra gången av någon konstig anledning. Samma sak med de andra övningarna. :D Tror det bara hade att göra med att jag var så omotiverad innan jag cyklade dit. :D

Ja, men det är svårt när man jobbar, bor ensam och dricker way too much alcohol. :/

Var hemma hos föräldrarna igår, då blev det äta som fan! Och nu ska jag gå till affären o handla KÖTT! :D

Nykropp
2011-04-26, 15:25
Kött är gott. Fina ökningar. :)

CharlieBB
2011-04-26, 16:26
Kör själv efter SL 5x5 schemat, sen snart 2 veckor tbx bara men det är kul :D!

Kommer följa din journal for sure :P. Lycka till!

Danne2k
2011-04-26, 19:01
Haha, ja, jag vet! Jag stod där med vikterna, så ser jag framför mig att jag hade 47,5kg förra gången av någon konstig anledning. Samma sak med de andra övningarna. :D Tror det bara hade att göra med att jag var så omotiverad innan jag cyklade dit. :D

Ja, men det är svårt när man jobbar, bor ensam och dricker way too much alcohol. :/

Var hemma hos föräldrarna igår, då blev det äta som fan! Och nu ska jag gå till affären o handla KÖTT! :D

Aja huvudsaken är att du ökar i styrka och kroppsvikt, vilket du verkar göra.

Jo jag vet, jobbigt med mat ibland men du får börja göra storkok typ som du kan ha senare i veckan, köttfärssås och olika typer av grytor är ett hett tips.

Ang. alkohol så behöver man knappast vara nykterist (eller dricka lika sällan som jag) för att få fina resultat av träningen. Gillar du att dricka riktigt jävla mycket så gör det men inte för ofta. Gillar du bara att dricka i allmänhet i sociala sammanhang så drick lite mindre när du väl dricker.

Generellt är det nog bättre att dricka sig riktigt full någon gång i månaden än att dricka sig halvfull 1-3 ggr i veckan.

Vilka tider jobbar du imorgon?
Vore kul att dra ett träningspass imorn eftermiddag, käka lite och kolla på barca-real :)
Om du inte jobbar dvs.

Robban10
2011-04-27, 20:51
Knäböj 2x5 - 45kg
Knäböj 2x5 - 47,5kg
Knäböj 1x5 - 50kg

Benen kändes inte bra under uppvärmningen, så jag startade lugnt. Gick bara bättre och bättre. :D

Militärpress 5x5 - 27,5kg

Tänk att jag inte ens klarade 5x5 på 25kg förut! :D Visst, sista rep på sista setet var sjukt tungt. Men jag är brutalt nöjd!

Marklyft 1x5 - 67,5kg

Oj, det där kändes väldigt enkelt! :D

Situps - 30, 20, 10

Fan va jag är nöjd med det här passet! Tränat i 4 veckor nu också. Beställde Isolate Fx och Carbo Fx, då jag känner att jag inte får i mig tillräckligt med något, förutom fett kanske. :D Även bra att ha då jag inte känner för att äta så mycket.

CharlieBB
2011-04-27, 21:05
Det jävligt bra ut, speciellt dom där marklyften -avis-.

:D

Robban10
2011-04-27, 21:16
Det jävligt bra ut, speciellt dom där marklyften -avis-.

:D

Tack, du kommer dit också. Se bara till att få in tekniken, testa gå ner 2,5kg(eller så mycket det behövs) om du inte orkar. Lägg plattor under, så att du kommer upp i rätt höjd.

Jag hade problem med 55kg förut, 2 veckor sedan, nu gick 67,5kg upp hur enkelt som helst. Så det kommer :D

CharlieBB
2011-04-27, 21:21
Tack, du kommer dit också. Se bara till att få in tekniken, testa gå ner 2,5kg(eller så mycket det behövs) om du inte orkar. Lägg plattor under, så att du kommer upp i rätt höjd.

Jag hade problem med 55kg förut, 2 veckor sedan, nu gick 67,5kg upp hur enkelt som helst. Så det kommer :D

Ska försöka, hoppas verkligen att det sitter snart :D grymt sugen på att lyfta hehe.

Imorgon är det iaf dags for PASS A för mig, hoppas att det går bättre med mina "barbell rows" än sist he he:P. Hade du svårt för dom i början också? *mini

Robban10
2011-04-27, 21:34
Ska försöka, hoppas verkligen att det sitter snart :D grymt sugen på att lyfta hehe.

Imorgon är det iaf dags for PASS A för mig, hoppas att det går bättre med mina "barbell rows" än sist he he:P. Hade du svårt för dom i början också? *mini

Pass A tycker jag är det skönaste passet. Älskar bänkpress, gillar iofs alla övningar. :D

Jag blev väldigt trött i benen i början, men efter 30kg så släppte det helt.

CharlieBB
2011-04-27, 21:54
Pass A tycker jag är det skönaste passet. Älskar bänkpress, gillar iofs alla övningar. :D

Jag blev väldigt trött i benen i början, men efter 30kg så släppte det helt.

Härligt, hoppas det är desamma för mig.
Ska inte sno din journal mer förtillfället, haha :D!

Danne2k
2011-04-27, 22:15
Knäböj 2x5 - 45kg
Knäböj 2x5 - 47,5kg
Knäböj 1x5 - 50kg

Benen kändes inte bra under uppvärmningen, så jag startade lugnt. Gick bara bättre och bättre. :D

Militärpress 5x5 - 27,5kg

Tänk att jag inte ens klarade 5x5 på 25kg förut! :D Visst, sista rep på sista setet var sjukt tungt. Men jag är brutalt nöjd!

Marklyft 1x5 - 67,5kg

Oj, det där kändes väldigt enkelt! :D

Situps - 30, 20, 10

Fan va jag är nöjd med det här passet! Tränat i 4 veckor nu också. Beställde Isolate Fx och Carbo Fx, då jag känner att jag inte får i mig tillräckligt med något, förutom fett kanske. :D Även bra att ha då jag inte känner för att äta så mycket.

Många olika vikter du kör på i knäböjen :D
Antar att du kör 5x5 på 52,2 kg nästa gång?

Ska man inte öka 5 kg varje pass i marklyften?

Hur mycket carbo fx beställde du? Kan vara bra direkt efter passet om du har svårt att få i dig (eller inte hinner få i dig) massa mat direkt efter, dock ingen nödvändighet, ska tilläggas.
Du kan få köpa 25 kg kolhydratspulver (typ carbo fx) av mig om du vill, billigt!
Ett misstag jag gjorde för länge sen....

Robban10
2011-04-28, 18:57
Många olika vikter du kör på i knäböjen :D
Antar att du kör 5x5 på 52,2 kg nästa gång?

Ska man inte öka 5 kg varje pass i marklyften?

Hur mycket carbo fx beställde du? Kan vara bra direkt efter passet om du har svårt att få i dig (eller inte hinner få i dig) massa mat direkt efter, dock ingen nödvändighet, ska tilläggas.
Du kan få köpa 25 kg kolhydratspulver (typ carbo fx) av mig om du vill, billigt!
Ett misstag jag gjorde för länge sen....

Ja, det fick bli så med tanke på hur mina ben kändes. Visst kommer jag köra på 52,5kg nästa gång.

Jo, visst ska man öka 5kg varje gång på marklyften, men eftersom jag höjde 10kg förra gången, och det var brutalt jäkla tungt. Så tänkte jag bara höja 2,5kg och 2,5kg nästa gång också. Så ligger jag rätt enligt schema. :D

Beställde bara 3kg carbo fx, och 1,5kg isolate fx för att testa först. Vad är det för något du har 25kg av? Kanske är intresserad. :D

Danne2k
2011-04-28, 19:15
Ja, det fick bli så med tanke på hur mina ben kändes. Visst kommer jag köra på 52,5kg nästa gång.

Jo, visst ska man öka 5kg varje gång på marklyften, men eftersom jag höjde 10kg förra gången, och det var brutalt jäkla tungt. Så tänkte jag bara höja 2,5kg och 2,5kg nästa gång också. Så ligger jag rätt enligt schema. :D

Beställde bara 3kg carbo fx, och 1,5kg isolate fx för att testa först. Vad är det för något du har 25kg av? Kanske är intresserad. :D

Ah då är jag med, brutal ökning ;)

Det jag har är typ samma som du köpt, fast maltodextrin, en form av snabba kolhydrater. Smakar inget och lätt att ha i shakern tillsammans med proteinpulver. Det är ofta maltodextrin som används i sportdrycker m.m.

Mer här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Maltodextrin

Lätta kalorier att få i sig!
Köp det gärna av mig, jag kommer aldrig att använda det eftersom jag är på diet. DU FÅR MYCKET BRA PRIS!

Robban10
2011-04-29, 18:46
Tänkte fråga er som läser detta, om mina uppvärmningsset(markerade med *). Om dom är bra fördelade eller hur skulle ni ha kört?

Knäböj 1x5 - 30kg*
Knäböj 1x5 - 40kg*
Knäböj 5x5 - 52,5kg

Knäböjen kändes bra idag, inga känningar i benen. Men som vanligt var första setet tyngst(av 5x5).

Bänkpress 1x5 - 20kg*
Bänkpress 1x5 - 30kg*
Bänkpress 5x5 - 40kg

Oj, det där va tungt, armarna skakade som aldrig förr. :D

Skivstångs rodd 1x5 - 20kg*
Skivstångs rodd 1x5 - 30kg*
Skivstångs rodd 5x5 - 40kg

Äntligen kan jag använda stora plattor, så slipper jag lägga vikter på golvet!.

Barbell Preacher Curl 4x5 - 18kg

Testade mest för skoj. Var en väldigt tråkig övning, kanske för att jag inte gick in helhjärtat. :) Någon som har en svensk översättning kanske?

Situps - 30, 20, 15, 15, 10, 15

Har druckit 2 st drinkar idag, varje drink innehöll 511kcal, 30g protein, 62g kolhydrater. Mycket gott var det faktiskt, positivt överraskad. :D Och snart blir det hamburgare med bacon och feta såser! :D

Ah då är jag med, brutal ökning ;)

Det jag har är typ samma som du köpt, fast maltodextrin, en form av snabba kolhydrater. Smakar inget och lätt att ha i shakern tillsammans med proteinpulver. Det är ofta maltodextrin som används i sportdrycker m.m.

Mer här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Maltodextrin

Lätta kalorier att få i sig!
Köp det gärna av mig, jag kommer aldrig att använda det eftersom jag är på diet. DU FÅR MYCKET BRA PRIS!

Mycket intresserad, vi får snacka på msn later. Jag är dock väldigt slö på att hoppa in där.

Danne2k
2011-04-29, 23:35
Tycker uppvärmningen ser ganska bra ut. Jag skulle köra typ 10 reps på stången, 5 reps på 30 kg och 3 reps på 40 kg om jag skulle köra på 50-55 kg i knäböj.

Detta blir ju mer viktigt ju tyngre vikterna blir men en princip är väl att ju högre vikt man värmer upp på, dvs. ju närmare sin arbetsvikt man kommer (52,5 kg i ditt fall) desto färre repetitioner bör man göra.

Som sagt, uppvärmning blir viktigare ju tyngre man lyfter men givetvis ska man alltid värma upp på lätta vikter!

Du kan med fördel läsa detta för att förstå vad jag menar:
http://stronglifts.com/how-to-do-a-proper-warm-up

Men inget är skrivet i sten, gör som känns bäst!
Du behöver heller inte vila mellan uppvärmninigsseten, men när du är klar med uppvärmningen kan du med fördel vila några minuter innan du hugger in på de riktiga vikterna :p

Maxade drinkar, vad hade du i?

Prova att köra situps med extravikter om du orkar göra såpass många, magen ska tränas som vilken annan muskelgrupp som helst, nämligen tungt :)

Robban10
2011-04-30, 08:39
Tycker uppvärmningen ser ganska bra ut. Jag skulle köra typ 10 reps på stången, 5 reps på 30 kg och 3 reps på 40 kg om jag skulle köra på 50-55 kg i knäböj.

Detta blir ju mer viktigt ju tyngre vikterna blir men en princip är väl att ju högre vikt man värmer upp på, dvs. ju närmare sin arbetsvikt man kommer (52,5 kg i ditt fall) desto färre repetitioner bör man göra.

Som sagt, uppvärmning blir viktigare ju tyngre man lyfter men givetvis ska man alltid värma upp på lätta vikter!

Du kan med fördel läsa detta för att förstå vad jag menar:
http://stronglifts.com/how-to-do-a-proper-warm-up

Men inget är skrivet i sten, gör som känns bäst!
Du behöver heller inte vila mellan uppvärmninigsseten, men när du är klar med uppvärmningen kan du med fördel vila några minuter innan du hugger in på de riktiga vikterna :p

Maxade drinkar, vad hade du i?

Prova att köra situps med extravikter om du orkar göra såpass många, magen ska tränas som vilken annan muskelgrupp som helst, nämligen tungt :)

Tack för svaret, jag trodde att jag läst allt på den där sidan! :D

Jag hade 1dl isolate, 1dl carbo och 4dl rödmjölk. :D

Jo, jag såg en annan kille träna med plattor igår, såg sjukt jobbigt ut. Måste testa det på Måndag.

PS: Morgonvikt på 64kg :)

Robban10
2011-05-02, 20:57
Dags för en ny vecka!!! :D

Knäböj 5x5 - 55kg

Som vanligt första setet tyngst, tror jag måste ändra uppvärmningen. I övrigt gick det jätte bra.

Militärpress 5x5 - 28,5kg

Fanns ingen lång stång ledig, så höjde bara 1kg. Men det var sjukt tungt. 3-4 min vila innan sista setet.

Marklyft 1x5 - 70kg

Det gick hyfsat, kändes lite som jag tappade formen på vägen ner.

Situps 20, 10(5kg), 10(10kg), 15(5kg), 10(5kg)

Första gången jag testade med viktplattor på bröstet, men när jag hade 10kgs plattan(den mindre varianten), så slog den i. Tror jag går upp för högt. :D

Danne2k
2011-05-02, 21:57
Kom igen nu, inte långt kvar tills du tar din halva kroppsvikt 5x5 i militärpress, och det är jäkligt starkt för att ha tränat så kort tid kan jag säga!

Drick din mjölk och ät ditt kött så ska nog detta bli jävligt bra!

Botte 1992
2011-05-02, 22:42
Känns som att du är en kopia av mig fast 2 år yngre. Kul att se! Fortsätt så! Följer denna journal :)

CharlieBB
2011-05-04, 14:30
Jävligt schyssta pressar senaste passet :D!

Inga uppdateringar på 3 dagar nu..hmmh :P.

Robban10
2011-05-04, 20:44
Känns som att du är en kopia av mig fast 2 år yngre. Kul att se! Fortsätt så! Följer denna journal

2 år yngre? :confused:

Jävligt schyssta pressar senaste passet :D!

Inga uppdateringar på 3 dagar nu..hmmh.

Tack! Uppdateringar kommer Måndag, Onsdag och Fredag! ;) Kan vara kl 9 på morgonen eller kl 11 på kvällen.

Bänkpress 5x5 - 42,5kg

Det där var tungt, men allting går med vilja.

Knäböj 5x5 - 57,5kg

Gjorde om uppvärmningsseten och nu kändes även första setet bra.

Skivstångs rodd 5x5 - 42,5kg

Lite lättare än bänkpressen.

Situps - 10, 10(5kg), 10(10kg), 10(5kg), 10(10kg), 15(5kg), 10(5kg)

Blääääääääääääääääääääääää säger jag bara. :D

Danne2k
2011-05-04, 21:36
Blääääääääääääääääääääääää säger jag bara. :D

Vad händer? :D

Är det tråkigt att köra situps så skit i det, finns roligare magövningar och du behöver inte ens köra någon magövning alls egentligen. Plankan rekomenderar jag ju som sagt.

Kör någon tricepsövning istället, tex liggande tricepsextensions eller pushdowns, 2-3 set (googla).

Nykropp
2011-05-04, 21:47
Fan skit i stups och däng på mer marklyft istället. :)

Botte 1992
2011-05-04, 23:17
2 år yngre? :confused:

När man ser på styrkan! :P Men du kan lätt gå om mig. Blir sjuk för ofta nuförtiden, irriterande...

Robban10
2011-05-05, 15:43
Vad händer? :D

Är det tråkigt att köra situps så skit i det, finns roligare magövningar och du behöver inte ens köra någon magövning alls egentligen. Plankan rekomenderar jag ju som sagt.

Kör någon tricepsövning istället, tex liggande tricepsextensions eller pushdowns, 2-3 set (googla).

Ja, sjukt tråkigt var det. Får se hur jag gör, skall testa dessa 2 övningar. :D

Fan skit i stups och däng på mer marklyft istället

Haha, du gillar verkligen marklyft va? ;) Skall testa den där marklyft sumo någon gång också.

När man ser på styrkan! :P Men du kan lätt gå om mig. Blir sjuk för ofta nuförtiden, irriterande...

Jag förstår, jag har turen att ha ett väldigt bra immunförsvar, senast jag var sjuk var några dagar innan jul. Men då hade i stort sett alla på jobbet varit sjuka. Innan dess minns jag inte ens när jag var sjuk. :D

Jag var iofs sjukt VÄLDIGT ofta när jag var runt 12-14, enligt doktorn så rörde jag mig för lite och sov för dåligt. :D

Nykropp
2011-05-05, 15:46
Finns en anledning till att jag gillar marklyft. När man lyfter tungt nog så tömmer det fan hela kroppen. Man blir helt matt från topp till tå. Grym övning. :)

Robban10
2011-05-06, 17:54
Jag var så SJUKT otaggad innan jag kom till gymmet, lång dag på jobbet och dåligt med sömn. Men till gymmet kom jag, och..well det gick som det gick. :D

Knäböj 5x5 - 60kg

Snart uppe i kroppsvikten :) Knäböjen kändes bra, men skakar lite på vägen upp nu.

Militärpress 1x0,5 - 31kg
Militärpress 1x5 - 28,5kg
Militärpress 2x4 - 28,5kg
Militärpress 1x5 - 28,5kg
Militärpress 1x4 - 28,5kg

Ja..som sagt, det gick som det gick. Fy bövelen va tungt det där var. Antar att det bara va för att jag sovit dåligt och ätit dåligt idag. Det var stressigt och dåligt med tid till lunchen på jobbet.

Marklyft 1x5 - 76kg

Det där kändes riktigt bra, tungt, men bra! :D

Plankan - 60sec, 45sec, 30sec, 30sec

Känns som jag tappat, eftersom jag inte kört den på ett tag.

Höger - Stående hantellyft triceps 3x8 - 6kg
Vänster - Stående hantellyft triceps 2x8 - 6kg
Vänster - Stående hantellyft triceps 1x6 - 6kg

Jaha, det var den dagen. Jag förstår inte hur militärpressen kunde vara så tungt, även fast jag inte höjde vikten. Medan marklyften, där jag höjde 6kg, kändes riktigt bra. Samt knäböjen. Men det är väl inte så mycket man kan göra åt det, det är bara att kämpa vidare och ta det nästa gång!

Danne2k
2011-05-07, 20:22
ÄT MER! :)

Bra böjar!

Marklyft är en såpass omfattande övning med så många muskler som arbetar så det är troligen den övning där det tar längst tid innan man stagnerar (fastnar), medans militärpress oftast är den övning man stagnerar tidigast på i 5x5.

Den använder mycket färre muskler (om man jämför med marklyft) så det är alltid svårare att bli starkare i en sån övning.

Vad är stående hantellyft triceps för något? Typ som denna fast med en arm i taget?
http://www.fitnessideas.org/images/exlibrary/OverheadTricepsPress02.jpg

Jag tycker du borde köra någon av dessa istället, om du vill ha något extra för triceps:
http://munfitnessblog.com/wp-content/uploads/2008/03/lying-triceps-press-shirtless-man.jpg

eller

http://www.toppaformen.se/bilder/triceps_pushdown.jpg

Robban10
2011-05-08, 17:22
ÄT MER!

Bra böjar!

Marklyft är en såpass omfattande övning med så många muskler som arbetar så det är troligen den övning där det tar längst tid innan man stagnerar (fastnar), medans militärpress oftast är den övning man stagnerar tidigast på i 5x5.

Den använder mycket färre muskler (om man jämför med marklyft) så det är alltid svårare att bli starkare i en sån övning.

Vad är stående hantellyft triceps för något? Typ som denna fast med en arm i taget?
http://www.fitnessideas.org/images/exlibrary/OverheadTricepsPress02.jpg

Jag tycker du borde köra någon av dessa istället, om du vill ha något extra för triceps:
http://munfitnessblog.com/wp-content/uploads/2008/03/lying-triceps-press-shirtless-man.jpg

eller

http://www.toppaformen.se/bilder/triceps_pushdown.jpg

Jag läste på lite om militärpress, och som du säger, en övning som är svår att höja i. Men det kommer med tiden! :D

Vore kul att kunna höja 5kg varje gång på marklyften, men vi får se. :D Trodde ju aldrig jag skulle kunna lyfta 76kg när 65kg var så brutalt tungt förut. Kul att känna resultat. :D

Körde bara en triceps övning som jag kände till, hade lite kraft kvar. Hade inte ens tänkt köra det. :D Men, ja, det är den som du länkar till där, fast stående.

PS: Står just nu 2-0 till Manchester United mot Chelsea! :D

Robban10
2011-05-09, 19:46
Knäböj 5x5 - 62,5kg

Gick väldigt bra, fick ta i lite extra på vissa reps.

Bänkpress 1x2 - 45kg
Bänkpress 5x5 - 40kg

Här gick jag fan in i väggen, klarade 2 reps på 45kg, sen sa armarna upp totalt. Klarade knappt 40kg, vinglade mycket med stången. Har verkligen hittat min svaghet, triceps.

Skivstångs rodd 5x5 - 46kg

Gick sådär, fuskade ganska mycket. Gick inte ända upp med stången till bröstet. Och ibland använda jag benen/höften.

Pushdown 2x8 - 13,75kg
Pushdown 1x8 - 16,25kg

Kändes väldigt bra. Gör det något om man står rak i ryggen? Alltså -| istället för -\. Om ni förstår. :D

Plankan - 60sec, 45sec, 30sec

Allt som allt kändes det okej, böjen var det som va bäst och bänkpressen sämst. Men fick iaf till 5x5 på 40kg, bättre än inget. Mina triceps gör redan "ont". Då vet man att det tagit iaf. :D

Robban10
2011-05-11, 11:56
Knäböj 5x5 - 65kg

Woho, kroppsvikten! :D Samma som förra gången, vissa reps får man ta i lite extra.

Militärpress 2x5 -26kg
Militärpress 1x3,5 - 26kg
Militärpress 1x5 - 21kg
Militärpress 2x5 - 23,5kg

Vänsteraxeln kändes inte 100%. Vet inte om jag höjt för fort i den här övningen. Får se hur jag känner mig på måndag.

Marklyft 1x5 - 80kg

Jag var helt slut efter den här övningen!!! :D Kändes riktigt bra.

Plankan - 45sec

Orkade inget mer efter marklyften, kom ner till "mattrummet" och bara kände för att lägga mig på golvet för att vila. :D Plus att det var varmt på gymmet. :(

Robban10
2011-05-13, 08:44
Hoppade över passet idag, ont i halsen och allmänt seg. Har känt mig sliten hela veckan, kan dock vara pollen som har satt igång ordentligt också. Ska bege mig till apoteket idag, så får vi se nästa veckan hur det blir. :D

Danne2k
2011-05-13, 22:40
Segt med förkylning.. du kanske jobbar för mkt och sover för lite? Äter du tillräckligt?
Vikten?

Tänker på att du fastnade lite i bänken samt fick lite ont i vänsteraxeln vid militärpressarna..
Sömn är galet viktigt, större risk att bli sliten med dålig sömn.
Och som alltid, MAT! :)

Böjen och marklyften ser ju riktigt bra ut dock!

Robban10
2011-05-14, 07:35
Segt med förkylning.. du kanske jobbar för mkt och sover för lite? Äter du tillräckligt?
Vikten?

Tänker på att du fastnade lite i bänken samt fick lite ont i vänsteraxeln vid militärpressarna..
Sömn är galet viktigt, större risk att bli sliten med dålig sömn.
Och som alltid, MAT! :)

Böjen och marklyften ser ju riktigt bra ut dock!

Mjo, sömnen är väl lite sådär. Ibland sover man inte tillräckligt, och ibland för mycket.

Maten är no problems, där har jag ganska bra koll iaf. Jag hade en morgonvikt på 64,9kg i onsdags och på gymmet senare samma dag 67,3kg, men då med mer kläder(skor, t-shirt och byxor.).

Danne2k
2011-05-15, 00:04
Låter bra att du går upp i vikt iaf!

Kämpa på bara, man kan inte öka linjärt/konstant hela tiden, svackor kommer man alltid att ha på ett eller annat sätt!

Bara att nöta så släpper det.

Robban10
2011-05-16, 20:54
Fan va lat man blir när man inte tränat på nästan 5 dagar. Det var kämpigt att ta sig till gymmet, men tillslut kom jag iväg!

Knäböj 5x5 - 67,5kg

Alltså, jag har inte känt sån här "träningsvärk" sen jag började. Kan det vara de 5 dagarna, eller börjar det ta på riktigt nu? :D

Bänkpress 1x4 - 42,5kg
Bänkpress 5x5 - 40kg

Då var jag här igen, riktigt tungt. Hade säkert kunna klara en till på 42,5kg, men utan passare så vågade jag inte. :(

Skivstångs rodd 1x5 - 36kg
Skivstångs rodd 3x5 - 41kg
Skivstångs rodd 2x5 - 43,5kg

Tyckte 36kg:aren var väldigt lätt, sen kom jag på att de korta stängerna bara väger 16kg. :smash: Hade säkert kunna köra 5x5 på 43,5kg, men det blev som det blev.

Pushdown 1x8 - 16,25kg
Pushdown 2x8 - 18,75kg

Sista reps på 18,75kg brände verkligen till i musklerna. Sjukt skönt.

Plankan - 60sec, 30sec

Det är en otroligt lättnad nu efter passet, känner mig hel och fräsch, istället för trasig och sliten som innan helgen. Tror vilan har gjort mig gott.

Insåg nu när jag kom hem från gymmet att jag inte har någon köttbit. :( Får bli tonfisk, shake och jordnötssmör eller någon sån kombination. :)

Robban10
2011-05-18, 21:13
Kommer att börja skriva PB! nu, känns som att jag snart "fastnat" i alla övningar.

Knäböj 5x5 - 70kg PB!

Börjar bli riktigt kämpigt nu. :)

Militärpress 5x5 - 21kg

Jag kom väldigt sent till gymmet, så tog det lugnt på den här för att inte få så lång setvila. Tror jag måste börja stretcha mina axlar också, känns väldigt stela. :D

Marklyft 1x3 - 85kg PB!
Marklyft 1x5 - 85kg reps PB!

Tappade greppet på första setet, annars var det bra. Men jag gjorde ett andra set också. Kändes dock som att jag tappade tekniken på vissa reps.

Det var allt jag hann, sen stängde dom. :( Men jag var ganska slut efter marklyften ändå.

Kaerra
2011-05-18, 21:14
Bättre att vara bakis och skakis än friskis och svettis

Kaerra
2011-05-18, 21:14
OT Lycka till kör hårt ;)

Robban10
2011-05-23, 20:57
Hoppade över fredagens träning för att jag var så trött, somnade när jag kom hem från jobbet(16:00) och sov fram till 20:30ish.

Triceps Pushdowns 2x8 - 18,75kg
Triceps Pushdowns 1x8 - 21,25kg

Är 21,25kg steget efter 18,75kg?

Knäböj 3x5 - 70kg
Knäböj 2x5 - 72,5kg

Var inte nöjd med djupet på det förra passet, så jag testade gå ner djupare med 70kg. I övrigt gick övningen kanon! :D

Bänkpress 3x5 - 40kg
Bänkpress 2x5 - 42,5kg

Kändes mycket bättre än det förra passet.

Skivstångs rodd 3x5 - 41kg
Skivstångs rodd 1x3 - 41kg

Klockan var 21:25 när jag började med denna övning. Dom stänger 21:30. Så det blev stressa, stressa, tillslut så struntade jag i det. Kändes meningslöst.

Mycket skönt pass, men åter igen så kom jag väldigt sent till gymmet. Måste bättre mig!!

Robban10
2011-05-25, 20:11
Knäböj 5x5 - 75kg PB!

Kändes riktigt bra!!

Miltärpress 5x5 - 25kg

Oj, vilken lättnad att jag är tillbaka på 25kg iaf. Kändes också väldigt bra.

Marklyft 1x5 - 86kg PB!
Marklyft 1x3 - 86kg

Skulle ha höjt till 90kg, men mina händer pallar ej trycket. Har stora blåsor efter dessa reps. :D I övrigt kändes det lättare än 85kg förra veckan!

Plankan - 60sek, 30sek, 30sek

Chins 3x3 - KV

Kroppsvikten låg på ca. 67-68kg. Kollade innan jag drog till gymmet och då vägde jag 67,1kg, men i bara kallingar. Detta är inte att jämföra med de andra gångerna jag vägt mig, då det är på morgonen(tom mage).

CharlieBB
2011-05-25, 20:37
Grattis till nya PB'n! Fan vad avis jag blir, vill också kunna köra mark o böj! grr *cupid*

Skinnyfat
2011-05-25, 20:58
Militärpressen gick ju bra! :D Grattis

Danne2k
2011-05-25, 23:14
Knäböj 5x5 - 75kg PB!

Kändes riktigt bra!!

Miltärpress 5x5 - 25kg

Oj, vilken lättnad att jag är tillbaka på 25kg iaf. Kändes också väldigt bra.

Marklyft 1x5 - 86kg PB!
Marklyft 1x3 - 86kg

Skulle ha höjt till 90kg, men mina händer pallar ej trycket. Har stora blåsor efter dessa reps. :D I övrigt kändes det lättare än 85kg förra veckan!

Plankan - 60sek, 30sek, 30sek

Chins 3x3 - KV

Kroppsvikten låg på ca. 67-68kg. Kollade innan jag drog till gymmet och då vägde jag 67,1kg, men i bara kallingar. Detta är inte att jämföra med de andra gångerna jag vägt mig, då det är på morgonen(tom mage).

Fan det går ju frammåt här, både vikterna på stången och på vågen ökar, kul! :thumbup:

Lite tips då, håll inte stången för långt in i handen när du kör marklyft (och liknande dragövningar), stången glider ändå bara utåt fingrarna och det är (bland annat) det som skapar blåsor i handen. Lägg stången ungefär där fingrarna börjar i handen.

Håller du på att tappa stången så köp magnesium, lätt värt att använda när det blir tyngre och väldigt billigt dessutom.

Nu har du snart tränat i 8 veckor, hur tycker du det känns so far?
Känns upplägget fortfarande bra/motiverande?

Kul att du inte lagt av iaf, det är efter 8-12 veckor som de flesta slutar att träna.

Robban10
2011-05-26, 15:47
Grattis till nya PB'n! Fan vad avis jag blir, vill också kunna köra mark o böj! grr *cupid*

Tack! Känner du fortfarande av i ryggen? Använt rätt teknik?

Militärpressen gick ju bra! Grattis

Ja, den gjorde ju det, finally! Tack. :D

Fan det går ju frammåt här, både vikterna på stången och på vågen ökar, kul!

Lite tips då, håll inte stången för långt in i handen när du kör marklyft (och liknande dragövningar), stången glider ändå bara utåt fingrarna och det är (bland annat) det som skapar blåsor i handen. Lägg stången ungefär där fingrarna börjar i handen.

Håller du på att tappa stången så köp magnesium, lätt värt att använda när det blir tyngre och väldigt billigt dessutom.

Nu har du snart tränat i 8 veckor, hur tycker du det känns so far?
Känns upplägget fortfarande bra/motiverande?

Kul att du inte lagt av iaf, det är efter 8-12 veckor som de flesta slutar att träna.

Ja, det är as kul när man ställer sig på vågen och ser att man har gått upp lite. Ännu roligare är när man ökar i vikt på gymmet! :D

Inte för långt in, det är väl där jag gör fel då. Skall testa lite olika grepp, för att se vilket som fungerar bäst. Ska även testa omvänt grepp.

Har du något tips på hur man får bort dessa "blåsor", handkräm?

Det känns jävligt bra faktiskt, vissa gånger är det svårt att komma iväg till gymmet. Men jag har inte gett upp än iaf!! Upplägget känns fortfarande bra, ibland kan det kännas lite enformigt, men jag älskar marklyft och knäböj. :D

Tänker inte ändra på något nu, får bli om ett par veckor, eller efter sommaren. Eftersom under sommaren kommer jag inte kunna träna 3 ggr i veckan, pga öppettider, jobb och grillfester osv. Men jag ska försöka dra ner på alkoholen och ta mig till gymmet när jag kan.

Fick för övrigt min första kommentar idag av en kollega, "du har fått lite biffigare armar..." Det var jätte kul att höra, då jag har svårt att se förändringar själv. :D

CharlieBB
2011-05-26, 16:18
Tack! Känner du fortfarande av i ryggen? Använt rätt teknik?




Japp, tyvär. Var hos skolsköterskan idag, hon sa att jag skulle vänta och se om det går över i ca 1-2månader, annars besöka en sjukgymnast eller kiropraktor ;).

Förmodligen inte på marklyften.

Danne2k
2011-05-26, 21:20
Ja, det är as kul när man ställer sig på vågen och ser att man har gått upp lite. Ännu roligare är när man ökar i vikt på gymmet! :D

Inte för långt in, det är väl där jag gör fel då. Skall testa lite olika grepp, för att se vilket som fungerar bäst. Ska även testa omvänt grepp.

Har du något tips på hur man får bort dessa "blåsor", handkräm?

Det känns jävligt bra faktiskt, vissa gånger är det svårt att komma iväg till gymmet. Men jag har inte gett upp än iaf!! Upplägget känns fortfarande bra, ibland kan det kännas lite enformigt, men jag älskar marklyft och knäböj. :D

Tänker inte ändra på något nu, får bli om ett par veckor, eller efter sommaren. Eftersom under sommaren kommer jag inte kunna träna 3 ggr i veckan, pga öppettider, jobb och grillfester osv. Men jag ska försöka dra ner på alkoholen och ta mig till gymmet när jag kan.

Fick för övrigt min första kommentar idag av en kollega, "du har fått lite biffigare armar..." Det var jätte kul att höra, då jag har svårt att se förändringar själv. :D

Blåsor i handen kan man fila bort med fotfil, sen tvätta händerna noga och precis som du säger, använda handkräm, gärna en ganska fet, fotsalva funkar ofta bra, typ dra på ett ganska tjockt lager innan man somnar eller något :o

Ok det låter bra, så länge som du ökar bör du ju inte byta upplägg, om du inte tröttnar rejält eller känner att något är fel. Så länge du gör baslyften i programmet så kan du ju se över dom övningarna du kör "extra", dvs plankan, pushdowns osv. Är det någon/några du tröttnat på så är det bara att byta ut dom eller skita i dom helt. Plankan är inget "måste" även om den är väldigt bra för att bygga en stabil bål.

Träningsglädje är alltid det viktigaste för utan den så kommer man inte ens till gymmet!

Försök köra 3 ggr i veckan ändå, det är ändå bara 4 timmar av veckans 168 st (eller 112 vakna timmar) men ibland så skiter det sig och i juli brukar öppettiderna vara riktigt usla :(

Kul med positiva kommentarer, that makes it all worth it!
Ofta ganska svårt att se skillnader själv eftersom man tittar sig i spegeln varje dag. Men ta lite bilder när du är uppe på 70 kg och jämför med de gamla så kommer du se klar skillnad :)

Danne2k
2011-05-26, 21:28
Ang. övningar som man inte gillar så mycket men kanske gör för att man "måste":

EvitFh8A0zI

1:38 och frammåt.

Sen gärna hela klippet, jävligt mycket vettigt han säger.

Robban10
2011-05-27, 17:48
Japp, tyvär. Var hos skolsköterskan idag, hon sa att jag skulle vänta och se om det går över i ca 1-2månader, annars besöka en sjukgymnast eller kiropraktor ;).

Förmodligen inte på marklyften.

Jag förstår, det är bara att vila och sen kämpa på med rätt teknik! :D

Ang. övningar som man inte gillar så mycket men kanske gör för att man "måste":

EvitFh8A0zI

1:38 och frammåt.

Sen gärna hela klippet, jävligt mycket vettigt han säger.

Haha, sjukt skön lirare. Jag förstår vad han menar, även om det är svårt. Man vill ju gärna jämföra sig med andra.

Jag tänkte ta bilder om ca. en månad. Innan vi drar till Göteborg. Kanske ligger på 66-67kg då.

Självklart kommer jag försöka köra så mycket som möjligt i sommar. Älskar att träna. :D

Robban10
2011-05-27, 18:01
Knäböj 5x5 - 75kg

Blev inte 100% nöjd med djupet förra gången, och inte denna gång heller. Testar en gång till nästa vecka, annars sänker jag vikten.

Bänkpress 4x5 - 42,5kg
Bänkpress 1x4,5 - 45kg

Hade passare för första gången. Han tyckte 42,5kg såg för lätt ut, så jag höjde till 45kg. Hade klarat 5 st om inte något fick mig att börja skratta.

Skivstångs rodd 5x5 - 43,5kg

Väldigt nöjd med denna övning idag, använde inte höften och touchade bröstet på alla reps.

Tricep Pushdowns 1x8 - 18,75kg
Tricep Pushdowns 2x8 - 21,25kg

Plankan - 60sek, 30sek, 30sek

Körde även lite lite andra tricep och axel övningar för att leka runt lite.

Danne2k
2011-05-27, 19:36
Japp, tyvär. Var hos skolsköterskan idag, hon sa att jag skulle vänta och se om det går över i ca 1-2månader, annars besöka en sjukgymnast eller kiropraktor ;).

Förmodligen inte på marklyften.

Mitt tips är att gå till en sjukgymnast (eller ännu hellre en naprapat) direkt så du kan få lite ordning på ryggen och få reda på lite mer. Känns dumt att vänta på något som man inte vet kommer bli bättre av sig självt, och skolsköterskor är ju knappast specialister på området.

CharlieBB
2011-05-27, 20:11
Mitt tips är att gå till en sjukgymnast (eller ännu hellre en naprapat) direkt så du kan få lite ordning på ryggen och få reda på lite mer. Känns dumt att vänta på något som man inte vet kommer bli bättre av sig självt, och skolsköterskor är ju knappast specialister på området.


Jo blir nog att träffa en sjukgymnast nästa vecka :).

Märkte på dirren att skolsköterskan inte var så kunnig då hon började prata om sommarlov etc etc ist för att snacka om min rygg!! :$

Intressant video, btw: P.

Robban10
2011-05-30, 17:20
Knäböj 5x5 - 70kg

Sänkte vikten för att träna på djupet. Höjer till 72,5kg nästa gång, osv.

Militärpress 1x4 - 27,5kg
Militärpress 1x3 - 27,5kg
Militärpress 1x5 - 27,5kg
Militärpress 1x3 - 27,5kg
Militärpress 1x5 - 27,5kg

Klarade inte alla set, men är ändå nöjd. Testar på 27,5kg nästa gång också. Den där sista på sista setet, fan trodde mina armar skulle ge vika. :D

Marklyft 1x4 - 90kg PB!

Jaha, åter igen tappar jag greppet. Jag har verkligen studerat greppet, men ändå blir det så här. Aja, 90kg igen nästa gång då!

Chins 3x3 - KV(67,9kg)

Kändes lättare än förra gången. Får testa 4x3 nästa gång.

Plankan - 30sek

Situps - 20st

Haha, hade fan ingen lust med fler övningar. Ville bara hem till MAT! :D

PS: Gymmet har införskaffat en ny olympisk stång(20kg), eftersom en va böjd, men den känns tjockare än den förra? :confused:

CharlieBB
2011-05-30, 17:30
Grattis till PB Robban! ;D

Blir nog marklyft för mig nästa PASS B också, fast lite lättare :$..

Danne2k
2011-05-30, 18:50
Knäböj 5x5 - 70kg

Sänkte vikten för att träna på djupet. Höjer till 72,5kg nästa gång, osv.

Militärpress 1x4 - 27,5kg
Militärpress 1x3 - 27,5kg
Militärpress 1x5 - 27,5kg
Militärpress 1x3 - 27,5kg
Militärpress 1x5 - 27,5kg

Klarade inte alla set, men är ändå nöjd. Testar på 27,5kg nästa gång också. Den där sista på sista setet, fan trodde mina armar skulle ge vika. :D

Marklyft 1x4 - 90kg PB!

Jaha, åter igen tappar jag greppet. Jag har verkligen studerat greppet, men ändå blir det så här. Aja, 90kg igen nästa gång då!

Chins 3x3 - KV(67,9kg)

Kändes lättare än förra gången. Får testa 4x3 nästa gång.

Plankan - 30sek

Situps - 20st

Haha, hade fan ingen lust med fler övningar. Ville bara hem till MAT! :D

PS: Gymmet har införskaffat en ny olympisk stång(20kg), eftersom en va böjd, men den känns tjockare än den förra? :confused:

Ok, lite input som vanligt:

Vet inte riktigt vad du gör i militärpressen, du klarar ju uppenbarligen 5 repetitioner och du borde klara det från första början, inte i näst näst sista samt sista setet, den serien känns väldigt skum :D

Var mer explosiv i startläget, dra in en massa luft i lugnorna och "skjut" upp stången. Vila längre mellan seten om det krävs. Gå inte ner extremt långsamt med stången. Som grundaren till 5x5 skriver så brukar det snarare se ut typ såhär när man inte klarar sina 5x5 på en viss vikt: 5 reps 5 reps, 3 reps 2 reps osv.

Ang. marklyft, kör mixat grepp eller köp magnesium. Sätt ner stången i marken och vila greppet några sekunder mellan varje repetition om det känns tungt.

Ang. chins, gör så många du orkar, ingen mening att bara köra 3x3, kör hellre färre set och fler repetitioner så du blir starkare.
Även här: explosivt utförande!

När ska vi dra ett träningspass tillsammans? :)

Robban10
2011-05-30, 20:29
Grattis till PB Robban! ;D

Blir nog marklyft för mig nästa PASS B också, fast lite lättare :$..

Tack :D

Ok, lite input som vanligt:

Vet inte riktigt vad du gör i militärpressen, du klarar ju uppenbarligen 5 repetitioner och du borde klara det från första början, inte i näst näst sista samt sista setet, den serien känns väldigt skum :D

Var mer explosiv i startläget, dra in en massa luft i lugnorna och "skjut" upp stången. Vila längre mellan seten om det krävs. Gå inte ner extremt långsamt med stången. Som grundaren till 5x5 skriver så brukar det snarare se ut typ såhär när man inte klarar sina 5x5 på en viss vikt: 5 reps 5 reps, 3 reps 2 reps osv.

Ang. marklyft, kör mixat grepp eller köp magnesium. Sätt ner stången i marken och vila greppet några sekunder mellan varje repetition om det känns tungt.

Ang. chins, gör så många du orkar, ingen mening att bara köra 3x3, kör hellre färre set och fler repetitioner så du blir starkare.
Även här: explosivt utförande!

När ska vi dra ett träningspass tillsammans? :)

Input är nice! :D

Inför sista setet så hade jag ganska lång vila om man jämför med de andra. Dock så sänker jag stången sakta, väldigt sakta. Kanske tappar en jäkla massa kraft där. Annars tror jag iaf att jag har en bra teknik. Gungar inte tillbaka stången, och använder inte knäna. Den ena anledningen jag kan se varför jag bara klara 3 på t.ex. andra setet, är nog för att jag tror att jag inte ska orka det, så jag "backar" tillbaka.

Mixat grepp, ja, det kanske kan vara något. Magnesium är inget för mig. Jag kan inte sätta ner stången några sekunder, måste vara någon mentalspärr som säger "nu va det kört". För jag får inte upp stången på en gång då. :D Men jag ska testa mixat grepp nästa gång.

Chinsen har jag varit så inställd på att jag bara klarar 3 i rad, för det har inte gått att göra fler förut. Nästa Pass B så ska jag göra ett all-out chinsset, bara göra så många jag orkar, hänga kvar i några sekunder(viloläge) och pressa ut det sista. Jag gillar verkligen chins, det är roligt att göra.

Jadu, vi måste hitta någon dag. Jobbar du mycket nu?

Danne2k
2011-05-30, 22:39
Mycket dumheter här hör jag (no offense)!

1: Sänk inte stången extremt långsamt, det slösar bara på musklernas energi och hindrar dig från att lyfta så tungt som möjligt, detta gäller alla övningar! Sänk kontrollerat, inte långsamt. Du tränar för att öka styrkan, inte för att få så bra muskelkontakt som möjligt.

2: Träning handlar, precis som så mycket annat, om mental inställning. Psyket spelar enormt stor roll och det finns hela böcker skrivna bara om det. Du måste tro att du ska klara nånting för att klara det! Tagga till lite mer och tänk att det är oftast första setet som är tyngst/jobbigast, sen går det lättare. Det hjälper mentalt och dessutom är det faktiskt ofta så.

3: Varför skulle inte magnesium vara nåt för dig? Det är det bästa hjälpmedlet man kan ha i marklyft! Din greppstyrka bör inte hindra dig att lyfta tungt, åtminstone inte på dessa vikter. Greppstyrka bör endast vara ett problem på vikter på en bit över 200 kg där tom. mixat grepp kan vara svårt för vissa. Temporär lösning är alltså mixat grepp men en långsiktig lösning är magnesium för det är så du får ett starkare grepp.

4: Sätter du inte ner stången i golvet mellan varje repetition i marklyft eller missförstod jag dig? Hursomhelst, stången ska ner i marken mellan varje repetition. Övningen heter "deadlift", dvs "död start" och det är så den ska utföras. Dessutom ökar belastningen på korsryggen samt skaderisken om man inte sätter ner stången mellan varje repetition. Och än en gång, skit i mentalspärrar, vikten ska upp, och då går den upp också!

Kul att du gillar chins, bästa övningen för att bygga en snygg V-rygg ;)

Sådär, nu har jag klagat färdigt, hoppas du förstår vad jag menar.

Jobbar inte så farligt mycket den här veckan som det ser ut just nu, själv då?

Robban10
2011-05-31, 15:38
Mycket dumheter här hör jag (no offense)!

1: Sänk inte stången extremt långsamt, det slösar bara på musklernas energi och hindrar dig från att lyfta så tungt som möjligt, detta gäller alla övningar! Sänk kontrollerat, inte långsamt. Du tränar för att öka styrkan, inte för att få så bra muskelkontakt som möjligt.

Aldrig riktigt tänkt på att det går åt så mycket kraft till att hålla emot. Men ska definitivt tänka på det. Så får jag se hur det går nästa gång.

2: Träning handlar, precis som så mycket annat, om mental inställning. Psyket spelar enormt stor roll och det finns hela böcker skrivna bara om det. Du måste tro att du ska klara nånting för att klara det! Tagga till lite mer och tänk att det är oftast första setet som är tyngst/jobbigast, sen går det lättare. Det hjälper mentalt och dessutom är det faktiskt ofta så.

Absolut är det så. Men om jag jämför mig själv med för 2 månader sen, så har jag betydligt mer "Go" i mig, eller vad man ska kalla det. Så det blir bättre o bättre.

3: Varför skulle inte magnesium vara nåt för dig? Det är det bästa hjälpmedlet man kan ha i marklyft! Din greppstyrka bör inte hindra dig att lyfta tungt, åtminstone inte på dessa vikter. Greppstyrka bör endast vara ett problem på vikter på en bit över 200 kg där tom. mixat grepp kan vara svårt för vissa. Temporär lösning är alltså mixat grepp men en långsiktig lösning är magnesium för det är så du får ett starkare grepp.

Tycker inte om att hålla på med massa "klet", puder, eller vilken form det nu kommer i. Jag kör på med mixat grepp nästa gång, och fortsätter tills det tar stopp. Sen får jag väl se hur jag gör. :D

4: Sätter du inte ner stången i golvet mellan varje repetition i marklyft eller missförstod jag dig? Hursomhelst, stången ska ner i marken mellan varje repetition. Övningen heter "deadlift", dvs "död start" och det är så den ska utföras. Dessutom ökar belastningen på korsryggen samt skaderisken om man inte sätter ner stången mellan varje repetition. Och än en gång, skit i mentalspärrar, vikten ska upp, och då går den upp också!

Jo! Visst gör jag det. Men det jag menade var, att om jag stannar i "startläget" så kommer jag inte orka dra upp vikten igen. Det är annorlunda att gå ner, toucha marken för att sedan direkt dra upp den igen. Det blir som ett helt moment. Men som sagt, jag får jobba mer på dessa spärrar.


Kul att du gillar chins, bästa övningen för att bygga en snygg V-rygg ;)

Sådär, nu har jag klagat färdigt, hoppas du förstår vad jag menar.

Jobbar inte så farligt mycket den här veckan som det ser ut just nu, själv då?

Ledig Tors, Lör, Sön och Mån. Ons blir det gymmet och sen grillning. Ska förmodligen ut på Lör också, och Sön så kanske jag ska ha vinkväll with my BFF! ;) Det skulle iofs kunna bli av på Mån, beror lite på. Skall kolla lite saker. :D

Danne2k
2011-06-01, 12:05
Absolut är det så. Men om jag jämför mig själv med för 2 månader sen, så har jag betydligt mer "Go" i mig, eller vad man ska kalla det. Så det blir bättre o bättre.

Tycker inte om att hålla på med massa "klet", puder, eller vilken form det nu kommer i. Jag kör på med mixat grepp nästa gång, och fortsätter tills det tar stopp. Sen får jag väl se hur jag gör. :D

Jo! Visst gör jag det. Men det jag menade var, att om jag stannar i "startläget" så kommer jag inte orka dra upp vikten igen. Det är annorlunda att gå ner, toucha marken för att sedan direkt dra upp den igen. Det blir som ett helt moment. Men som sagt, jag får jobba mer på dessa spärrar.



Ledig Tors, Lör, Sön och Mån. Ons blir det gymmet och sen grillning. Ska förmodligen ut på Lör också, och Sön så kanske jag ska ha vinkväll with my BFF! ;) Det skulle iofs kunna bli av på Mån, beror lite på. Skall kolla lite saker. :D

Jo jag märker att det blivit lite mer "GO" i dig sen du började, det är bra det! :)

Magnesium är vitt pulver, om du har det i en påse och drar på det på händerna i påsen så blir det inte massa magnesium i hela lokalen. Mycket enkelt och hjälper en hel del!


Ok, antar att du gör något såhär?
http://www.youtube.com/watch?v=ry0RH0Pq5WU

När tar du ny luft/nytt buktryck? Jag tror du tjänar på att sätta ner stången, vänta några sekunder och ta nytt buktryck och sen dra upp stången igen. Jag inbillar mig att du kommer att träna mer teknik då samt undvika skador (det kan lätt bli lite ryckigt med den tekniken).
Den där sortens marklyft kallas "touch and go" eller marklyft med studs (beroende på hur hårt du sätter ner stången). Det gör ingenting om man vilar några sekunder mellan varje repetition i marklyft, du kan tom. ställa dig upp om du känner för det. Känns som att du skulle få mer rutin på tekniken om du gör så, men jag är dock inget markproffs så jag kanske är ute och cyklar här :o

Ok, ska du träna på tors eller lördag? Eller blir det på fredag? Vore kul om man kunde dra ut och käka direkt efter, så du får kolla lite när det passar.

Robban10
2011-06-01, 15:38
Jo jag märker att det blivit lite mer "GO" i dig sen du började, det är bra det! :)

Magnesium är vitt pulver, om du har det i en påse och drar på det på händerna i påsen så blir det inte massa magnesium i hela lokalen. Mycket enkelt och hjälper en hel del!


Ok, antar att du gör något såhär?
http://www.youtube.com/watch?v=ry0RH0Pq5WU

När tar du ny luft/nytt buktryck? Jag tror du tjänar på att sätta ner stången, vänta några sekunder och ta nytt buktryck och sen dra upp stången igen. Jag inbillar mig att du kommer att träna mer teknik då samt undvika skador (det kan lätt bli lite ryckigt med den tekniken).
Den där sortens marklyft kallas "touch and go" eller marklyft med studs (beroende på hur hårt du sätter ner stången). Det gör ingenting om man vilar några sekunder mellan varje repetition i marklyft, du kan tom. ställa dig upp om du känner för det. Känns som att du skulle få mer rutin på tekniken om du gör så, men jag är dock inget markproffs så jag kanske är ute och cyklar här :o

Ok, ska du träna på tors eller lördag? Eller blir det på fredag? Vore kul om man kunde dra ut och käka direkt efter, så du får kolla lite när det passar.

Japp, det är precis så där jag gör. Jag kan testa att ställa ner vikten en lite längre stund än nu. Tror, som du säger, att jag kommer träna på tekniken mer. Samt att man kan kolla sig snabbt i spegeln då, för att se att man verkligen inte har böjd rygg.

Ja, det blir på fredag jag tränar, jag slutar 15:30 och gymmet stänger 19:00. Så kl 17 är jag på gymmet! :D

Nykropp
2011-06-01, 16:45
Här mosas det på bra ser jag. Vad gäller greppet så är det bara att kämpa på. Med övning kommer styrka. Och blåsor brukar fläkas bort av sig själva. ;)

Robban10
2011-06-01, 17:30
Här mosas det på bra ser jag. Vad gäller greppet så är det bara att kämpa på. Med övning kommer styrka. Och blåsor brukar fläkas bort av sig själva. ;)

Försöker så gott jag bara kan! :D Det mesta av blåsorna försvann med hudkräm. :thumbup:

Knäböj 5x5 - 72,5kg

Av någon anledning så kändes detta extremt tungt.

Bänkpress 5x5 - 42,5kg

Kändes väldigt bra. Försökte på 45kg först, men det gick inge bra. Om jag inte klarar av att höja nästa gång, så sänker jag vikterna.

Skivstångs rodd 5x5 - 46kg

FAN VA JAG ÄR NÖJD! Måndagen den 9/5 så försökte jag på denna vikt, och då fuskade jag med allt. Men nu, muhaha, det gick som en dans. :D

Tricep Pushdowns 2x8 - 21,25kg
Tricep Pushdowns 1x10 - 21,25kg

Körde en axel övning också. Vet ej vad den heter dock. Man har armarna ut åt sidan och "smäller" ihop knogarna. Så att man har armarna framför sig. :D

3x8 - 42,5kg

Chins 1x5 - KV(67,9kg)

Robban10
2011-06-03, 17:03
Knäböj 5x5 - 75kg

När jag har vikten på "axlarna" så känns det brutalt tungt. :S Men annars går det bra.

Militärpress 1x4 - 27,5kg
Militärpress 1x5 - 27,5kg
Militärpress 2x4 - 27,5kg
Militärpress 1x3 - 27,5kg

Första setet var strikt, inge gung med vikten för att få upp den. De andra seten så stannar jag inte nere, utan jag gungar tillbaka den. Stannar aldrig någonstans, förutom när det tar stopp över huvudet. Inge ben eller höft är med. Är detta något man "får" göra? Eller blir det sämre träning om man gör så?

Marklyft 1x5 - 91kg PB!

Testade mixat grepp, vet inte om jag gillar det än. Denna gång så släppte jag greppet efter varje rep, för att ta nytt och sedan dra upp vikten igen. Sista rep. kändes otroligt tungt.

Tricep pushdown 1x10 - 23,75kg
Tricep pushdown 2x8 - 23,75kg

Tror jag gjorde något fel denna gång, kändes mer i axlarna. :S Axlarna för mycket framåt?

Chins 3x4 - KV(68,2kg)

Ökat med 1 rep. på varje set. Men MÅSTE öka med en till nästa gång.

I övrigt så kändes det mesta tungt, åt dåligt igår och sov dåligt inatt. :(

Cyklade även till och från jobbet idag. 6,11km, snitt på 20km/h.

Danne2k
2011-06-03, 17:22
Tycker inte du ska stanna i bottenläget vilket du heller inte verkar göra. Stanna i toppläget kan man göra i någon sekund kanske för att "låsa ut" armarna/axlarna helt, sen ner igen. Så länge stången går under hakan tycker jag det är godkänt. Hur menar du "gunga" upp vikten? Så länge benen och höften inte hjälper till i rörelse så är det lugnt.
Första är alltid jobbigast så om du vill hjälpa till med benen för att få upp den så går väl det bra, men då bör du inte räkna den som en repetition.
Blir ingen sämre träning för det, så länge du har full rörelselängd i övningen, som du verkar ha.

Fortsätt kriga i pressövningarna, snart släpper det bara du fortsätter käka bra!
Jag kan ta en titt på din teknik om vi kör ett pass på måndag :thumbup:

Edit: Mixat grepp känns ofta ovant i början, ofta känns det mer "naturligt" med den ena handen än den andra men man vänjer sig, grattis till PB!

Robban10
2011-06-04, 15:42
Tycker inte du ska stanna i bottenläget vilket du heller inte verkar göra. Stanna i toppläget kan man göra i någon sekund kanske för att "låsa ut" armarna/axlarna helt, sen ner igen. Så länge stången går under hakan tycker jag det är godkänt. Hur menar du "gunga" upp vikten? Så länge benen och höften inte hjälper till i rörelse så är det lugnt.
Första är alltid jobbigast så om du vill hjälpa till med benen för att få upp den så går väl det bra, men då bör du inte räkna den som en repetition.
Blir ingen sämre träning för det, så länge du har full rörelselängd i övningen, som du verkar ha.

Fortsätt kriga i pressövningarna, snart släpper det bara du fortsätter käka bra!
Jag kan ta en titt på din teknik om vi kör ett pass på måndag :thumbup:

Edit: Mixat grepp känns ofta ovant i början, ofta känns det mer "naturligt" med den ena handen än den andra men man vänjer sig, grattis till PB!

Men då fortsätter jag så som jag testade igår, det kändes bättre också. Mer explosivitet.

Absolut borde vi köra på Måndag, gymmet har öppet 10-19 om du vill köra i Täby.

CharlieBB
2011-06-04, 18:23
Men då fortsätter jag så som jag testade igår, det kändes bättre också. Mer explosivitet.

Absolut borde vi köra på Måndag, gymmet har öppet 10-19 om du vill köra i Täby.

Täby...Jag bor bara ca 40minuter därifrån med buss :P.

Kanske få ta och spänna oss någon dag i täby *flex* *cupid*

Robban10
2011-06-06, 15:23
Täby...Jag bor bara ca 40minuter därifrån med buss :P.
Kanske få ta och spänna oss någon dag i täby *flex* *cupid*

Haha, ja, kanske det! :D
_______________________________

Knäböj 5x5 - 75kg

Väldigt nöjd med djupet idag, så det blir en höjning nästa gång!

Bänkpress 5x5 - 45kg reps PB!

Äntligen släppte det på bänkpressen, var tvungen att dubbelkolla efter första setet. :D

Skivstångs rodd 5x5 - 47,5kg PB!

Inte helt nöjd med vissa reps, men testar att höja nästa gång också.

Tricep pushdowns 3x8 - 23,75kg

Idag tog det på triceps och underarmar, och inte axlar som förra gången! :D

Chins 2x3 - KV(har ingen våg som fungerar)

Jag var så slut i armarna efter övningarna innan detta, så jag orkade inte fler.

Robban10
2011-06-08, 21:05
Knäböj 5x5 - 77,5kg PB!

Kändes otroligt bra med djupet! Visst var det tungt, men ARGGGGGGGGGH skrek jag så var det uppe! :D

Militärpress 5x5 - 27,5kg

Va, är detta sant? Hindret är passerat, nu får vi se hur det går nästa gång!

Marklyft 1x5 - 92,5kg reps PB!
Marklyft 1x1 - 100kg PB!

Kändes otroligt bra, mixat grepp FTW! Så jag blev tvungen att testa en på 100kg. Och av någon konstig anledning kändes det lättare. :D Kan inte fatta att jag är på 100kg! Det kändes så overkligt för någon månad sen!

Stående bicepscurls med curlstång 3x10 - 16-18kg

Mina armar var så stumma efter detta. :) Kommer ej ihåg om stången väger 6 eller 8kg. Ska kolla nästa gång.

Kroppsvikten(iförd endast kalsingar) ligger i skrivande stund på 67,4kg, detta är innan maten. Ska väga mig i morgon bitti också.

CharlieBB
2011-06-08, 23:01
Grattis, fan vad skönt med marken :D.

Skinnyfat
2011-06-09, 07:58
Bra jobbat!

Robban10
2011-06-10, 08:31
Grattis, fan vad skönt med marken :D.

Tack :D

Bra jobbat!

Tack! :)

Träningen uteblir idag p.g.a. pollen, har knappt kunnat sova inatt. Ska se om jag kan träna Söndag, Tisdag, Torsdag och Lördag istället. :(

Danne2k
2011-06-10, 11:06
Träningen uteblir idag p.g.a. pollen, har knappt kunnat sova inatt. Ska se om jag kan träna Söndag, Tisdag, Torsdag och Lördag istället. :(

Fan va segt, känner också av det till och från men inte så att jag inte kan sova, då är snarare värmen värre.

Fina framsteg gör du iaf, ser ut att släppa nu!
Du går fan snart om mig i böj :p
(Fast jag är sämst på det)

Kom ihåg att käka mycket kolhydrater, både efter träningen men även generellt, det ger fina resultat!

Robban10
2011-06-10, 20:15
Fan va segt, känner också av det till och från men inte så att jag inte kan sova, då är snarare värmen värre.

Fina framsteg gör du iaf, ser ut att släppa nu!
Du går fan snart om mig i böj :p
(Fast jag är sämst på det)

Kom ihåg att käka mycket kolhydrater, både efter träningen men även generellt, det ger fina resultat!

Ja, dessa tabletter jag tar verkar inte hjälpa så speciellt mycket, tror jag måste bege mig till doktorn.

Tack, ja, allt känns så mycket bättre. Kolhydrater är no problems. Då jag verkligen käkar allt!

Det är inte många dagar kvar till Metallica nu!! :hbang:

Nykropp
2011-06-10, 20:32
Grymt att nå 100kg i marken!! :)

Danne2k
2011-06-13, 20:54
Ja, dessa tabletter jag tar verkar inte hjälpa så speciellt mycket, tror jag måste bege mig till doktorn.

Tack, ja, allt känns så mycket bättre. Kolhydrater är no problems. Då jag verkligen käkar allt!

Det är inte många dagar kvar till Metallica nu!! :hbang:

Vet inte vilka tabletter du kör men jag kör på Kestine och jag tycker dom funkar helt ok, finns säkert starkare dock.

Näe inte långt kvar nu, kommer bli naaaajs! :hbang:


Dags för en liten dagsformbild snart? ;)

Robban10
2011-06-13, 20:55
Bänkpress 5x5 - 45kg

Testade aldrig ens att öka, då 40kg kändes tungt när jag värmde lite.

Knäböj 1x3 - 80kg PB!
Knäböj 1x4 - 77,5kg
Knäböj 1x3 - 77,5kg
Knäböj 2x10 - 50kg

?? Jag är ett stort frågetecken, va fan hände? Efter andra setet så tappade jag all motivation.

Skivstångs rodd 3x5 - 48,5kg PB!
Skivstångs rodd 2x4 - 48,5kg

Nöjd. Orkade inte riktigt dra upp de sista på 2 sista seten, så jag räknar inte dom.

"Axelövningsmaskin" 3x8 - 42,5kg

Tricep Pushdowns 1x8 - 23,75kg
Tricep Pushdowns 1x8 - 26,25kg PB!
Tricep Pushdowns 1x8 - 23,75kg

Robban10
2011-06-13, 20:56
Vet inte vilka tabletter du kör men jag kör på Kestine och jag tycker dom funkar helt ok, finns säkert starkare dock.

Näe inte långt kvar nu, kommer bli naaaajs! :hbang:


Dags för en liten dagsformbild snart? ;)

Kestine kör jag också på. Skall bege mig till apoteket när min helvetes vecka slutar. :D Vilket den gör imorgon!! Woho!

Bilder kommer strax innan vi drar till Götet.

Danne2k
2011-06-13, 21:00
Äh man har dåliga dagar ibland, går inte alltid att hitta någon orsak till dom heller.
Du sätter det nästa gång.

Lätt att tappa motivationen när allt går tvärtemot vad man tänkt sig utan någon förklarlig anledning. Känslan är oerhört jobbig och man vill mest bara sparka sönder saker när det är som värst (been there, ofc).

Men det gäller alltid att göra det bästa av det och nöta vidare i passet, känns oftast bättre när man kört klart det än att avbryta och gå hem (som man kanske känner för just i stunden).

Robban10
2011-06-16, 18:46
Onsdagens träning uteblev, då jag somnade på soffan! Blev dessutom ingen middag igår, eftersom jag sov bort hela dagen efter jobbet. Dubbelt fail. :smash:

Men det blev ett pass idag istället, och jag har försökt att äta extra mycket idag.

Knäböj 1x4 - 80kg reps PB!
Knäböj 4x3 - 80kg

Det gick bättre idag, men jag börjar tappa motivationen för knäböj. Förmodligen pga att jag kör det 3 ggr i veckan. Någon som har tips på en bra ben övning som tränar ungefär samma som knäböj, som jag kan variera med? Alt. 2 olika övningar.

Militärpress 1x5 - 27,5kg
Militärpress 2x5 - 30kg PB!
Militärpress 1x3 - 30kg
Militärpress 1x5 - 30kg

Va tvungen att testa på 27,5kg först, för att se om jag orkar. Och det va sjukt lätt. Vet inte vad som hände på de fjärde setet, det bara tog stopp. Men fan va nöjd jag är i övrigt. :D

Marklyft 1x5 - 96kg reps PB!

Vet inte om jag riktigt ska räkna det som 5 i rad, vilade kanske 15-20 sek innan sista.

Stående curlstångscurl biceps 4x8 - 20,5kg PB!

Helvete va mina armar va möra efter det här. *flex*

Stående en arms hantellyft triceps ?x? - 6kg

Vet ej hur många jag gjorde, eller hur många set.

CharlieBB
2011-06-16, 19:03
Grattis till alla jeffla PBn! :D

Har desvärre också tappat motivationen till böjen en del så varierar nu med lite benpress ist.

Robban10
2011-06-18, 16:25
Grattis till alla jeffla PBn! :D

Har desvärre också tappat motivationen till böjen en del så varierar nu med lite benpress ist.

Tack :D Kanske borde testa benpress nästa gång.
___________________________________

Bänkpress 1x5 - 45kg
Bänkpress 3x5 - 47,5kg PB!
Bänkpress 1x3 - 47,5kg

Kändes mycket bra, även om det gick långsamt upp med vikten. :D

Knäböj 1x4 - 80kg
Knäböj 1x2 - 80kg
Knäböj 1x4 - 80kg
Knäböj 2x3 - 80kg

Sänker vikten nästa gång, eller kör benpress. Andra setet så la jag stången fel på "ryggen" så det låg o klämde.

Skivstångs rodd 5x5 - 47,5kg

Hittade inte den korta stången så jag kunde köra 48,5kg. :(

Tricep pushdowns 3x8 - 24,75kg

Chins 1x3 - KV

Körde explosivt upp och extremt långsamt ner.

I övrigt så har jag tappat vikt, vägde 65,9kg i morse. :( Kan vara för att jag inte haft något pulver på 2 veckor. Samt att jag börjat cykla till jobbet. Mer förbränning och mindre kalorier...

Danne2k
2011-06-18, 19:25
Väger du dig varje dag? Det kan ju vara vätskenivåer osv som ändras så väg dig igen imorgon och dagen därpå. Tror knappast det är pulvrets fel OM du nu gått ner i vikt, pulver ger inte så hemskt mycket kcal och du vet ju att det är maten som är viktigast.

Kan förstå om du börjar tröttna lite på att köra så mycket knäböj, det blir mentalt jobbigt efter ett tag att köra 5x5 på en ganska tung vikt så ofta, så upplevde jag det iaf.

Ett alternativ är Starting Strength som visserligen bygger på samma principer (och med samma personer bakom) dvs. böj 3 ggr i veckan men volymen på böj/bänk osv. är istället 3x5.

Finns lite olika versioner av programmet men kolla här:
http://startingstrength.wikia.com/wiki/The_Starting_Strength_Novice/Beginner_Programs

Power cleans är frivändningar, en väldigt rolig övning:
http://www.youtube.com/watch?v=6tXcS0Xp1aE

Annars kan du köra en hederlig 3-split, bröst/axlar/triceps, ben/mage, rygg/biceps.
Jag tror dock fortfarande att du kan öka en hel del mer i knäböj innan en höjning med 2,5 kg / pass blir för svårt, så jag tycker du borde köra knäböj åtminstone 2 ggr / vecka.

Kanske att du borde gå över till bänkpress 2 ggr / vecka också och vänta lite med militärpressen. Ökar i du bänkpress så ökar du oftast i militärpress eftersom det är ungefär samma muskler.

Men tror som sagt fortfarande på 5x5 men man kan ju kanske skapa ett träningsschema som bygger på det men med lite mindre knäböj.
Tycker inte du borde köra benpress istället för böj, inget fel på den övningen men knäböj är så mycket mer komplett.

Robban10
2011-06-18, 21:10
Nej, det va länge sen jag vägde mig på morgonen. 1kg upp på en månad får jag iaf vara nöjd med. :D Kanske bra att det inte går allt för fort.

Jag ligger i banorna på en 3-split, men inte förens efter sommaren, när öppettiderna är som vanligt. Men en ändring i det nuvarande schemat skulle sitta fint. Tror inte jag har motivationen till att köra knäböj 3 ggr i veckan.

Pass A:

Knäböj 5x5
Bänkpress 5x5
Skivstångs rodd 5x5

Pass B:

Militärpress 5x5
Marklyft 1x5
+någon annan ben, rygg eller arm övning

Vecka 1: A B A
Vecka 2: B A B

Då blir det knäböj 1-2 ggr i veckan. Tror att jag kan öka mer på detta, då jag förmodligen kommer känna mer "Go" i knäböjen och göra fler reps.

Alternativt 3x5:

Pass A:

Knäböj 3x5
Bänkpress/Militärpress 3x5 (varannan)
Chins: 3xMax

Pass B:

Knäböj 3x5
Militärpress/Bänkpress 3x5 (varannan)
Marklyft 1x5/Powerclean 5x3 (varannan)

Pass C:

Knäböj 3x5
Bänkpress/Militärpress 3x5 (varannan)
Pull-ups: 3xMax

Då blir det 6 set mindre knäböj per vecka, kanske kan vara något

Vad tror du? Eller har du ett bättre förslag? :D

Robban10
2011-06-20, 17:32
Har påbörjat ett nytt schema, SL3x5 med en liten variant. Men testar fortfarande runt lite, iaf idag.

Pass A:
Knäböj 3x5
Bänkpress/Militärpress 3x5 (varannan)
Chins: 3xMax
Pass B:
Knäböj 3x5
Militärpress/Bänkpress 3x5 (varannan)
Marklyft 1x5/Powerclean 5x3 (varannan)
Pass C:
Knäböj 3x5
Bänkpress/Militärpress 3x5 (varannan)
Pull-ups: 3xMax

Knäböj 3x5 - 70kg

Sänkte vikten, jobbar på djupet igen. Känns asbra att bara köra 3 set.

Vadpress 3x10 - 20kg

Räknar man "maskinen" också? Och vad väger den?

Bänkpress 1x3 - 50kg
Bänkpress 1x4 - 50kg
Bänkpress 1x3 - 50kg

Hade passare, så jag tänkte att jag kan lika gärna slå till på 50kg.

Chins 1x7 KV(68,1kg)
Chins 1x6 KV(68,1kg)
Chins 1x4 KV(68,1kg)

Fan vilket tryck jag fick i det första setet, aldrig känt så här bra förut.

Underarmscurl 3x10 - 13kg

Liggande tricepextensions(dock mot pannan) 2x? - 18kg
Liggande tricepextensions(dock mot pannan) 1x10 - 10,5kg

Benpress ??x?? - ???

De seten jag kommer ihåg är 90kgx10repsx2set, 125kgx10 och 160kgx1. Sen gjorde jag betydligt fler än så, på lite olika vikter.

Danne2k
2011-06-23, 12:13
Glömt bort att skriva här..

Tycker du gör rätt i att köra lite 3x5, förstår att det känns mycket skönare, knäböj 5x5 3ggr i veckan med ständigt ökad vikt är väldigt jobbigt efter ett tag.
I den här tråden ges några olika förslag på fortsatt progression om man gillar 5x5/3x5 i grunden men inte kan öka varje pass:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=167784&page=2


Jag har nog inget bättre förslag egentligen, tycker det ser bra ut. Kör på såhär så länge du ökar och tycker att det känns givande/kul. Kanske att du skulle strunta i att variera militärpress och bänk vartannat pass och helt enkelt köra bänk på måndagar och fredagar samt militärpress på onsdagar, varje vecka. Tror du skulle öka mer i bänken av det (och därigenom även öka i militärpress), men gör som du känner!

Glöm inte att käka mycket! Pressövningar 3 ggr i veckan kan slita en del om man inte äter sina kcal ;)

Grymma chins förresten, jävla ökning!

Robban10
2011-06-27, 19:38
@Danne: Ja, det blir 3x5 ett tag framöver. När det gäller bänk/press så kommer det variera kraftigt, allt beror på om jag har passare.
___________________________________

Jaha, en vecka sedan förra passet. Midsommar vecka och mycket jobb, samt lite pollen skit. Många ursäkter... :smash:

När jag kom till gymmet så var det PACKAT med folk, aldrig sett så mycket folk på gymmet förut. Det betyder också att allt var upptaget. Så det blev ingen ordning på vilken följd övningarna kom.

Rak skivstångscurl 3x8 - 21kg

Aldrig testat med rak stång förut, känns mycket bättre än med curlstången.

Bänkpress 3x5 - 50kg reps PB!

Fan vad man ökar när man har passare. Man vågar ju så mycket mer.

Chins 1x7 - KV(69kg)
Chins 1x6 - KV(69kg)
Chins 1x4 - KV(69kg)

Lika många reps som förra gången, dock vägde jag 0,9kg mer nu.

Knäböj 3x5 - 72,5kg

Jaja, det är inte så farligt med 3 set.

Tricep Pushdowns 3x8 - 26,75kg

Kändes inte som det gav något. Tror jag ska sänka vikten rejält och öva in tekniken.

Testade även lite situps med vikter. Men gud va tråkigt det är. Finns det ingen rolig magövning? Jag började få tendens till rutor förut, vid vissa tillfällen på dagen, men de är borta nu. I AM GETTING FAT!!!!!!!! ;)

I övrigt så känns det bra att ha gymmat efter en veckas uppehåll, never again! Tänkte också försöka ta någon bild idag och slänga upp, så får vi se om det hänt något enligt er. :D

Robban10
2011-06-27, 20:47
De 2 första bilder är från 3 månader sedan, 110330, vikten ligger på 63-64kg. Och de 2 andra bilder är från idag, 110627, vikten ligger på 68,5kg.

Jag är ingen bra fotograf har jag konstaterat. :D

Danne2k
2011-06-28, 10:13
De 2 första bilder är från 3 månader sedan, 110330, vikten ligger på 63-64kg. Och de 2 andra bilder är från idag, 110627, vikten ligger på 68,5kg.

Jag är ingen bra fotograf har jag konstaterat. :D

Nä du är ingen bra fotograf :D

Ser helt klart ut att gå åt rätt håll! Ifall du är rädd för att bli tjock kan du bara minska kcalintaget en aning, fast du ser inte speciellt tjock ut på långa vägar.

Kul att 3x5 känns bra, tror det är vettigt att köra det ett tag och sen när du tröttnar på för mycket böj så byter du till något roligare schema med böj kanske 2 ggr i veckan.

Grattis till bänk-PB, du verkar öka rätt bra just nu så bara du håller i träningen (kontinuitet!) så kan det här bli väldigt bra :)

Robban10
2011-06-28, 22:11
Nä du är ingen bra fotograf :D

Tackar, tackar! :D Jag är oerhört stolt över min obegåvning!


Ser helt klart ut att gå åt rätt håll! Ifall du är rädd för att bli tjock kan du bara minska kcalintaget en aning, fast du ser inte speciellt tjock ut på långa vägar.

Kul att 3x5 känns bra, tror det är vettigt att köra det ett tag och sen när du tröttnar på för mycket böj så byter du till något roligare schema med böj kanske 2 ggr i veckan.

Va bra! Nee, jag är absolut inte rädd för att bli tjock. Jag kommer fortsätta att äta när jag känner för det, och vad jag känner för. Tills jag verkligen blir tjock! ;)


Grattis till bänk-PB, du verkar öka rätt bra just nu så bara du håller i träningen (kontinuitet!) så kan det här bli väldigt bra :)

Tack! Ja, det mesta känns bra. Allting flyter på. :D

Robban10
2011-07-06, 18:42
Jaha, över en vecka sedan förra träningen. Vad är det som händer..semestern som gör det kanske? Dagens pass var bara ett komma igång pass.

Militärpress 2x5 - 26kg
Militärpress 3x5 - 28,5kg

Kändes bra, inte kört militärpress på 20 dagar. Kraften verkar finnas kvar. Bör klara 3x5 på 30kg nästa gång.

Benpress 3x10 - 100kg
Benpress 1x3 - 125kg

Ställningen för knäböj var upptagen från att jag kom, tills jag gick där ifrån av samma kille.

Marklyft 3x4 - 66kg

Här känns det att man inte kört marklyft på 20 dagar. Tror jag ska ta det ganska lugnt nästa gång också, kanske 80kg.

Pull-ups 1x8 - KV(68,6kg)
Pull-ups 1x7 - KV(68,6kg)
Pull-ups 1x6 - KV(68,6kg)

Vet inte om det blev rätt, handflatorna är mittemot varandra; Se bild längre ner. Vad tränar man då, som man inte tränar med handflatorna mot kroppen. Annars måste jag modifiera befintlig Chins/Pullupsstången.

Rak skivstångscurl - 3x8 - 21kg

Danne2k
2011-07-06, 18:59
Vad är det för tjomme som blockerar böjställningen så länge? Du kunde frågat om du fick köra emellan.

På bilden ser det ut som att killen kör pullups, dvs handflatorna mot kroppen, inte mot varandra, kallas även supinerat grepp.
Motsatsen (handflatorna bort från kroppen) kallas pronerat grepp, och är alltså det greppet du har när du kör vanliga chins (eller typ bänkpress).

Har du handflatorna mot varandra har jag glömt vad det heter men skillnaden är inte jättestor, pullups tar lite mindre rygg och lite mer biceps och tvärtom med chins, detta förstärks ytterligare av att pullups ofta utförs med en smalare fattning än vanliga chins, men i grunden aktiverar dom samma muskelgrupper. Pullups är f.ö. ofta något lättare just eftersom biceps används något mer.

För att krångla till det hela ytterligare så gäller det att vara uppmärksam på att i USA och alla andra länder utom Sverige (tror jag..) kallar man vanliga chins för pullups (brett grepp och handflatorna utåt) och pullups kallar man chins (eller chin-ups).


http://cdn2.knowyourmeme.com/i/000/096/044/original/trollface.jpg?1296494117

Robban10
2011-07-06, 19:08
Vad är det för tjomme som blockerar böjställningen så länge? Du kunde frågat om du fick köra emellan.

Haha, han hade ju fan 140kg på stången. Tror inte jag står o plockar av det. Plus att det var en annan grabb efter.


På bilden ser det ut som att killen kör pullups, dvs handflatorna mot kroppen, inte mot varandra, kallas även supinerat grepp.
Motsatsen (handflatorna bort från kroppen) kallas pronerat grepp, och är alltså det greppet du har när du kör vanliga chins (eller typ bänkpress).

Har du handflatorna mot varandra har jag glömt vad det heter men skillnaden är inte jättestor, pullups tar lite mindre rygg och lite mer biceps och tvärtom med chins, detta förstärks ytterligare av att pullups ofta utförs med en smalare fattning än vanliga chins, men i grunden aktiverar dom samma muskelgrupper. Pullups är f.ö. ofta något lättare just eftersom biceps används något mer.


Visst har han det. Men jag använder det som jag ringade in med rött. :D Mjo, jag märkte att det var lättare, borde ha kunnat gjort fler. Men men, får bli nästa gång! :D Men då fortsätter jag med handflatorna mot varandra.

För att krångla till det hela ytterligare så gäller det att vara uppmärksam på att i USA och alla andra länder utom Sverige (tror jag..) kallar man vanliga chins för pullups (brett grepp och handflatorna utåt) och pullups kallar man chins (eller chin-ups).

Mind fuck? ;)

Jo tack, jag har märkt det. Varför ska vi i Sverige vara så efterblivna. :D

Danne2k
2011-07-06, 22:41
Haha, han hade ju fan 140kg på stången. Tror inte jag står o plockar av det. Plus att det var en annan grabb efter.



Visst har han det. Men jag använder det som jag ringade in med rött. :D Mjo, jag märkte att det var lättare, borde ha kunnat gjort fler. Men men, får bli nästa gång! :D Men då fortsätter jag med handflatorna mot varandra.


Nja säg inte det, det tar inte så lång tid att plocka av och på vikterna om man är 2 st, sen kanske han körde tungt och vilar 3-5 min mellan seten och då påverkas han än mindre av det/dig. Jag hade då definitivt låtit någon köra emellan även om det var 100 kg viktskillnad. Jag låter tom. folk köra emellan som vill köra bänk när jag kör knäböj (ibland), och då måste man ändå ta bort stången, sänka ställningen, ställa dit en bänk osv. mellan varje set, men så är jag också lite för snäll.. :D


Ah då förstår jag. Inget fel alls att köra så, bara bra med variation och kul när man orkar lite mer. Personligen tycker jag dock vanliga chins (brett pronerat grepp) är det absolut bästa eftersom denna bygger mest/tar bäst på latissimus dorsi (http://sv.wikipedia.org/wiki/Latissimus_dorsi).

Det är ändå en ryggövning först å främst, men inget är egentligen sämre än något annat eftersom det beror på vad man har för mål med träningen eller en viss övning, det handlar oftast om personliga preferenser.

Robban10
2011-07-11, 16:45
Knäböj 3x5 - 77,5kg

Kändes roligt att köra knäböj idag. :D

Bänkpress 1x2 - 52,5kg
Bänkpress 1x8 - 40kg
Bänkpress 1x10 - 40kg
Bänkpress 1x6 - 40kg

Hade passare, men det gick bara inte. Sänkte vikten och körde hög reps istället för den här gången. Riktig jäkla mjölksyra i armarna efter sista. :D

Chins 1x6 - KV(69,2kg)
Chins 2x5 - KV(69,2kg)

Kändes riktigt tungt.

Tricep pushdowns 3x10 - 21,75kg+lilla vikten man lägger på. Vet inte vad den väger.

Rak skivstångscurl 1x8 - 21kg
Rak skivstångscurl 2x5 - 21kg

CharlieBB
2011-07-11, 16:48
Slarvig med uppdateringar eller träningen? ;)

Fan att du orkar chins utan extra hjälp, bra jobbat ;).

Robban10
2011-07-11, 17:02
Slarvig med uppdateringar eller träningen? ;)

Fan att du orkar chins utan extra hjälp, bra jobbat ;).

Träningen tyvärr.. :(

Tack! Du borde väl kunna klara av chins utan hjälp? Eller?

CharlieBB
2011-07-11, 17:40
Träningen tyvärr.. :(

Tack! Du borde väl kunna klara av chins utan hjälp? Eller?

Nej inte från bottom läge iaf..:(

Aja, det kommer! *flex*

Robban10
2011-07-13, 16:26
Nej inte från bottom läge iaf..:(

Aja, det kommer! *flex*

I see. Ja, det är bara att kämpa på. Tillslut så släpper det. :D Kör du chins med hjälpstång något?
_________________________________________________

Militärpress 3x5 - 31kg PB!

SATAAAAAAAAAN va tung den sista på sista setet var. Tog säkert 10 sekunder att få upp den. :D

Knäböj 3x5 - 80kg reps PB!

Äntligen gick det! Men det var tungt.

Marklyft 1x3 - 90kg
Marklyft 1x2 - 100kg reps PB!
Marklyft 1x1 - 102,5kg PB!

Gör lätt en 5:a på 100kg nästa gång! :D

Triceps pushdown 3x10 - 21,75kg

Åter igen så känns det inte i triceps. Måste börja med liggande tricepextension.

Rak skivstångscurl 4x5 - 23,5kg

Danne2k
2011-07-13, 18:28
Grymt bra pass där Robban, fina ökningar i allting ta mig fan! :hbang:

Börja med liggande tricepsextensions tycker jag också, älskar den övningen och man kan köra hyfsat tungt.

Ska vi dra ett pass på fredag/lördag någonstans?

CharlieBB
2011-07-13, 21:29
I see. Ja, det är bara att kämpa på. Tillslut så släpper det. :D Kör du chins med hjälpstång något?
_________________________________________________

Militärpress 3x5 - 31kg PB!

SATAAAAAAAAAN va tung den sista på sista setet var. Tog säkert 10 sekunder att få upp den. :D

Knäböj 3x5 - 80kg reps PB!

Äntligen gick det! Men det var tungt.

Marklyft 1x3 - 90kg
Marklyft 1x2 - 100kg reps PB!
Marklyft 1x1 - 102,5kg PB!

Gör lätt en 5:a på 100kg nästa gång! :D

Triceps pushdown 3x10 - 21,75kg

Åter igen så känns det inte i triceps. Måste börja med liggande tricepextension.

Rak skivstångscurl 4x5 - 23,5kg

Fan vad gött, grattis!

Nej kör endast latsdrag som komrpomise förtillfället. :hbang:

Robban10
2011-07-17, 18:41
Grymt bra pass där Robban, fina ökningar i allting ta mig fan!

Börja med liggande tricepsextensions tycker jag också, älskar den övningen och man kan köra hyfsat tungt.

Ska vi dra ett pass på fredag/lördag någonstans?

Tackar! Idag blev det tricepsextensions.

Fan vad gött, grattis!

Nej kör endast latsdrag som komrpomise förtillfället.

Tack! Jag förstår, du får kämpa som fan! :D
__________________________________________

Varför inte avsluta denna underbara semester med ett riktigt träningspass?! :D

Knäböj 3x5 - 82,5kg PB!

Ojojoj va tungt, sjukt omotiverad på sista setet också. :D Jag tror också jag gör något fel, jag drar neråt med armar när det blir tungt, måste ju göra saker tyngre? :S

Militärpress 2x2 - 33,5kg
Militärpress 1x3 - 33,5kg PB!

Hade ingen passare, så det fick bli militärpress. Väldigt tungt var det. Men det ska nog gå nästa gång.

Pull-ups 1x9 - KV(69,5kg) PB!
Pull-ups 1x5 - KV(69,5kg)
Pull-ups 1x4 - KV(69,5kg)

Kanske dags att börja skriva PB i chins och pull-ups. När tycker ni att man ska börja köra med vikter. När man klarar åtminstone 3x10?

Liggande tricepsextension 1x8 - 10,5kg
Liggande tricepsextension 3x8 - 13kg

Känns i triceps. :D

Mördarbicepsövning - 20kg

Klarade inte allt, men fanns ingen annan stång ledig. Körde tills det brände för mycket i biceps att jag knappt kunde hålla stången kvar. :D

Danne2k
2011-07-17, 23:04
Fina PB!

Tycker inte man behöver vänta till 3x10 innan man börjar köra med viktade chins/pull-ups. Är det starkare man vill bli så kan man gärna börja med vikter när man klarar över 8st tycker jag. Vill man bli bra på att göra många chins så ska man ju såklart göra många istället, men bäst är väl oftast att kombinera, börja med viktade och sänka/ta bort vikten när man inte orkar så många. Oftast klarar man ju fler repetitioner på kroppsvikten om man blir starkare i viktade chins/pull-ups (till en viss gräns, såklart).

Kör viktade om du känner dig redo för det, räcker att börja med 5 kg extra.

Robban10
2011-07-19, 20:54
Fina PB!

Tycker inte man behöver vänta till 3x10 innan man börjar köra med viktade chins/pull-ups. Är det starkare man vill bli så kan man gärna börja med vikter när man klarar över 8st tycker jag. Vill man bli bra på att göra många chins så ska man ju såklart göra många istället, men bäst är väl oftast att kombinera, börja med viktade och sänka/ta bort vikten när man inte orkar så många. Oftast klarar man ju fler repetitioner på kroppsvikten om man blir starkare i viktade chins/pull-ups (till en viss gräns, såklart).

Kör viktade om du känner dig redo för det, räcker att börja med 5 kg extra.

Tack! Då får första setet bli viktat iaf. För det är definitivt starkare jag vill bli. :D
__________________________________________________ ___

Knäböj 2x5 - 85kg PB!
Knäböj 1x3 - 85kg

Hade säkert kunnat klarat alla, men det var inte så där jätte kul med knäböj idag.

Bänkpress 4x5 - 45kg

Fan va tungt det där kändes.

Marklyft 1x3 - 100kg reps PB!

Kan ha gjort 4 st också, blev lite osäker. :D Det blev iaf ingen 5:a, men det är nära.

Liggande tricepsextensions 1x8 - 13kg
Liggande tricepsextensions 2x8 - 15,5kg

Måste titta på ett par videos för att få in tekniken rätt.

Rak skivstångscurl 3x3x7 - 16kg

Det är 3 övningar i en kan man säga. Först upp 1/3, sen 1/2 och sist hela vägen upp till bröstet. As skön övning. :D

Sittande tvåhands hantellyft Triceps - 1x8 - 11,6kg
Sittande tvåhands hantellyft Triceps - 2x8 - 13,6kg

Robban10
2011-07-21, 20:34
Knäböj 3x3 - 85kg

Lusten fanns inte där, plus att det kändes obekvämt nere vid ländryggen.

Liggande hantelpress 1x5 - 16,xkg
Liggande hantelpress 3x10 - 16,xkg
Liggande hantelpress 1x8 - 16,xkg

Testade detta istället för bänkpress. Fan vad jag vinglade.. :D

Chins 1x6 - KV(69,5kg)
Chins 1x5 - KV(69,5kg)
Chins 1x5 - KV(69,5kg)

Tungt idag.

Rak skivstångscurl 3x(3x7) - 16kg

Liggande tricepsextensions 3x8 - 18kg PB!

Benpress 1x10 - 100kg
Benpress 1x10 - 110kg
Benpress 1x8 - 110kg

Danne2k
2011-07-21, 22:59
Vad var det som kändes konstigt i ländryggen?

Tror att hantelpress skulle kunna vara bra att köra ett tag för dig, ger bra med balans och stabilitet och kan säkert hjälpa bänkpressen, även om det såklart främst är bänkpress du ska köra om du vill bli stark i det.


Börjar du tröttna på schemat eller har du bara en liten svacka?

Robban10
2011-07-22, 11:28
Vad var det som kändes konstigt i ländryggen?

Tror att hantelpress skulle kunna vara bra att köra ett tag för dig, ger bra med balans och stabilitet och kan säkert hjälpa bänkpressen, även om det såklart främst är bänkpress du ska köra om du vill bli stark i det.


Börjar du tröttna på schemat eller har du bara en liten svacka?

Jag vet inte riktigt. Det kom dagen efter marklyften, måste ha lyft fel eller något.

Hantelpress får det bli när jag inte har passare.

Jag har ju börjat med nytt schema, så det enda jag tröttnat på är knäböj.

shadowfire
2011-07-22, 12:03
snokat runt lite då du hade ungefär samma utgångsläge i mars som jag hade när jag började träna... träna hårt, men sätt också ett stort fokus på kost och få i dig bra med protein osv och sov som folk, så kommer du få grymt bra resultat nu och ett år framåt.

Ser onekligen ut att gå åt rätt håll med styrka mm. Kämpa på och håll dig skadefri för bövelen! Inget lyft är så puckat som en maxning eller ett felaktigt lyft med för tunga vikter osv, känns det fel så släpp ner vikterna eller skippa en övning helt den dagen. Långsiktig progress är det som ger resultat. Lycka till!

Robban10
2011-07-22, 15:58
snokat runt lite då du hade ungefär samma utgångsläge i mars som jag hade när jag började träna... träna hårt, men sätt också ett stort fokus på kost och få i dig bra med protein osv och sov som folk, så kommer du få grymt bra resultat nu och ett år framåt.

Ser onekligen ut att gå åt rätt håll med styrka mm. Kämpa på och håll dig skadefri för bövelen! Inget lyft är så puckat som en maxning eller ett felaktigt lyft med för tunga vikter osv, känns det fel så släpp ner vikterna eller skippa en övning helt den dagen. Långsiktig progress är det som ger resultat. Lycka till!

Tack! Jag räknar inget av det jag äter, förutom att jag brukar räkna lite snabbt hur mycket protein jag fått i mig. Annars äter jag i stort sett allt, för att bygga upp massa. Men efter sommaren när öppettiderna är som vanligt på gymmet, så tänkte jag lägga mig på ett lägre kaloriöverskott, så att jag inte går upp lika snabbt. Kommer också bli ett nytt schema då.

Den enda "skadan" jag har är väl ryggen, men den var i betydligt sämre skick innan jag började träna. Då hade jag ont i ryggen en gång i månaden, varade ca. 1 dag. Nu får jag ont när jag lyft någonting riktigt tungt, som marklyften i Tisdags(om det nu va därför). Jag ska boka en tid med kiropraktor för att knäcka lite.

Robban10
2011-07-25, 20:36
Knäböj 1x10 - 20kg - Uppvärmning
Knäböj 1x4 - 40kg - Uppvärmning
Knäböj 1x3 - 60kg - Uppvärmning
Knäböj 0x0 - 85kg - FAIL!
Knäböj 1x3 - 80kg

Argh! Crap rygg, det är precis som att en nerv kommer i kläm ibland. Uppvärmningen gick jätte bra, på 85kg sa det stopp. Det gör inte jätte ont, mest obekvämt. Skippar rygg övningar på det här sättet tills jag har besökt kiropraktor.

Militärpress 2x3 - 32,5kg
Militärpress 1x1 - 32,5kg
Militärpress 2x3 - 30kg
Militärpress 1x4 - 30kg

Tungt idag... :(

Hantelpress 3x8 - 16,2kg

Mycket mer kontrollerat den här gången, blir att öka nästa gång.

Liggande tricepsextensions 3x8 - 20,5kg PB!

Kul att öka i något i alla fall! :D

Pull-ups 1x6 - KV(69,5kg)
Pull-ups 1x5 - KV(69,5kg)
Pull-ups 1x2 - KV(69,5kg)+5kg PB!

Testade viktat för första gången, men man kanske skulle ha gjort på första setet istället. ;)

Benpress 1x8 - 75kg

Hann inte mer.

Danne2k
2011-07-25, 23:42
Jobbigt med ryggproblem, kan ställa till det rejält i böj och mark, så du kanske gör rätt i att ligga lågt där ett tag eller bara köra det väldigt lätt för att underhålla tekniken.

En kiropraktor/sjukgymnast/naprapat kan vara bra att besöka om inte problemen går över av sig självt.
Försök hitta någon som är duktig på träning också (tips: fråga på gymmet), annars finns risken att du träffar någon som knäcker lite, säger att "knäböj och marklyft är dåligt för ryggen(/knäna)" och sen säger "sådär, nu är det bra" samt direkt bokar in ett återbesök utan att ge dig några egna övningar/tips att jobba med och så står du där, 600 kr fattigare med en rygg som gör lika ont igen efter nästa träningspass.

Been there done that, finns tyvärr en hel del mindre kunniga/giriga i den branschen...
Ja, jag är bitter :)

Och ja, kör det viktade setet först när du kör chins/pull-ups.

Edit: Nu väger du 1 kg mer än mig :D

Robban10
2011-07-26, 17:13
Jobbigt med ryggproblem, kan ställa till det rejält i böj och mark, så du kanske gör rätt i att ligga lågt där ett tag eller bara köra det väldigt lätt för att underhålla tekniken.

En kiropraktor/sjukgymnast/naprapat kan vara bra att besöka om inte problemen går över av sig självt.
Försök hitta någon som är duktig på träning också (tips: fråga på gymmet), annars finns risken att du träffar någon som knäcker lite, säger att "knäböj och marklyft är dåligt för ryggen(/knäna)" och sen säger "sådär, nu är det bra" samt direkt bokar in ett återbesök utan att ge dig några egna övningar/tips att jobba med och så står du där, 600 kr fattigare med en rygg som gör lika ont igen efter nästa träningspass.

Been there done that, finns tyvärr en hel del mindre kunniga/giriga i den branschen...
Ja, jag är bitter :)

Och ja, kör det viktade setet först när du kör chins/pull-ups.

Edit: Nu väger du 1 kg mer än mig :D

Lätta knäböj och marklyft får det bli, så att man inte tappar allt.

Frågade runt på jobbet, alla där går till samma. Dock är hon på semester, så det får bli när hon kommer tillbaka. Så farligt är det inte, det går över på en dag.

På din morgonvikt eller? 69,5kg är min gymvikt. Btw vi måste snacka lite på msn någon dag. Jag tänkte börja planera det nya schemat snart. :D

Danne2k
2011-07-26, 18:47
Ah ok, då väger vi säkert exakt lika mycket :D

Det låter skoj, bara skriva på msn, jag är inne ganska ofta. Annars fb.

Robban10
2011-07-27, 16:36
Benpress 1x8 - 100kg
Benpress 2x8 - 102,5kg

Struntade i knäböj helt idag.

Bänkpress 3x5 - 50kg

Känns skönt att klara 50kg utan passare. :D

Marklyft 3x6 - 46kg

Mycket lätt idag, och det behövs.

Liggande tricepsextensions 2x8 - 23kg PB!
Liggande tricepsextensions 1x8 - 18kg

Situps 1x15 - 7kg
Situps 1x5 - 10kg
Situps 5x8 - 10kg

Kändes bra att köra lite mage.

Chins 1x3 KV(69,4kg)(Glömde vikten, så slutade efter 3st)
Chins 1x3 KV(69,4kg)+5kg
Chins 1x5 KV(69,4kg)
Chins 1x4 KV(69,4kg)

Robban10
2011-07-29, 09:12
Knäböj 3x8 - 60kg

Kände inte av något i ryggen. :thumbup:

Militärpress 1x5 - 32,5kg
Militärpress 1x3 - 32,5kg
Militärpress 1x2 - 32,5kg
Militärpress 1x1 - 32,5kg

Tungt som satan.

Chins/Dips 1x6/5 - KV(70,3kg!!!!)
Chins/Dips 1x5/5 - KV(70,3kg!!!!)
Chins/Dips 1x4/5 - KV(70,3kg!!!!)
Chins/Dips 1x3/4 - KV(70,3kg!!!!)
Chins/Dips 1x4/3 - KV(70,3kg!!!!)
Chins/Dips 1x2/5 - KV(70,3kg!!!!)
Chins/Dips 1x1/3 - KV(70,3kg!!!!)

Totalt 25 Chins och 30 Dips. Minst 1 minut setvila. Vi har en 2-delad dipsställning en bredare sida och en smalare. Jag håller ungefär i mitten, lite mer åt smalsidan.

Situps 5x10 - 10kg

Magmaskin 1x10 - 25kg
Magmaskin 1x10 - 35kg
Magmaskin 1x10 - 40kg

Militärpress 2x10 - 16kg

Herregud, blev helt chockad när jag lyfte upp den första gången. Det var som att lyfta luft. :D

Försöka gången EVER som jag är över 70kg på gymmet. Och jag hade inte ens käkat frukost. :D Måste ha haft en jäkla massa vätska i kroppen.

Robban10
2011-08-02, 20:22
Bänkpress 1x2 - 50kg
Bänkpress 1x5 - 52,5kg
Bänkpress 1x4 - 52,5kg
Bänkpress 1x3 - 52,5kg

Hade passare, så detta var till absolut fail.

Bänkpress 2x10 - 40kg
Bänkpress 1x10 - 35kg
Bänkpress 1x10 - 30kg

Sega armar efter detta. :D

Knäböj 3x5 - 50kg

Lätt för att hålla tekniken.

Chins 1x5 KV(69,6kg)+5kg
Chins 1x5 KV(69,6kg)
Chins 1x4 KV(69,6kg)
Chins 1x3 KV(69,6kg)
Chins 1x2 KV(69,6kg)
Pullups 1x3 KV(69,6kg)

Ännu segare i armarna. :D

Situps 5x10 - 10kg

Magmaskin 1x8 - 45kg
Magmaskin 2x10 - 40kg

Kändes som att jag skulle spy.

Triceps pushdowns 1x10 - 18,75kg
Triceps pushdowns 2x8 - 21,25kg+lilla vikten

CharlieBB
2011-08-02, 20:30
Ska fan ikapp dej på bänken innan året är slut haha! :)

Fint pass, senaste.

Robban10
2011-08-02, 20:40
Ska fan ikapp dej på bänken innan året är slut haha! :)

Fint pass, senaste.

Haha, kämpa på! :D Jag byter snart schema till Wendler 5,3,1. :D Får se hur det blir med ökningar då.

Tack! :D

Robban10
2011-08-04, 20:14
Knäböj 1x5 - 55kg
Knäböj 1x5 - 65kg
Knäböj 1x5 - 75kg

Kändes bra idag, även om det var ganska tungt.

Liggande tricepsextensions 2x8 - 18kg
Liggande tricepsextensions 1x8 - 20,5kg

Ovanligt tungt...

Sittande triceps hantellyft 2x8 - 16,2kg
Sittande triceps hantellyft 1x4 - 19kg

Rak skivstångscurl 1x8 - 21kg

Dips 1x10 - KV(69kg) :(
Rak skivstångscurl 1x8 - 21kg
Dips 1x10 - KV(69kg)
Rak skivstångscurl 1x8 - 21kg
Dips 1x8 - KV(69kg)
Rak skivstångscurl 1x8 - 21kg

Det där va jobbigt. Mina armar var stora som hus!! ;)

Benpress 1x8 - 100kg
Benpress 1x8 - 102,5kg

Magmaskin 1x8 - 45kg
Magmaskin 1x8 - 47,5kg
Magmaskin 1x10 - 50kg PB!

Ganska tråkigt pass, hade ingen aning om vad jag skulle köra innan jag kom till gymmet.

Danne2k
2011-08-04, 20:35
Starka dips!

När kör du igång med nya schemat?
Är det färdigt?

Robban10
2011-08-04, 22:10
Starka dips!

När kör du igång med nya schemat?
Är det färdigt?

Tack! :D 15 Augusti tänkte jag börja. Ja, jag tycker iaf det är färdigt. Skickar på FB så får du se. :D

CharlieBB
2011-08-04, 22:32
Tack! :D 15 Augusti tänkte jag börja. Ja, jag tycker iaf det är färdigt. Skickar på FB så får du se. :D

Pma mig det, snälla du! *kissass* även fast vi igentligen är varandras värsta fiender...:devil:

Nykropp
2011-08-05, 08:36
Drygt med smärtan i ryggen. Men det är inte bara så att du drog för tungt då? Jag kan känna det ibland när jag dragit och egentligen är för trött. Man tappar spänningen och då brukar det kännas fel i ryggen.

Fint kämpat! :)

PetterHultin
2011-08-05, 09:13
Jag trodde du skrev att du skulle köra SL robban? Skärpning nu. Strunta i de där jävla bicepscurlarna. BYGG!

persson93
2011-08-05, 10:08
Bra ökningar, fortsätt kötta nu! Med rätta viljan blir det här nog kanon! ;)

Danne2k
2011-08-05, 10:56
Jag trodde du skrev att du skulle köra SL robban? Skärpning nu. Strunta i de där jävla bicepscurlarna. BYGG!

SL som i Stronglifts?

Han ska köra 5/3/1 och han har "byggt" ända sedan han började träna, så vad babblar du om?

paatrik
2011-08-05, 11:15
Tycker du volymen ökat bra med 5x5? Kör vartannat lågreps/högreps nu och kollar runt lite för inspiration. Målet är iofs styrka och volym men aa, kul och höra hur andra gjort/gör.

Niveus
2011-08-05, 11:20
Jag har lagt in en prenumeration. Kör hårt nu!

Robban10
2011-08-05, 16:53
Pma mig det, snälla du! även fast vi igentligen är varandras värsta fiender..

Haha, will do! :D

Drygt med smärtan i ryggen. Men det är inte bara så att du drog för tungt då? Jag kan känna det ibland när jag dragit och egentligen är för trött. Man tappar spänningen och då brukar det kännas fel i ryggen.

Fint kämpat!

Tack. :D Jag har haft så här de senaste 3 åren, men inte lika extremt som efter marklyften. Tror min rygg är rätt krokig efter år av datorspelande(svag rygg) och inte tänkt på hur man lyft tunga varor på jobbet.

Jag trodde du skrev att du skulle köra SL robban? Skärpning nu. Strunta i de där jävla bicepscurlarna. BYGG!

Jag har kört efter SL tills ryggen sa stopp. Nu testar jag runt lite innan jag byter schema(5,3,1) den 15 Aug. Men jag kör fortfarande tunga pass(förutom det sista) med SL inspiration.

Bra ökningar, fortsätt kötta nu! Med rätta viljan blir det här nog kanon!

Tack! Jag hoppas på det! Och viljan finns där, och den blir bara starkare och starkare när man lär sig nya saker. :D

SL som i Stronglifts?

Han ska köra 5/3/1 och han har "byggt" ända sedan han började träna, så vad babblar du om?

Skickade nya schemat till dig på FB. :D

Tycker du volymen ökat bra med 5x5? Kör vartannat lågreps/högreps nu och kollar runt lite för inspiration. Målet är iofs styrka och volym men aa, kul och höra hur andra gjort/gör.

Jag har bara kört 5x5 och sen gick jag över till 3x5 ett tag, så jag kan inte påstå att volymen ökat speciellt mycket. Jag ville bygga upp en bra grundstyrka för att ha något att bygga vidare på.

Kommer definitivt att köra SL5x5(eller någon variant) igen, får se hur det blir i framtiden. Nu skall jag strax börja fokusera på Wendler 5,3,1 + "Boring But Big".

Jag har lagt in en prenumeration. Kör hårt nu!

Will do!!!! *flex*

Danne2k
2011-08-05, 18:37
Jag har bara kört 5x5 och sen gick jag över till 3x5 ett tag, så jag kan inte påstå att volymen ökat speciellt mycket. Jag ville bygga upp en bra grundstyrka för att ha något att bygga vidare på.


Jag tror han menade volym som i storleken på musklerna och inte volym som i träningsvolym.
.
Träningsvolymen ökar ju hela tiden med SL 5x5 eftersom man höjer vikten varje pass. Träningsvolym = set x reps x vikt. Ibland talar man bara om volym som i hur många set + hur många reps man gör, men normalt så tror jag man inkluderar vikten också.

Robban10
2011-08-05, 20:03
Jag tror han menade volym som i storleken på musklerna och inte volym som i träningsvolym.
.
Träningsvolymen ökar ju hela tiden med SL 5x5 eftersom man höjer vikten varje pass. Träningsvolym = set x reps x vikt. Ibland talar man bara om volym som i hur många set + hur många reps man gör, men normalt så tror jag man inkluderar vikten också.

Det var det jag menade också. :D Muscles! *flex*

Danne2k
2011-08-05, 21:00
Det var det jag menade också. :D Muscles! *flex*

Ah, my bad!

Robban10
2011-08-06, 12:01
Benpress 3x8 - 105kg

4 personer stod i böjställningen och turades om. :(

Militärpress 1x4 - 33,5kg
Militärpress 1x2 - 33,5kg
Militärpress 1x3 - 31kg

Blää säger jag bara. Gick åt helvete som ni ser.

Militärpress 1x10 - 26kg
Chins 1x6 - KV(69,8kg)
Militärpress 1x10 - 20,5kg
Chins 1x5 - KV(69,8kg)
Militärpress 1x10 - 18,5kg
Chins 1x5 - KV(69,8kg)
Militärpress 1x10 - 16kg
Chins 1x5 - KV(69,8kg)
Militärpress 1x10 - 16kg
Chins 1x5 - KV(69,8kg)

Fan va bra tryck man börjar få i chins.

Dips 1x8 - KV(69,8kg)
Chins 1x5 - KV(69,8kg)
Dips 1x5 - KV(69,8kg)
Dips 1x3 - KV(69,8kg)

Dipsen gick inge bra idag, fick ont i mitten av bröstet på de sista när jag gick ner.

Lutande bänk situps 3x10 - 5kg
Magmaskin 1x8 - 55kg
Magmaskin 1x8 - 52,5kg
Magmaskin 1x8 - 50kg

Pull-ups 1x4 - KV(69,8kg)

Totalt 31 Chins, 4 Pull-ups och 16 Dips idag.

CharlieBB
2011-08-06, 12:09
Ska vi raaaceeea till 40kgx1 i militärpressen då!? ;)

Robban10
2011-08-08, 15:12
Ska vi raaaceeea till 40kgx1 i militärpressen då!? ;)

Ska vi inte säga 40kgx5 istället? :D

CharlieBB
2011-08-08, 16:20
Ska vi inte säga 40kgx5 istället? :D

Haha okejokej. Men då måste man ha film bevis o inga push-ups det ska vara rediga militärpressar sittande eller stående.

Må bästa man vinneh!

Robban10
2011-08-14, 17:57
Jaha..va fan ska man säga. Inte tränat på 8 dagar. Alkohol i mängder, sömnen har det varit brist på eftersom jag har jobbat också. Maten...pfft..den har varit åt helvete. :D Men nu är det dags för nya tag, kickar-off med ett nytt program, Wendler 5-3-1! Är riktigt taggad på vad detta kan ge.

Pass A: Militärpress
Pass B: Marklyft
Pass C: Bänkpress
Pass D: Knäböj

Militärpress 2x5 - 30kg
Militärpress 1x6 - 30kg

Militärpress 1x10 - 25kg
Militärpress 1x9 - 22,5kg
Militärpress 1x9 - 20kg

Sen gjorde jag en massa chins och dips. Men började tappa räkningen efter ett tag då seten bestod av 1-2st. Men jag gjorde minst 25 st på varje. Gymvikten låg på 70kg.

Kanske inte ser ut som så mycket, men jag kan lova att jag är helt slut i axlar och armar. ;)

Robban10
2011-08-15, 19:31
Det är så skönt att träna igen! :D

Marklyft 3x5 - 76kg
Marklyft 5x10 - 36kg

Allt kändes väldigt lätt, men vill börja lätt för att se vad ryggen säger.

Lutande situps 2x10
Lutande situps 5x10 - 5kg

Hängande benlyft 2x3
Hängande benlyft 1x1

Behöver någon som vet hur man gör att säga till mig om jag gör rätt. Kändes fel.. :D

Magmaskin 2x10 - 50kg
Magmaskin 1x10 - 47,5kg

Sundqvist
2011-08-15, 20:29
Grymma marklyft! Kör på försiktigt så du inte skadar dig!

Robban10
2011-08-17, 20:03
Grymma marklyft! Kör på försiktigt så du inte skadar dig!

Tack! Jo, det ska jag absolut göra! :D

Hade ont i ryggen igår, men det kändes mer som träningsvärk.. :D Och imorgon är den fruktade knäböjdagen. Får se hur det går.

Bänkpress 2x5 - 50kg
Bänkpress 1x7 - 50kg
Bänkpress 5x10 - 30kg

Måste ha passare nästa gång. Tror jag kunde ha pressat upp en eller 2 till. Eller höjt vikten på de tunga seten. Men annars är jag super nöjd! :D

Chins 2x5 - KV(70,5kg)
Chins 2x4 - KV(70,5kg)
Chins 1x3 - KV(70,5kg)
Pullups 1x3 - KV(70,5kg)
Pullups 2x5 - KV(70,5kg)
Pullups 1x4 - KV(70,5kg)

Dips 5x5 - KV(70,5kg)
Dips 2x4 - KV(70,5kg)

Totalt: 21 Chins, 17 Pullups och 33 Dips

CharlieBB
2011-08-17, 20:25
Haha okejokej. Men då måste man ha film bevis o inga push-ups det ska vara rediga militärpressar sittande eller stående.

Må bästa man vinneh!

ÖHH fjolla, accept? :hbang:

*cupid*

Robban10
2011-08-17, 21:03
ÖHH fjolla, accept? :hbang:

*cupid*

Haha! Trodde att jag gjorde det. Men tydligen inte. CHALLENGE ACCEPTED!!! Game on, bro! :D

CharlieBB
2011-08-17, 21:50
Haha! Trodde att jag gjorde det. Men tydligen inte. CHALLENGE ACCEPTED!!! Game on, bro! :D

Haha, great! :-)

Vad ligger du på just nu? Jag drog en 8a på 30kg iaf innan jag blev sjuk...

Danne2k
2011-08-17, 21:55
Haha! Trodde att jag gjorde det. Men tydligen inte. CHALLENGE ACCEPTED!!! Game on, bro! :D

http://partneryahoo.photobucket.com/albums/f364/kiwigirl010/challenge-accepted.png?t=1302914842

Robban10
2011-08-18, 16:34
Haha, great! :-)

Vad ligger du på just nu? Jag drog en 8a på 30kg iaf innan jag blev sjuk...

Bästa jag gjort är en 5:a på 33,5kg.

http://partneryahoo.photobucket.com/albums/f364/kiwigirl010/challenge-accepted.png?t=1302914842

"Användarnamn och lösenord efterfrågas av http://partneryahoo.photobucket.com. Platsen meddelar: ”Restricted Access”" :D

Robban10
2011-08-18, 16:42
Då var den fruktade bendagen här!

Knäböj 3x5 - 80kg
Knäböj 5x10 - 40kg

Dåligt djup på de tunga. Och jag har redan träningsvärk! :D

Lutande situps 1x10
Lutande situps 3x10 - 10kg
Lutande situps 2x10 - 5kg

Sittande lårcurl 1x10 - ??kg
Sittande lårcurl 2x10 - ??kg

Står helt still i skallen vad jag körde på... :confused:

Magmaskin 1x10 - 52,,5kg
Magmaskin 1x10 - 55kg
Magmaskin 1x10 - 55kg

Knäböjen gick över förväntan idag! :thumbup: Men funderar på att lägga till stående vadpress..

Robban10
2011-08-21, 13:30
Dags för vecka nr 2 på 5-3-1.

Militärpress 3x3 - 35kg PB!

Va stark jag känner mig! Även om det bara är 3x3, så är jag nöjd! :D

Militärpress 1x8 - 25kg
Militärpress 1x9 - 22,5kg
Militärpress 1x10 - 20kg

Chins 4x5
Chins 1x2
Totalt: 22 Chins

Pullups 1x6
Pullups 4x4
Pullups 2x3
Totalt: 28 Pullups

Dips 8x5
Dips 1x10
Dips 1x2
Totalt: 52 Dips

Körde varannan Dips & Chins/Pullups. Mitt mål var 50 st av varje, hade jag inte haft det målet så hade jag gett upp mycket tidigare.

Gymvikten låg på 69,3kg.

Danne2k
2011-08-21, 16:58
Grymma pass, du kämpar fan på bra, riktigt starkt!

Robban10
2011-08-22, 16:40
Grymma pass, du kämpar fan på bra, riktigt starkt!

Tack! :D

Marklyft 2x3 - 86kg
Marklyft 1x5 - 86kg
Marklyft 5x10 - 41kg

Ganska lätt det här också, filmade även idag. Lägger väl upp det snart.

Lutande situps 5x10 - 10kg

Hängande benlyft 3x2

Idag kändes det i den nedre delen av magen. :D

Magmaskin 1x10 - 45kg
Magmaskin 1x10 - 35kg
Magmaskin 1x10 - 45kg

CharlieBB
2011-08-22, 17:52
Körde en 3a på 35KG idag ;-).

CharlieBB
2011-08-22, 18:04
Körde en 3a på 35KG idag ;-).

Militärpressen asså...

Robban10
2011-08-22, 18:45
Körde en 3a på 35KG idag ;-).

:thumbup: Bra jobbat! :D


Sista tunga setet från idag - 86kg
h9EaaO2xNEg

Danne2k
2011-08-22, 18:50
Ser helt ok ut, rak rygg osv men tänk på följande, stången ska helst röra sig uppåt med ungefär samma hastighet som rumpan, och i ditt fall vill gärna rumpan sticka lite innan.

Kasta skorna först och främst, sen försök att "tippa" hela kroppen lite lite bakåt och få mer vikt på hälarna precis i startögonblicket. Tänk att du ska pressa hälarna genom golvet typ. Tror detta blir lättare om du kastar skorna, + att skorna bara gör så man orkar mindre vikt.

Det är väl typ det främsta, låt benen var med mer i startläget (det är svårt ibland, tro mig jag vet!) och detta åstadkommer du främst genom att följa ovanstående råd, enligt mig då.

Du kan även exprimentera lite med olika starthöjd, dvs benen mer eller mindre böjda i startläget. Många vill starta med väldigt böjda ben men klarar inte det eftersom benen är för svaga/tekniken inte sitter. Följden blir då att rumpan höjs väldigt snabbt utan att stången rör sig = inte bra.

Dina lyft var dock inte speciellt "dåliga", finns de som är mycket värre och det märks att du tänker på tekniken, kämpa på!

Robban10
2011-08-22, 19:22
Ser helt ok ut, rak rygg osv men tänk på följande, stången ska helst röra sig uppåt med ungefär samma hastighet som rumpan, och i ditt fall vill gärna rumpan sticka lite innan.

Kasta skorna först och främst, sen försök att "tippa" hela kroppen lite lite bakåt och få mer vikt på hälarna precis i startögonblicket. Tänk att du ska pressa hälarna genom golvet typ. Tror detta blir lättare om du kastar skorna, + att skorna bara gör så man orkar mindre vikt.

Det är väl typ det främsta, låt benen var med mer i startläget (det är svårt ibland, tro mig jag vet!) och detta åstadkommer du främst genom att följa ovanstående råd, enligt mig då.

Du kan även exprimentera lite med olika starthöjd, dvs benen mer eller mindre böjda i startläget. Många vill starta med väldigt böjda ben men klarar inte det eftersom benen är för svaga/tekniken inte sitter. Följden blir då att rumpan höjs väldigt snabbt utan att stången rör sig = inte bra.

Dina lyft var dock inte speciellt "dåliga", finns de som är mycket värre och det märks att du tänker på tekniken, kämpa på!

:thumbup: Jag glömmer alltid skorna. Tänker på det varje gång, sen när man är på gymmet så POOFF så är den tanken borta. :D

Jag ska filma nästa marklyft också, så får vi se hur det ser ut då! :D Kanske finns mindre saker att "rätta" till då, förhoppningsvis.

Tack för feedbacken!

Danne2k
2011-08-22, 20:17
:thumbup: Jag glömmer alltid skorna. Tänker på det varje gång, sen när man är på gymmet så POOFF så är den tanken borta. :D

Jag ska filma nästa marklyft också, så får vi se hur det ser ut då! :D Kanske finns mindre saker att "rätta" till då, förhoppningsvis.

Tack för feedbacken!

Säkert så, bara du tänker på det jag sa så lär det göra mycket.

Sen var det som sagt ditt sista set, så inte omöjligt att tröttheten påverkade formen.

Robban10
2011-08-24, 17:22
Bänkpress 3x3 - 55kg

Tungt som gatan var det där. Försökte på en fjärde på sista setet, men icke! :D

Bänkpress 1x10 - 40kg
Bänkpress 1x10 - 35kg
Bänkpress 1x10 - 32,5kg
Bänkpress 2x10 - 30kg

Chins 5x5 - KV(70kg)
Chins 1x2 - KV(70kg)
Totalt: 27 Chins.

Pullups 3x5 - KV(70kg)
Pullups 1x4 - KV(70kg)
Pullups 1x2 - KV(70kg)
Totalt: 21 Pullups. Kan ha varit fler dock, så minst 21 st.

Dips 9x5 - KV(70kg)
Dips 1x3 - KV(70kg)
Totalt: 48 Dips.

CharlieBB
2011-08-24, 17:44
Axlar om 3dagar för mig, ska nog försöka mig på en etta på 40kg :D. Wbuuuuuu?

Robban10
2011-08-24, 18:10
Axlar om 3dagar för mig, ska nog försöka mig på en etta på 40kg :D. Wbuuuuuu?

3x3 på 35kg gjorde jag i söndags. Och på söndag blir det 1x5, 1x3 och 1x1. Så kanske blir 40kg på sista där. Får se.

Robban10
2011-08-31, 20:58
Det är slutet på sommaren så man måste passa på med grillningar, uteserveringar, osv. Därför har det inte blivit någon träning på en vecka. Känns som att man måste få leva livet också. :D

Knäböj 3x3 - 85kg

Dåligt djup åter igen..men mycket bättre än på 80kg förra gången.

Knäböj 5x10 - 40kg

Körde riktigt djupt här istället, så långt ner jag kunde.

Sittande lårcurl 1x10 - 45kg
Sittande lårcurl 1x10 - 47,5kg
Sittande lårcurl 1x10 - 50kg

Lutande situps 5x10 - 12,5kg

Magmaskin 1x10 - 45kg
Magmaskin 2x10 - 55kg

Robban10
2011-09-01, 20:07
Militärpress 1x5 - 32,5kg
Militärpress 1x2 - 35kg
Militärpress 1x1 - 35kg
Militärpress 1x1 - 37,5kg PB!

Ja..vad ska man säga. Tungt som satan var det.

Militärpress 1x8 - 25kg
Militärpress 1x10 - 22,5kg
Militärpress 1x10 - 20kg

Chins 5x5 - kv
Chins 1x3 - kv

Totalt: 28 Chins.

Pullups 2x5 - kv
Pullups 1x3 - kv

Totalt 13 Pullups.

Dips 4x5 - kv
Dips 1x10 - kv
Dips 1x5 - kv

Totalt: 35 Dips.

Gymvikt: 69,4kg.. :(

CharlieBB
2011-09-05, 20:03
Uppdatera din gammla gubbe!!!!1111

Robban10
2011-09-05, 20:03
Marklyft 1x5 - 86kg
Marklyft 1x3 - 91kg
Marklyft 1x1 - 101kg

Marklyft 5x10 - 41kg

Tillbaka på dom vikterna jag tränade på förut. Ryggen känns fortfarande bra! :thumbup:

Situps 1x20 - 10kg
Situps 1x15 - 15kg
Situps 3x11 - 15kg

Hängande benlyft 2x4 - KV

Gymvikt: 69,3kg :( Vad är det som händer! Måste pressa mat! *popcorn*

Robban10
2011-09-06, 20:54
Bänkpress 1x5 - 52,5kg
Bänkpress 1x3 - 55kg
Bänkpress 1x1 - 60kg PB!

Bänkpress 3x10 - 40kg
Bänkpress 1x10 - 35kg
Bänkpress 1x10 - 32,5kg

Tror jag får räkna med träningsvärk imorgon. :D

Chins 2x5 - kv + 5kg reps PB!
Chins 2x3 - kv + 5kg
Chins 1x2 - kv + 5kg

Totalt: 18 Chins.

Pullups 1x2 - kv + 5kg

Totalt: 2 Pullups.

Dips 1x7 - kv + 5kg reps PB!
Dips 2x5 - kv + 5kg
Dips 1x4 - kv + 5kg

Totalt: 21 Dips.

Mina armar är helt färdiga! :D Gymvikt 69,8kg.

CharlieBB
2011-09-06, 21:15
Bra där med bänken! Har fan inte kört bänk på ett dag...får testa maxa nästa vecka och se hur jag ligger till ;-).

Botte 1992
2011-09-07, 16:52
62 kg vägde du förut... ökat något? :)

Danne2k
2011-09-07, 19:35
62 kg vägde du förut... ökat något? :)

Prova att läsa lite?


Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Robban10
2011-09-08, 16:45
Bra där med bänken! Har fan inte kört bänk på ett dag...får testa maxa nästa vecka och se hur jag ligger till ;-).

Köööööööööööööör! Bänk är nice :D *flex*

62 kg vägde du förut... ökat något? :)

Erm..inte vägt mig på morgonen på sjukt länge. Men tippar på runt 69kg kanske.

Prova att läsa lite?


Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Bitter much? :D Hittat lägenhet yet?

Robban10
2011-09-08, 16:50
Knäböj 1x5 - 80kg
Knäböj 1x3 - 85kg
Knäböj 1x2 - 90kg PB!

Knäböj 3x10 - 40kg
Knäböj 1x10 - 45kg
Knäböj 1x10 - 40kg

Bättre djup på de tunga idag än tidigare, men ändå inte riktigt nöjd.

Situps 3x20 - 5kg
Situps 2x20 - 2,5kg

Testade ha vikten bakom huvudet istället för på bröstet. Mycket tyngre! :D Kändes som att det tog bättre.

Sittande lårcurl 2x10 - 60kg
Sittande lårcurl 1x10 - 62,5kg PB!

Magmaskin 2x10 - 55kg

Botte 1992
2011-09-08, 17:12
Knäböj 1x5 - 80kg
Knäböj 1x3 - 85kg
Knäböj 1x2 - 90kg PB!

Här har jag en knäböjkonkurrent! Ska böja mer än dig på mitt nästa benpass :devil:

Robban10
2011-09-12, 16:24
Första dagen på deload-veckan.

Militärpress 1x5 - 21kg
Militärpress 1x5 - 23,5kg
Militärpress 1x5 - 26kg

Tråkigt...

Militärpress med hantlar 3x8 - 8kg

Chins 1x5 - kv
Chins 1x4 - kv
Chins 1x3 - kv

Kändes tungt idag, har ingen vikt på mig heller.

Sittande vadpress 3x8 - 20kg

Måste vara det kortaste och tråkigaste passet jag kört. :D

Robban10
2011-09-19, 18:42
Kommer att dra ner på styrketräningen lite. Ska börja med thaiboxning. Första passet var idag. Har aldrig varit så fysiskt utmattad tror jag. :D

Danne2k
2011-09-19, 19:18
WOOT!?

Låter kul iofs, och skoj ifall du fastnar för det, men styrketräning behövs ändå! Om det är tiden som inte räcker till så kanske 2 pass i veckan kan funka?

Robban10
2011-09-19, 19:22
WOOT!?

Låter kul iofs, och skoj ifall du fastnar för det, men styrketräning behövs ändå! Om det är tiden som inte räcker till så kanske 2 pass i veckan kan funka?

Kommer inte lägga av med styrketräningen helt. Absolut inte! :D

Thaiboxningen kommer att vara 1-3 ggr i veckan. Beror på hur jag jobbar. Så jag kanske kör 4 pass styrka någon gång osv. :D

Robban10
2011-09-20, 13:18
Kommer att börja köra Thaiboxning 1-3 ggr i veckan. De dagarna jag inte kan träna thaiboxning, så kommer det oftast att bli ett konditionspass istället. Och vila om jag känner mig sliten.

Kommer att gymma minst 2 ggr i veckan. Jag kommer att köra 2 st olika pass, där det blir varannan gång. Pass A, B, A, B, A..osv

Pass A: Knäböj, Vadpress, Bänkpress, Chins, Dips
Pass B: Marklyft, Militärpress, Chins, Dips

Måndag: Thaiboxning / Konditionspass / Vila

Tisdag: Gym

Onsdag: Thaiboxning / Konditionspass / Vila

Torsdag: Gym / Vila

Fredag: Gym

Lördag: Gym / Vila

Söndag: Thaiboxning / Konditionspass / Vila

Är öppen för förslag när det gäller allt. :D

Robban10
2011-09-20, 16:17
Allt kändes tungt, vissa saker var brutalt tunga. Slut i musklerna från igår skulle jag nog kunna påstå. :D

Knäböj 3x5 - 80kg

Kändes relativt bra. Godkänt djup.

Vadpress 3x15 Tår raka - 20kg + stång i smith(har ingen vikt på den)
Vadpress 1x15 Tår inåt - 15kg + stång i smith(har ingen vikt på den)
Vadpress 1x15 Tår utåt - 15kg + stång i smith(har ingen vikt på den)

Behöver bygga upp mina vader något enormt. :D

Bänkpress 1x2 - 50kg
Bänkpress 1x1 - 50kg
Bänkpress 1x0 - 50kg - FAIL!

Här kände jag verkligen av gårdagens pass. Megasuper tungt.

Chins 1x6 - kv(69,3kg)
Chins 1x4 - kv(69,3kg)
Chins 1x2 - kv(69,3kg)

Dips 3x3 - kv(69,3kg)

Samma sak här som bänkpressen.

Situps 2x15 - 5kg(bakom nacken)
Situps 1x16 - 2,5kg(bakom nacken)

Ändå rätt nöjd med passet i sin helhet. :thumbup:

Robban10
2011-09-29, 19:30
Marklyft

3 x 86kg
3 x 86kg
1 x 86kg
1 x 86kg

Tungt. Men blir väl så när man inte tränar på ett tag.

Militärpress

5 x 26kg
4 x 26kg
5 x 26kg

Tungt även här. Men det kändes som sista setet var lättare än de andra.

Stående hantelpress

6 x 7kg
6 x 7kg
6 x 7kg

Man känner verkligen hur "balansmuskler" får jobba.

Chins

6 x kv
5 x kv
5 x kv

Har ingen kroppsvikt att gå efter. Vågen var borta från gymmet.

Dips

6 x kv
5 x kv
6 x kv

Samma som ovan.

Robban10
2011-10-06, 17:37
Lite info om vad som händer. Det har blivit väldigt många fester/utgångar på senaste tiden. Samt att jag inte äter som jag borde. Men det ska det fan bli ändring på under nästa vecka. Jag kommer att starta en ny journal när jag sätter igång med den träningen.

Knäböj

5 x 82,5kg
5 x 82,5kg
8 x 70kg

Var inte nöjd med djupet, så jag sänkte rejält och gick långt ner.

Bänkpress

6 eller 7 x 47,5kg
3 x 50kg
0 x 55kg
8 x 40kg
7 x 40kg

Slut i armarna, kändes bättre än förra gången iaf. :D

Stående vadpress

15 x 20kg + stång i smith
15 x 20kg + stång i smith
15 x 20kg + stång i smith
10 x 20kg + stång i smith(tår utåt)
10 x 20kg + stång i smith(tår inåt)

Lutande situps; vikt bakom nacke

15 x 2,5kg
10 x 2,5kg
10 x 2,5kg

Dips; kv 68,5kg

10 st
7 st
5 st

Robban10
2011-10-10, 16:28
Militärpress

4 x 31kg
3 x 31kg
3 x 31kg
5 x 26kg
7 x 26kg

Bättre än förra gången iaf.

Chins; kv 69,3kg

6 st + 5kg reps PB!
4 st + 5kg
3 st + 2,5kg
5 st
4 st

Fan va skönt med ett PB!! :D

Stående hantelpress

10 x 6kg
10 x 6kg
10 x 7kg reps PB!

Fick kämpa ordentligt med de sista på sista setet.

Dips; kv 69,3kg

6 st + 5kg
5 st + 5kg
7 st + 5kg

Blev övertänd på första setet, så att det blev 6 st istället för 5. :D

Danne2k
2011-10-10, 20:16
Ser bra ut Robban!

Hur går det med thaiboxningen?

Robban10
2011-10-14, 16:27
Ser bra ut Robban!

Hur går det med thaiboxningen?

Tack! Jag skippar thaiboxningen. Känner inte för att lägga ut 2700kr per termin när jag bara kommer hinna träna en gång i veckan. Men kanske till efter sommaren så kör jag igen.

Kommer skapa en ny journal snart, eller kanske ha kvar denna. Men det kommer bli Wendler 5 3 1 igen iaf. :D

Robban10
2011-10-14, 16:40
Marklyft

5 x 62,5kg
5 x 65kg
10 x 72,5kg

Kändes bra, greppet kändes så där på sista setet. Men det ska nog bli bra igen.

Stående vadpress; vikt utan stång

15 x 20kg
15 x 20kg
15 x 20kg
10 x 22,5kg
10 x 27,5kg

Man får sån skön "kramp" i vaderna. :D

Ryggresning

10 x 5kg
10 x 10kg
10 x 10kg

Lutande situps; vikt bakom nacke

12 x 5kg
8 x 5kg
10 x 2,5kg

Benlyft

10 st
10 st
10 st (upp med knäna mot bröstet)

Löpning

1 Km med 4% lutning @ 6~ min

Danne2k
2011-10-14, 19:05
Tack! Jag skippar thaiboxningen. Känner inte för att lägga ut 2700kr per termin när jag bara kommer hinna träna en gång i veckan. Men kanske till efter sommaren så kör jag igen.

Kommer skapa en ny journal snart, eller kanske ha kvar denna. Men det kommer bli Wendler 5 3 1 igen iaf. :D

Ah fan, synd. Lät iofs ganska dyrt.

Najs, det är klokt att satsa långsiktigt, 5/3/1 är ett jävla bra (och svinroligt) program. 5/3/1 till sommaren och +5-10 kg kroppsvikt, då kanske vi börjar snacka grofv robban! *flex*

Kopiera gärna min version vad gäller komplementen, jag tycker den känns ganska optimal ;)

Robban10
2011-10-15, 16:55
Ah fan, synd. Lät iofs ganska dyrt.

Najs, det är klokt att satsa långsiktigt, 5/3/1 är ett jävla bra (och svinroligt) program. 5/3/1 till sommaren och +5-10 kg kroppsvikt, då kanske vi börjar snacka grofv robban!

Kopiera gärna min version vad gäller komplementen, jag tycker den känns ganska optimal ;)

Det var tydligen 2200kr per termin, men ändå för mycket enligt mig. :D

Japp, måste ta tag i det här nu. Har ett nytt mål, 76kg gymvikt i början av April! Det är 1 kg per månad, 250g per vecka. Blir lätt som en plätt! :D

Jag testade din version av bänkpress passet idag. Och på Tisdag kommer jag att börja med 5-3-1 for real! Nu är det bara lite test för att se hur mycket jag orkar.

___________________________________________

Bänkpress

5 x 42,5kg
5 x 45kg
8 x 47,5kg

Hade ingen passare, hade nog kunnat klara 1-2 till.

Bänkpress med stopp

5 x 40kg
5 x 40kg
5 x 40kg
5 x 40kg
5 x 40kg

Första gången, så vet inte om jag gjorde helt rätt. Men det är ju ganska simpelt, så borde ha gjort rätt. :D Blir att kolla på lite fler videos för att få till det optimalt.

Hantelrodd

10 x 16,2kg
8 x 19kg
8 x 21,2kg
8 x 21,2kg
8 x 21,2kg
7 x 21,2kg
8 x 21,2kg

Första gången även här. Tror att tekniken på de sista repsen på sista setet inte var så där jätte bra. Men jag har redan träningsverk i övre rygg. :D

Per N
2011-10-15, 17:13
Kul journal! Gjorde en liknande resa fast jag började med thaiboxining och gick över till styrketräning =) Vad ligger vikten på nu?

Danne2k
2011-10-15, 17:19
Robban, det låter bra!

Tänk på att alltid lyfta så explosivt/snabbt som möjligt för bästa styrkeutveckling! Oavsett om det är lätt eller tungt, alltid fokus på explosivitet!

Kom ihåg att du ska skriva in 90% av dina verkliga 1RM (max). Säg till om du vill ha en excelfil som förenklar alla berkäkningar för dig.

Robban10
2011-10-15, 17:46
Kul journal! Gjorde en liknande resa fast jag började med thaiboxining och gick över till styrketräning =) Vad ligger vikten på nu?

:thumbup: Gymvikten låg på 70,1kg idag. Thaiboxningen kommer att komma senare. Det var så brutalt roligt, men tiden finns inte just nu. :D

Robban, det låter bra!

Tänk på att alltid lyfta så explosivt/snabbt som möjligt för bästa styrkeutveckling! Oavsett om det är lätt eller tungt, alltid fokus på explosivitet!

Kom ihåg att du ska skriva in 90% av dina verkliga 1RM (max). Säg till om du vill ha en excelfil som förenklar alla berkäkningar för dig.

Explosivitet alltså, ska tänka på det nästa gång.

Yes please! Excelfil skulle förenkla allt. :D

CharlieBB
2011-10-15, 17:49
Fan vad klen du är!

Skoja, kör hårt nu Ruubban! :D

Danne2k
2011-10-15, 17:50
Skriv på msn så fixar jag det.

Robban10
2011-10-16, 19:09
Fan vad klen du är!

Skoja, kör hårt nu Ruubban! :D

Haha, jag ska nog komma ikapp igen! :D

Skriv på msn så fixar jag det.

Will do!

Robban10
2011-10-16, 19:23
Knäböj

5 x 65kg
5 x 70kg
12 x 75kg

Kändes bra idag! :D

Frontböj

5 x 30kg
5 x 30kg
5 x 30kg

Testade om det var något för mig, men var helt slut i benen. :D

Lårcurl

5 x 65kg
5 x 55kg

Vadpress; vikt med stång

15 x 15kg
15 x 35kg
15 x 40kg
10 x 45kg

Situps; vikt bakom huvud

15 x 7,5kg
15 x 7,5kg
10 x 7,5kg

Sundqvist
2011-10-16, 19:24
Bra bänkar mannen! de går frammåt!

Danne2k
2011-10-16, 19:26
Knäböj

5 x 65kg
5 x 70kg
12 x 75kg

Öh, vart kom det där ifrån? :confused: *flex*