handdator

Visa fullständig version : Styrketräning och deff


zool80
2011-03-30, 11:47
Tja,

Styrketränar just nu 5 dagar i veckan och löper typ 3-4 dagar. För att få detta att gå ihop så styrketränar jag ganska tidigt på dagarna och sedan löper jag senare på kvällen, ungefär vid 21 tiden. Min tanke är att jag vill fylla på ordentligt med energi innan jag börjar löpa så jag bränner minimalt med muskler.

Under mina styrke träningspass så tar jag BCAA innan och gainer efter och under löppasset tar jag BCAA.

Min fråga är, skulle ni även käka något efter löppasset eller ska man skippa det och gå direkt till sängs för bästa fättförbränning? Är lite orolig om jag inte får i mig något efter löpandet så kanske jag börja bränna lite för mkt muskler.

Gunfire
2011-03-30, 12:02
Du ska äta efter passet , fettförbränningen blir inte bättre bara för att du inte äter.

zool80
2011-03-30, 14:49
Du ska äta efter passet , fettförbränningen blir inte bättre bara för att du inte äter.

Tack för svaret.

Ok, det låter ju logiskt.. Men tänkte bara att jag äter rätt mycket förövrigt och desto mer man stoppar i sig desto mer måste man röra på sig för att bränna bort skiten.

Vad skulle ni rekommendera som ett bra kvällsmål innan sängdags då?

Fugly
2011-03-30, 14:57
Tack för svaret.

Ok, det låter ju logiskt.. Men tänkte bara att jag äter rätt mycket förövrigt och desto mer man stoppar i sig desto mer måste man röra på sig för att bränna bort skiten.

Vad skulle ni rekommendera som ett bra kvällsmål innan sängdags då?

kvarg, keso eller proteinpulver.

Fredron
2011-03-30, 15:00
Tack för svaret.

Ok, det låter ju logiskt.. Men tänkte bara att jag äter rätt mycket förövrigt och desto mer man stoppar i sig desto mer måste man röra på sig för att bränna bort skiten.

Vad skulle ni rekommendera som ett bra kvällsmål innan sängdags då?

Det är sant att ju mer du stoppar i dig desto mer måste du förbränna om du vill ligga på kaloriunderskott. Jag tror dock att det är effektivare ifall du inte äter innan passet och istället lägger den måltiden direkt efter. Så att kroppen får bra förutsättningar för att bygga/bibehålla muskelmassa. Det spelar ingen större roll när du äter om ditt mål är att bara förlora vikt, det handlar om den totala mängden energi du får i dig under en längre period.
Det finns knappast någon rekommendation angående att äta innan du går och lägger dig, såvida du inte är hungrig.

zool80
2011-03-30, 15:27
kvarg, keso eller proteinpulver.

Det är sant att ju mer du stoppar i dig desto mer måste du förbränna om du vill ligga på kaloriunderskott. Jag tror dock att det är effektivare ifall du inte äter innan passet och istället lägger den måltiden direkt efter. Så att kroppen får bra förutsättningar för att bygga/bibehålla muskelmassa. Det spelar ingen större roll när du äter om ditt mål är att bara förlora vikt, det handlar om den totala mängden energi du får i dig under en längre period.
Det finns knappast någon rekommendation angående att äta innan du går och lägger dig, såvida du inte är hungrig.
Tack för svaren.

Ska nog testa käka en eller två Wasa sport med Arlas mini keso på kvällen innan läggdags. Googlade kvarg då jag inte hört talas om det innan.. Fy satan vad äckligt det såg ut *spy* ;)

Jag äter middag vid typ 18:30 -19:00 sen kör jag på löpbandet vid 21:00-22:00 någonstans, springer i ca 40min.

dennipavlovic
2011-03-30, 15:42
kvarg, keso eller proteinpulver.

WRONG. proteinpulver är snabba proteiner, hade hellre tagit en kvarg med funlight för välbefinnande och MÄTTNAD :) Men det kan också gå..:hbang:

koffein_beroende
2011-03-30, 15:52
WRONG. proteinpulver är snabba proteiner, hade hellre tagit en kvarg med funlight för välbefinnande och MÄTTNAD :) Men det kan också gå..:hbang:

Proteinpulver finns ju även i kasein, jag gör pudding på 50g casein på kvällen och det är det skulle jag ta alla dagar i veckan istället för kvarg.

zool80
2011-03-30, 16:50
Arlas mini keso var definitivt ett hitt kan jag säga. Smakar rätt bra och konsistensen är inte allt för vidrig. Kommer nog köra på det :). Kanske investerar i några kilo keasin så småningom. men tycker det är ganska bra med tillskott nu. kör vanligt vassle protein på morgonen och BCAA plus gainer under träningspasset sen ytterligare BCAA under löppasset på kvällen.

Big Sleazy
2011-03-30, 18:29
Varför kör du gainer under passet (och överhuvudtaget för den delen med tanke på att du deffar?)?

Namehere
2011-03-30, 18:38
Googlade kvarg då jag inte hört talas om det innan.. Fy satan vad äckligt det såg ut *spy* ;)



Asså, va? Vit plan yta är vad du ser och du tycker det ser äckligt ut? Det kommer från gud!

zool80
2011-03-30, 20:05
Varför kör du gainer under passet (och överhuvudtaget för den delen med tanke på att du deffar?)?Jag vet. Har precis börjat min deff och brukar hålla kvar i gainern ett tag innan jag börjar på allvar. Sen har jag även kört deffningar där jag helt och hållet har bibehållit gainern och det har funkat finfint.. Tar dock lite längre tid att få resultat.

Anledningen för att jag gör detta är för att jag har lite svårt att fixa fram en måltid efter träningen.. Brukar äta ca 2-3h efter träning. Vill helst ha antingen en ordentlig måltid efter träning eller som sagt gainer.

Ingen annan som gjort såhär? Tacksam för svar.

Asså, va? Vit plan yta är vad du ser och du tycker det ser äckligt ut? Det kommer från gud!
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f2/K%C3%A4sekuchen.JPG/300px-K%C3%A4sekuchen.JPG
Var den bilden jag googlade fram.. Vet inte, bara jag tittar på den bilden och tänker på att det är ost.. *spy**spy*;)

Eddie Vedder
2011-03-30, 21:05
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f2/K%C3%A4sekuchen.JPG/300px-K%C3%A4sekuchen.JPG
Var den bilden jag googlade fram.. Vet inte, bara jag tittar på den bilden och tänker på att det är ost.. *spy**spy*;)

Det där är en cheesecake. Kvarg är färskost som säljs på burk, det finns i fettrikare och smaksatta varianter men även fettsnålt. Absolut inget måste. Ta bort din gainer och ändra dagens mat lite så att du kan äta efter löpningen.

zool80
2011-03-30, 21:25
Det där är en cheesecake. Kvarg är färskost som säljs på burk, det finns i fettrikare och smaksatta varianter men även fettsnålt. Absolut inget måste. Ta bort din gainer och ändra dagens mat lite så att du kan äta efter löpningen.

Ja, det har du rätt i.. Wikipedia har den som bild under "Kvarg" men det står med liten text under att det är en ostkaka gjord på kvarg. My bad :smash:.

Har svårt att släppa gainern faktiskt... Så himla behagligt att slippa fixa med mat och skit efter träningen. Lär väl släppa den så småningom. Om jag inte får de resultat jag förväntat mig.

Big Sleazy
2011-03-30, 22:04
Den där cheescaken såg ju för övrigt jävligt god ut? Och det är nog inte bara för att jag ligger i deff och är sugen.

maxiimous
2011-03-31, 21:39
Angående den här gainern efter träning. "Klarar" kroppen av under deff att man bara tar proteinpulver efter styrkepass. Detta eftersom jag tränar oftast sent på kvällarna efter jobb och gärna inte vill äta en stor måltid innan jag går och lägger mig.

Eddie Vedder
2011-03-31, 22:08
Angående den här gainern efter träning. "Klarar" kroppen av under deff att man bara tar proteinpulver efter styrkepass. Detta eftersom jag tränar oftast sent på kvällarna efter jobb och gärna inte vill äta en stor måltid innan jag går och lägger mig.

Bara proteinpulver räcker nog inte nej. Så ät din måltid när du kommer hem.

maxiimous
2011-03-31, 22:23
Bara proteinpulver räcker nog inte nej. Så ät din måltid när du kommer hem.

Förstör man sin deff om man kastar i lite snabba kolisar i proteindrinken då?

zool80
2011-03-31, 22:28
Förstör man sin deff om man kastar i lite snabba kolisar i proteindrinken då?

Lär iaf inte gå ner i vikt lika snabbt. Jag har gått ner i vikt även fast jag tagit gainer.. men går mycket segare för mig.

Finns ju söliga kolhydrater som man kan blanda in också.. Typ Slow Carbs från Fairing.. borde ju vara bättre än vanlig gainer under deff. Det skulle man ju kunna blanda i en vassle shake.

Fredron
2011-03-31, 22:57
Förstör man sin deff om man kastar i lite snabba kolisar i proteindrinken då?

Nej. Det handlar om totala mängden energi.
Ifall du ersätter inget med något, i det här fallet kolhydrater så torde det ta längre tid. Om du istället strukturerar om dina måltider så du får i dig protein och kolhydrater efter passet så kan det istället hjälpa din deff, då du förbättrar omständigheterna.

Lär iaf inte gå ner i vikt lika snabbt. Jag har gått ner i vikt även fast jag tagit gainer.. men går mycket segare för mig.

Finns ju söliga kolhydrater som man kan blanda in också.. Typ Slow Carbs från Fairing.. borde ju vara bättre än vanlig gainer under deff. Det skulle man ju kunna blanda i en vassle shake.

Se ovan.
Jag förstår inte riktigt varför du vill dricka kolhydrater (socker) när du deffar, känns som att det finns massa godare/bättre alternativ.

Eddie Vedder
2011-04-01, 09:12
Förstör man sin deff om man kastar i lite snabba kolisar i proteindrinken då?

Nej men varför skulle du hellre göra det än äta?

maxiimous
2011-04-01, 16:32
Eftersom jag tränar så pass sent att det undelättar extremt för mig at slippa lagga mat elva på kvällen.. Jobbar under dagen f.y.i