handdator

Visa fullständig version : Träna med eller utan musik?


Lovisa
2011-03-30, 11:47
Igår när jag skulle styrketräna, upptäckte jag att min iPod laddat ur. Så jag fick träna utan egen musik. Jag trodde att det skulle gå trögt, men det blev precis tvärtom. Jag fick en mer intensiv kroppsupplevelse när inte musiken distraherade. Det gjorde att träningen blev mer fokuserad.

Idag känner jag mig helt ledbruten, har ont i varenda muskel. Så uppenbarligen tog jag i mer än vanligt oxå!

Vad anser ni andra? Är det bästa att träna styrketräning med eller utan musik?

Not: När jag konditionstränar är det dock värdelöst att inte ha musik. Men det är ju en annan sak, eftersom syftet då är att få upp pulsen och flåset...

Rikard Jansson
2011-03-30, 11:49
Jag skulle helst spela så jag får bokstavligt talat ont i öronen när jag ska iaf persa, men har inte ljud till det. Måste köpa större stereo... Problemet är dock att det inte finns någon musik på tävlingar, hur kommer det sig att det är så? :confused:

rooz
2011-03-30, 11:51
Allt går ju, men tunga mark utan arg musik blir aldrig lika bra.

Aljo
2011-03-30, 11:53
i gymmet vill jag ha musik, jag kopplar dock bort musiken under setten. men visst är de mysigt mellan setten. man tar inte i ordentligt om man kan koncentrera sig på musiken under setten :D

limenka
2011-03-30, 12:05
Musik innan träning, under träning och efter träning. Livet funkar inte utan musik.

Börje H
2011-03-30, 12:10
Problemet är dock att det inte finns någon musik på tävlingar, hur kommer det sig att det är så? :confused:

Vilka tävlingar har du varit på? Det tillhör ju själva inramningen att det spelas lite rock´n råll innan lyftaren tampas med vikten. Att det inte kan spelas hög musik under själva lyftet beror ju på att domarnas signaler skall höras :)

Styrketräning skall givetvis (personlig åsikt) avnjutas med en ljudmatta av valfri musik!

Rikard Jansson
2011-03-30, 12:12
Jag tycker det borde spelas musik i 140 db även under lyftet, så kan domarna skrika i örat på en ^^

EeJay
2011-03-30, 12:24
Jag föredrar någon schysst pratradio, typ christer i p3 eller någon sportkommentator.

bustz0rz
2011-03-30, 12:28
Musik innan träning, under träning och efter träning. Livet funkar inte utan musik.

Musik efter träning är underbart! Gärna lite lugn rock i bilen påväg hem!

frong
2011-03-30, 12:47
Jag fokuserar bättre på träningen med ett par hörlurar som stänger ute ljudet omkring, då är det jag och träningen.

Alltidxx
2011-03-30, 12:49
Alla gillar väl musik men för mig verkar mest som att "dagens ungdomar" som inte klarar av att koncentrera sig utan att det brusar i öronen har ett handikapp.

forslund
2011-03-30, 13:18
Tränar helst med musik men det är mest för att stänga ute musiken från gymmet samt annat folk och deras prat. Jag är som i en bubbla när jag tränar själv.
Men mellan setten skadar det inte med bra musik heller.

Apjavel
2011-03-30, 13:24
Tränar aldrig med musik.

Slurf
2011-03-30, 13:24
Jag föredrar någon schysst pratradio, typ christer i p3 eller någon sportkommentator.

Du påminner mig om en gubbe som undra vad fan jag gjorde när jag bytte kanal från nån jävla pratkanal på låg volym till lite mer peppande musik på högre volym

Crocker
2011-03-30, 13:28
i gymmet vill jag ha musik, jag kopplar dock bort musiken under setten. men visst är de mysigt mellan setten. man tar inte i ordentligt om man kan koncentrera sig på musiken under setten :D
+1 på den. *flex*

Vunnis
2011-03-30, 13:30
Jag tränar nog bättre med musik - arg och hög. Men för det mesta blir det utan i alla fall, för att jag sällan är där utan någon jag känner.

anton2000
2011-03-30, 13:41
Allt går ju, men tunga mark utan arg musik blir aldrig lika bra.

This! Det är en sån underbar känsla att bara fläska på något tungt i lurarna och bara kötta loss. De flesta banden som innehåller orden "blood" och "hate" är recept på framgång i gymmet :hbang:

LoveMachine
2011-03-30, 13:51
Jag älskar att träna till musik och som många andra här något tungt och lite aggressivt. Men jag klarar verkligen inte av att träna med hörlurar. Jag känner mig inständ i mitt eget huvud och lite bortkopplad från kroppen. Det fungerar mellan lyft men inte under lyften då det blir lite obehagligt. Men spelas musiken ur högtalare och är "bra" så kan det vara nästan hur högt som helst.

kettlebellGuden
2011-03-30, 13:53
Jag föredrar ingen musik. Helst bara ljudet av akvariet här och kanske bilarna utanför. Speciellt vid marklyft och böj.

Tyvärr envisas de flesta gym här med att dundra musik så de få gånger man är där för att träna så blir det musik i örat.


:edit: Jag finner alltså musik väldigt distraherande när jag vill fokusera på lyft.

ByggarBertil
2011-03-30, 14:00
Beror helt på musiken, spelas det dålig musik på gymmet är det distraherande, spelas det bra musik blir man taggad. Jag har själv aldrig med iPod el dylikt till gymmet

Kiefz
2011-03-30, 14:21
Nej, INTE medan jag försöker göra andra saker, allt fokus hamnar då på musiken. Före eller efter däremot, det funkar.

kettlebellGuden
2011-03-30, 14:24
Nej, INTE medan jag försöker göra andra saker, allt fokus hamnar då på musiken. Före eller efter däremot, det funkar.

Precis så.

Hatwalker
2011-03-30, 14:28
Är ett måste då gymmet spelar fjortisförfestskit.

Att försöka lyfta till "Jag har fuckat upp igen, ja har ingen kontroll" (inte en aning vad låten heter) är omöjligt.

Spelas samma 4-5 låtar konstant också, förjäääävligt. Snackade med dem idag och bad dem spela nån gammal hårdrock, men tydligen måste de "tänka på de äldre" som tränar. Tror nog en 60-åring hellre tränar till lite Iron Maiden än nån random fjortislåt.

ATG, Decapitated, Necrophagist, Carcass och Death i hörlurarna är perfekt.


Hittade låten förresten. Musik i stil med denna spelas konstant.
z5pJH01_xVY

Langster
2011-03-30, 14:31
Igår när jag skulle styrketräna, upptäckte jag att min iPod laddat ur. Så jag fick träna utan egen musik. Jag trodde att det skulle gå trögt, men det blev precis tvärtom. Jag fick en mer intensiv kroppsupplevelse när inte musiken distraherade. Det gjorde att träningen blev mer fokuserad.

Du kanske hade dålig musik i ipoden? :D

Skämt åsido, mig spelar det ingen roll. Eller det hade kanske varit kul om det var bra musik på gymmet, men det har jag inte varit med om sen Skip stängde portarna.

JJOHANSSON
2011-03-30, 14:38
musik innan träning, under träning och efter träning. Livet funkar inte utan musik.

+1 :)

rooz
2011-03-30, 14:39
This! Det är en sån underbar känsla att bara fläska på något tungt i lurarna och bara kötta loss. De flesta banden som innehåller orden "blood" och "hate" är recept på framgång i gymmet :hbang:
Ha gärna någon som slår dig också, det är höjer hela konceptet "dötslyft" med några %*cupid*

Linjedomarn
2011-03-30, 15:25
Jag har gärna musik när jag tränar, bara det är rätt musik (Rap eller rock). Tyvärr är det ju såhär att dom bara spelar nå jävla disco skit på alla gym runt i Sverige nuförtiden. Dock har mitt gym som är nybyggt inte någon musik ännu därför har jag min ipod för det, tyvärr måste jag koppla ur den på några övningar, tex marklyft för den är i vägen.

Deceiver85
2011-03-30, 15:49
In-earlurar och laserförbannad musik = bra skit! :thumbup:

davvvan
2011-03-30, 15:52
Älskar att träna med musik, tyvärr har IKSU i Umeå helt värdelös musik på i högtalarna så jag ska införskaffa ett par vassa in-earlurar och sen ska det ösas på...

Tränade tidigare på ett litet gym där man i princip alltid var ensam med polarna, där gick det att ösa på med egen musik hur högt man ville och det har aldrig varit så kul att träna som då.

Olegh
2011-03-30, 16:06
Spelar ingen större roll så länge det inte är lugna favoriter på radion. Behöver ingen musik för att tagga till. Däremot så kan lite glad pop eller likande göra under med humöret om man har en dålig dag.

Brickhead
2011-03-30, 16:19
Dom spelade Justin Bieber på gymmet idag *gah!*

Då skulle man vilja ha sina hörlurar, tränar f.ö inte med egen musik.

EeJay
2011-03-30, 17:37
Du påminner mig om en gubbe som undra vad fan jag gjorde när jag bytte kanal från nån jävla pratkanal på låg volym till lite mer peppande musik på högre volym

Härligt :)

Musik har ingen som helst positiv inverkan på mina testosteronnivåer eller entusiasm. Jag blir snarare irriterad när någon "måste" ha på rocky-soundtracket eller någon jävla bicepsmusik som Sabaton eller motsvarande.

Inte heller av att folk ställer sig och skriker när man ska göra ett lyft. Känns bara töntigt och då blir jag snarare trotsig och typ "håll käften om jag ska lyfta över huvud taget".

"gubbe" eller något... I'm fine with it :)

thompaboy
2011-03-30, 17:39
Jag gillar att ha musik när jag löper för då kopplar jag bort lite av det monotona som ibland uppstår. I gymmet föredrar jag dock musiken från gymmets högtalare då jag tycker att hörlurar distraherar för mycket under repsen, men det är väl lite av en vanesak antar jag då jag alltid kört likadant i båda träningsformerna.

Insulinus
2011-03-30, 17:58
Hör inte musiken under seten men den är skön mellan seten när man vilar... När jag tränar går jag helt in i mig själv och hör inget annat!

davkei
2011-03-30, 19:16
Instämmer med Insulinus under ett set så försvinner omgivningen helt även musiken. Men det är rätt tjatigt med samma dynga som dras i högtalarna alla radiostationer spela samma låtar om och om igen. Iron Maiden - Aces High eller Metallica - Fuel är det som går i mina lurar i alla fall och får adrenalinet att pumpa.

Fjällbrynt
2011-03-30, 19:23
Härligt :)

Musik har ingen som helst positiv inverkan på mina testosteronnivåer eller entusiasm. Jag blir snarare irriterad när någon "måste" ha på rocky-soundtracket eller någon jävla bicepsmusik som Sabaton eller motsvarande.

Inte heller av att folk ställer sig och skriker när man ska göra ett lyft. Känns bara töntigt och då blir jag snarare trotsig och typ "håll käften om jag ska lyfta över huvud taget".

"gubbe" eller något... I'm fine with it :)

H8er!! ;)

Bendermannen
2011-03-30, 19:59
Jag föredrar någon schysst pratradio, typ christer i p3 eller någon sportkommentator.

Det bästa hade varit kommentatorn man lyssnade på hade kommenterat det man gjorde för tillfället á la Fifa så man hade blivit extra peppad! :)

vicarious
2011-03-30, 20:18
Jag har varit utan musik på mina träningspass i flera veckor eftersom mina hörlurar varit trasiga och jag har inte orkat lägga in/lägga om all musik i iTunes sen jag installerade om Windows.

Jag har nu fixat allt och börjat köra med iPoden igen och fy fan vad skönt det är. Finns inget bättre än riktigt bra musik som gör att man taggar till. Det hjälper mig något enormt att förbereda mig mentalt. Sen kan man stänga ute alla andra som tjötar och lever om runtomkring.

Så jag säger såhär: MUSIK äger.

EeJay
2011-03-31, 10:30
Det bästa hade varit kommentatorn man lyssnade på hade kommenterat det man gjorde för tillfället á la Fifa så man hade blivit extra peppad! :)

*drool*

anton2000
2011-03-31, 10:46
Jag har varit utan musik på mina träningspass i flera veckor eftersom mina hörlurar varit trasiga och jag har inte orkat lägga in/lägga om all musik i iTunes sen jag installerade om Windows.

Jag har nu fixat allt och börjat köra med iPoden igen och fy fan vad skönt det är. Finns inget bättre än riktigt bra musik som gör att man taggar till. Det hjälper mig något enormt att förbereda mig mentalt. Sen kan man stänga ute alla andra som tjötar och lever om runtomkring.

Så jag säger såhär: MUSIK äger.

Verkligen, musik är sjukt nice när man tränar! På den tiden jag tränade med in-ear lurar (skönt att den tiden är förbi) hade jag alltid ett par backup-lurar i träningsväskan, för när in-ear lurarna pajade. Finns inget värre än när ena luren pajar och man måste lyssna på dunka dunka alt ballader när man tränar. Nuförtiden har jag mobilen som backup om ipoden hänger sig, safety first! :D

adis
2011-03-31, 11:33
Är ett måste då gymmet spelar fjortisförfestskit.

Att försöka lyfta till "Jag har fuckat upp igen, ja har ingen kontroll" (inte en aning vad låten heter) är omöjligt.

Spelas samma 4-5 låtar konstant också, förjäääävligt. Snackade med dem idag och bad dem spela nån gammal hårdrock, men tydligen måste de "tänka på de äldre" som tränar. Tror nog en 60-åring hellre tränar till lite Iron Maiden än nån random fjortislåt.

ATG, Decapitated, Necrophagist, Carcass och Death i hörlurarna är perfekt.


Hittade låten förresten. Musik i stil med denna spelas konstant.
z5pJH01_xVY

Rock is so dead..

SiSenior
2011-03-31, 11:38
Under styrkepassen på gymmet funkar gymmets musik fullt så bra. Däremot är spotify ett måste att ha i öronen under långa konditionspass ute i skogen.
Postat via en mobil enhet

Parachutes
2011-03-31, 12:00
Jag blir irriterad av schlagermusiken och när folk(bosnier och albaner) har högljudda korkade diskussioner.. sen kan det vara distraherande när t.ex 16åringar på 60kg i gasplinnen hantelpressar 20kgs-hantlar och skriker "LIGHTWEIGHT" för att sedan drämma hantlarna i golvet efter 5 rep.. kanske inte irriterande.. mer.. fascinerande.. tacka vet jag att försvinna till fairyland med lite musik!

stevebc
2011-03-31, 12:02
Jag blir irriterad av schlagermusiken och när folk(bosnier och albaner) har högljudda korkade diskussioner.. sen kan det vara distraherande när t.ex 16åringar på 60kg i gasplinnen hantelpressar 20kgs-hantlar och skriker "LIGHTWEIGHT" för att sedan drämma hantlarna i golvet efter 5 rep.. kanske inte irriterande.. mer.. fascinerande.. tacka vet jag att försvinna till fairyland med lite musik!Haha, alltså var fan tränar folk?

anton2000
2011-03-31, 20:33
Verkligen, musik är sjukt nice när man tränar! På den tiden jag tränade med in-ear lurar (skönt att den tiden är förbi) hade jag alltid ett par backup-lurar i träningsväskan, för när in-ear lurarna pajade. Finns inget värre än när ena luren pajar och man måste lyssna på dunka dunka alt ballader när man tränar. Nuförtiden har jag mobilen som backup om ipoden hänger sig, safety first! :D

Lol skön jinx. Bara för det så pajade mina lurar PRECIS när jag skulle köra dagens tyngsta set. Blev jättetiltad och gjorde ett jättedåligt set. Men assistansövningarna gick lite bättre, hederlig rage funkar helt okej också verkar det som. Så typiskt när jag har använt lurarna varje dag i över ett år och aldrig varit några problem. FUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUU

mikeni
2011-03-31, 20:37
Det spelar då ingen roll för mig om jag har musik eller inte. När jag gör mitt lyft/press så stänger jag ute allt och enbart fokuserar på stången eller hanteln. Sen mellan setten kan det va gött med musik så att det inte blir tråkigt.

minishcap
2011-03-31, 20:39
I böjarna kör jag utan musik, eftersom sladdarna och öronsnäckorna kan lossna/glida och störa min koncentration.

På andra övningar fungerar det bra.

Fastback
2011-03-31, 20:48
Träning utan musik blir inte bra :(

mike mike
2011-03-31, 23:42
ibland är det skönt att träna med musik, ibland inte...

z_bumbi
2011-04-01, 09:14
Utan är bäst om man är själv eller ett fåtal på gymmet.

Gymmets musikanläggning har annars alltid funkat för mig och jag kan inte ens tänka mig att träna med lurar, att tappa ett sinne stör mitt utförande betydligt mer än någon musik som man i alla fall fokuserar bort.

Vunnis
2011-04-01, 09:47
Utan är bäst om man är själv eller ett fåtal på gymmet.

Gymmets musikanläggning har annars alltid funkat för mig och jag kan inte ens tänka mig att träna med lurar, att tappa ett sinne stör mitt utförande betydligt mer än någon musik som man i alla fall fokuserar bort.

Du behöver inte lyssna efter stången och försöka spåra den, vettu! Den är precis där! Gå och brotta ner den bara. Du ska inte lyssna på dess rop efter nåd i alla fall.

Mr.Sarkastisk
2011-04-01, 10:08
Variation funkar bäst för mig. :)

flipp
2011-04-01, 10:11
Föredrar musik. Helst skränig garagerock. :)

bear.flowertwig
2011-04-01, 19:25
Tar inte ett löpsteg och lyfter inte ett kilo utan bra tryck i lurarna. Det finns en (spinning)instruktör jag kan köra med, restens musik bestående av allt ifrån Absolute Stureplans House 32 till bisarra blandningar av schlager/beatles/smurfhits må funka för tondöva men min öron blöder och kadens = 0.

Har hänt att jag sprungit hem för att byta batterier under löppass. Ofta i betydligt högre tempo än under själva passet :D

Rumsren
2011-04-01, 19:47
Jag kan snarare inte träna till musik. Tappar fokus och tänker mer på musiken, visst jag blir på bättre humör! Men det blir mer lull-lull och mindre action ;)

Färssen
2011-04-01, 19:54
Med. Finns inget annat. När högtalarna, trumhinnorna och musklerna är nära failure då j*vlar mår man.

Boston77
2011-04-01, 21:26
Jag föredrar musik hårdrock eller metal blir mycket mer laddad men hellre ingen musik än skit musik som spelas på många gym

JimmyJoe
2011-04-02, 13:36
Att träna utan musik är inte ett alternativ. Arg hiphop ftw.

Robbmeister
2011-04-02, 14:47
Helst utan , mest för att man nästan glömmer bort att träna när man lyssnar på en bra låt ! Sen gymmets egen musik är ju inget vidare , dansbandslåtar och dylikt...

Ademius
2011-04-02, 14:57
Föredrar att träna utan musik på gymmet, och med utanför gymmet. Har länge tränat till musik annars, men jag började tycka det bara var i vägen och blev till en distraktion. Musiken som spelas på gymmet duger väl, skulle nog lika gärna kunna vara utan dock.