handdator

Visa fullständig version : Stagnera ?


swiftin
2003-11-27, 20:12
Jag har tränat på gym i 6 månader varav 2 månader seriöst..

i början körde ja bänk varje träningspass, varann dag. började köra 8 * 50 och ökade succesivt efter varje träningspass med runt 2,5 kg.. maxade från 70 till 77,5 på 4 träningspass, och allt kändes underbart..

klarade även 80 veckan därefter, men nu, 2 månader senare när ja bara kör bröst 1 gång per vecka står jag STILL på 80 KG i maxning och pumpar på runt 70 * 4 eller 67,5 * 6

har legat på de här vikterna i 2 månader! behöver HJÄÄÄLP!!!:confused:

AnderssoN
2003-11-27, 21:13
Dina ökningar där i början var nog inte så mycket styrkeökningar, utan mer ett resultat av att du precis börjat med en ny övning. Det är ofta så när man hoppar på något man inte kört förut, och efter några veckor planar ökningarna ut. Det är efter inkörningsperioden som man får börja jobba hårt för varje liten extra vikt som hängs på.

Är du ute efter styrka i bänken finns jättemånga bra trådar att läsa om bl a maxning och styrkeökningar. Jag skulle föreslå att du tar en paus från maxandet, och sänker vikterna så du lätt gör över 10 reps i alla arbetsset. Det brukar ge rätt mycket att "börja om" i en övning man fastnat i.

En annan idé kan vara att lägga bänken sist i bröstpasset; att kasta om ordningen lite.

King Grub
2003-11-27, 21:15
Ökningarna kommer, bara du sköter träning, kost och vila. Ta det lugnt. I början går det som på räls, och det är inte rena styrkeökningar, utan ett samspel mellan nerver/muskler som ger snabba resultat. Räkna inte med att öka i samma takt hela tiden, heller. Det går långsammara och långsämre och långsämst. ;) Men du är ju färsk - ökningarna kommer tillbaka, men platåer får man räkna med. Kanske lite variation vore på sin plats, om du bara kört bänk bänk bänk också.

swiftin
2003-11-27, 21:53
Okej. ska kasta om lite i övningarna och köra lite lättarre o så.. hur många set bröstmuskler räcker för att få maximal "trötthet"?

Arwen
2003-11-27, 22:00
Originally posted by swiftin
Okej. ska kasta om lite i övningarna och köra lite lättarre o så.. hur många set bröstmuskler räcker för att få maximal "trötthet"? ....i de flesta fall tills man inte orkar mer ;)

Karl_alfred
2003-11-27, 22:58
Originally posted by swiftin
hur många set bröstmuskler räcker för att få maximal "trötthet"?

mellan 1-100 set brukar vara lagom...


Nej skojade bara lite. Känner du inte det själv?

swiftin
2003-11-27, 23:11
Originally posted by Karl_alfred


mellan 1-100 set brukar vara lagom...


Nej skojade bara lite. Känner du inte det själv?



Jo, det är klart ja känner när jag är trött o så, men det kanske inte alltid är tillräckligt? kanske kan pressa mej ännu mer o köra 1 övning till.. brukar köra runt 14 sett bröst. har sett dem som kör bara runt 8 och ändå får bra utveckling..

Karl_alfred
2003-11-27, 23:19
allt är så individuellt. Har funnits grabbar som kört runt 100 set varje pass och sen har vi ju Mentzer som körde extremt lite istället. Så man känner väll själv hur länge träningen käns kvalitativ. Själv kör jag alla muskler 9 set och tycker det fungerar bäst. Kör jag mindre har jag svårt att bli starkare och kör jag mer tycker jag att det blir fjollvikter och mer uthållighetsträning.