handdator

Visa fullständig version : Åsikter och tankar kring Max-OT


Mala
2011-03-30, 02:51
Självklart är det väldigt individuellt angående träningsprogram och man måste sätta upp saker o ting efter det som passar sig själv. Men jag tror att det skulle vara roligt o höra folks reaktioner och åsikter kring Max-OT. Själv tycker jag att det är ett väldigt bra lågvolyms program som fungerar för alla. Tävlar man inom Bodybuilding och är på elitnivå så kanske de inte fungerar lika bra för just den personen för att han kanske svarar på andra sätt o träna på som kanske behöver köra medeltungt och lite högreps i några veckor. Dock tror jag att själv att det passar alla i början av deras karriär och det är just det man behöver göra-lägga på sig lite muskelmassa innan man börjar sträva efter "oh sh*t vilken kontakt jag har". Jag tror att det leder till snabba ökningar och bra resultat. Kört med det i cirka 6 månader och är väldigt glad, ska efter sommaren börja testa på o köra i 3faser. Tungt, medeltungt och lätt. Men tills dess är det Max-OT principles som gäller!


Principerna:
6-9 set o 4-6 reps på muskelgrupper som Rygg, Ben, Bröst och Axlar
5-6 set o 4-6 reps på Biceps o Triceps.
4 set o 6-8 reps på Underarmar o Vader.
4-5 set o 8-15 reps på Mage beroende på övning.

Alla muskelgrupper tränas 1 gång per vecka. 5-7 dagar innan man kör samma muskelgrupp igen.

Anledningen till att de säger dessa repsintervall är för att de påstår att kroppen svarar bäst på detta. (vilket kan och diskuteras flitigt)


Träna mellan 45 minuter.


Fria vikter.
Lågvolym.
Tunga set.
Basövningar.
Värm alltid upp med 4-5 uppvärmningset varav 2 av dem är muskelackumelering som förbereder musklerna för tunga vikter.
Man ska inte trötta ut sig när man värmer upp med sina uppvärmnings respektive muskelackumelringset.

Inga isolationsövningar eller övningar som tar extra tid eller energi att utföra som: hantelcurl med bara 1 hand och låta andra vila, kabelövningen till bröst osv.
Men det finns vissa undantag, Hantelrodd, En armshantelsträck över huvudet för triceps.

Och enbart dricka AST's Vp2, haha nejdå skojar bara.

Jag tror faktiskt inte att man kan påstå att Max-OT "suger" eller är "dåligt". Eftersom att den verkligen ger resultat, men visst är vi olika som svarar på olika, men vi är även lika som svarar på belastning.

Har nog inte fått med allt men jag har fått med nog för att folk ska få en överblick kring programmet.


BTW: Skippa AST's snack om deras produkter, de marknadsför som vilka andra företag som helst.

Ungrim
2011-03-30, 06:30
Jag har kört efter max-ot (dock väldigt länge sen nu) och tyckte det fungera skitbra för mig under denna period.
och som relativt ny i träningsvärlden då så tyckte jag att man fick mycket bra "grundlära" därifrån.

DrejgUlf
2011-03-30, 09:35
Jag körde enligt Max-OT för 3 år sen. Eftersom jag bodde nästan vägg i vägg med gymmet så funkade det skitbra med fem något kortare pass i veckan.
Jag upplevde programmet som väldigt utvecklande först med mycket ökningar och att köra lågreps tär inte psyket på samma sätt.
Nackdelarna övervägde dock fördelarna.
Eftersom jag va nybörjare så slarvades det en hel del på formen i många övningar. Det slet otroligt mycket på kroppen, detta är ju högst induviduellt jag är kanske extra skör. I vilket fall som helst så fick jag inflammation i underarmarna, likt en benhinne inflammation. Dum som jag var så fortsatte jag träna även när jag hade ont och inflammationen blev kronisk och jag fick sluta helt under 6 månader. Det dyker fortfarande upp då och då tre år senare efter flera vändor hos sjukgymnast och naprapat. Numera varvar jag hög och låg reps veckor vilar mer, stretchar mer och jagar inte vikter utan att tänka. Hela MAX-OT upplägget är ju smått evangelistiskt dessutom och jag har lite svårt för det.
Alla är ju inte som jag dock och kanske klarar av OT utan problem.

tl;dr
Se till att inte slarva med formen och att deloada ibland

flipp
2011-03-30, 11:10
Har testat men kände att 5-7 dagars vila för varje muskelgrupp är för mycket. 48-72 timmars vila är mer effektivt, iaf för mig.

Nitrometan
2011-03-30, 11:36
Har testat men kände att 5-7 dagars vila för varje muskelgrupp är för mycket. 48-72 timmars vila är mer effektivt, iaf för mig.

Hur lång tid testade du respektive viloperiod? 3 månader?
Var det tillräckligt lång period med övriga faktorer lika för att du ska kunna säga säkert att det var så?

Mala
2011-03-30, 11:53
Jag har kört efter max-ot (dock väldigt länge sen nu) och tyckte det fungera skitbra för mig under denna period.
och som relativt ny i träningsvärlden då så tyckte jag att man fick mycket bra "grundlära" därifrån.

Precis, det är det som jag tycker är väldigt bra. Basövningarna, inte trötta ut sig, uppvärmningen och många andra små saker som man inte lägger märke till i början av gymmet.



Jag körde enligt Max-OT för 3 år sen. Eftersom jag bodde nästan vägg i vägg med gymmet så funkade det skitbra med fem något kortare pass i veckan.
Jag upplevde programmet som väldigt utvecklande först med mycket ökningar och att köra lågreps tär inte psyket på samma sätt.
Nackdelarna övervägde dock fördelarna.
Eftersom jag va nybörjare så slarvades det en hel del på formen i många övningar. Det slet otroligt mycket på kroppen, detta är ju högst induviduellt jag är kanske extra skör. I vilket fall som helst så fick jag inflammation i underarmarna, likt en benhinne inflammation. Dum som jag var så fortsatte jag träna även när jag hade ont och inflammationen blev kronisk och jag fick sluta helt under 6 månader. Det dyker fortfarande upp då och då tre år senare efter flera vändor hos sjukgymnast och naprapat. Numera varvar jag hög och låg reps veckor vilar mer, stretchar mer och jagar inte vikter utan att tänka. Hela MAX-OT upplägget är ju smått evangelistiskt dessutom och jag har lite svårt för det.
Alla är ju inte som jag dock och kanske klarar av OT utan problem.

tl;dr
Se till att inte slarva med formen och att deloada ibland

Aj aj aj det var inte bra''/
Men Max-OT är egentligen inte en nybörjare schema. Det jag menade med i början av karriären var att man kunde gymma och hade redan gymmat i ett par månader och lärt sig rörelsen och låtit kroppen vänja sig. Och efter det kan man nog börja på allvar, självklart skulle en passare vara bra i början också.

Med evangelistiskt menar du att man ska gå ifrån den till 100% eller? Jag tycker att det är principerna som man ska gå efter till punkt o pricka. Sen kan man lägga upp schemat hur man vill, bara man förstår innerbörden av att lägga ett annat pass efter ett annat. Och som jag har förstått så kör man mindre set för biceps om man kör det tsm med rygg, samma sak för triceps o bröst.


Har testat men kände att 5-7 dagars vila för varje muskelgrupp är för mycket. 48-72 timmars vila är mer effektivt, iaf för mig.

Jag tycker att 5-7 dagar är perfekt vila. Anledningen är för att jag verkligen känner att jag har belastat muskeln och den måste få längre vila än den vanliga 48-72h's vilan. Man kör ju relativt tungt. Sedan känner jag också att om jag endast vilar 2-3 dagar så har jag svårt för att prestera lika bra. Jag säger oxo som Nitrometan, "Hur lång tid testade du respektive viloperiod? "

DrejgUlf
2011-03-30, 12:38
Med evangelistiskt menar du att man ska gå ifrån den till 100% eller? Jag tycker att det är principerna som man ska gå efter till punkt o pricka. Sen kan man lägga upp schemat hur man vill, bara man förstår innerbörden av att lägga ett annat pass efter ett annat. Och som jag har förstått så kör man mindre set för biceps om man kör det tsm med rygg, samma sak för triceps o bröst.

Jag menar att beskrivningen på ****** är skriven lite som en predikan. Det är Ett sätt som är optimalt och det är Max-OT allt annat kan dra typ.

Angående vila så får många muskelgrupper jobba ganska hårt varje dag. Du använder armar i princip alla överkroppsövningar och det kan tära ganska duktigt i muskler/fästen att köra biceps svintungt, rygg svintungt osv.

Jag upplevde också att när man sänkte vikterna så orkade man ändå inte göra mer än 6 reps då antingen muskelkondition/psykologi spökade. Nu är jag ute efter en kropp som är duglig i Fitness Five och då vill man kunna köra tungt OCH många reps. Det gav inte Max-OT mig.

Mala
2011-03-30, 13:19
Jag menar att beskrivningen på ****** är skriven lite som en predikan. Det är Ett sätt som är optimalt och det är Max-OT allt annat kan dra typ.

Angående vila så får många muskelgrupper jobba ganska hårt varje dag. Du använder armar i princip alla överkroppsövningar och det kan tära ganska duktigt i muskler/fästen att köra biceps svintungt, rygg svintungt osv.

Jag upplevde också att när man sänkte vikterna så orkade man ändå inte göra mer än 6 reps då antingen muskelkondition/psykologi spökade. Nu är jag ute efter en kropp som är duglig i Fitness Five och då vill man kunna köra tungt OCH många reps. Det gav inte Max-OT mig.

Det är sant dem skriver just på det sättet att Max-OT är bäst. Men det är deras teori. Så sant det om vila.

Det om "muskelkonditionen" stämmer också, det är ju ett byggarprogram och inte uthållighet. Kör hårt i Fitness Five;)

flipp
2011-03-30, 19:16
Hur lång tid testade du respektive viloperiod? 3 månader?
Var det tillräckligt lång period med övriga faktorer lika för att du ska kunna säga säkert att det var så?
Nej, säkert kan jag inte säga. Körde 4-5 månader med 5-7 dagars veckas vila för varje muskelgrupp. Sedan har jag testat med 2-3 dagars vila istället under minst lika lång tid. Upplever bättre utveckling med den senare metoden. Det verkar även ligga i linje med forskning (som fö. är en väsentligt bättre källa än mian personliga erfarenheter) "De studier som finns på området pekar mot att en frekvens på 2-3 gånger i veckan är överlägset en lägre frekvens"
http://traningslara.se/styrketraning-del-vi-val-av-ovningar-typ-av-rorelse-och-frekvens/

Mala
2011-03-30, 19:48
Nej, säkert kan jag inte säga. Körde 4-5 månader med 5-7 dagars veckas vila för varje muskelgrupp. Sedan har jag testat med 2-3 dagars vila istället under minst lika lång tid. Upplever bättre utveckling med den senare metoden. Det verkar även ligga i linje med forskning (som fö. är en väsentligt bättre källa än mian personliga erfarenheter) "De studier som finns på området pekar mot att en frekvens på 2-3 gånger i veckan är överlägset en lägre frekvens"
http://traningslara.se/styrketraning-del-vi-val-av-ovningar-typ-av-rorelse-och-frekvens/

De körde lågvolym, alltså väldigt lågvolym 3 set, väldigt lite för muskelgrupper som Bröst osv. De skriver inte hur mycket belastning eller 1RM de körde på?

Tycker att man ska ta detta med en nypa salt då alla är ju olika.


Har du läst hela artikeln?

"En möjlig förklaring till detta är att mer vältränade personer behöver aktivera fler satellitceller och då dem att gå ihop med musklerna för att bilda fler cellkärnor. Detta är en mer långvarig process än den akuta proteinsynteshöjningen som sker efter styrketräning och möjligen är det så att det krävs mer återhämtning mellan passen när man vill åt den effekten."

flipp
2011-03-30, 20:17
De körde lågvolym, alltså väldigt lågvolym 3 set, väldigt lite för muskelgrupper som Bröst osv. De skriver inte hur mycket belastning eller 1RM de körde på?

Tycker att man ska ta detta med en nypa salt då alla är ju olika.


Har du läst hela artikeln?

"En möjlig förklaring till detta är att mer vältränade personer behöver aktivera fler satellitceller och då dem att gå ihop med musklerna för att bilda fler cellkärnor. Detta är en mer långvarig process än den akuta proteinsynteshöjningen som sker efter styrketräning och möjligen är det så att det krävs mer återhämtning mellan passen när man vill åt den effekten."

Ja, men samtidigt: "När det gäller frekvens så pekar det mesta mot att man bör träna musklerna mer än en gång i veckan oavsett om man är nybörjare eller mer erfaren." Att de körde 3 set per muskelgrupp behöver inte vara ett problem. Det finns en stark avtagande marginalnytta när det gäller antal set. Se ex. http://traningslara.se/styrketraning-del-v-vila-set-och-total-volym/

Mala
2011-03-30, 22:40
Ja, men samtidigt: "När det gäller frekvens så pekar det mesta mot att man bör träna musklerna mer än en gång i veckan oavsett om man är nybörjare eller mer erfaren." Att de körde 3 set per muskelgrupp behöver inte vara ett problem. Det finns en stark avtagande marginalnytta när det gäller antal set. Se ex. http://traningslara.se/styrketraning-del-v-vila-set-och-total-volym/

Hittar inte det du har skrivit, utan hittar endast:

"När det gäller set och volym finns det många olika tankar och det finns inte tillräckligt med forskning för att göra en säker bedömning, men det verkar som att man efter en viss volym får väldigt lite tillbaka av att öka volymen ytterligare."