handdator

Visa fullständig version : Stel i korsryggen, lugna sig med marklyft?


Danne2k
2011-03-29, 22:06
Känner att jag blivit lite väl "stel" i korsryggen senaste veckan, givetvis är det delvis resultatet av ganska brutal träningsvärk efter aptunga marklyft men inte bara tror jag..

Jag är inte "öm", har inte ont när jag sitter still eller går och ingen molande värk, är mest att jag känner mig jävligt stel.

Om jag står upp, böjer överkroppen bakåt (svankar mer än normalt) och i det läget "lutar" överkroppen åt höger respektive vänster så kan känns det lite "ihoptryckt"/ont i kotorna/ryggslutet, framförallt när jag lutar mig åt höger, mycket mindre på vänstra sidan.

Även efter tunga militärpressar (3x5) som jag körde förra onsdagen så kände jag efter passet (och dagen efter) att ryggkotorna/ryggen var lixom ihoptryckta på nåt sätt, vilket säkert kommer av att man svankar rätt mycket när man kör militärpress och ibland får ta i som satan för att få upp den där sista repetitionen, då brukar jag känna lite extra i ryggen.

Tror även att knäböj och de raka marklyften sliter en del på korsryggen (känner det eftersom jag körde det igår).



Jag går för tillfället på deff med ett högt proteinintag (~3g / kv), ofta väldigt lite kolhydrater och "lagomt" med fett, runt 500 kcal underskott / dag.

Såhär kör jag:

Mån: Knäböj, 3x5 på tung vikt, Benpress 3x6, Raka marklyft 3x5

Ons: Bänkpress 3x5, militärpress 3x5, liggande tricepsext. 3 set

Fre: Marklyft 3x5 (tungt!), chins och hantelrodd.

Bör jag ta det lite lugnare med marklyften denna vecka? Det känns som att dom sliter absolut mest, har gjort PB och höjt vikten med 2,5 kg (tunga 5or) 3 veckor i rad nu ända sen jag startade dieten och i fredags var det riktigt tungt.
Inga extrema vikter (5x127,5 kg) men tungt för mig..

Kanske borde göra 3 medeltugna 3or för att dra ner på volymen och intensiteten en aning eller är det dumt på diet? Jag vill ju inte tappa något genom att köra FÖR lätt men vill inte köra kcal-balans heller.

Får ni ibland liknande känningar i korsryggen? Varför?

Spontana tankar?

Långsmal
2011-03-29, 22:17
Det enda jag kan säga (sedan liknande symptom och samtal med sjukgymnast) är att när man som du känner sig stelare i ena sidan än andra så är det en varningssignal. Det kan vara nerverna i ryggen som ligger lite i kläm och gör att ena sidan av ryggen har svårt att slappna av. Då kan det vara dumt att belasta ryggen tungt innan ojämnheten har släppt så jag skulle nog gått ner i både volym och vikt, helst låtit bli mark och tung böj en period (åtminstone några dagar). Chins däremot bör du köra kanske extra mycket, chins skall tydligen kunna sära på kotorna lite igen om de blivit ihoptryckta. Militärpress är väl heller inte riktigt optimalt men skippa sista repetitionen bara där du kanske belastar ryggen ovanligt mycket. Bänk är nog lugnt så länge det inte känns obehagligt.
Att ha träningsvärk i ryggen och köra marklyft är Ok men det bör inte kännas som att du har mer träningsverk på ena sidan än andra.

Kan ju förstås hända att det inte är någon fara i ditt fall att köra vidare med tung mark men detta var iaf råden jag fick av min sjukgymnast.

Danne2k
2011-03-29, 23:25
Tack, schysst att du delade med dig av dina erfarenheter. Får hoppas att det släpper framöver, ska känna efter ordentligt så jag inte gör något dumt.

Höger sida har alltid varit min "dåliga" sida, för kanske 8-12 månader sedan när jag hade stora problem med att öka i marklyft trots att jag bara maxade runt 100 kg, fick jag ibland ordentligt ont efter ett pass men det gjorde alltid lite mera ont på höger sida än vänster. Tekniken var nog inte så bra, den har blivit mycket bättre samt att min bålstyrka har förbättrats avsevärt (kan köra plankan med 40-50 kg extra på ryggen) så jag har inga sådana problem längre.

Men kan ju hända att jag har nåt skit på höger sida som ligger och väntar :o

<Mike>
2011-03-30, 00:59
Bättre att chilla lite. Sätt dig själv i tankebanan att du ska träna länge och skadefritt. En veckas återhämtning är inte bara bra, utan kan också rädda din rygg.
I speak from ze experience :D

Var försiktig med marklyft och djupa knäböj, dvs håll tekniken främst. Suger att skada ryggen. Har man otur läker det inte, och det krävs inte överdrivet mycket för att skada sig heller.

Känslan av att vara fri från skador > känslan av att vara stark.
Trust me :)

Danne2k
2011-03-30, 11:47
Bättre att chilla lite. Sätt dig själv i tankebanan att du ska träna länge och skadefritt. En veckas återhämtning är inte bara bra, utan kan också rädda din rygg.
I speak from ze experience :D

Var försiktig med marklyft och djupa knäböj, dvs håll tekniken främst. Suger att skada ryggen. Har man otur läker det inte, och det krävs inte överdrivet mycket för att skada sig heller.

Känslan av att vara fri från skador > känslan av att vara stark.
Trust me :)

Tack ska du ha, lät vettigt det där :)
Har fått småskador i ryggen förut av marklyft så jag vet hur jävla drygt det är. Blir nog att skippa militärpressarna till förmån för hantelpress eller kanske dips idag. Lite lättare mark på fredag och lättare böj på måndag för att jobba med teknik.

Hur är det med brutalbänk? Känns som att den tar en hel del på ryggen för mig?