handdator

Visa fullständig version : Grekland, vart åka?


Grimmer
2011-03-29, 18:05
Någon som har förslag på vart man bör ta sig?
Tänkte åka en weekend med tjejen om ca en månad. Vill inte röja loss direkt, utan ser hellre en trevlig strand nånstans med lite lugnt tempo.

Tips?

Morrris
2011-03-29, 18:08
Samos.

Brickhead
2011-03-29, 18:10
Kreta gillade jag.

Grimmer
2011-03-29, 18:14
Samos verkade trevligt, men det tog sån tid att ta sig dit. Kommer bara att ha 4 dagar, så det känns lite surt om man ska vända direkt.
Ingen som har nåt nära en välbesökt flygplats? :D

r3mpuh
2011-03-29, 18:25
Sala har en fin strand, Månsan heter den.
Se till och duscha efteråt bara, så du inte får någon hudsjukdom.
:thumbup:

Kwon
2011-03-29, 18:37
Rumpuh reppin' Sala, who would've thought? :D


Sorry Grimmer, har bara vart på Kos, och där vart det allt annat än lugnt.

Det var iofs på Ronny och Ragge-tiden (de hade ett hak där nere kallat Byhåla Rövhåla samt Systembolaget) så det kanske har lugnat ner sig nu.

Micke-s
2011-03-29, 18:38
Naxos rekommenderas varmt, gå in på www.kalimera.nu

Gabriel174
2011-03-29, 18:40
Kreta var väldigt trevligt.

Doggeh
2011-03-29, 18:49
Ska också till Grekland i sommar, men för mig blir det Kreta. Blir nog rätt schysst att vila upp sig där?

stevebc
2011-03-29, 19:53
Själv ska jag till Aten med kärestan 2-6 maj. Aldrig varit där, så det får bli det före någon soft ö. Finns väl stränder i närheten om behovet skulle uppstå antar jag.

Vad ska man se där nere? Parthenon är ju givet. Vore soft att ta 1-2 dagar vid stranden också, finns det någon nära? Vad mer?

hahavaffan
2011-03-29, 20:05
Funderar också på Grekland med sejjen. Vi har spenderat hela kvällen på Fritidsresors webbplats och letat hotell och resmål. Samos eller Korfu verkar mest intressant hittills... vad säger experterna? Vi tänker ta 6-7-8 dagar, i början på Juni.

Tricce
2011-03-29, 20:13
Funderar också på Grekland med sejjen. Vi har spenderat hela kvällen på Fritidsresors webbplats och letat hotell och resmål. Samos eller Korfu verkar mest intressant hittills... vad säger experterna? Vi tänker ta 6-7-8 dagar, i början på Juni.

Samos var jättemysigt och fint. Aningens för läskig start/landningsbana dock :D

Spinkelinken
2011-03-29, 20:17
Någon som har förslag på vart man bör ta sig?
Tänkte åka en weekend med tjejen om ca en månad. Vill inte röja loss direkt, utan ser hellre en trevlig strand nånstans med lite lugnt tempo.

Tips?


Karpathos!

Var där med en polare och det var inte mycket röj tyvärr (för vår del), mkt par, fint promenadstråk, trevliga människor, Väldigt vackra stränder som man kan åka till med moppe så man får även sight seeing i bergen, stränder osv.

Sa till mig själv att jag ska dit igen när jag har en tjej och jag säger detsamma till dig =)

MojjMojj
2011-03-29, 20:32
Blir Grekland för mig och tjejen i augusti, får se vilken Ö det blir. Kreta och Samos står det mellan nu. Lefkas var ganska mysigt kommer jag ihåg också.

Biceps
2011-03-30, 00:02
Aten är ett pisshål. Massa problem där.

Kykladerna är trevliga!

JusupWillkosz
2011-03-30, 00:20
Mykonos! Det är en fantastisk ö, med svepande höga berg och milslånga stränder. Djurriket är även mycket utbredd och om du har tur så kan du bli uppvaktad på stranden.

KniveN
2011-03-30, 00:25
Skiathos helt klart, liten ö med över 60 stränder som sägs vara bland Greklands bästa, går att hitta stränder där man får vara relativt ensam. Lite gamla Grekland känsla, men tyvärr kom Donken för några år sen..
En ö dit även grekerna åker och semestrar.

Grimmer
2011-03-30, 05:34
Härligt, tack krappar *kissass*

tbl
2011-03-30, 06:55
Kefalonia. Mysig liten ö med fina stränder och vacker natur med små hederliga byar. Inte stort men ack så trevligt.

Gober
2011-03-30, 09:10
Rumpuh reppin' Sala, who would've thought? :D


Sorry Grimmer, har bara vart på Kos, och där vart det allt annat än lugnt.

Det var iofs på Ronny och Ragge-tiden (de hade ett hak där nere kallat Byhåla Rövhåla samt Systembolaget) så det kanske har lugnat ner sig nu.

Kos, fi fan! Jag har också varit på Rövhåla, jag var där 1997 så vi sågs kanske.





Till TS, varför just Grekland? Kefalonia är sjukt mysigt men en weekend är helt för lite. Finns ju bättre alternativ för en weekend.

Mytos beach kefalonia
http://isabelleemilsson.blogg.se/images/2010/myrtos-bay-kefalonia_72114157.jpg

Lasse Kongo
2011-03-30, 09:15
Jag har varit på Kreta 6 gånger, i rad dessutom, så Kreta kan jag verkligen rekka, blir nog en tripp dit i sommar 2v om det finns tid för det.

Helt underbart ställe, mitt balsam för själen.

hahavaffan
2011-03-30, 09:19
Är inte Kreta väldigt "turistigt"? Hört att var man än går så blir man erbjuden svensk mat av försäljare som försöker tala svenska, typ. Det är precis det jag vill undvika, för åker jag till Grekland vill jag ha inhemsk mat och inte köttbullar med pommes :(

Lasse Kongo
2011-03-30, 09:23
Är inte Kreta väldigt "turistigt"? Hört att var man än går så blir man erbjuden svensk mat av försäljare som försöker tala svenska, typ. Det är precis det jag vill undvika, för åker jag till Grekland vill jag ha inhemsk mat och inte köttbullar med pommes :(

Hehe, man hör mycket du...

Jag har då aldrig blivit erbjuden "svensk mat" men visst försöker en del imponera genom att säga " Ååå Svänska, häj ock vjälkåmna fruiii ock hääree" typ.

Köttbullar och pomme finns på de flesta menyer överallt runt om i världen, då på barnmenyn såklart, jag äter bara grekiskt när jag är på Kreta, man beställer ju sas själv från menyerna och få grekiska restauranger har ickegrekisk mat...

Ibland ska man inte tro på allt man hör eller läser :D


Edit: turistigt är det ju helt klart, det välfärdas ju dit från framförallt Norden, vi bor ofta på samma hotell och vi träffar ofta samma folk på hotellen, svenskar, norskar, finnar osv, en del har vi kontakt med året runt även hemma och när vi är på plats har vi skitkul, lite "o fan är ni här i år igen, här ta en Gin & Tonic för fan" (kl 8 på morgonen) så lite sällskapsresan blir det men i like it som faen xD

-squat-
2011-03-30, 09:29
Lesbos. ;)

Rhodos och Preveza är nice.

hahavaffan
2011-03-30, 09:32
Hehe, man hör mycket du...

Jag har då aldrig blivit erbjuden "svensk mat" men visst försöker en del imponera genom att säga " Ååå Svänska, häj ock vjälkåmna fruiii ock hääree" typ.

Köttbullar och pomme finns på de flesta menyer överallt runt om i världen, då på barnmenyn såklart, jag äter bara grekiskt när jag är på Kreta, man beställer ju sas själv från menyerna och få grekiska restauranger har ickegrekisk mat...

Ibland ska man inte tro på allt man hör eller läser :D


Edit: turistigt är det ju helt klart, det välfärdas ju dit från framförallt Norden, vi bor ofta på samma hotell och vi träffar ofta samma folk på hotellen, svenskar, norskar, finnar osv, en del har vi kontakt med året runt även hemma och när vi är på plats har vi skitkul, lite "o fan är ni här i år igen, här ta en Gin & Tonic för fan" (kl 8 på morgonen) så lite sällskapsresan blir det men i like it som faen xDHehe okej, misstänkte att det var en smula överdrivet. Sen lär det spela stor roll var på ön man bor också. Men tack för infon! Det finns nästan lite för mycket valmöjligheter med Grekland... helt jävla omöjligt att välja ö, och sen när man gjort det ska man välja hotell :Virro

Lasse Kongo
2011-03-30, 09:44
Hehe okej, misstänkte att det var en smula överdrivet. Sen lär det spela stor roll var på ön man bor också. Men tack för infon! Det finns nästan lite för mycket valmöjligheter med Grekland... helt jävla omöjligt att välja ö, och sen när man gjort det ska man välja hotell :Virro

Sant, men du, om man tex drar till Kreta som är ganska "turistigt" så är det faktiskt inte svårare än att knalla iväg ifrån de stora centrala gatorna och bege sig uppåt i bergen, man behöver inte alls gå särskilt långt innan man börjar stöta på sånna riktiga grekiska familjeresturanger, gamla slitna byggnader där halva släkten sitter utanför och dricker Raki och röker, på dessa matställen kan man få RIKTIG grekisk mat och dryck med allt vad det innebär, och man får även känna på Grekernas gästfrihet då man mer eller mindre bjuds in i deras hem =)

Det är också lätt och roligt att hyra bil och puttra iväg och även då kan man lätt finna dessa charmiga "restauranger"

Vissa kvällar är det dock jävligt smidigt att bara knalla upp på första bästa gata och hugga en restaurang, alla som åker till Kreta bör ju ta en sväng till Chania med, det är sanslöst mycket folk på restaurangerna där kvällstid och under högsäsong, men maten är mmmmmmm, så sjukt gott och inte så himla mycket dyrare än på turistorterna.

Gillar man läder får man inte missa lädergatan i Chania heller =)

Fan, jag ska flytta till Kreta när jag blir äldre, köpa sig ett hus, odla oliver och driva en liten restaurang eller ett hotell :)

Pelle2
2011-03-30, 13:07
Corfu är grymt schysst! Ofta bra väder och inte lika party party som Kos eller Kreta*flex*

http://www.cryosites.com/shared/img/c/corfu_fjvgw.jpeg

hahavaffan
2012-05-30, 15:27
Dags igen, verkar det som.

Förra året blev det Skiathos, som var riktigt bra! Hotellet var ingen höjdare (förutom faktumet att det låg på en SJUKT brant och lång backe, höhö) men ön i övrigt var som sagt riktigt bra. Vi gick på en rejäl nitlott; att gå på lokalbefolkningens restaurangtips. Och att vi hyrde en fyrhjuling endast 4 dagar. Hela veckan vore så opti, för ön är så pass liten att det tar typ 2 timmar att köra tvärs över hela med en fyrhjuling och ännu fortare med bil. Vi gjorde en jävla massa utflykter med fyrhjulingen, och kunde ta oss till riktigt avlägsna platser tack vare teh awesomeness of 4x4.

Men som sagt så blir det nog Grekland igen om 2-3 veckor, om semester osv löser sig. Vi har siktat på Korfu, men det mesta är slutsålt. Någon som provat Corfu Mare Hotel? Läste lite reviews på tripadvisor, och det verkar riktigt bra, men enligt vissa var läget helt åt helvetet fel, och det var stört omöjligt att gå in till city, medans vissa hävdar att det tar blott 10-20 minuter beroende på spänstighet. Hur är Korfu City, finns det många bra restauranger? På Skiathos gick vi 30 min in till city varje kväll för att äta, så om det tar 20 minuter på Korfu skiter vi fullständigt i. Det är ju bara gött att gå lite.

Pelle2
2012-05-30, 21:37
Zakynthos!

vicarious
2014-04-11, 21:30
Funderar på charter till Grekland i sommar, några tips på ställen med bra drag om man vill festa till det? Skadar inte om det finns möjlighet att vila upp sig på stranden emellanåt :D

_slipknot1_
2014-04-11, 21:35
Funderar på charter till Grekland i sommar, några tips på ställen med bra drag om man vill festa till det? Skadar inte om det finns möjlighet att vila upp sig på stranden emellanåt :D

Se ovan!

Le mobil

Akerhage
2014-05-04, 11:29
Någon som varit på Kefalonien? Typ Lassi eller liknande? Efter att ha kikat lite öar så verkar denna ganska intressant. Jag är ute efter sol & bad, god mat och avkoppling. Inget festande eller massa fulla ungdomar. Vit sandstrand är ett måste, inga tråkiga stenstränder.

Kimball
2014-05-04, 11:57
Någon som varit på Kefalonien? Typ Lassi eller liknande? Efter att ha kikat lite öar så verkar denna ganska intressant. Jag är ute efter sol & bad, god mat och avkoppling. Inget festande eller massa fulla ungdomar. Vit sandstrand är ett måste, inga tråkiga stenstränder.

En polare med flickvän var i Kefalonien för 2 år sedan, de talade bara gott om det! Vet att de nämnde att det var lugnt osv.

Akerhage
2014-05-04, 20:24
Tack. Tar gärna emot mer svar :)

skickat från min Nallebjörn

Kabuto
2014-05-04, 22:23
Familjen ska till Makrigialos på Kreta i September, någon som varit dit?

Sent from my HTC One_M8 using Tapatalk

Kabuto
2014-05-27, 20:12
Jag är en effektiv tråddödare :D

Kabuto
2014-09-30, 14:15
Någon som varit på Kefalonien? Typ Lassi eller liknande? Efter att ha kikat lite öar så verkar denna ganska intressant. Jag är ute efter sol & bad, god mat och avkoppling. Inget festande eller massa fulla ungdomar. Vit sandstrand är ett måste, inga tråkiga stenstränder.
Min resa till Makrygialos var otroligt bra, bra mat, sol och avkoppling var väldigt bra beskrivning. Bodde på Ocean Beach Club som är otroligt fräscht hotell och det finns många restauranger längs samma gata som hotellet. Ta en liten promenad till hamnen så finns det ännu mer ställen att äta.

Gober
2014-09-30, 14:27
Någon som varit på Kefalonien? Typ Lassi eller liknande? Efter att ha kikat lite öar så verkar denna ganska intressant. Jag är ute efter sol & bad, god mat och avkoppling. Inget festande eller massa fulla ungdomar. Vit sandstrand är ett måste, inga tråkiga stenstränder.

Var på kefaloninen för något år sedan. Minns inte vad den lilla ö hette som vi bodde på. Det fanns inget att göra där mer än att slappna av, bada och äta gott. Vi hyrde moped och tog oss runt till väldigt fina stränder där vi snorklade och hade det gött.