handdator

Visa fullständig version : Varför får man inte träningsvärk i vissa muskler?


Zodd
2003-11-27, 18:41
Jag får aldrig träningsvärk i biceps, axlar och de mesta ryggmuskler. (är det individuellt kanske?)

Officer
2003-11-27, 18:43
Det är alldeles individuellt.
Jag får heller aldrig någon värk att tala om i varken rygg eller axlar, men ändå växer de, ganska ordentligt också.

Det är precis samma sak som att vissa personer inte är kittliga under fötterna medans är mycket känsligare.

Medusa
2003-11-27, 18:50
Originally posted by AnabolicProtein
Det är precis samma sak som att vissa personer inte är kittliga under fötterna medans är mycket känsligare.

Liknelser mannen
:laugh:

Fok
2003-11-27, 19:14
Får aldrig i axlarna av någon anledning.

Jimbo
2003-11-27, 19:21
jag får inte heller i främre axlarna däremot bakre får jag alltid träningsverk

LunaSpice
2003-11-27, 19:51
Det är i stort sett uteslutande excentrisk träning som ger träningsvärk. Testa att köra mer excentrisk träning under era axel och arm-pass så lovar jag att träningsvärken kommer att komma.

MunsöHustla
2003-11-27, 19:57
Originally posted by LunaSpice
Det är i stort sett uteslutande excentrisk träning som ger träningsvärk. Testa att köra mer excentrisk träning under era axel och arm-pass så lovar jag att träningsvärken kommer att komma.

Hur bra är det för tillväxten?

swiftin
2003-11-27, 20:04
Mm. jag har samma problem.. får aldrig värk i varken biceps, axlar, triceps eller rygg.. alltså bara bröst o ben ja får träningsverk i dagen efter.. :(
kan de va så att man stagnerat kanske? eller?

Spec^
2003-11-27, 20:07
träningsvärk behöver inte vara nödvändigt för att muskeln ska växa.. bara ett bevis på att man tränat.

LunaSpice
2003-11-27, 20:28
Originally posted by MunsöHustla


Hur bra är det för tillväxten?

Relativt bra...

The mode of myofibril remodelling in human skeletal muscle affected by DOMS induced by eccentric contractions.

Yu JG, Furst DO, Thornell LE.

Department of Integrative Medical Biology, Section for Anatomy, Umea University, Sweden.

Myofibrillar Z-disc streaming and loss of the desmin cytoskeleton are considered the morphological hallmarks of eccentric contraction-induced injury. The latter is contradicted by recent studies where a focal increase of desmin was observed in biopsies taken from human muscles with DOMS. In order to determine the effects of eccentric contraction-induced alterations of the myofibrillar Z-disc, we examined the distribution of alpha-actinin, the Z-disc portion of titin and the nebulin NB2 region in relation to actin and desmin in DOMS biopsies. In biopsies taken 2-3 days and 7-8 days after exercise, we observed a significantly higher number of fibres showing focal areas lacking staining for alpha-actinin, titin and nebulin than in biopsies taken from control or 1 h after exercise. None of these proteins were part of Z-disc streamings but instead they were found in distinct patterns in areas characterised by altered staining for desmin and actin. These were preferentially seen in regions with increased numbers of sarcomeres in parallel myofibrils. We propose that these staining patterns represent different stages of sarcomere formation. These findings therefore support our previous suggestion that muscle fibres subjected to eccentric contractions adapt to unaccustomed activity by the addition of new sarcomeres.

MrT
2003-11-27, 20:51
Originally posted by LunaSpice


.... Grekiska fast på engelska...

...These findings therefore support our previous suggestion that muscle fibres subjected to eccentric contractions adapt to unaccustomed activity by the addition of new sarcomeres.

Låter ju bra men vad betyder excentrisk träning?

Själv får jag träningsvärk överallt förutom just axlarna.. ryggen och latsen kan jag gå med i tre-fyra dagar och ha den där sköna känslan att man faktiskt gjorde ngt på träningspasset..

Zodd
2003-11-27, 21:39
Originally posted by MrT


Låter ju bra men vad betyder excentrisk träning?

Själv får jag träningsvärk överallt förutom just axlarna.. ryggen och latsen kan jag gå med i tre-fyra dagar och ha den där sköna känslan att man faktiskt gjorde ngt på träningspasset..

Excentrisk träning är den negativa fasen, tex när du sänker vikten i skivstångscurl. (om jag har fel, slå mig)

Glenner_84
2003-11-27, 22:02
Originally posted by swiftin
Mm. jag har samma problem.. får aldrig värk i varken biceps, axlar, triceps eller rygg.. alltså bara bröst o ben ja får träningsverk i dagen efter.. :(
kan de va så att man stagnerat kanske? eller?

Du kanske tränar för dåligt? :naughty:

Solle
2003-11-27, 22:13
Jag får nästan aldrig träningsverk dagen efter ett pass...brukar komma efter 2 dar.

LunaSpice
2003-11-27, 22:30
Originally posted by zodd


Excentrisk träning är den negativa fasen, tex när du sänker vikten i skivstångscurl. (om jag har fel, slå mig)

Du har rätt så vi slår dig inte. ;)

Mr_fit2002
2003-11-27, 23:06
Jag får ALLTID träningsvärk i musklerna jag har tränat,
oavsett om jag kör tungt eller lätt:confused: . Träningsvärk är för mig ett tecken på ett lyckat pass:D

M v h/Fredde

MrT
2003-11-28, 00:03
Originally posted by zodd


Excentrisk träning är den negativa fasen, tex när du sänker vikten i skivstångscurl. (om jag har fel, slå mig)

Tackar.. vet inte om jag inbillar mig men jag skulle säga att det stämmer i verkligheten iaf. Låg stilla på en viss hantelvikt i koncentrationscurl men såg att jag hade mycket kvar att ge i den negativa fasen. Tryckte såldes på 5kg till och körde 1 pos och 3 negativa reps på slutsetten i tre veckor (kör var 7:e dag) och vips så hade jag ökat 3kg i curlen.. gjorde för övrigt samma sak idag och det gick rätt bra även om underarmen tyckte det var lite jobbigt :D

Überbiffen
2003-11-28, 00:09
Får heller aldrig träningsvärk i axlar.

200sx
2003-11-28, 12:41
får alltid träningsvärk.. i alla muskler.. och alltid värst två dagar efter passet....