handdator

Visa fullständig version : Ont i framsida lår vid marklyft


Loke
2011-03-28, 22:33
Jag får ont i framsida lår vid marklyft (sumomark). Dels vid själva lyftet, men framför allt kommer smärtan som träningsvärk i efterhand, men det gör betydligt ondare än vanlig träningsvärk.

Jag får inte samma smärta vid knäböj. Kanske ska nämnas att jag är ca 40 kg starkare i marken, så böjarna är förhållandevis lätta.

Är detta något man bör oroa sig för? Å ena sidan är ju inte marklyft en helt behaglig övning och träningsvärk är något man får leva med, men samtidigt ska man ju lyssna på kroppen, och det gör ju faktiskt ont.

Läste här: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=4520700#post4520700

Att någon hade liknande problem och att det då var refererad smärta. Skulle det kunna vara så även för mig, när smärtan är som tydligast ganska långt i efterhand?

stevebc
2011-03-28, 22:41
Var i låret sitter smärtan? Närmare höften eller närmare knäet, insidan, mitt på, eller utsidan?

LarsLasr
2011-03-28, 22:41
Är det längsmed hela muskeln eller mer vid ett fäste?

Lite värk i fästen brukar man väl få ta i början som nybörjare men om man gymmat i 1år eller mer och man känner smärta ska man nog ta reda på vad det beror på.
Dumt att sabba kroppen :)

Loke
2011-03-28, 22:57
Smärtan sitter i hela lårets framsida. På insidan och baksidan är det vanlig träningsvärk. Just under lyftet känns det som det hugger till lite mitt emellan höft och knä, men såhär i efterhand gör det lika ont längs hela låret, kanske lite avtagande längst ner och längst upp.

Jag kan nog inte ses som nybörjare.

StraightEdge
2011-03-28, 23:44
Värmer du upp benen och resten av kroppen ordentligt innan du börjar lyfta?

Baler Evans
2011-03-29, 02:41
Du är förmodligen starkare i baksida lår än framsida. Vet inte hur du ska rätta till detta, men min tanke är att din framsida stressas av den tinga belastningen av att balansera upp din överkropp och vikten så att du inte tippar frammåt när du står i sumo stil för marklyftet. Men det är bara en teori.

Loke
2011-03-29, 07:00
Uppvärmningen duger nog, jag får problemen även om jag kör mark efter böj.

Du är förmodligen starkare i baksida lår än framsida. Vet inte hur du ska rätta till detta, men min tanke är att din framsida stressas av den tinga belastningen av att balansera upp din överkropp och vikten så att du inte tippar frammåt när du står i sumo stil för marklyftet. Men det är bara en teori.

Har tänkt lite åt det hållet själv. De bakre delarna är ju beroende av att de främre både kan hålla emot bäckenet och räta ut knäet. Samtidigt har jag lite svårt att tänka mig att baksidan skulle vara så stark, har tränat framsidan betydligt mer.

I det här sammanhanget kan man nämna att mina lyft brukar starta ganska lätt men sedan fastnar jag några cm ovanför marken. Där går det väldigt trögt ett tag innan jag lyckas räta ut kroppen. Jag tolkar det som ett tecken på att baksidan inte orkar med. Röven är nog rätt stark ändå, det är väl den som kommer in när lyftet börjar ta fart igen.

thomast
2011-03-29, 08:43
Slår/drar du stången in i låret på något konstigt sätt?

Loke
2011-03-29, 10:26
Jag tror inte det, brukar inte ha för vana att dra stången längs låren eller nåt sånt i alla fall.

Landström
2011-03-29, 21:45
I somras fick jag en molande värk i framsida lår som höll i sig i 2-3 månader. Kände av det dagligen, fr a när jag gick i trappor. Djävulskt störande.

Det kom efter ett tungt böj-/markpass. Vet inte riktigt vad det var tyvärr. Men jag tappade motivationen att träna tungt.

Baler Evans
2011-03-29, 23:46
Hur lång är du loke? jag är 192 cm lång och har samma problem i marken, starten går kanon och utlåset är fett starkt men mitten är jobbig speciellt när jag ska över knä området..

Hur brett står du när du drar? ( vet att det är sumo stil men att dra in stansen lite kanske kan ge ett annat utförande och ta bort delar av din smärta iaf )

Loke
2011-03-30, 05:38
Jag är bara 169. Jag har tydligen relativt långa armar, baserat på mina proportioner ska teoretiskt sett smalmark kunna vara till min fördel enligt nån pdf som länkades till i en annan tråd. Det jag körde i början, baserat helt på vad som kändes naturligt, var en sorts väldigt smala sumomark. Problemet var att jag inte fick plats med händerna på räfflingen, så jag har velat bredda fotplaceringen för att kunna köra utan remmar.

Jag har nu ungefär halva foten bortom de smala ringarna på stången. Du har nog rätt i att en smalare stance i viss mån är en lösning. Hittar jag ingen bättre lösning så kommer jag nog att köra mina smala sumomark med remmar igen, alternativ försöka lära mig smalmark.

Nästa pass, på söndag, ska jag testa att stå så smalt jag kan och ändå ha bra grepp. Ska försöka värma upp musklerna som drar ihop benen bättre också, är det bredden som är problemet så är det kanske bland dessa som det finns någon svaghet.