handdator

Visa fullständig version : Hjälp att reda ut om lightläsk ger ett insulinpåslag


christofer79
2011-03-28, 18:33
Jag har fått höra av min läkarkollega att sötningsmedel i exempelvis cola light ger ett insulinpåslag.
I så fall borde de ju vara idiotiskt att inta sötningmedel tillsammans med kolhydrater i deff syfte, då kan man lika gärna ta en vanlig cola till kolhydraterna. Visst det blir 100 kcal mer med vanlig cola än med light.

Ger lightläsk sötningsmedel ett insulinpåslag?

Sheogorath
2011-03-28, 18:36
Jag har fått höra av min läkarkollega att sötningsmedel i exempelvis cola light ger ett insulinpåslag.
I så fall borde de ju vara idiotiskt att inta sötningmedel tillsammans med kolhydrater i deff syfte, då kan man lika gärna ta en vanlig cola till kolhydraterna. Visst det blir 100 kcal mer med vanlig cola än med light.

Ger lightläsk sötningsmedel ett insulinpåslag?

Osäker. Dock: eftersom mängden sötningsmedel som används är så ofantligt liten kommer det inte ens vara mätbart ökade nivåer det handlar om i vilket fall. Aspartam är i runda slängar 180 ggr sötare än socker och 180 ggr mindre mängd behövs därför för samma sötma. Så i praktiken kan man svara "nej" på frågan.

Kischen
2011-03-28, 18:42
Måste bara älska när läkare, sjuksyrror och liknande är utanför deras områden och ska tycka och tänka om saker dom inte riktigt greppar.

Sheogorath
2011-03-28, 18:46
Måste bara älska när läkare, sjuksyrror och liknande är utanför deras områden och ska tycka och tänka om saker dom inte riktigt greppar.

Läkare, syrror och lärare är väl de som i min erfarenhet surrar värst om allt som ens kan tänkas tangera deras yrkesområde. Gympalärarnas tränings- och kostråd har vi ju fått ett par rejäla doser av här på Kolo. Min egen yrkeskår, sjukgymnasterna, är knappast bättre. :(

Dreas
2011-03-28, 18:47
Ja, det ger ett insulinpåslag som jag förstått det. Dock inte pga aspartam utan asculfam K eller hur det stavas. Det rör sig om en dosrelaterad insulinfrisättning(heter det så?) så det är inga mängder vi snackar om.

Kischen
2011-03-28, 18:49
Min egen yrkeskår, sjukgymnasterna, är knappast bättre. :(

Haha, gick till en sjukgymnast (bursit i axeln och) han påstod att man inte behövde kosttillskott.

Ja precis så, allt rymdes inom ordet kosttillskott. Det var lönslöst att argumentera :Virro

Eddie Vedder
2011-03-28, 18:56
Ja, det ger ett insulinpåslag som jag förstått det. Dock inte pga aspartam utan asculfam K eller hur det stavas. Det rör sig om en dosrelaterad insulinfrisättning(heter det så?) så det är inga mängder vi snackar om.

Precis. Acesulfam-k ger samma insulinsvar som glukos vid samma kalorimängd. Vilket ju naturligtvis är orimligt.

Jag tror aldrig man påvisat inslulinrespons från aspartam men jag är inte säker. Där finns ju lite mer teorier om eventuell aptitpåverkan snarare.

Sverker
2011-03-28, 19:17
Men Acesulfam-k metaboliseras inte i kroppen. Den passerar bara igenom kroppen, via blodet och njurarna. Hur kan man då ens tänka i termer av kalorier ?

Hur får vi då insulinfristättningen ? Söt smak enbart eller...

En snabb sökning via Wikipedia gav följande:
https://www.thieme-connect.de/DOI/DOI?10.1055/s-2007-1011788

Vilket inte gör det klarare för mig..

martinmartin
2011-03-28, 21:52
Ger inte fenylalaninet och asparaginsyran ett dosrelaterat insulinpåslag också?

Fredrik_S
2011-03-28, 22:01
Jag har fått höra av min läkarkollega att sötningsmedel i exempelvis cola light ger ett insulinpåslag.
I så fall borde de ju vara idiotiskt att inta sötningmedel tillsammans med kolhydrater i deff syfte, då kan man lika gärna ta en vanlig cola till kolhydraterna. Visst det blir 100 kcal mer med vanlig cola än med light.

Ger lightläsk sötningsmedel ett insulinpåslag?

Förstår inte slutsatsen du drar? Det är ju i alla lägen sämre att ta 100 kcal extra från socker i deffsyfte....

martinmartin
2011-03-28, 22:06
Förstår inte riktigt heller slutsatsen. Vad skulle insulinpåslaget ha för effekt på viktnedgången?

Dreas
2011-03-28, 22:31
Förstår inte riktigt heller slutsatsen. Vad skulle insulinpåslaget ha för effekt på viktnedgången?Antar att vissa tror att ökad fettinlagring vid ett tillfälle per automatik leder till mindre förlust av fett över en längre period. Eller något sådant.

Scratch89
2011-03-28, 22:36
Haha, gick till en sjukgymnast (bursit i axeln och) han påstod att man inte behövde kosttillskott.

Ja precis så, allt rymdes inom ordet kosttillskott. Det var lönslöst att argumentera :Virro

Han har ju rätt också.

Eddie Vedder
2011-03-29, 07:30
Förstår inte riktigt heller slutsatsen. Vad skulle insulinpåslaget ha för effekt på viktnedgången?

Därför att man blir hungrig och sugen när blodsockret sjunker.

Han har ju rätt också.

Kischens poäng var ju att sjukgymnasten drog "kosttillskott" över en och samma kam som om allt är samma sak och som om det gällde alla. Det verkar ju inte som om han direkt kollat upp om Kischen är elitidrottare eller om Kischen har en näringsbrist som kräver vitamintillskott. Så i det fallet tycker jag faktiskt inte att sjukgymnasten alls har rätt.

Ofta kan det ju vara onödigt men inget man kategoriskt kan säga rakt av till alla personer och om alla tillskott.

Scratch89
2011-03-29, 07:31
Därför att man blir hungrig och sugen när blodsockret sjunker.

Men sjunker blodsockret då?

Eddie Vedder
2011-03-29, 07:33
Men sjunker blodsockret då?

Insulin sänker blodsockret ja.

Och det verkar inte som att några stora skillnader behövs, bara det faktum ATT det sjunker litegrann kan få effekten att man blir sugen. Alltså själva lilla sänkningen som en "varningssignal". Insulinpåsläag från LIGHTLÄSK vet jag yttesrt lite om men frågan jag svarade på gällde ju enbart insulinpåslag generellt.

Pepz
2011-03-29, 07:46
återigen denna irrelevanta rädsla för insulinet.

ett glas lightcola innehåller så lite sötningsmedel att effekten på insulinet "är så larvigt liten, så den är försumbar heter det då,
det vill säga att den finns inte, fast bara lite"

benya
2011-03-29, 11:43
Blir lite confused här. Kan någon inbringa lite klarhet i detta; hur mycket light läsk motsvarar en liter vanlig cola (10G sugar) i insulin mått?
Jag inbillar mig att det krävs massor med liter light läsk för att komma upp i samma mängd insulinfrisättning som 1L vanlig cola.

christofer79
2011-03-29, 12:29
Förstår inte slutsatsen du drar? Det är ju i alla lägen sämre att ta 100 kcal extra från socker i deffsyfte....

Vet inte vad jag snurrade in det med måltid vs light eller måltid vs vanlig cola i deff syfte. Glöm det...

Själv får jag bra tryck i kroppen av en cola light, tycker det känns konstigt då det inte är någon energi eller knappt ger något insulinpåslag.

Men enligt det ni kommit fram till så ger inte light och sötningsmedel något kraftigt insulinpåslag.

King Grub
2011-03-29, 12:30
Klarhet och klarhet... lightläsk frisätter inte insulin.

Även om den där <1 kcal/dl hade varit druvsocker, hade det inte varit en påverkande insulinfrisättning. Insulinfrisättning är kalorirelaterad.

Sverker
2011-03-29, 18:34
Men varför skulle det bli insulinfrisättning av Acesulfam-k, tidigare i tråden.

Min magkänsla säger att insulinfrisätningen är helt bundet till kalorier. Kalorifria sötningsmedel, som just Acesulfam-k, ska inte frisätta insulin.

King Grub
2011-03-29, 19:00
Receptorer liknande dom för bitter smak, kanske.

Sodium saccharin (1.0-10.0 mM), sodium cyclamate (5.0-10.0 mM), stevioside (1.0 mM) and acesulfame-K (1.0-15.0 mM), all of which display a bitter taste, augmented insulin release from islets incubated in the presence of 7.0 mM D-glucose. In contrast, aspartame (1.0-10.0 mM), which is devoid of bitter taste, failed to affect insulin secretion. A positive secretory response to acesulfame-K was still observed when the extracellular K+ concentration was adjusted to the same value as that in control media. No major changes in 86Rb and 45Ca outflow from pre-labelled perifused islets could be attributed to the saccharin, cyclamic or acesulfame anions. It is proposed that the insulinotropic action of some artificial sweeteners and, possibly, that of selected hexose pentaacetate esters may require G-protein-coupled receptors similar to those operative in the recognition of bitter compounds by taste buds.

Cell Signal. 1998 Nov ;10(10):727-33.

Dala
2011-03-30, 10:54
Lätt att lösa. drick mjölk det gör Fantomen, å han e stark *flex*

King Grub
2011-03-30, 10:55
Mjölk om något ger kraftig insulinfrisättning, om det nu är det man oroar sig för.

Scratch89
2011-03-30, 19:38
Insulin sänker blodsockret ja.

Och det verkar inte som att några stora skillnader behövs, bara det faktum ATT det sjunker litegrann kan få effekten att man blir sugen. Alltså själva lilla sänkningen som en "varningssignal". Insulinpåsläag från LIGHTLÄSK vet jag yttesrt lite om men frågan jag svarade på gällde ju enbart insulinpåslag generellt.

Men det är så löjligt små skillnader. Vad jag vet så är det skillnaderna i blodsocker man känner av när man känner av "lågt blodsocker", typ 6 mmol till 4 mmol. Att gå från 5,58 till 5,56 kommer man inte känna av.

Eddie Vedder
2011-03-30, 19:39
Att gå från 5,58 till 5,56 kommer man inte känna av.

Hur vet du det? Det kan som sagt kännas även om skillnaderna är minimala. Det innebär inte att man får hypoglykemi men människor upplever ett obehag.

http://www.sciencedirect.com/science?_ob=ArticleURL&_udi=B6T0J-45BHF0F-2&_user=651519&_coverDate=05%2F31%2F2002&_rdoc=1&_fmt=high&_orig=gateway&_origin=gateway&_sort=d&_docanchor=&view=c&_searchStrId=1699803267&_rerunOrigin=scholar.google&_acct=C000035158&_version=1&_urlVersion=0&_userid=651519&md5=e71fae5107617bda19046b31e8b18d01&searchtype=a

Scratch89
2011-03-30, 21:32
Okej, jag citerar bara Ingrid Larsson, näringsfysiolog på Sahlgrenska som föreläste för oss om just detta. Hon har säkert fel. Jag kommer bara åt abstraktet.

Eddie Vedder
2011-03-30, 21:33
Okej, jag citerar bara Ingrid Larsson, näringsfysiolog på Sahlgrenska som föreläste för oss om just detta. Hon har säkert fel. Jag kommer bara åt abstraktet.

Vart citerade du?

EDIT: Fattade fel, du menar att du upprepar vad hon sa och att du bara kom åt abstraktet JAG postade. :)

Niveus
2011-03-30, 22:11
Koffeinets effekt borde också ge ett ökat insulinpåslag. (stress -> frisättning av lagrad glykos i leverceller).

rolf
2011-03-30, 22:52
Koffeinets effekt borde också ge ett ökat insulinpåslag. (stress -> frisättning av lagrad glykos i leverceller).

Det är ju tvärtom glukagon som frisätter glukos. Högt glukagon - lågt insulin.

zool80
2011-03-31, 03:33
Koffeinets effekt borde också ge ett ökat insulinpåslag. (stress -> frisättning av lagrad glykos i leverceller).Skulle säga att det här stämmer. Jag har diabetes och behöver mer unsulin under kraftiga koffein intag.. men då snackar vi om typ 200mg och mer på engång.. På 400mg kan jag se en klar skillnad på mitt blodsocker tex. Det blir jäkla massa läsk för att komma upp i den mängden.

Har förövrig typ 80bpm i vilopuls när jag stoppar i mig stora mängder koffein vilket är helt jäkla sjukt.

Kan även nämna att jag dricker ganska mycket pepsi max och det har ingen nämnvärd effekt på mitt blodsocker.

Sverker
2011-03-31, 06:03
Det är ju tvärtom glukagon som frisätter glukos. Högt glukagon - lågt insulin.


När det gäller koffein, verkar det genom adrenalinet istället. Effekten blir samma, mer glukos ut i blodet från levern.

emcalu
2011-04-01, 14:21
Mjölk om något ger kraftig insulinfrisättning, om det nu är det man oroar sig för.

och högt insulin gör att man blir ökar inlagring av fett... eller? så då är mjölk dåligt ur den synvinkeln?

A.Steinbach
2011-04-01, 14:29
och högt insulin gör att man blir ökar inlagring av fett... eller? så då är mjölk dåligt ur den synvinkeln?

Nej det funkar inte så.

nisse1976
2011-04-15, 06:27
Klarhet och klarhet... lightläsk frisätter inte insulin.

Även om den där <1 kcal/dl hade varit druvsocker, hade det inte varit en påverkande insulinfrisättning. Insulinfrisättning är kalorirelaterad.

Vad jag förstått så har man i studier på råttor visat att de åt mer av sötningsmedel men inte kunnat påvisa det på människor?

Vet man vad det var som gjorde att aptiten steg om aspartam inte var insulinfrisättande och sänkte blodsockernivån?

Eddie Vedder
2011-04-15, 07:31
Vad jag förstått så har man i studier på råttor visat att de åt mer av sötningsmedel men inte kunnat påvisa det på människor?

Vet man vad det var som gjorde att aptiten steg om aspartam inte var insulinfrisättande och sänkte blodsockernivån?

Det var inte aspartam utan sackarin. De åt mer helt enkelt, exakt varför är svårt att säga men aptiten ökade. Det var yoghurt som sötats med sackarin.

Tror att det var den här men är inte säker:

Animals may use sweet taste to predict the caloric contents of food. Eating sweet noncaloric substances may degrade this predictive relationship, leading to positive energy balance through increased food intake and/or diminished energy expenditure. These experiments were designed to test the hypothesis that experiences that reduce the validity of sweet taste as a predictor of the caloric or nutritive consequences of eating may contribute to deficits in the regulation of energy by reducing the ability of sweet-tasting foods that contain calories to evoke physiological responses that underlie tight regulation. Adult male Sprague–Dawley rats were given differential experience with a sweet taste that either predicted increased caloric content (glucose) or did not predict increased calories (saccharin). We found that reducing the correlation between sweet taste and the caloric content of foods using artificial sweeteners in rats resulted in increased caloric intake, increased body weight, and increased adiposity, as well as diminished caloric compensation and blunted thermic responses to sweet-tasting diets. These results suggest that consumption of products containing artificial sweeteners may lead to increased body weight and obesity by interfering with fundamental homeostatic, physiological processes.

http://content.apa.org/pubmed/bne/122/1/161

Swithers SE, Davidson TL. A role for sweet taste: calorie predictive relations in energy regulation by rats. Behav Neurosci. 2008 Feb;122(1):161-73.

Sedan följde de upp med den här:

In an earlier work (S. E. Swithers & T. L. Davidson, 2008), rats provided with a fixed amount of a yogurt diet mixed with saccharin gained more weight and showed impaired caloric compensation relative to rats given the same amount of yogurt mixed with glucose. The present 4 experiments examined the generality of these findings and demonstrated that increased body weight gain was also demonstrated when animals consumed a yogurt diet sweetened with an alternative high-intensity sweetener (acesulfame potassium; AceK) as well as in animals given a saccharin-sweetened base diet (refried beans) that was calorically similar but nutritionally distinct from low-fat yogurt. These studies also extended earlier findings by showing that body weight differences persist after saccharin-sweetened diets are discontinued and following a shift to a diet sweetened with glucose. In addition, rats first exposed to a diet sweetened with glucose still gain additional weight when subsequently exposed to a saccharin-sweetened diet. The results of these experiments add support to the hypothesis that exposure to weak or nonpredictive relationships between sweet tastes and caloric consequences may lead to positive energy balance.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2785491/?tool=pubmed

Swithers SE, Baker CR, Davidson TL. General and persistent effects of high-intensity sweeteners on body weight gain and caloric compensation in rats. Behav Neurosci. 2009 Aug;123(4):772-80.

nisse1976
2011-04-15, 09:19
Stort tack

Ram Dass
2015-02-02, 19:52
Finna det något nytt om detta idag 2015?

Jag tittade nämligen på den här videon idag, där han svartmålar lightläsk med argumentet att endast den söta smaken av sötningsmedelet ger insulinutsöndring och därav sänker blodsockret och skapar oönskat matsug.

Den blöta sanningen: http://youtu.be/Un1OsLIXefk

King Grub
2015-02-02, 19:58
Finna det något nytt om detta idag 2015?

Nej.

Dreas
2015-02-02, 20:29
Finna det något nytt om detta idag 2015?

Jag tittade nämligen på den här videon idag, där han svartmålar lightläsk med argumentet att endast den söta smaken av sötningsmedelet ger insulinutsöndring och därav sänker blodsockret och skapar oönskat matsug.

Den blöta sanningen: http://youtu.be/Un1OsLIXefkDe första tre sekunderna borde resultera i att man slår av.

Ram Dass
2015-02-02, 20:41
Nej.

De första tre sekunderna borde resultera i att man slår av.

Okej, tack.

Ligger det någon sanning i det han påstår om att sötningsmedlet ger insulinpåslag genom att endast komma i kontakt med tungan?

För även om jag vet att det ibland påstås saker utan substans (överallt och allt för ofta), så känns det inte som om han gör det. Men jag har fortfarande ingen aning vad han har dragit sina slutsatser ifrån, därav min undran.

King Grub
2015-02-02, 20:47
Nej.

King Grub
2015-02-02, 20:49
Även om aspartam hade varit 4 gånger så insulinfrisättande som druvsocker, så är insulinfrisättning energimängdsrelaterad, varför den ändå hade varit obefintlig.

Ram Dass
2015-02-02, 21:37
Okej, tack för informationen. :-)

Johan_P
2015-02-03, 08:37
Finna det något nytt om detta idag 2015?

Jag tittade nämligen på den här videon idag, där han svartmålar lightläsk med argumentet att endast den söta smaken av sötningsmedelet ger insulinutsöndring och därav sänker blodsockret och skapar oönskat matsug.

Den blöta sanningen: http://youtu.be/Un1OsLIXefk

Fråga en typ I-diabetiker om de upplever att blodsockret höjs av lightläsk. Där har du ditt svar (nej) :)

Sen är det intressant med kopplingen blodsocker vs. matsug. Det verkar självklart för gemene man att lågt blodsocker triggar hunger - har man sett något vetenskapligt samband här?

King Grub
2015-02-03, 08:39
Kopplingen mellan artificiellt sötade produkter och sötsug/hunger är oklar och olika individer verkar reagera olika, ibland helt tvärtom.

Johan_P
2015-02-03, 08:42
Kopplingen mellan artificiellt sötade produkter och sötsug/hunger är oklar och olika individer verkar reagera olika, ibland helt tvärtom.

Något off-topic, men om man ser på lågt blodsocker i sin helhet, är detta generellt en trigger för matsug?

hampfuz
2015-02-03, 10:26
Något off-topic, men om man ser på lågt blodsocker i sin helhet, är detta generellt en trigger för matsug?

Ja, hunger är ett av de vanliga symptomen vid (sjukligt) lågt blodsocker.

Dreas
2015-02-03, 11:34
Gemene man antar ju att dom har lågt blodsocker utan att faktiskt veta det. Har väl undersökts och visats att det inte finns något samband där? Alltså att folk tror att de har lågt blodsocker när de inte har det.

Johan_P
2015-02-03, 11:41
Gemene man antar ju att dom har lågt blodsocker utan att faktiskt veta det. Har väl undersökts och visats att det inte finns något samband där? Alltså att folk tror att de har lågt blodsocker när de inte har det.

Att det låga blodsockret då i sin tur leder till ökad hunger verkar många också vara överens om (allmänt vedertaget). Jag vet inte om det kartlagts, men vore intressant om någon har mer information om det.

Jag har aldrig själv märkt ett sådant samband - jag vet nog inte ens om jag märker att jag har lågt blodsocker, antagligen inte :D

Ram Dass
2015-02-03, 11:55
Att det låga blodsockret då i sin tur leder till ökad hunger verkar många också vara överens om (allmänt vedertaget). Jag vet inte om det kartlagts, men vore intressant om någon har mer information om det.

Jag har aldrig själv märkt ett sådant samband - jag vet nog inte ens om jag märker att jag har lågt blodsocker, antagligen inte :D

När en skakar i kroppen efter ett hårt träningspass har jag fått för mig att en har lågt blodsocker iallafall. :-)

hampfuz
2015-02-03, 12:11
När en skakar i kroppen efter ett hårt träningspass har jag fått för mig att en har lågt blodsocker iallafall. :-)

Är man frisk (som i att man inte har diabetes) är lågt blodsocker efter träning väldigt, väldigt ovanligt. Kroppen reglerar blodsockernivån väldigt bra.

Morty
2015-02-03, 13:59
Är man frisk (som i att man inte har diabetes) är lågt blodsocker efter träning väldigt, väldigt ovanligt. Kroppen reglerar blodsockernivån väldigt bra.

Beror ju på vad man tränar. Vid ordentlig konditionsträning är det nog inte ovanligt med ett blodsocker <4mmol.

F Ultra
2015-02-03, 20:41
Gemene man antar ju att dom har lågt blodsocker utan att faktiskt veta det. Har väl undersökts och visats att det inte finns något samband där? Alltså att folk tror att de har lågt blodsocker när de inte har det.

Japp: http://traningslara.se/taubes-skitsnack-del-5-svalt-pa-cellniva/

Men har personerna verkligen lågt blodsocker när de tycker sig uppleva symptom av det? Det finns ett antal studier där man tittat på just detta (4, 5). I den första studien mätte man blodsockret kontinuerligt hos personer som uppgav att de hade problem med lågt blodsocker under ungefär 5 dagar och de fick skriva dagbok där de dels skrev ner vad de åt och även uppgav när de tyckte sig uppleva symptom (4). När deltagarna skrivit i sina dagböcker att de upplevt symptom av lågt blodsocker tittade man sen på deras faktiska blodsocker för att se om det verkligen var lägre. Endast symptom som upplevdes inom 4 timmar från en måltid inkluderas i testerna. Med denna tidsgräns inkluderar man alla fall där blodsockret sjunker p.g.a. måltiden i sig. Lågt blodsocker definierades som 3,3 mmol/l baserat på tidigare studier där man manipulerat blodsockret och undersökt när personer känt av detta och när deras kroppar reagerat med att frisätta hormoner för att motverka sänkningen (6). Studien inkluderade även en kontrollgrupp med personer som uppgav att de aldrig upplevt några symptom.

Totalt uppgav deltagarna att de råkade ut för 50 tillfällen med lågt blodsocker. När man tittade på mätningarna såg man att deras blodsocker i medeltal låg kring 4,45 mmol/l och i endast två fall låg blodsockret faktiskt under 3,3 mmol/l. Fasteblodsockret hos deltagarna som uppgav problem med lågt blodsocker var 4,43 mmol/l. Hos de personer som inte åt något direkt när de upplevde känslan av lågt blodsocker såg man inte heller någon höjning av blodsockret vilket skulle ha skett genom aktivering av olika hormon om blodsockret verkligen varit för lågt hos personerna. I 48 av 50 fall, alltså 96 % av alla tillfällen, hade alltså inte personerna något lågt blodsocker trots att de trodde att de hade det.

I den andra studien inkluderade man åtta personer som ansåg sig behöva äta regelbundna måltider för att inte uppleva besvär som de själva trodde berodde på lågt blodsocker så som irritabilitet, huvudvärk, trötthet och yrsel. Även åtta stycken kontrollpersoner inkluderades och dessa uppgav alla att de inte hade några problem med att hoppa över en måltid eller gå långa tider fastande. Deltagarna fick sen genomgå en 24 timmars fasta där man regelbundet, var 30 minut, gjorde blodsockermätningar på deltagarna. Dessutom utförde man totalt 8 stycken blodprover för att mäta koncentrationen av andra hormon under dygnet samt mängden fria fettsyror i blodet. Förutom testerna fick deltagarna även kontinuerligt fylla i ett frågeformulär där de skulle uppge hur de mådde och om de upplevde några symptom av lågt blodsocker.

Resultatet när det gäller blodsocker kan du se här till höger. Det fanns ingen skillnad mellan de två grupperna någon gång under mättiden. Inte heller såg man någon annan skillnad i hormoner eller mängden fria fettsyror i blodet mellan de två grupperna. När det gäller de subjektiva variablerna såg man inte heller någon signifikant skillnad mellan grupperna men där fanns väldigt tydliga trender mot att den känsliga gruppen upplevde fler symptom.