handdator

Visa fullständig version : Fighten - mot en sundare livsstil.


KongoBongo
2011-03-28, 18:28
Tjena! Äntligen så gör jag den här tränings/kostjournalen. Jag har suttit på forumet under några år och tagit del av alla härlig information man hittar här, lärt mig hur mycket som helst. Jag har velat det här väldigt länge, aldrig klarat av det, aldrig fått den motivation jag behövt. Men nu är det dags.

Som alla andras träningsjournaler så är den här mest till för att sporra mig själv, skriva ner allt jag käkat och allt jag tränat. Svart på vitt. Inget i skymundan, det är ju trots allt för min egen skull jag gör det här.
Samtidigt så hoppas jag på hyffsad respons och tips, knep, som kan hjälpa mig på vägen till mitt mål.

Jag har inte jättebra koll på vad som egentligen är nyttigt eller vad som inte är det. Jag räknar inte så mycket på kalorierna, så jag har egentligen inget hum om hur mycket jag stoppar i mig dagligen / hur mycket jag förbränner. Således så vet jag inte hur mycket underskott jag ligger på. Jag tänker i alla fall skriva i den här dagboken varje dag och sakta men säkert kommer det här garanterats att bygga upp till att bli mer detaljerat. Kcal per måltid osv.

Jag började på min "diet" den 23/3 2011.

Startvikt: 108Kg
Målvikt: Svårt att säga. Vältränad och inte tanig.
Nuvarande vikt: 103Kg
-5Kg på 5dagar.(28/3 2011)

Nästa post kommer min kost för föregående vecka. Kommer sedan att uppdateras dagligen. Bilder kommer också att komma.

KongoBongo
2011-03-28, 18:42
Onsdag 23/3:

Frukost: 2skivor danskt rågbröd med makrill i tomatsås.
(delade upp 1 burk på 2skivor)

Lunch: 1stekt kycklingfilé med ris och grönsaker.

Middag: Kommer inte ihåg. Suck.

Torsdag 24/3:

Frukost: 2skivor danskt rågbröd med makrill i tomatsås.

Lunch: En stor sallad. Gurka, Tomat, Isbergssallad.

Middag: Kyckling med ris, grönsaker.

Fredag 25/3:

Frukost: 2skivor danskt rågbröd med makrill i tomatsås.

Lunch: Kyckling och Ris. Chilisås till.

Middag: En hel grillad kyckling, med en liten skvätt potatissallad.

Lördag 26/3
(vaknade sent)
Frukost/Lunch: 2 skivor danskt rågbröd med makrill i tomatsås.

Mellanmål: 0.5% Fil med skivad apelsin.

Kvällsmat: Kyckling i pitabröd, mycket grönsaker. sås gjord på lätt creme fraice(8%) vitlök. Samt chilisås.
Snack på kvällen: Lite valnötter och några mandlar.

Söndag 27/3:
(vaknade sent)
Frukost/Lunch: Pastasallad med kyckling, sallad, gurka, tomat. Rhode Island sås.

Mellanmål: Sötsuget gav efter: Stor skål med glass och choklad sås.

Middag: Ingenting tyvärr. Blev lite morötter och andra småtugg.


Från att ha druckit läsk varenda dag, har jag bara druckit vatten de här dagarna.
Jag åt nästan godis och andra onyttigheter varje dag. Ser klart en förbättring.
Slutat äta en massa skit mellan måltiderna.

Det är fan dags att bli biff nu.

KongoBongo
2011-03-28, 18:46
Måndag 28/3:
Dricker alltid kaffe 2h innan jag käkar frukost.
Frukost: 2skivor danskt rågbröd med makrill i tomatsås.

Lunch: Röväcklig sallad, med gurka, tomat, skinka. Världen starkaste lätt creme fraice tzatziki utan gurka.

Middag: Teriyaki marinerad lövbiff. Med broccoli, gurka och tomat.

KongoBongo
2011-03-29, 15:56
Tisdag 29/3:

Frukost: En halvmacka(hjärtegott) (Halv nyttigt bröd) med Philadelphia MINI och 2 skivor skinka. + 2st Tomater.
(Behövde något som var godare än danskt rågbröd för att få motivationen tillbaka. Ändå ett hyffsat nyttigt bröd.
dryck: Kaffe, vatten

Lunch: en halvmacka med philadelphia och 2skivor skinka. + ca 50gram nötkött med lite broccoli. + Ett granny smith äpple.
dryck: Kaffe, vatten

Kvällsmaten: Tänker unna mig några skivor painriche med lite philadelphia mini på. :)
Förövrigt så blir det ca. 100gram laxfilé samt en hel del räkor.
Till detta dricker jag Cola Light.

KongoBongo
2011-03-30, 20:48
Onsdag 30/3:

Snart dax att köra igång med träningen, har varit väldigt mycket pill hemma i lägenheten så har inte haft så mycket tid över, men måndag så kör vi.

Frukost: 1macka med 5% philadelphia 4skivor skinka.

Lunch: 100gr Lax + 1dl(okokt) ris.

Kvällsmat: Fiskbullar i Dillsås. Åt enbart själva "bullarna".

Ska införskaffa mig en våg och en matvåg så man kan ha bättre koll.

KongoBongo
2013-01-06, 15:18
Återupplivar en tråd som jag skapade för nästan 2 år sedan.

sakta men säkert kommer det här garanterats att bygga upp till att bli mer detaljerat. Kcal per måltid osv.

...ja, det skulle man nog kunna kalla det.

Hur som helst, så gick den där diet-perioden inte särskilt bra. Jag började få lite koll på saker och ting, näringslära osv. Men jag hade nog inte riktigt bestämt mig.
Nu har det däremot börjat hända grejjer, jag är målmedveten på ett helt annat sätt och har börjat på min nya diet och det funkar hur bra som helst. Finns inga motivationsproblem överhuvudtaget. Dels för att jag har blivit bättre på att laga mat, blivit bättre på att handla hem rätt saker och i ren allmänhet har en annan inställning till det mesta.

Min startvikt är/var: 112KG
Längd: 185cm
Ålder: 22år

Jag räknar kcal på allt jag stoppar i mig, använder mig utav en matvåg så att det blir någorlunda korrekt, använder mig även av ShapeUp, som jag finner är en väldigt smidig dagbok att föra in sina måltider i.

Min fråga till er där ute är:
Enligt ShapeUp så ska jag ligga på 2149Kcal vilket blir en viktnedgång på 1Kg/Vecka. Jag tycker att 2100 Kcal är lagom, och brukar hamna lite under det. Men, enligt ShapeUps generalisering så ska jag stoppa i mig ungefär:

Protein 81 g
Kolhydrater 322 g
Fett 60 g

Vilket jag tycker verkar vara helt galet. Jag Kommer varje dag över proteingränsen och jag lyckas aldrig komma upp till kolhydratsgränsen.

Är det inte väldigt mycket kolhydrater eller har jag helt fel?
Vad hade varit rimligt att ligga på?

Jag jobbar som snickare, har ännu inte börjat motionera, tänker börja med gång/jogg (30-45min) varje dag, och inom några veckor börja styrketräna.
Jag är väldigt stark i grunden, väldigt grov, men har inte direkt några gymtränade muskler, så inte så mycket att definera.

Väldigt luddigt skrivet, hoppas att någon glider in här och kan svara på mina frågor. Tack på förhand!

KongoBongo
2016-02-28, 22:06
Tänka sig, att man har försökt sedan 2011 att komma "i form".

Helt galet, att det hela tiden, gång på gång runnit ut i sanden. Jag tänkte att jag måste bara posta här, för att uppdatera, mest för min egen skull när jag glider in här nästa gång om några år och läser och reflekterar.

Det känns dock som att det har kommit till en brytpunkt nu, det har tagit mig sedan 2011 att få tillräckligt med koll på grejerna för att känna mig någorlunda trygg i kost & träning. Ett skämt egentligen, men man samlar information och nu känns det betydligt lättare än någon av de föregående gångerna.

Okej.. En stor anledning till att det verkligen är dags är att det ska cyklas Vätternrundan i juli och jag är inte i min livs bästa form direkt.

Jag har bestämt mig. Det är dags, det är till och med roligt att gå till gymmet. Fast det är en djungel av olika träningsscheman och dylikt, all träning måste trots allt vara bättre än ingen träning.

Nu kör vi!

KongoBongo
2016-02-28, 22:18
Söndag 28/2-2016

Dagsform:
Vikt: 106kg
Längd: 186

Frukost:
- 2 ägg, mest äggvitor, då äggen blev för hårdkokta..
- 1 burk makrill i tomatsås
- 150g vaniljkvarg utan socker.

Lunch:
- 330g kycklingfilé
- 75g kokt ris (på tok för lite, I know)

Post-workout:
- whey 80, 1 shake.

Middag:
- 2 vete tortilla
- 250g nötfärs
- Sås och grönsaker.

Slutsats: 1750kcal, 85g kolhydrater, 198g protein, 63g fett
På tok för lite, men jag blev så sjukt mätt av måltiderna.

- Träning -
Lite träning blev det också idag, är nybörjare och svag!
Men en träningsapp där jag loggar alla set och reps, gjorde mig sjukt taggad!
Delar med mig.

Bröst, triceps.

Bänkpress: 40x15, 50x10, 50x8, 50x8

Lutande bänkpress: 40x10, 30x10, 30x10, 30x10

Hantelflyes: 20x10, 20x10, 15x10, 15x10

Standing french press: 11.5x10x4

Triceps Pushdowns: 30x10x4

Plankan: 1min 30sec, 1min, 1min.

Försökte mig även på "Hantel Kickbacks?". Sjukt svårt att få till en vettig form där, blir att öva på det!