handdator

Visa fullständig version : Schema - ett måste för resultat?


Pintan
2011-03-28, 14:56
Har tränat styrketräning i ca 6-7 mån nu. Har lärt mig enormt mycket under denna tid. Ett prblem jag har är att jag ständigt byter tränigsprogram/schema. Det slog mig först idag att jag kanske skulle kunna träna det jag är sugen på för tillfället istället för att slaviskt följa nåt upplägg, resultat borde ju komma så långe man har progression? Kanske rentav skulle få bättre resultat då träningeb skulle bli roligare (har inte tråkigt nu, men ni fattar nog).

Så, åsikter/erfarenhet etc skulle va kul att höra.

Mvh

Zorban
2011-03-28, 15:05
Klart du får resultat, men det blir svårare att se progression, plus att du kanske inte förbättrar tekniken lika mycket om du ofta byter övningar. Dessutom kanske du råkar träna vissa delar för mycket och andra för lite.

Pjotor
2011-03-28, 15:55
+1 på Zorban.

Rusk
2011-03-28, 16:18
"Ett måste för resultat"? nej absolut inte.
Det positiva med ett program är att man håller koll på div saker så som vikter, övningar etc.
Jag lovar dig, dina muskler har ingen egen hjärna och kommer inte i protest att sluta utvecklas bara för att du inte följer ett upplägg:'D

Pintan
2011-03-28, 16:42
Ok förstår precis vad ni menar. Grejen är att jag typ alltid kör ungefär samma övningar. Tänkte mer istället för att följa tex SL 5x5, så kör jag kanske militärpress med fler/färre set på en dag då jag egentligen skulle kört ben, bara för att det känns bättre den dagen.

Nu när jag ser det framför mig tror jag det kommer fungera bra, ang obalans mellan muskler bryr jag mig inte så mycket. Är bara ute efter att vara stark och se allmänt vältränad och rippad ut:D Dessutom tycker jag att det finns minst en rolig övning för varje musklergrupp!

Eddie Vedder
2011-03-28, 16:54
Det är inget måste men jag tror det underlättar. Lite som diskussionen "måste man bulka för att få mer muskler". Svaret på båda är ju kanske att det inte är ett måste men det blir desto svårare.

Jag kan bara tala för mig själv och för mig står det i princip still om jag bara flänger med dålig struktur och alla övningsval jag tvingas byta ut, kanske för att jag har lite ont eller för att det är upptaget på gymmet, ser jag som något negativt. Jag har sedan en tid tillbaka börjat skriva ner allt också och det är bra. Först då kan jag ju se progressionen svart på vitt.

von huff
2011-03-28, 16:56
Visst får man resultat men att träna systematiskt är MYCKEt bättre

Pintan
2011-03-28, 17:34
OK! Skriver ner allt gör jag, och har ändå en tanke innan jag drar till gymet... Idag som exempel; drog till gymet och skulle köra mark, militärpress samt rodd men det blev benpress, militärpress, raka marklyft, dips (PB) samt hantelrodd, alltså snarlikt det som var planerat. Skulle det varit mycket bättre om jag bara hållit mig till det planerade passet?

Eddie Vedder
2011-03-28, 18:44
Skulle det varit mycket bättre om jag bara hållit mig till det planerade passet?

Det vet vi ju inte. Det är ju det som är grejen. Du kanske gått framåt. Men det kan du ju inte veta. Att bara köra på måfå kräver ju resultat på mått, våg och spegelbild och det räcker för vissa. För egen del tycker jag att progression i reps och vikter är en fördel att ha koll på.

kottovic
2011-03-28, 19:09
Kör du split med många övningar kan det bli knepigt att hålla reda på saker och ting i längden.

Pintan
2011-03-28, 19:43
Ok ska förklara tydligare. Har som mål att öka styrkan i följande övningar; militärpress, dips, pull-ups, marklyft samr benpress (nej, böjer inte för tillfället). Så om jag då någon dag känner för att köra ett pass med alla dessa övningar så borde väl det fungera bra om jag håller reda på progressionen. Om jag en annan dag bara känner för dips och benpress plus massa biceps träning så borde väl det fungera? Kommer självklart köra varje muskel minst en gång/vecka, vissa kanske 2-3. Det är det jag menar med att inte följa schema, helt enkelt köra det som känns bäst för dagen och se till att öka i de övningar jag vill öka i.

mattoys
2011-03-28, 20:16
det du vinner med att följa ett schema är: du kan får bättre struktur på passet, det går lättare att hålla reda på hur mycket man tränar varje muskelgrupp.


OK! Skriver ner allt gör jag, och har ändå en tanke innan jag drar till gymet... Idag som exempel; drog till gymet och skulle köra mark, militärpress samt rodd men det blev benpress, militärpress, raka marklyft, dips (PB) samt hantelrodd, alltså snarlikt det som var planerat. Skulle det varit mycket bättre om jag bara hållit mig till det planerade passet?

du förlorade troligen lite på marklyftet när du körde det sist istället för först, men du kanske behöver träna ben mer än rygg.
du måste definiera ett mål för att se hur när det du kommer.(Hur långt är ett snöre?)

Eddie Vedder
2011-03-28, 20:27
Ok ska förklara tydligare. Har som mål att öka styrkan i följande övningar; militärpress, dips, pull-ups, marklyft samr benpress (nej, böjer inte för tillfället). Så om jag då någon dag känner för att köra ett pass med alla dessa övningar så borde väl det fungera bra om jag håller reda på progressionen. Om jag en annan dag bara känner för dips och benpress plus massa biceps träning så borde väl det fungera? Kommer självklart köra varje muskel minst en gång/vecka, vissa kanske 2-3. Det är det jag menar med att inte följa schema, helt enkelt köra det som känns bäst för dagen och se till att öka i de övningar jag vill öka i.

Ja du svarar på frågan själv. :) Om du ökar så ökar du, alla har ju gett dig svaret att du kan öka utan struktur. Men en progression blir inte lika tydlig helt enkelt. Men ökar du så ökar du, punkt. :)

Pintan
2011-03-29, 08:11
Ja du svarar på frågan själv. :) Om du ökar så ökar du, alla har ju gett dig svaret att du kan öka utan struktur. Men en progression blir inte lika tydlig helt enkelt. Men ökar du så ökar du, punkt. :)

Haha jo jag vet. Märkte det redan efter andra inlägget, att jag redan svarat på min fråga:) Tack för eran medverkan!;)