handdator

Visa fullständig version : Hur att bäst förbereda sig? *Kondition*


OtisMalmberg
2011-03-28, 14:51
Hej!

Jag ska om två (v. 15) respektive fem veckor (v. 18) vara med i en tävling som går ut på att springa 5 km på bästa möjliga tid.

I dagsläget har jag ingen kondition och har aldrig tränat något inom det området. Jag är normalviktig och har inga problem med hälsan eller dylikt.

Jag skulle kunna behöva tips på hur jag bäst förbereder mig inför denna tävling.

-Vad kan jag göra att bäst förbättra min kondition under denna korta period?
-Vad och hur ska jag äta på tävlingsdagen för att få mest energi?
-Andra tips uppskattas

Ursäktar om tråden är i fel område av forumet!

Springer
2011-03-28, 15:11
När på dagen är tävlingarna? Hur gammal är du? Man?

Du behöver veta vilken fart du skall hålla på tävlingarna. Ta reda på en sträcka som är 2500m, och hitta helst mittpunkten på denna. Spring de första 1250m på 5:30, och se om du kan hålla samma i andra halvan. När det är 400m kvar, öka!

3-4 dagar senare gör du om det, men du justerar tiden första halvan beroende på om du sprang fortare eller långsammare andra halvan.

Dagarna mellan dessa testlopp, jogga bara lite lätt.

Återkom. :-)

Enklast är att mäta med GPS, men springa på bana funkar ju också.

OtisMalmberg
2011-03-28, 15:20
När på dagen är tävlingarna? Hur gammal är du? Man?

Du behöver veta vilken fart du skall hålla på tävlingarna. Ta reda på en sträcka som är 2500m, och hitta helst mittpunkten på denna. Spring de första 1250m på 5:30, och se om du kan hålla samma i andra halvan. När det är 400m kvar, öka!

3-4 dagar senare gör du om det, men du justerar tiden första halvan beroende på om du sprang fortare eller långsammare andra halvan.

Dagarna mellan dessa testlopp, jogga bara lite lätt.

Återkom. :-)

Enklast är att mäta med GPS, men springa på bana funkar ju också.

Tack för tipset, skall försöka! Har du några tips på kost/gainers osv som kan tas under dessa dagar samt tävlingsdagarna? Tiden för tävlingen är ca 13:00.

Jag är man, 18 år och relativt småväxt.

Springer
2011-03-28, 15:25
Glöm gainers.

Kl 13? Då hinner du äta en vanlig frukost kl 9-10, men inte för mycket. Kvällen innan käkar du en rejäl middag sent, gärna med kolhydrater (tycker jag).

18 år? Fint, du kan du köra 2-3 intervallpass i veckan utan att gå sönder, antagligen. Kanske kan du köra testerna lite fortare än vad jag först sa också.

Din (grund-)kondition kommer inte hinnas förbättras mycket på 5 veckor, men din hastighet givet samma kondition kan bli betydlgit bättre, eftersom din kropp inte är van vid löpning. Löpekonomi.