handdator

Visa fullständig version : träna träna typ?


larander
2011-03-28, 11:30
Jag borde inte..
Menar jag vet ju bättre. Att starta en träningsjournal på Kolo.
Det vilar definitivt en förbannelse över det. Varje gång jag gör det så blir jag sjuk och slutar träna.
Men nu har jag ju bytt användare (råkade supa bort mail och användarnamn, vilket är en bedrift då jag mer eller mindre är nykterist) så jag gör väl ett nytt försök och hoppas på det bästa.

Solen skiner och våren är här.
För ca 3 veckor sen bestämde jag mig för att väga mig. Det var lite av en chock.
Jag vägde 100.3kg!!!!
Att vara 182cm lång eller kort beror på vem som läser och väga +100kg kändes inte riktigt rätt.
Det där måste jag ta tag i.

Jag har under några år tränat på Friskis o Svettis och jag trivs bra där.
Jag har lite svårt med att träna på kvällarna så målet är att träna innan jobbet.
Då jag sitter på kontor och har ganska fritt är detta inget problem och är man dessutom hyfsat morgonpigg.

Veckans första pass i morse.
Bestämde mig för att köra lite ben.
Jag är en humörmänniska och väljer pass efter hur jag mår för dagen.

Idag blev det squats i Smithmaskinen. Jag har problem med knäna och väljer därför att köra i Smithen. Börjar alltid med ett par snabba set på 40kg för att värma upp.
Jag känner mig stel på morgonen och därför kör jag oftast flera lätta sätt för att få igång kroppen.
Ökade successivt vikten och ”maxade” idag på 4x8x100kg.
Sedan minskade jag vikterna och jobbade mig ner till 40kg igen.

Mellan setten körde jag biceps med skivstång.

Sedan vidare till benpress (maskin) där jag körde 12or på 125kg passade på att avsluta varje set med lite vader.
Sedan körde jag den dära sära på benen maskinen :em:
En flickövning jag vet! Inget för en stor farbror som jag men.. men.

Då jag kör mornar innan arbetet är tiden ganska begränsad mina pass ligger på mellan 30 – 45min och målet är att köra 2 muskelgrupper/dag.
Mao försöker köra igenom kroppen två gånger i veckan.
Jag försöker även att varva hög rep med låg rep träning. Ombyte förnöjer sägs det ju.

Maten är nog en fail för mig.
Jag stiger upp och åter frukost som består av kaffe och ostmacka på mörkt bröd.
Sedan iväg och träna. Efter träningen blir det en gainer + kreatin.
Normalt skulle jag välja en proteinshake men då jag har svårt att äta efter träningen har jag valt en gainer.
När jag kommer på jobb brukar jag klämma i mig ca 250g kvarg med lite vaniljsocker.
Lunchen består oftast av en proteinbar. Ser till att dricka mycket vatten under dagen.

Äter sedan middag (lagad mat) vid 18.00 tiden på kvällen.
Har skurit ner på mitt intag av mjölk och även bytt till 0.5% fett varianten.
Normalt brukade jag dricka 2 l fet mjölk om dagen. Mjölk som är så gott!

larander
2011-03-30, 08:11
Jag visste det!
Kolo's journalförbannelse slog till direkt.
Jag sov under 3 timmar natten till tisdagen och vaknade med huvudvärk och kände mig seg.
Men trots det bestämde jag mig att dra iväg på gymmet.
No pain no gain!!1 och allt det dära.

Tisdag var lika med bröst.
Jag började med att varma upp med ett par set på 40kg i smithen.
Ökade till 90kg och körde 4x5 på den.
Sänkte vikterna och jobbade mig neråt till 60kg.
Ändrade bänken och körde sned bänk på 60kg 4x8 om jag minns rätt.

Efter det körde jag ”incline” press tror jag den heter.
En bröstmaskin med fria vikter där man liksom pressar snett upp och framåt.
En skön maskin den.
Det blev ett par lätta set sedan ökade till 50kg och körde 4x8.
Vidare till cable crossen och 4x10 på 36kg.
Avslutade bröst med sittande flies i maskin. Körde på 75kg 4x10

Jag kör inga direkta axelpass. Jag tycker axlarna tar en del stryk i bröst och rygg, så jag brukar slänga in lite axlar i just bröst och ryggpassen.
I går blev det lek med ketlle bells.
Körde pressar med kettle bell och sedan drag till hakan. Körde nog 4 set på varje.
Avslutade med lite mage.

larander
2011-03-30, 08:30
Jaha idag är det onsdag för de som inte vet det.Jag missade att skriva ett inlägg i går pga min huvudvärk och kolo's träingsjournalförbannelse.

Idag vaknade jag vid 5 och det var inte självmant.
Mår inte helt bra och funderade kraftig på att skita i att träna.

Det är ryggdag och jag är aningen obekväm vid rygg, speciellt marklyft.
När jag läser på diverse forum så verkade det som om alla... precis alla klarar flera hundra kg i marklyft. Har för mig att Pelle1234's på nåt forum, lillasyster Mia's kompis i 5an gjorde en 8 på 90kg första försöket för att sedan maxa 100kg.
Menar jag känner mig besvärad här.
Man +35år gammal kör 3or på 110kg och flåsar och flämtar.
Det är inte okay!

Anyway jag drog mig huvudvärk och seghet till trots iväg på gymmet.
Började med just marklyften pga huvudvärk och för lite sömn valde jag idag att köra lägre vikter.
Värmde upp marklyft och körde sedan 6or på 90kg. Började tänka på Pelle1234's på nåt forum lillasyster Mia's kompis i 5an som körde 3or på 100kg och kröp ihop i fosterställning och grät.
Efter marklyften och gråten körde jag rodd. Rodden är i maskin med fria vikter. Det finns två sätt att hålla brett och nära?Snävt? Körde först brett och körde 12or på 130kg. 4X12. Bytte sedan och höll händerna smalt och körde 12x4 på 130kg.
Efter det blev det lats drag, snabba explosiva (nåja..) 12or på 45kg.
Avslutade med lite baksida axlar i maskin. Påminner om flies men bakvänt?
Minns inte vad den heter. Normalt är att man ligger i cable crossen och kör den.
Finns som maskin sittande så det blev den.

Idag var jag seg och trött så hyfsat låga vikter och högre rep. Avslutade passet med 15min på crosstrainern i lagom takt.

Inget bra pass alls. Men med tanke på att alternativet jag hade var att sitta och pilla navelludd och dricka kaffe framför datorn så antar jag att dåligt pass> navelluddspillande.

larander
2011-03-31, 09:31
Det är bara att inse.
Min kondis är dålig och flåset sämre.
Det slog mig denna veckan... Jag blir andfådd av att styrketräna.
När man (=jag) börjar flåsa av att lyfta vikter då är det nog dags att ta tag i konditionsträningen.
Bara tanken gör mig ledsen.

Hade tänk gå med i VVV våga vägra väga. Jag är dödsorolig för vad jag väger.
Som skrivit vägde jag mig för 3 veckor sen och hade passerat 100kg.
Det som gör det extra jobbigt är att jag har försökt gå ner lite i vikt innan.
Alla mina vänner de där förståsigpåare var övertygad om att mjölken var den stora boven i dramat.
Sluta dricka mjölk och du skall se att vikten rasar!!
Jag älskar mjölk.. Det är som en drog för mig. Men men.. Jag slutade dricka mjölk det var tufft och jobbigt och vidrigt. Efter två jobba veckor vägde jag mig och som tack för att jag slutat med mjölk hade jag ökat 2 kg i vikt.

Jag dricker nu mindre mjölk och bara lättmjölk.

Fast igår mannade jag upp och ställde mig på vågen.
Och jag har gått ner till 97kg, dvs ett kg i veckan vilket är en bra lugn takt att tappa vikt i tycker jag.

Torsdag. Vilodag.

larander
2011-04-02, 15:39
Jag börjar misströsta snart.
Fredagen gick åt skogen för mig. Inte nog med att jag sov uselt och dessutom försov mig.
Jag vägde mig på gymmet och vägde plötsligt vägde jag +99kg igen.
Då jag försovit mig stod valet mellan ett dåligt pass eller skita i träningen.
Jag valde det senare och körde ett snabbt bröstpass.
Började med hantelpress värmde upp på 24kgx10 2 set.
Körde sedan 4x8 på 32kg. Sedan bänkpress snabba explosiva reps. +12 x 4 på 60kg.
Brände bra. Sedan inclinepressen snabba högrep ca 4x15 på 30kg.
Jag hade lite tid över och körde bicep med skivstång.
Värmde upp med stången ökade till 30kg körde en 8a sedan upp på 40kg körde 2x8.
Ökade till 50kg och körde 3x3.
Sedan iväg i full fart ut från gymmet.

Dagens pass var sådär.
Sliten och inte på hugget. Börjar känna av gamla skador. Och är gnällig.
Körde lite ben. Började med benpress (fria vikter) började på 100kg och jobbade mig upp till 230kg. Körde 4x12 på 230kg. Sänkte sedan vikten och körde max rep ner till 150kg.
Sedan långsamma squats gick inte högre än 90kg idag. Kände av vänster knä.
Minns inte hur många set jag körde men körde på ett tag.
Avslutade med ”seated legpress” eller vad den heter. Passade på att köra lite vader med.
Avslutade dagen med 45min på löpbandet i rask prommenadtakt.

larander
2011-04-05, 08:29
Söndagens pass blev ett ryggpass.
Började med marklyft ett par lätta set sedan upp på 80kg och körde 2x8. Ökade till 100kg och körde 4x3. Försökte att inte tänka på Pelle1234 lillasysters kompis Mia i 5an.
Gick bra.
Skivstångsrodd. 4X10 60kg och vidare till rodd med ”V”handtag körde hög rep.
Avslutade med 3x10 på 80kg.
Sedan lats drag 4x12 50kg.

Körde ett par baksida axelövningar.

Avslutade passet med rask promenad på löpbandet. Ca 45min.

Har vilat måndag och idag tisdag.
Sovit dåligt och känner mig sliten i kroppen.

Funderar på att försöka variera min träning.
Styrketräning i all ära men jag börjar känna mig ”uttråkad” och känner att jag behöver testa något annat. Får ta en funderare.

larander
2011-04-07, 06:37
Jag vilar än.
Känner mig sliten och väldigt sliten.
Det är väldigt mycket stress på jobbet just nu och dagarna brukar bli långa.
Då brukar det även strula med maten. Maten är väl det första vi släpper.
Hinner inte äta måste jobba ah ta nåt snabbt. Snabbt oftast lika med något mindre nyttigt.

vi har alla de perioderna antar jag.
Dessutom behövde jag vila (skyller ifrån mig), träningen har gått bra.
Men när jag började skriva journalen kände jag mig redan trött och sliten.


Nu när jag inte tränar så gillar jag att läsa andras träningsjournaler.
Jag är nog mera en "lurker" dvs läser men skriver inte.

Jag hittade en journal på flashback som fascinerade mig.
Den påbörjades 2009 och killen uppdaterar inte så mycket längre.

Jag saxar in lite från hans start:
"Hej alla, Nu startar jag min Träningsjournal efter att många velat se en sådan! (tack)

Bakrund
Jag sitter in en lite udda sits. Men jag har kommit till en punkt där jag skall förändra mig själv...
Det är nämligen så att jag är 18 år, 153cm lång och väger 33Kilo.
Idag köpte jag ett årskort på ett lokalt gym, drog dit med kompisarna efter skolan.

Träningsupplägg
Jag har haft ganska många olika tankar om detta, men jag tror att jag kommit fram till något hyfsat.
Jag kommer träna 4 gånger i veckan på gymmet.
1 gång i veckan kommer jag jogga för min kondition.
Resterande 2 dagar kommer jag vila/Plugga.

Kost

Min personliga tränare och räknade ut att mitt dagliga kaloribehov är 1200kcal/dag
Så han tipsade mig att äta 1500kcal/dag för att få en stadig viktökning i samband med träning.

Jag går på gymnasiet och då är min lunch alltid spikad, vilket är mycket skönt då det faktiskt inte är allt för dålig mat i skolan i min mening.(Finns så jävla mycket gnällspikar idag)

Men nu till målen :
Frukost: 1.5dl Havregynsgröt med linfrön gärna med yoghurt och någon klick honung i. Skall dricka 2dl mjölk - sedan något rågbröd med smör och något pålägg. Kommer äta 2-3 valnötter. Vilket blir cirka 450-480kcal/dag.

Lunch: Detta kommer kort och gott bli 1 tallrik sallad med dressing för att få lite extra fett. Sedan kommer jag ta 2 portioner mat.
Alltid minst ett knäckmacka med smör. Skall även dricka mjölk eller ösötad juice. Kommer även här att äta 1-2 valnötter.

Middag: Här blir det vad mor serverar, men det är alltid bra mat.
Även här är det 2 portioner och mycket sallad med dressing.
Kommer äta bröd, knäcke som mjukt med smör och något gott pålägg till varje mål. Middagen avslutas med en efterrätt i form av en frukt.

Kvällsmat: Här blir det 1dl havregrynsgröt med mjölk. En macka och ett ägg. Detta mål kommer inte vara lika stort som de andra då jag inte är ett fan av att lägga sig jättemätt.

Kosttillskott
Jag kan börja med att säga att jag kommer inte äta mer pulver än mat om man säger så.

Skall bara använda mig av (till en början):

*Omega-3
*Protein en drink innan varje pass
*Vitaminer apoteket "multi"

Jag kommer träna på Comet Gym i Norrköping, så ni som tränar där kommer med säkerhet att se mig i gymmet, var inte skygga. Hälsa

Nu är det upp till er att följa mig men jag vill gärna ha tips och tricks. Så ge mig gärna synpunkter."

Helt fantastisk läsning. Jag kan inte tänka mig en kille som väger 33kg.
En av mina kära tjejkompisar är väldigt petit och söt liten varelse.
Hon väger betydligt mer än 33kg.

Killen blev erbjuden dv hormonbehandlingar och "AS" av sina läkare men valde att tacka nej. Sista invägningen två år senare (journalen startade 2009) var på 37kg om jag minns rätt.

Väldigt kul och inspirerande läsning.

Tack megapixel!