handdator

Visa fullständig version : Ägg, bra eller dåligt?


Shpendi
2011-03-28, 11:01
Som det står på rubriken, var man än läser så står det olika saker om ägg är hälsosamt eller ej. Jag vet redan att det innehåller mycket protein och en del fett(vilket i sig är bra), men sedan hör man mycket om att det höjer blodtrycket och folk som redan har högt blodtryck avrådes att äta ägg. Vad är sanning, vad är teorier, och vad är bevisat?

osk
2011-03-28, 11:20
http://traningslara.se/agg-ett-fantastiskt-livsmedel/

Zorgus
2011-03-28, 11:58
Var har du hört att det höjer blodtrycket? Studier har ju snarare visat det motsatta:

http://www.nutraingredients.com/Research/Egg-proteins-may-reduce-blood-pressure-Study

vicarious
2011-03-28, 12:02
Jag åt 18st ägg igår. Mums.

Fredrik_S
2011-03-28, 12:03
Det är bara gamla myter som lever kvar.
Ingen som är uppdaterad på kunskap säger att ägg är dåligt.
Ägg är jättenyttigt och bra punkt.(och precis som vanligt är ingenting nyttigt i helt abnorma mängder, var gränsen går vet man inte)

AlmostRipped
2011-03-28, 12:35
Ägg är för bra för att vara sant! Sjukt gott, bra med protein o fett...

Äter ca 5st ägg om dagen!

Mauriice
2011-03-28, 12:46
Älskar ägg över mycket här på jorden! Äter sex ägg dagligen, vilket jag anser vara en liten mängd, men eftersom det inte är jag som styr över mina matresurser här på min skola, så får jag nöja mig med det.

Om jag hade fått välja hade jag lätt snittat 15 om dagen...Äter nämligen ägg till ALLT...

Det där med att ägg skulle vara farligt etc är väl bara en gammal myt som snart kommer att dö ut. Det är ju bara personer som inte sätter sig in ämnet och som generellt sätt inte kan ett skvatt om träning och kost som vräker ur sig felaktiga fakta så som att för många ägg ger hjärtsjukdomar etc...

Man blir framförallt irriterad; de tror ju man är dum i huvudet för att man älskar ägg, och om man konfronterar dem säger de bara att det är "fakta"...Haha, eller hur!

vicarious
2011-03-28, 13:19
Älskar ägg över mycket här på jorden! Äter sex ägg dagligen, vilket jag anser vara en liten mängd, men eftersom det inte är jag som styr över mina matresurser här på min skola, så får jag nöja mig med det.

Om jag hade fått välja hade jag lätt snittat 15 om dagen...Äter nämligen ägg till ALLT...

Det där med att ägg skulle vara farligt etc är väl bara en gammal myt som snart kommer att dö ut. Det är ju bara personer som inte sätter sig in ämnet och som generellt sätt inte kan ett skvatt om träning och kost som vräker ur sig felaktiga fakta så som att för många ägg ger hjärtsjukdomar etc...

Man blir framförallt irriterad; de tror ju man är dum i huvudet för att man älskar ägg, och om man konfronterar dem säger de bara att det är "fakta"...Haha, eller hur!

Fast du har väl inte så mycket att stödja ditt påstående om att det skulle vara helt ofarligt heller?

Man bör kanske inte uttala sig åt varken det ena eller andra hållet om man inte vet.

Man kan inte riktigt tänka såhär "de som säger att en hög konsumtion av ägg är farligt saknar bevismaterial som stödjer detta, därför är det ofarligt för mig att äta hur många ägg jag vill varje dag."

lurre86
2011-03-28, 13:25
Jag kan inte mycekt om ägg men de jag vet är att det är gott, folk har ätit det i alla år å i olika mängder... Jag har alltid ätit ägg.. haft syskon som gjort det i större mängder än mig.

det här e vad jag tror, hoppa inte på mig nu bara för att jag säger såhär nu

Om det hade varit ett stort problem att folk äter för mkt ägg så hade man nog hört mer om det.

Shpendi
2011-03-28, 15:04
Jag undrar eftersom min pappa har högt blodtryck och diabetes, hans läkare sa att han bör undvika ägg. Gäller det bara sjuka då eller?

WHITEFOLKS
2011-03-28, 15:19
Om hans läkare har sagt till honom att undvika ägg så bör han göra det. Vi vet ju inte precis vad som ligger bakom den rekommendationen.

Pansartax
2011-03-28, 15:26
Om du känner dig osäker; Ät det inte, finns gott om andra bra protein&fett-källor så varför ta risken?

Kvarg, ägg.. varför ska folk envisas med att äta en massa som de egentligen inte verkar vilja äta.

Shpendi
2011-03-28, 16:30
Om du känner dig osäker; Ät det inte, finns gott om andra bra protein&fett-källor så varför ta risken?

Kvarg, ägg.. varför ska folk envisas med att äta en massa som de egentligen inte verkar vilja äta.

Ägg är Gott, billigt, lätt att laga, går att äta på många olika sätt.

Eddie Vedder
2011-03-28, 16:35
Ägg är Gott, billigt, lätt att laga, går att äta på många olika sätt.

Ät det då. Men var medveten om att din konsumtion helt enkelt inte finns studerad. Jag äter massor av ägg och tror inte att det är dåligt för mig. Det finns andra saker jag äter mycket av som jag däremot tror är dåligt för mig men som jag äter ändå.

Men ingen kan säga rakt ut att "Ät så mycket du vill, det är helt lugnt!" för det vet ingen. Precis som ingen vet om det är farligt eller ej med fem knäckebrödskivor om dagen. Lustigt nog finns ingen som reagerar över det senare som om man säger att man äter fem ägg per dag.

Shpendi
2011-03-28, 16:49
Ok, tack för alla svaren. Ska fortsätta köra ägg till frukost och hoppas på det bästa =)