handdator

Visa fullständig version : Ju längre, desto mer muskelmassa att bygga?


Mala
2011-03-27, 20:31
Har tänkt på detta ett tag nu. Kan längre människor bygga mer muskelmassa än korta människor? Det är ju väl därför man tar med längd i FFMI?

TheGhr
2011-03-27, 20:33
Så lär det ju i teorin vara, problemet blir väl att det blir svårare att uppnå med tanke på hur mycket energi som krävs.

Mala
2011-03-27, 20:36
Så lär det ju i teorin vara, problemet blir väl att det blir svårare att uppnå med tanke på hur mycket energi som krävs.

Då äter man på som fan :D

TheGhr
2011-03-27, 21:26
Då äter man på som fan :D

Hell yeah! Och om du är en sån lång typ, låt ingen jävel snacka skit om ditt bänkpress eller benböj då du har en längre hävarm att besegra i de flesta övningar. :cool:

Gosti123
2011-03-28, 06:51
Hell yeah! Och om du är en sån lång typ, låt ingen jävel snacka skit om ditt bänkpress eller benböj då du har en längre hävarm att besegra i de flesta övningar. :cool:


Isåfall kan han heller inte skryta om hur mycket han tar i mark, om jag förstår dig rätt?

Minimjölk
2011-03-28, 07:43
Det är att göra det enkelt för sig att säga att mängden muskelmassa man kan bygga hänger ihop med längden. Det finns oerhört mycket anant som påverkar men generellt sett har ju en lång person mer muskelmassa (i kg räknat) jämfört med en kort.

Å andra sidan krävs det oftast mer muskler på den långe personen innan det ser muskulärt ut.

Rent generellt skulle jag säga at ten kortare person har lättare för att se muskuslös och krampig ut, på samma sätt som at ten kortare person med några kilo extra fett lättare ser fet ut än någon kring 1.90 som lättare kan gömma undan fettreserverna.

Sheogorath
2011-03-28, 08:09
Det är att göra det enkelt för sig att säga att mängden muskelmassa man kan bygga hänger ihop med längden. Det finns oerhört mycket anant som påverkar men generellt sett har ju en lång person mer muskelmassa (i kg räknat) jämfört med en kort.

Å andra sidan krävs det oftast mer muskler på den långe personen innan det ser muskulärt ut.

Rent generellt skulle jag säga at ten kortare person har lättare för att se muskuslös och krampig ut, på samma sätt som at ten kortare person med några kilo extra fett lättare ser fet ut än någon kring 1.90 som lättare kan gömma undan fettreserverna.

This. Antal kilogram muskler på kroppen är ju sällan intressant. Det är hur man visuellt upplevs som för många är det centrala. Här har korta personer en fördel (om vi snackar "krallighet"). I gemene mans ögon ser de förstås löjliga ut med sina små muskelsmurfkroppar men det behöver de ju inte bry sig om om de inte vill.

JJOHANSSON
2011-03-28, 08:10
Det finns en jävligt bra artikel på t-nation om just detta. Kan fixa länk när jag ska hem på lunch :)

kaffekopp
2011-03-28, 10:14
Det finns en jävligt bra artikel på t-nation om just detta. Kan fixa länk när jag ska hem på lunch :)

den skulle jag vara ganska intresserad av att lasa... har borjat ga under smeknamnet "big friendly giant" fran Roald Dahls bok har, sa kanske har nagon relevans i mitt fall :)

vicarious
2011-03-28, 10:33
This. Antal kilogram muskler på kroppen är ju sällan intressant. Det är hur man visuellt upplevs som för många är det centrala. Här har korta personer en fördel (om vi snackar "krallighet"). I gemene mans ögon ser de förstås löjliga ut med sina små muskelsmurfkroppar men det behöver de ju inte bry sig om om de inte vill.

Haha :D

JJOHANSSON
2011-03-28, 12:08
http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance/how_tall_guys_get_jacked

Mala
2011-03-28, 18:02
Hell yeah! Och om du är en sån lång typ, låt ingen jävel snacka skit om ditt bänkpress eller benböj då du har en längre hävarm att besegra i de flesta övningar. :cool:

Jag är ingen lång person, önskar dock att jag vore lite längre är bara 174cm fastän medelvärdet är mellan 175cm''/

En kortare ser ju mer muskulös ut men jag tänkte på att de kan bygga mycket mera än oss och bli starkare.

panzerpig
2011-03-28, 19:28
Lite kul artikel från 1940 i detta ämne:
http://ditillo2.blogspot.com/2011/03/training-problems-of-tall-man-george-f.html
Där pratar dom om långa personer som är 175-180 cm ;)

Zaqwer
2011-03-28, 20:22
Man känner ju igen sig rätt bra i den där artikeln på t-nation, lång som man är.

Jag har haft enorma problem med knäböj, stått still och kört på samma vikter i 8 månader t ex. Sen började jag köra benpress och där har jag kunnat öka i styrka i en rasande fart.

Även bänkpress har jag haft svårt att köra om jag inte håller ganska smalt.

hurril
2011-03-28, 20:35
Hur lång är du Zaqwer?

Zaqwer
2011-03-28, 20:43
Hur lång är du Zaqwer?

185cm så inget extremfall, men över medel och räknades som vad dom ansåg vara långt i den där artikeln i alla fall.

Mala
2011-03-28, 22:47
Man känner ju igen sig rätt bra i den där artikeln på t-nation, lång som man är.

Jag har haft enorma problem med knäböj, stått still och kört på samma vikter i 8 månader t ex. Sen började jag köra benpress och där har jag kunnat öka i styrka i en rasande fart.

Även bänkpress har jag haft svårt att köra om jag inte håller ganska smalt.

Det blir ju lite längre o gå ner för långa i knäböj. Hur tränar du? Högreps, lågreps? Högvolym, lågvoylm? Skriv ditt schema:)?

ceejay
2011-03-28, 22:52
185 är ju inget zaqwer. Träna hårdare.

Jag har haft lätt för marken, är 2m lång. Böjen helt okej med. Fan, till och med bänken var ju okej för ett tag sen :D

bear.flowertwig
2011-03-28, 22:57
185 är ju inget zaqwer. Träna hårdare.

Jag har haft lätt för marken, är 2m lång. Böjen helt okej med. Fan, till och med bänken var ju okej för ett tag sen :D

Det glöms lätt att proportionerna är minst lika viktigt som längden. Där "diffen" riskerar att bli större ju längre man är. Rätt eller fel har jag läst att man som lång ofta har längre lårben i förhållande till underben jämfört med kortare, vilket skulle förklara att det kan vara knepigt att komma ner ordentligt utan att få för mycket vikt bak. Det gäller tex mig (194) och jag har löst det med att köra frontböj istället (även om det aldrig riktigt funkat bra heller, benpress är min melodi).

ceejay
2011-03-28, 23:04
Sen jag köpte lyftarskor har böjarna ordnat sig. Jag har rätt långa underben med. Proportionerna is the shit.

TheGhr
2011-03-28, 23:17
Jag är ingen lång person, önskar dock att jag vore lite längre är bara 174cm fastän medelvärdet är mellan 175cm''/

En kortare ser ju mer muskulös ut men jag tänkte på att de kan bygga mycket mera än oss och bli starkare.

Tog en snabb titt på de som vunnit World Strongest Man upprepade gånger och de var mellan 1.85 och 1.93, förutom en som var 1.97. Detta tyder på att man bör vara en bit över medellängd för att kunna bli som allra starkast. Kanske har ännu längre bara längden emot sig och är egentligen starkare men kan inte visa det pga hävarmen, eller så kan de inte kan träna lika effektivt och förblir därmed svagare på riktigt.
Inom Powerlifting är de vid en snabb titt inget vidare på att uppdatera Wikipediaprofilerna över sina idrottare så jag vet inte hur långa dessa är.

Pansartax
2011-03-28, 23:18
Magnus Samuelsson är ju ett rätt bra exempel annars på någon som är lång och stark, freak of nature i alla ära men visst finns det några få undantag.

Tyckte t-nation artikeln var lite oseriös och överdrivet negativ men visst håller jag med i lite av det som skrivs (193cm)

Zaqwer
2011-03-28, 23:45
Det blir ju lite längre o gå ner för långa i knäböj. Hur tränar du? Högreps, lågreps? Högvolym, lågvoylm? Skriv ditt schema:)?

När jag körde knäböj blev det var 5:e dag. 2-6 reps, 6 set. Förutom knäböj körde jag också benspark och lårcurl som komplement.

185 är ju inget zaqwer. Träna hårdare.

Jag har haft lätt för marken, är 2m lång. Böjen helt okej med. Fan, till och med bänken var ju okej för ett tag sen :D

Tror inte jag har svårt för att träna nog hårt, eftersom benpressen har jag lätt att öka i där det bara handlar om att ta i så mycket man kan. Berodde nog mer på tekniken och att jag kanske inte har dom bästa proportionerna som bear.flowertwig var inne på. Jag kände mig aldrig helt bekväm i böjandet, blev det tungt blev utförandet lidande. Körde jag lättare kunde jag inte köra slut på mig tillräckligt.

Blir i alla fall benpress ett tag till framöver men jag kommer absolut ge mig på knäböj igen i framtiden, gillar ju övningen egentligen.

JohPz
2011-03-29, 00:28
Håller inte alls med om detta att alla långa ska ha lätt för mark. Av de 3 stora är det mark jag känner mig mest obekväm och malplacerad i. Har fan problem att nå ner till stången ens med bra form på ryggen.

Tricklew
2011-03-29, 00:28
Tog en snabb titt på de som vunnit World Strongest Man upprepade gånger och de var mellan 1.85 och 1.93, förutom en som var 1.97. Detta tyder på att man bör vara en bit över medellängd för att kunna bli som allra starkast. Kanske har ännu längre bara längden emot sig och är egentligen starkare men kan inte visa det pga hävarmen, eller så kan de inte kan träna lika effektivt och förblir därmed svagare på riktigt.
Inom Powerlifting är de vid en snabb titt inget vidare på att uppdatera Wikipediaprofilerna över sina idrottare så jag vet inte hur långa dessa är.

Man ska nog inte basera sin åsikt på WSM, då det i flera av deras övningar är en direkt fördel att vara lång, vem tror du har enklast att bära upp en tung kula och lägga den på en pelare som är 175cm, killen som är 169cm eller killen som är 193cm?

TheGhr
2011-03-29, 00:43
Man ska nog inte basera sin åsikt på WSM, då det i flera av deras övningar är en direkt fördel att vara lång, vem tror du har enklast att bära upp en tung kula och lägga den på en pelare som är 175cm, killen som är 169cm eller killen som är 193cm?

Du menar alltså att de anpassat grenarna redan i förväg efter folk som är över medel i längd? Det kan så vara, det kan också vara så att den lite långe snubben på 140 kilo är starkare än den lite korte på 125. Minns som i en händelse dessutom att Magnus Samuelsson klagade på sin längd i vissa av grenarna, minns inte vilka.

Tricklew
2011-03-29, 00:48
Du menar alltså att de anpassat grenarna redan i förväg efter folk som är över medel i längd? Det kan så vara, det kan också vara så att den lite långe snubben på 140 kilo är starkare än den lite korte på 125. Minns som i en händelse dessutom att Magnus Samuelsson klagade på sin längd i vissa av grenarna, minns inte vilka.

Det är synd att jag inte minns namnet på någon övning öht, men jag rekommenderar dig att titta igenom en tävling och fundera på hur längden hjälper/stjälper i de olika momenten. Längd är enormt viktigt för en framgångsrik strongman.

TheGhr
2011-03-29, 00:57
Det är synd att jag inte minns namnet på någon övning öht, men jag rekommenderar dig att titta igenom en tävling och fundera på hur längden hjälper/stjälper i de olika momenten. Längd är enormt viktigt för en framgångsrik strongman.

Jag tror alltså att 2 meter är en nackdel. I vilket fall är det mer muskler på den genomsnittlige långa personen än korta.

Mala
2011-03-29, 01:23
Fan oxo, måste öka 16 cm vid 18 års åldern. Måste ta några magiska tabletter:naughty:

Nä skämt åsido, kommer inte bli längre än vad jag är nu 174, en fördel är att jag iaf kan se muskulösare ut *flex*

Zaqwer
2011-03-29, 01:25
Du menar alltså att de anpassat grenarna redan i förväg efter folk som är över medel i längd? Det kan så vara, det kan också vara så att den lite långe snubben på 140 kilo är starkare än den lite korte på 125. Minns som i en händelse dessutom att Magnus Samuelsson klagade på sin längd i vissa av grenarna, minns inte vilka.

Magnus Samuelsson var väl alltid sämst eller bland dom sämsta i "Squat Lift". Så där kan han säkert ha skyllt på sin längd. Annars är det mest fördelar.

Fingal's Fingers: Ju högre upp på stolpen dom når desto lättare att få den att tippa över.

Truck Pull: Borde ju vara en fördel med längd här när dom lutar sig fram och får hjälp av sin tyngd att dra igång lastbilen. Långa armar för att dra i repet kan inte skada heller.

Atlas Stones: Pelarna som stenen ska upp på är ju skapligt höga. En kort person måste ju nästan pressa upp stenen.

Boat Pull: Ju längre du är desto längre flyttas ju båten från varje drag i repet. Brian Shaw dominerade denna gren 2009 och han är ju inte direkt kort :p

Keg Toss: Kanske inte så stor fördel, men knappast någon nackdel att kunna svinga tunnan lite högre innan man släpper taget.

Loading Race: Säckar eller andra föremål som ska läggas upp på en hylla. Har sett många korta som får kämpa med att få upp grejerna.

Deadlift: Varför är jag osäker på. Men Terry Hollands, Mark Felix, Phil Phister är alla runt 2m och har varit grymma i denna gren genom åren.

Mala
2011-03-30, 02:56
Jag tänkte på det där att kortare ser oftast muskulösare ut?
Om vi tar 2 personer ifrån samma släkt med liknande gener. A=170cm och 55kg
B= 190cm och 75kg

Båda ser ju först relativt smala ut, men när de börjar gymma så kommer de få resultat och kanske ligga mellan:
75kg respektive 95kg.

Båda har ju nu ökat 20kg. Kommer verkligen den korta att se "muskulösare" ut?

Baler Evans
2011-03-30, 03:23
Jag står på stadiga 192 cm. Har bara problem i Knäböjen då jag gärna skulle vilja stå smalare och endå komma ner parallelt men det går rent fysiologiskt inte med min kropp ifall jag inte höjer hälarna. Bänken är ju bara att nöta, att påstå att man har problem med bänken bara för att man har långa armar är bara en onödig ursäkt ( loosers makes excuses and winners... MAKE IT HAPPEN! ) sen har jag ett kort triceps fäste som hjälpt min kraft utveckling i press. Jag gillar att vara lång och grov men jag önskar att världen var lite mer anpassad efter oss "vertikalt handikapade" speciellt om man är grov med. Att finna skor te.x eller att enbens böja sig ur 90% av alla bilar på marknaden är fan drygt xD! Men O:T klart en lång människa behöver mer kött för att se lika stor ut som en liten, men om en lång människa rent fysiskt kan producera mera muskelmassa än en kort har jag ingen aning om..

Pansartax
2011-03-30, 12:03
Om vi tänker oss en byggare på 180 cm och 140 kg (Tävling), så skulle en person på 2 meter behöva väga ca 180 kg för att ha samma proportioner. Ungefär så orättvist är det.

Så ni som vill se ut som Coleman på scen och är 2 meter över marken har lite att jobba på.

Mala
2011-03-30, 12:07
Om vi tänker oss en byggare på 180 cm och 140 kg (Tävling), så skulle en person på 2 meter behöva väga ca 180 kg för att ha samma proportioner. Ungefär så orättvist är det.

Så ni som vill se ut som Coleman på scen och är 2 meter över marken har lite att jobba på.

Men den långa börjar ju med mer muskelmassa? Så blir det inte ändå liknande förutsättningar för både för att lyckas? Sen är 140kg väldigt mycket haha och man kan konstatera att de trycker något.

Beelz
2011-03-30, 14:07
Hell yeah! Och om du är en sån lång typ, låt ingen jävel snacka skit om ditt bänkpress eller benböj då du har en längre hävarm att besegra i de flesta övningar. :cool:

ah, fast en lång person har ju naturligt större muskler än en som är kort så det jämnar ut sig ;)

Pansartax
2011-03-30, 14:50
Men den långa börjar ju med mer muskelmassa? Så blir det inte ändå liknande förutsättningar för både för att lyckas? Sen är 140kg väldigt mycket haha och man kan konstatera att de trycker något.

140 kg är vad Coleman har vägt på tävling (cirkus) så ja, det är inte direkt någon svensson. Men bara så att du och andra ska förstå skillanden så tog jag ett extremfall.

Varför skulle någon som är lång börja med mer muskelmassa?

Rikard Jansson
2011-03-30, 14:52
140 kg är vad Coleman har vägt på tävling (cirkus) så ja, det är inte direkt någon svensson. Men bara så att du och andra ska förstå skillanden så tog jag ett extremfall.

Varför skulle någon som är lång börja med mer muskelmassa?

Långa personer med samma övriga genetik bör kunna bygga muskler snabbare också. Tänk bara om vi hade en jätte på 3 meter med supergener likt Cutler och Coleman, han hade nog kunnat lägga på sig lite mer än 3 kg muskler om året...

Nitrometan
2011-03-30, 14:59
Långa personer med samma övriga genetik bör kunna bygga muskler snabbare också.

Varför? Varför skulle den hastighet du kan bygga muskler med (antalet gram muskler som kroppen kan bygga per år) öka med längden?

Jag tror att den hastigeheten är relativt konstant för alla människor.

Rikard Jansson
2011-03-30, 15:00
Varför? Varför skulle den hastighet du kan bygga muskler med (antalet gram muskler som kroppen kan bygga per år) öka med längden?

Jag tror att den hastigeheten är relativt konstant för alla människor.

Jag drar paralleller till att en t-rex i snabbare takt utvecklar muskler än en hamster. Rimligtvis bör ju något slags likartat förhållande finnas mellan en dvärg och en jätte?

Pansartax
2011-03-30, 15:01
Varför? Varför skulle den hastighet du kan bygga muskler med (antalet gram muskler som kroppen kan bygga per år) öka med längden?

Förstår inte varför han tror det heller, låter mystiskt.

Jag drar paralleller till att en t-rex i snabbare takt utvecklar muskler än en hamster. Rimligtvis bör ju något slags likartat förhållande finnas mellan en dvärg och en jätte?

Det är ju två helt olika djur, två människor är av samma art.

Rikard Jansson
2011-03-30, 15:06
Jag tror det iaf. Nu finns ju inte jättar på 10 meter, men på 2.5 meter iaf. Tänk bara hur mycket en sådan person skulle kunna gå upp i muskler i sin växtspurt om han tränade och käkade 15000 kcal om dagen! Jag tror iaf det är mer än dvärgen i sin växtspurt på 5 cm som kan käka max 3000 kcal utan att det blir överflödigt.

kaffekopp
2011-03-30, 15:54
borde dom som ar langre ha storre organ och pa det sattet kunna producera mer av vad det nu ar som gjor att vi vaxer ?

bro science nar nya nivaer! vet inte varfor jag ger mig in i debatten, jag kan noll hehe, men ur ett logiskt perspektiv tycker jag jansson verkar prata lite vett?

Mala
2011-03-30, 18:47
Varför skulle någon som är lång börja med mer muskelmassa?

Guddi på träningslara (vilket är en riktig bra sida) sa att om de har samma genetik så börjar den långa med mer muskelmassa. Och jag tror på det också:)

hejhopp79
2011-03-30, 18:52
Ja man har nog en fördel om man är kort.

Själv är jag relativt lång (187 cm) och har rätt svårt för att bli bitig i korrekt bemärkelse. Jag misstänker att min kropp är gjord för löpning, men styrketräning är kul också.

Kliffen
2011-03-30, 20:30
ligger själv på 192 och känner mig ganska nöjd med böjen. Både utförandet å vikterna på stången ser bra ut. atg är de som gäller även vid maxningar å inga ostbågar

Zaqwer
2011-03-30, 22:49
Guddi på träningslara (vilket är en riktig bra sida) sa att om de har samma genetik så börjar den långa med mer muskelmassa. Och jag tror på det också:)

Vikten måste väl ändå tas med i beräkningen också? Om dom väger lika mycket, säg 60kg fast den ena är 160cm och den andra är 190cm. Då borde ju den korta ha mer muskelmassa eftersom den långa knappt är mer än skinn och ben.

Så hur kommer man fram till att den långa skulle börja med mer muskelmassa? Ska man ta en lång person som samtidigt väger mer? I så fall blir det ju ganska självklart att den långa personen har mer muskelmassa. Men det måste ju bero på att han väger mer och inte för att han är längre.

Mala
2011-03-30, 23:42
Vikten måste väl ändå tas med i beräkningen också? Om dom väger lika mycket, säg 60kg fast den ena är 160cm och den andra är 190cm. Då borde ju den korta ha mer muskelmassa eftersom den långa knappt är mer än skinn och ben.

Så hur kommer man fram till att den långa skulle börja med mer muskelmassa? Ska man ta en lång person som samtidigt väger mer? I så fall blir det ju ganska självklart att den långa personen har mer muskelmassa. Men det måste ju bero på att han väger mer och inte för att han är längre.

Men vi pratade om personer med liknande gener. Då sa Guddi att om de kommer ifrån samma släkt (gener) men är olika långa, så kommer den långa att väga mera och troligen ha mer muskelmassa att bygga.

Självklart tar vi inte ditt exempel där de väger lika mycket och är olika långa. Det skulle vara väldigt konstigt o jämföra o sedan säga att den långa har mera muskelmassa. Men den långa skulle bygga mera massa säkert.

Pansartax
2011-03-31, 00:08
Han kommer ju väga mera för att hans skelett och allmäna massa är större eftersom det är mera att "fylla ut", sen hur mycket av det som är muskler är väl helt beroende på hur pass mycket han tränar?

Det är ju inte direkt så att när man växer längdmässigt så byggs det på automatiskt 5 kg ren muskelmassa bara för att det "ska fyllas ut".

Eller hur menar du?

Zaqwer
2011-03-31, 00:31
Men vi pratade om personer med liknande gener. Då sa Guddi att om de kommer ifrån samma släkt (gener) men är olika långa, så kommer den långa att väga mera och troligen ha mer muskelmassa att bygga.

Självklart tar vi inte ditt exempel där de väger lika mycket och är olika långa. Det skulle vara väldigt konstigt o jämföra o sedan säga att den långa har mera muskelmassa. Men den långa skulle bygga mera massa säkert.

Ja mitt exempel var konstigt. Men om vi säger att den långa personen väger mer blir exemplet också konstigt för om han väger mer kommer han i regel också ha mer muskelmassa på grund av sin vikt. Så hur ska man tänka för att komma fram till att långa personer har mer muskelmassa?

För övrigt så var jag i min ungdom längre än lillbrorsan men ändå vägde han mer och var mer muskulöst byggd än mig. Då var jag ändå den mer fysiskt aktiva och idrottade mest av oss två.

StampChamp
2011-03-31, 00:36
Håller inte alls med om detta att alla långa ska ha lätt för mark. Av de 3 stora är det mark jag känner mig mest obekväm och malplacerad i. Har fan problem att nå ner till stången ens med bra form på ryggen.

Håller med. Har du däremot långa armar för din längd är det en annan sak. Och ofta får man räta ut ryggen tidigare eftersom knäskålarna kommer ivägen. Kortare och långa armar i marklyft är nog att föredra.

Fredron
2011-03-31, 07:08
Ja mitt exempel var konstigt. Men om vi säger att den långa personen väger mer blir exemplet också konstigt för om han väger mer kommer han i regel också ha mer muskelmassa på grund av sin vikt. Så hur ska man tänka för att komma fram till att långa personer har mer muskelmassa?

För övrigt så var jag i min ungdom längre än lillbrorsan men ändå vägde han mer och var mer muskulöst byggd än mig. Då var jag ändå den mer fysiskt aktiva och idrottade mest av oss två.

Du åt nog för lite.

Minimjölk
2011-03-31, 07:57
ligger själv på 192 och känner mig ganska nöjd med böjen. Både utförandet å vikterna på stången ser bra ut. atg är de som gäller även vid maxningar å inga ostbågar

Handlar inte bara om längden utan om proportionerna mellan vad/lårben/rygg. Har man långa lårben och kortare rygg (i förhållande till sin längd) blir böj märkbart jobbigare att utföra korrekt med tunga vikter i bra form.

ARMSTARK
2011-03-31, 08:01
På 80-talet var det erkänd fakta att man skulle strecha mycket så att musklerna blev så långa som möjligt för att de då skulle kunna bli större. Säkert ren spekulation men det skulle stämma in på resonemanget i tråden.

Zaqwer
2011-03-31, 09:42
Du åt nog för lite.

För lite för vad?