handdator

Visa fullständig version : Trafikolycka


Bosanac
2011-03-27, 19:49
Var inblandad i en bilolycka i fredags. Lutar nog åt att det är mitt fel även om åsikterna går isär.

Min fråga är dock enkel. Vi är halvförsäkrade, även motparten. Vilka kostnader kommer uppstå?...Är det enbart självrisk oavsett vems fel det blir eller tillkommer något annat?..

sunkan
2011-03-27, 20:01
Var inblandad i en bilolycka i fredags. Lutar nog åt att det är mitt fel även om åsikterna går isär.

Min fråga är dock enkel. Vi är halvförsäkrade, även motparten. Vilka kostnader kommer uppstå?...Är det enbart självrisk oavsett vems fel det blir eller tillkommer något annat?..

om det är ditt fel så är det väll du som står för kalaset utan självrisker?

Bosanac
2011-03-27, 20:06
Vad är syftet med och vara försäkrad då?...Alla andra jag pratat med oavsett om dom haft skuld i olycka eller inte har enbart betalar självrisk mot den andre parten...Aldrig varit någon annan kostnad..Varit folk med trafik/halvförsäkring

KlopFer
2011-03-27, 20:07
Du betalar din och den andra personens självrisk

2499
2011-03-27, 20:07
din trafikförsäkring betalar skadorna på motparten om det nu visar sig att det är ditt fel!

Upptaget
2011-03-27, 20:08
om det är ditt fel så är det väll du som står för kalaset utan självrisker?

låter bra, meningslöst att försäkra bilen då!


Självklart så betalar du självrisken och motpartens bil blir fixad.. Din bil lagar dom dock inte..

Bosanac
2011-03-27, 20:18
Tackar för svaren

Carolinew
2011-03-27, 20:26
Halvförsäkring gäller ju lite andra saker typ om någon sätter eld på din bil etc. Om man själv råkar köra i diket och totalförstöra bilen eller nåt så får man ju dock inte en krona, så vetesjutton hur värd en halvförsäkring är egentligen.

CoRe_85
2011-03-27, 20:40
Halvförsäkring gäller ju lite andra saker typ om någon sätter eld på din bil etc. Om man själv råkar köra i diket och totalförstöra bilen eller nåt så får man ju dock inte en krona, så vetesjutton hur värd en halvförsäkring är egentligen.

Halv: brand + stöld brukar det väl vara.
Hel: täcker det mesta om man klantar sig eller bilen får skador
Trafik: endast för olyckor

Carolinew
2011-03-27, 20:53
Halv: brand + stöld brukar det väl vara.
Hel: täcker det mesta om man klantar sig eller bilen får skador
Trafik: endast för olyckor

Grejen med stöld är väl att det inte gäller om någon snott bilnyckeln, utan bara om de tjuvkopplat etc. vilket inte är så lätt på dagens bilar. Så vetesjutton hur värt det egentligen är.

dream_theater_
2011-03-27, 21:31
Grejen med stöld är väl att det inte gäller om någon snott bilnyckeln, utan bara om de tjuvkopplat etc. vilket inte är så lätt på dagens bilar. Så vetesjutton hur värt det egentligen är.


http://www.exoticspotter.com/addons/albums/images/ferrari-599gtb-71970-20036.jpg

Vilken försäkring hade president Zine El Abidine Ben Ali tror du?

Carolinew
2011-03-27, 21:33
Ja vem har sagt att man behöver vara diskret? :P

dream_theater_
2011-03-27, 21:40
Om någon går in i mitt hem då och tar nyckeln?

Carolinew
2011-03-27, 21:44
Om någon går in i mitt hem då och tar nyckeln?

Jag vet faktiskt inte riktigt vad som gäller då, är väl säkrast att höra med sitt försäkringsbolag.

dream_theater_
2011-03-27, 21:50
Nej det orkar jag inte.. Då är det bättre att den inte blir stulen bara.