handdator

Visa fullständig version : Deff skollunch


davebarbaren
2011-03-27, 16:21
Hej!

Tänkte höra hur ni som går i skolan och samtidigt deffar gör. Äter ni det ni får till skollunch, och försöker äta en mängd som ni känner är bra eller tar ni med er eget käk?

Känns som detta kan bli ett problem då jag inte har en aning om vad skolans knepiga mat innehåller. ;)

Mvh

bug
2011-03-27, 16:22
Jag har med mig matvåg.

Ne0phyte
2011-03-27, 16:26
Jag har med mig matvåg.

*cupid*

Tollesson
2011-03-27, 16:46
Har den första veckan(veckan som varit) tagit med mig synvinkeln och ögonmåttet för att uppskatta vikt då jag inte är jättepetig måndag-fredag för att jag kör cyklisk diet(2 dagar kraftigt underskott,5 dagar kcal-balans).

Kommer trots det göra matlådor de kommande veckorna för att ha full koll!

Mack10
2011-03-27, 18:08
Kollar upp schemat angående va de är för mat i skolan, så antingen blir det matlåda om det är dålig mat eller så tar jag det som serveras om det uppfyller mina önskningar

Mauriice
2011-03-27, 19:23
Jag äter middag en gång om dan på skolan, och där äter jag bara det proteinet som bjuds...Idag blev det tre stora kycklingfiléer och sex ägg, najs!

Eftersom jag bor på skolan och endast har tillgång till mat som bjuds här ser jag till att äta/dricka saker som är lätta att uppskatta innehållet på. Äter ägg, dricker mjölk, vassle, etc...

Ansg
2011-03-27, 19:58
Skolmat kan ju lätt anpassas till att bli ganska kalorisnål men ändå någorlunda proteinrik.

Någon kött-/fisktyp finns ju för det mesta. Då tar man så mycket som möjligt av den. Sedan fyller man ut det med de bönor och linser och så vidare som ofta finns bland salladen samt fyller sedan resten av tallriken med grönsaker. Ibland serveras ju dessutom Keso så då är ju det ett naturligt val.

Det är inga problem om man anstränger sig och accepterar att det kanske inte är en jättekulinarisk upplevelse.

Evilkitty
2011-03-27, 20:25
Skolmat kan ju lätt anpassas till att bli ganska kalorisnål men ändå någorlunda proteinrik.

Någon kött-/fisktyp finns ju för det mesta. Då tar man så mycket som möjligt av den. Sedan fyller man ut det med de bönor och linser och så vidare som ofta finns bland salladen samt fyller sedan resten av tallriken med grönsaker. Ibland serveras ju dessutom Keso så då är ju det ett naturligt val.

Det är inga problem om man anstränger sig och accepterar att det kanske inte är en jättekulinarisk upplevelse.

Problemet är att uppskatta mängden kcal om det inte är en standardmåltid, typ kyckling+ris. Om det serveras något i stil med lasagne, eller någon slags gryta blir allting plötsligt mycket knepigare.

Pepz
2011-03-27, 20:42
grym överkurs.

ät maten en undvik det mest onyttiga och ät mest av protein och grönsaksdelen. svårare än så behöver det inte vara.

mäta och väga för att komma i strandform.......*screwy*

Eddie Vedder
2011-03-27, 20:43
Om det serveras något i stil med lasagne, eller någon slags gryta blir allting plötsligt mycket knepigare.

Då tar du en portion som inte är särskilt stor och försöker uppskatta den till kanske 600 kcal. Dagen efter lär du märka om du blivit grisfet under natten. Min gissning är att det inte blir så. :)

Tolkia
2011-03-27, 20:52
ät maten en undvik det mest onyttiga och ät mest av protein och grönsaksdelen. svårare än så behöver det inte vara.
Jag citerar det här bara för att alla skall läsa det en gång extra. Normalt intag av vanlig mat är sällan det som gör folk feta.

Gunfire
2011-03-27, 20:55
Då tar du en portion som inte är särskilt stor och försöker uppskatta den till kanske 600 kcal. Dagen efter lär du märka om du blivit grisfet under natten. Min gissning är att det inte blir så. :)

hahahahhaa dina kommentarer e roliga asså...fick mig ett gott skratt av "du lär märka om du blivit grisfet under natten":laugh:

mattilainen
2011-03-27, 20:57
man kan ju "gissa" ganska rätt. sedan kan man lägga till 200 kcal extra om man nu tror det var lite i underkanten.

hoog
2011-03-27, 21:12
Jag har med mig matvåg.

Dina klass kompisar/ dom som ser när du väger upp skol lunchen varje dag lär ju skratta så dom gråter, varje dag :laugh: