handdator

Visa fullständig version : Vad tycker ni om mitt HIIT-upplägg?


muskelmann
2011-03-27, 15:43
Så här ser det ut:

Uppvärmning: 9km/h i 5 min

Intervaller: 15km/h i 45 s
Därefter gång i 7km/h
-Upprepas 15 ggr-

"Nervärmning": 9 km/h i 3 min

Vad tycks?

Eddie Vedder
2011-03-27, 15:45
Upplägget i sig är inte fel. Men ingen kan naturligtvis säga ett dugg utan minsta information om din träningsnivå och dina mål. Och hur lång är den passiva fasen?

muskelmann
2011-03-27, 15:47
Ahh nu blev det lite fel med min första post.

muskelmann
2011-03-27, 15:49
Vilken del menar du med passiva fasen? Den långsammare delen eller?

Eddie Vedder
2011-03-27, 15:52
Vilken del menar du med passiva fasen? Den långsammare delen eller?

Ja precis. 7km/h

Ahh nu blev det lite fel med min första post.

Fixade :)

muskelmann
2011-03-27, 15:53
Den varar i 90 s

kettlebellGuden
2011-03-27, 15:54
Se till att köra pulsklocka så du vet om det verkligen blir HI

Eddie Vedder
2011-03-27, 15:56
Den varar i 90 s

Men du har fortfarande inte gett oss någon värdefull information.

Spontant känns ju 90 sekunder som överdrivet tycker jag, jag skulle aldrig ha längre passiv fas än aktiv fas. Men är du väldig otränad är det ju bra att börja så.

muskelmann
2011-03-27, 15:57
Jag kör på löpband som har en inbyggd sådan. Är det viktigt att pulsen kommer upp i max?

muskelmann
2011-03-27, 15:59
Tja, har ju ganska nyligen börjat med HIIT, men jag kan väl minska tiden på den passiva fasen och se om jag klarar av det.

PTP
2011-03-27, 21:03
Jag skulle rekommendera att den aktiva vilofasen är ligger i intervallet 15-30 sekunder. Detta för att just denna typ av träning ska få bäst effekt. När du kör kort intervallträning ska du ligga på 85-95% av maxpuls. En metod som ger ett ungefärligt värde är 220-din ålder för att få fram din maxpuls. Annars kan du göra olika tst för att få fram den.

Sedan behövs det mer info som Eddie säger. Träningserfarenhet, skador, mål och om det är något annat som är bra att känna till.

Eddie Vedder
2011-03-27, 21:10
Jag skulle rekommendera att den aktiva vilofasen är ligger i intervallet 15-30 sekunder. Detta för att just denna typ av träning ska få bäst effekt. När du kör kort intervallträning ska du ligga på 85-95% av maxpuls. En metod som ger ett ungefärligt värde är 220-din ålder för att få fram din maxpuls. Annars kan du göra olika tst för att få fram den.

Sedan behövs det mer info som Eddie säger. Träningserfarenhet, skador, mål och om det är något annat som är bra att känna till.

Bra skrivet. Men vill bara lägga till att det fetstilta gäller just löpning. Är man ingen cyklist kan det till exempel inte gälla som regel vid cykling och är man inte van roddare är det nog svårt att komma upp dit på roddmaskin.

Men i just löpning brukar de flesta klara av att pressa upp pulsen rejält.

kettlebellGuden
2011-03-27, 21:16
Jag kör på löpband som har en inbyggd sådan. Är det viktigt att pulsen kommer upp i max?

Självklart är pulsen viktigt. För att det ska klassas som högintensivt ska du ligga på belastning (för hjärtat dårå) som ger iaf 90% av din maxpuls.

muskelmann
2011-03-27, 22:14
Okej då kör jag 15 km/h i 45 s och sedan 7 km/h i 30 s. Är detta bättre?

tntballe
2011-03-28, 10:58
Jag kör på löpband som har en inbyggd sådan. Är det viktigt att pulsen kommer upp i max?

Viktigt att den kommer upp i max, inte att du håller koll på att den är på max. Ge järnet och pulsen kommer hamna där.

Och längre vila, kortare intensiv fas kan vara en bra början. Iaf det som av egen erfarenhet känts som en bra ingång till intensivare varianter.
Postat via en mobil enhet

muskelmann
2011-03-28, 13:48
Viktigt att den kommer upp i max, inte att du håller koll på att den är på max.
Ja det förstår jag.
Och längre vila, kortare intensiv fas kan vara en bra början. Iaf det som av egen erfarenhet känts som en bra ingång till intensivare varianter.
Jag får testa mig fram och se hur mycket jag klarar.

Eddie Vedder
2011-03-28, 16:15
Kör du 45-sekundersintervaller så är det ju fel strategi om du vill få upp den i max. Jag kan inte tänka mig att man hinner det. Frågan är varför du skulle vilja det dock. Det är absolut inget krav på intervallpass att nå x % av maxpuls, det beror ju helt på intervallpassets syfte.

muskelmann
2011-03-28, 20:41
Jaha. Mina mål med hiit är att bli av med fett och samtidigt förbättra konditionen.

kettlebellGuden
2011-03-28, 20:58
TS: Löpband suger för HIIT. Ut och spring på marken istället. Roddmaskin och hopprep är andra mycket bra alternativ.

Det är absolut inget krav på intervallpass att nå x % av maxpuls, det beror ju helt på intervallpassets syfte.

Men det är ett krav att ligga på hög intensitet om man vill köra hög-intensitetsintervaller.

muskelmann
2011-03-28, 21:01
TS: Löpband suger för HIIT. Ut och spring på marken istället. Roddmaskin och hopprep är andra mycket bra alternativ.
Varför är löpband ett så dåligt alternativ då?

Eddie Vedder
2011-03-29, 07:39
Men det är ett krav att ligga på hög intensitet om man vill köra hög-intensitetsintervaller.

Ja men i alla sporter står som sagt inte pulsen i relation till ansträngningen. Och beroende på intervallernas längd och syfte kommer pulsen variera. 45 sekunder känns på tok för lite för att ens hinna. Särskilt med så lång vila.

Varför är löpband ett så dåligt alternativ då?

Det är inget dåligt alternativ, det är ett bra alternativ. Jag tycker det är tråkigare än tråkigast men tycker inte du det så är det inget dåligt alls.