handdator

Visa fullständig version : Rå styrka, inte bulliga muskler.


dotdrop
2011-03-27, 15:06
Hej, jag slänger ut lite snabbfakta bara för att.
Jag är 194cm lång, väger ca 92kg. Kanske har 10% kroppsfett.

Om jag har förstått rätt så ska man köra 3rep med mycket vikt om man ska bli starkare. Jag har ofta kört 6 rep med tunga vikter när jag velat höja i vikter. Men när jag tar i så mycket varje träningspass så blir jag hungrig som ett svin.
Ska man inte kunna hålla sig rätt så rippad, köra riktigt tungt och inte gå upp i vikt, bara i styrka?

Jag kanske ska börja kolla mer på vad jag stoppar i mig.
Byta ut limpmackorna på jobbet mot en proteinshake och frukt?

Jag vill alltså bli starkare OCH uthålligare utan att gå upp i vikt.
Tunga vikter + mer fys?

Tacksam för svar och funderingar :)

filmjölk
2011-03-27, 15:28
Om du är rädd för att lägga på dig muskler kommer det bli svårt att bli så särskilt stark. Det är få förunnat att se ut som spetor och ändå vara jättestarka.

Du får säkerligen bra tips av erfarna personer senare i tråden, men om du vill bli så stark som möjligt får du troligtvis ta att du kommer se ut därefter med.

Reticulum
2011-03-27, 15:35
Vad är en bullig muskel?

Spridis
2011-03-27, 16:15
Man blir inte stor och biffig över en natt...
Träna, ät och lär känna dej själv så märker du med tiden hur din kropp reagerar.
Kör ett år och utvärdera. Ändra därefter upplägger efter behov.

Långsmal
2011-03-27, 17:00
Man blir inte stor och biffig över en natt...
Träna, ät och lär känna dej själv så märker du med tiden hur din kropp reagerar.
Kör ett år och utvärdera. Ändra därefter upplägger efter behov.


Nu var det ju inte att bli stor och biffig han efterfrågade utan att öka i styrka. Biffig ville han inte bli, han är redan relativt stor

dotdrop
2011-03-27, 17:22
Nu var det ju inte att bli stor och biffig han efterfrågade utan att öka i styrka. Biffig ville han inte bli, han är redan relativt stor

Precis, jag har tränat till och från i 10 år redan, men jag har jätte svårt att hålla vikten :S! Jag får "deffa" eller skära ner på kolhydrater efter att jag tränat några månader för att inte bli för stor. Jag försöker att ligga i viktklassen 90-95.

Det kanske funkar att mest köra övningar som aktiverar fler muskler, som frivändningar, marklyft, chins, dips osv.
Jag gjorde ett program förra året där jag bara körde övningar där flera muskler blev aktiverade. Jag blev MYCKET starkare, men jag hade svårt att hålla min vikt uppe då istället (och jag skadade mig i axlarna, men det får man väll räkna med).

Spridis
2011-03-27, 18:01
Nu var det ju inte att bli stor och biffig han efterfrågade utan att öka i styrka. Biffig ville han inte bli, han är redan relativt stor
Det är ju just det jag menar, man blir inte jättegrov över en natt. Han kan vara lugn och testa sej fram till ett koncept som fungerar, dvs utvärdera utan att vara rädd för att öka som en blåval i volym.

Jag blev MYCKET starkare, men jag hade svårt att hålla min vikt uppe då istället
Nu visade det ju sej att han redan hade ett program han blev stark på men tappade vikt. Ät mera isf och kör på ditt beprövade program!

Långsmal
2011-03-27, 23:39
jaha. Ja, så kunde man ju också tolka ditt inlägg.

Till TS. varför vill du bli starkare? Är det för att du tävlar i styrkelyft eller söker du bara nya utmaningar och gillar att träna? Kanske högrep/uthållighetsträning kunde vara någonting för dig?