handdator

Visa fullständig version : För er med hög IQ, hjälp


skoggshuggaren
2011-03-27, 13:04
Jag har nu kollat på det svenska och det danska provtestet från mensas svenska och danska hemsidor och fick på första försöket 126+ (vilket är max) på det svenska respektive 138 på det danska. Detta med mycket tid kvar. I efterhand har jag förstått fler uppgifter och lyckats få 143, men det är fortfarande två frågor jag inte helt förstår.

Jag är fortfarande relativt ung (18) och oerfaren, så om jag har tillräckligt hög IQ kanske jag eventuellt kan lösa liknande uppgifter om jag bara får se lösningen en gång, tänkte jag, och här finns det ju massvis med intellektuella människor som kan hjälpa.

Om någon annan vill ha hjälp med någon annan fråga så får de hjärna skriva det i den här tråden.

Först och främst, denna fattar jag inte alls, nummer 35 (på danska testet): http://img72.imageshack.us/f/mensa1mq1.jpg/

Någon som kan förklara hur man ska tänka där? Jag har några idiotiska teorier men jag tror inte att någon av dem är rätt. Jag vet verkligen inte hur man ska göra.

Sedan den till höger här: http://img532.imageshack.us/img532/1619/iq1.jpg
Alltså den med tre färglada bladliknande grejer på varje bild. Diagonalt från uppe-vänster till neder-höger ser jag att det ska vara röd färg, och diagonalt från uppe-höger till neder-vänster ser jag att de tre bladen bara ska ha ett mellanrum mellan sig, så de enda svarsalternativen som återstår är "A", "D" och "E". Här chansar jag på "E" eftersom den har en blå klon, "B", och på IQ-test brukar det rätta svaret ha många liknande svarsalternativ, så det är alltså enbart en ren gissning.

Är det någon som vet vilken av A, D eller E det är och varför det är just den?

Länk till svenska provtestet: http://www.mensa.se/HTML/testD/start.html
Länk till danska: http://mensa.dk/testiq.xml

Help me.

fiskebulle
2011-03-27, 13:25
Jag har nu upptäckt en sak, det hjälper inte att vara färgblind.

Smml
2011-03-27, 13:28
E

d

zeusden1
2011-03-27, 13:35
Svaret på den högra är E; hoppas min bild förtydligar varför:
http://img845.imageshack.us/img845/3484/namnlsr.png

skoggshuggaren
2011-03-27, 15:39
Ah! Tack, då fattar jag.

Någon som kan förklara 35:an? http://img72.imageshack.us/i/mensa1mq1.jpg/

shadowfire
2011-03-27, 15:55
haha den jag ville ha fanns inte som svarsalternativ

Kwon
2011-03-27, 15:57
Hajjar inte att jag kunde vara så vass på såna här grejjer när jag var ung.

Nu när jag tittar på dom här grejjerna känner jag mig mest hjärndöd.

Pojo
2011-03-27, 16:28
Du har inte högre IQ bara för att du vet svaret på frågorna!
Du måste kunna tänka dig till svaret för att ha högt IQ.

EnJoker
2011-03-27, 16:35
På den blomliknande skulle mitt svar också vara E.

Den andra var klurigare. Mitt svar skulle dock vara H:
Tittar man diagonalt både från höger och vänster ser man aldrig samma placering av (färgade) rutor återkomma. Därför skulle jag vilja mellan D eller H. Tittar man på färgerna så skiftar rött och blått från höger till vänster både vertikalt sett och horisontellt sett, därför skulle jag vilja sätta H som rätt svar.

Dock var den första tanken C med färgerna ombytta, den finns ju tyvärr inte.

Edit; Mitt resonemang håller inte märker jag..

Baluu
2011-03-27, 17:13
Jag skulle gissat på F. Samma färg överlappar aldrig sig själv på samma rad. Om ena färgen överlappar en grå ruta så överlappar också andra färgen en grå ruta. Enligt den logiken måste rött vara i övre högra hörnet eller nedre vänstra (F eller G) och blå får inte överlappa grått en gång till så svaret är F.

shadowfire
2011-03-27, 17:38
På den blomliknande skulle mitt svar också vara E.

Den andra var klurigare. Mitt svar skulle dock vara H:
Tittar man diagonalt både från höger och vänster ser man aldrig samma placering av (färgade) rutor återkomma. Därför skulle jag vilja mellan D eller H. Tittar man på färgerna så skiftar rött och blått från höger till vänster både vertikalt sett och horisontellt sett, därför skulle jag vilja sätta H som rätt svar.

Dock var den första tanken C med färgerna ombytta, den finns ju tyvärr inte.

Edit; Mitt resonemang håller inte märker jag..

Precis det jag ville få till också, ett alternativ som inte fanns.

grisbil3n
2011-03-27, 17:45
Jag har nu upptäckt en sak, det hjälper inte att vara färgblind.

Nej fy helvete det gjorde ju inte saken lattare...

akAn
2011-03-27, 18:04
satsar på 35 = A enligt rotera höger i första steget, byt plats på färgade och rotera tillbaka.

de andra A, E

ekmanc
2011-03-27, 18:52
H på 35an tror jag.

Librish
2011-03-27, 19:37
Jag tänkte addition av färgerna kolumnvis.

Vit + vit = röd

Blå + vit = blå

Röd + blå = vit

Röd + vit = vit

Kör man det på tredje kolumnen så får man alt D

Salus
2011-03-27, 20:20
Jag tänkte addition av färgerna kolumnvis.

Vit + vit = röd

Blå + vit = blå

Röd + blå = vit

Röd + vit = vit

Kör man det på tredje kolumnen så får man alt D


Testade också att försöka addera på något sätt. Ogillar det dock då man i kolumntänket inte kan testa sin hypotes på ett bra sätt (då man inte kan väga in mittenraden).

Jag har snöat in på att man ska addera det radvis istället, så man får med de grå/vita i mitten. Fast får inte ihop det på ett bra sätt.

occt
2011-03-27, 20:40
Kollade lite snabbt och fick C på första och E på andra.


Dock så blev jag lite osäker på 35an då det har kommit så många olika svar på den.

hidden
2011-03-27, 20:48
Jag tror A eller C på första! :) Men vinklar mest åt A. (När jag gjorde mensa testet på deras hemsida hamnade jag på 116<- Vilket inte är så högt)

MtotheM
2011-03-27, 21:07
På bilden
http://img532.imageshack.us/img532/1619/iq1.jpg

är det E. (Se på grön och blå åt vilket håll dom 2 osymetriska pekar åt.)

Och på denna:
http://img72.imageshack.us/i/mensa1mq1.jpg/

tror jag det är D. (vit+röd=vit, blå + vit = blå, vit+vit = röd, blå+röd = vit)

clinteastwood
2011-03-27, 23:57
A och E sedan tror jag H på 35an

clinteastwood
2011-03-28, 00:15
A och E sedan tror jag h på 35an

jag tar tillbaka det och säger F istället för H!

Minimjölk
2011-03-28, 08:33
På bilden
http://img532.imageshack.us/img532/1619/iq1.jpg

är det E. (Se på grön och blå åt vilket håll dom 2 osymetriska pekar åt.)

Och på denna:
http://img72.imageshack.us/i/mensa1mq1.jpg/

tror jag det är D. (vit+röd=vit, blå + vit = blå, vit+vit = röd, blå+röd = vit)


Jag håller med ang E med exakt samma motivering, det finns inget annat svar som kan vara rätt på den.

Den skall vara röd. Jämför vilken figur som saknas mellan röd och de gröna och blå. Jämför tex med den gröna hur den motsvarande skanade är riktid åt samma håll som den där 1 är riktat tvärtemot två. DÅ blir alltså den röda med alternativ E rätt.

------------------------------
Vad det gäller 35an var den svårare.
Först var jag likt många andra inne på ett elternativ som inte fanns som såg ut som C fast tvärtom.

Titta på addition från vänster i varje rad.

Rad1
Vit+grå=vit
Röd+vit=blå
Vit+grå=vit
blå+vit= röd

Rad2
vit+grå=vit
blå+grå=röd
röd+vit=blå
Vit+vit=vit

Rad3
Röd+vit= blå
Vit+grå= vit
Vit+Vit= vit
Blå+grå= röd

Eftersom detta alternativ inte finns började jag fundera på de gråa som troligtvis representerar både blått och rött. Tittar vi på de ovan så är alltså de i rad tre som adderas med grå osäkra och därmed markerade i kursiv stil.

Vit+grå kan vara
vit+blå= röd
vit+röd=blå

blå+grå kan vara
blå+blå=? (troligtvis vit)
Blå+röd=? (troligtvis vit)

Då vet vi alltså:

Rad3
Röd+vit= blå
Vit+grå= röd/blå
Vit+Vit= vit
Blå+grå= ? (troligtvis vit)



Alternativ= F

Pepz
2011-03-28, 08:52
rätt trist med alla dessa IQ-test där man "bara" ska vara duktig på att se ordningsföljder. det går att lära sig.

Minimjölk
2011-03-28, 08:55
IQ-test handlar väl just om att prova den logiska förmågan och där handlar det i mång och mycket om att se trender och mönster.

Jag håller med om att den säger väldigt lite om hur intelligent/beläst en person verkar vara men det är inte en slump att det just är denna formen av IQ-test som allt som oftast ligger till grund för att söka ledande befattningar (i kombination med personlighteststest och intervjuer så såklart).

shadowfire
2011-03-28, 08:59
Det svåra med en sådan som 35an är att det finns flera olika logiska ansatser man kan göra på den. Som flera av er har varit inne på nu så är addition är ett sätt. Ett annat är att följa mönstret och se hur de flyttar sig med rotation och färgbyte. Det märks att flera här provade det sättet först.

Jag trodde ett tag att mittenraden med de gråa på någotvis var styrande över de båda andra kolumnerna, men det sprack. Just nu är jag också inne på additionsmetoden.

thatice
2011-03-28, 09:17
För länge sedan gjorde jag norska testet och fick typ 118 poäng jag tyckte det var bra så jag utmanade min brorsa och kollade på medans han svarade och han svarade inte många saker exakt som jag så jag trodde han skulle få max 14 poäng men han fick 122 så min fråga nu är finns det bara ett rätt svar eller finns det något svar som är full poäng och något som är lite mindre rätt men ändå ger poäng?

TommyBoy
2011-03-28, 09:34
http://img72.imageshack.us/img72/8512/mensa1mq1.jpg

Figurerna i mitten (de svartvita) är funktioner. Den vänstra figuren i varje rad skall följa funktionen och förvandlas till den högra figuren.

35:an är klurig då funktionen kan vara en rotator eller en spegel.
Är det en rotator blir svaret A, är det en spegel blir svaret C.
Funktionsfiguren för en rotator brukar vara en pil och för en spegel en linje.

Jag tror att det är en rotator som i sista raden visar att man skall flippa figuren diagonalt --> A

Durre
2011-03-28, 11:18
Det är A, orkar inte rita upp hur jag tänkte men jag jämförde den översta raden med en raden länsgt ner, raden i mitten är bara mellanläget till svaret. Som någon sade är det en funktion, jag flyttade den Den blå rutan i översta raden i kuben till vänster 2 steg mot klockans riktning, i kuben längs åt höger blir det tvärtom bara. Den röda kuben följer med och är framför den blå och vice versa mellan dem 2 fallen, ena kuben är iaf framför den andra när den enda "hunnit" ikapp den andra.

Durre
2011-03-28, 11:21
Ne fan nu blev allt fel, jag har ingen aning än så länge.

Minimjölk
2011-03-28, 11:23
35an är bevisligen svår då vi alla resonerar helt eller delvis olika gällande hur den skall lösas. :)

Jag var förstinne på rotering men spåg inget klart mönster, därav att jag började med adderingen.

TommyBoy, om det är en rotator, hur förklarar det första raden där du har en liknande rotering fast tvärtom och ändå får samma mönster (fast inverterade färger))


För länge sedan gjorde jag norska testet och fick typ 118 poäng jag tyckte det var bra så jag utmanade min brorsa och kollade på medans han svarade och han svarade inte många saker exakt som jag så jag trodde han skulle få max 14 poäng men han fick 122 så min fråga nu är finns det bara ett rätt svar eller finns det något svar som är full poäng och något som är lite mindre rätt men ändå ger poäng?

Det finns abra ett rätt svar som ger 1, alla övriga ger 0. Väldigt binärt.
Anledningen att ni trots detta hamnade nära varandra är troligtvis att ni svarade rätt på ungefär lika många uppgifter med samma svårighetsgrad. I många av dessa frågorna är dessutom svårighetsgraden viktad. Dvs , du får högre poäng för de riktigt svåra jämfört med de enklare.

Dessutom är IQ-skalan en normalfördelning och inte linjär mellan 0-200. De flesta hamnar kring 100 (80-120) men desto längre ifrån detta du kommer desto mer rätt eller fel måste du svara.

Mago
2011-03-28, 11:41
TommyBoy, om det är en rotator, hur förklarar det första raden där du har en liknande rotering fast tvärtom och ändå får samma mönster (fast inverterade färger))


Om du tänker sig att den gråa är en pinne som roterar kring sin egen axel som drar med sig den vänstra i sin rotation. A blir då svaret.

Mago
2011-03-28, 11:56
*nvm

Drfg
2011-03-28, 12:01
Hmm.. jag tänkte mig spegling och att svaret skulle bli C men är inte lika säker längre :)

Edit: Testade att göra de 10 första + 35 och fick 2 högre om jag tog enligt rotationen istället men är inte säker på att jag svarade samma på de 10 första, gjorde det bara lite snabbt

Salus
2011-03-28, 12:45
Jag håller med ang E med exakt samma motivering, det finns inget annat svar som kan vara rätt på den.

Den skall vara röd. Jämför vilken figur som saknas mellan röd och de gröna och blå. Jämför tex med den gröna hur den motsvarande skanade är riktid åt samma håll som den där 1 är riktat tvärtemot två. DÅ blir alltså den röda med alternativ E rätt.

------------------------------
Vad det gäller 35an var den svårare.
Först var jag likt många andra inne på ett elternativ som inte fanns som såg ut som C fast tvärtom.

Titta på addition från vänster i varje rad.

Rad1
Vit+grå=vit
Röd+vit=blå
Vit+grå=vit
blå+vit= röd

Rad2
vit+grå=vit
blå+grå=röd
röd+vit=blå
Vit+vit=vit

Rad3
Röd+vit= blå
Vit+grå= vit
Vit+Vit= vit
Blå+grå= röd

Eftersom detta alternativ inte finns började jag fundera på de gråa som troligtvis representerar både blått och rött. Tittar vi på de ovan så är alltså de i rad tre som adderas med grå osäkra och därmed markerade i kursiv stil.

Vit+grå kan vara
vit+blå= röd
vit+röd=blå

blå+grå kan vara
blå+blå=? (troligtvis vit)
Blå+röd=? (troligtvis vit)

Då vet vi alltså:

Rad3
Röd+vit= blå
Vit+grå= röd/blå
Vit+Vit= vit
Blå+grå= ? (troligtvis vit)



Alternativ= F


smart tänkt!

Minimjölk
2011-03-28, 12:56
Vi vet ju dock inte ännu om det är rätt tänkt dock. ;)

Salus
2011-03-28, 13:02
Nej, dock inkluderade det de gråa på något sätt. Jag är övertygad om att man inte kan bortse från dem (vilket en del gjort i sina lösningar).

Återkommer när jag haft mer tid att kolla på kuberna :p

nmanradnävna
2011-03-28, 13:11
Av att bara ögna igenom NR.35 så finner jag att svaret är A. Men det känns alldeles för lätt för att vara sant?

Minimjölk
2011-03-29, 07:54
Nå, är det någon som sitter inne på rätt svar? Det känns som att det fortfarande är en öppen affär mellan ett olika antal alternativ. jag gjorde hela testet igår kväll för skojs skull och när jag såg uppgiften denna gång var jag inne mer på TommyBous linje med rotering. Att grå skulle representera olika färger som inte syns kanske är för långsökt.

Måste även säga att Danska mensa-testet är konstigt fördelat. Väldigt många uppgifter som är snarlika och enkla. Det aksnke finns 5-6 uppgifter som är kluriga för att skilja agnarna från vetet.

Jag gjorde ett liknande tips i skarpt läge där första uippgiften var lätt men sen redan på andra var man uppe på nivåer likt de 5 sista uppgifterna. Då tänkte jag att nu är det nog kört, som tur är blev det inte så mycket svårare senare och det testet är ett av de som jag lyckats bäst på när det väl gäller.

jag förstår inte riktigt meningen med att ha med de uppenbart enkla figurerna med som till och med en två-åring skulle klara av 9 fall av 10.

Duh
2011-03-29, 11:15
Jag hade svarat A. Antar att alla greppar färgtransitioner/figurtransitionen och A är den figur som har roterat rätt jämfört med de andra likvärdiga symbolerna.

spoonchest
2011-03-29, 11:37
jag förstår inte riktigt meningen med att ha med de uppenbart enkla figurerna med som till och med en två-åring skulle klara av 9 fall av 10.

Tidspressen är tänkt att göra sitt till. Men den faktorn har du ju lyckats eliminera ;).

Jag kommer inte bjussa på ett svar, nej.
:D