handdator

Visa fullständig version : En hockeykilles sommarträning!


MerseySound
2011-03-26, 23:36
Tjena, jag är nyss fyllda 16 år och jag fick för ett par veckor sedan beskedet att jag kommit in på ett Hockeygymnasium där jag varit och provtränat. Tidigare år så har jag tänkt att i sommar ska jag träna som bara den men sen när det är dax så känner jag inget sug eller någon motivation till att träna mer än de 4 obligatoriska sommarträningarna vi haft i veckan med laget.

Men nu när jag fått det ovan nämda beskedet har jag funderat ett tag och kommit fram till att jag verkligen ska ta denna chans och träna riktigt hårt i sommar och jag känner verkligen ett sug och motivation att träna. Hade satt nu på måndag 28-03 som startdatum, men får se hur det blir med det då jag för tillfället är febersjuk. Jag har i ett par dagar skissat på ett träningsprogram för sommaren och satt upp en del mål.

Till att börja med så ska vi dra upp lite statistik om mig:

Ålder: 16
Längd: 170 cm
Vikt: 75 kg

Lite PB

Bänk: 50 kg
Knäböj: 60 kg
Frivändnig: 50 kg
Dips: 10
Chins: 7
Coopertest: 13:53

Okej nu till mitt träningsprogram, där har jag tänkt att jag till att börja med ska köra typ 2 veckor med mycket kondition så jag bygger upp en god grundkondition som jag ska leva på hela sommaren och nästa säsong men samtidigt bygga en liten grundfysik innan jag kör igång ordentligt med styrketräningen. De kommande veckorna kommer det se ut så här:
Måndag: Kondition (joggning 5 km)
Tisdag: Styrka (helkroppspass på gymmet)
Onsdag: Kondition (joggning 5 km)
Torsdag: Styrka (helkroppspass på gymmet)
Fredag: Kondition (joggning 5 km)
Lördag: Kondition (joggning 5 km)

Kom gärna med synpunkter, funderingerar osv.

MerseySound
2011-03-28, 17:38
Blev ingen träning idag, då jag fortfarande inte är helt återställd efter sjukdomen. Men siktar på träning imorgon eller onsdag. En sak jag glömde sist var att skriva upp en del mål med min sommarträning, som jag ska ha uppnåt i början på augusti då vi går på is. Och till att börja med dom olika PBs jag skrev om.

Bänk: 75 kg
Knäböj: 90 kg
Frivändning: 75 kg
Dips: 15
Chins: 15
Coopertest: nere runt 12:00-12:30

Så nu får jag se till och bli frisk någon gång så jag kan börja!:bpump:

MerseySound
2011-04-02, 13:20
Tja, jag har inte hunnit uppdaterat förräns nu så får bli flera träningar i samma inlägg. Jag vilade i tisdags men körde på onsdag, men inte riktigt efter schemat. Vi hade innebandy på idrotten i skolan och så slutade vi sent så på kvällen så var jag trött sen innebandyn och orkade inte springa, så då körde jag lite övningar hemma istället:

Onsdag

Armhävningar 20x3
Sit ups 25x3
Upphopp 20x3

Orkade inte med mer idag så det fick bli det lilla. Avslutade med några övningar på balansplatta sen också.

Torsdag

Slutade skolan sent + att jag hade en del läxor som var tvunget att göras, så blev samma som i onsdags

Armhävningar 20x3
Sit ups 25x3
Upphopp 20x3

Och sen avsluta jag på balansplattan. Ville köra mer idag men jag hann inte då jag som sagt hade en del läxor och göra.

Fredag

För en gångs skull höll jag mig till schemat och sprang. Dock så är den lilla slingan jag sprang bara runt en 4 km, men jag kör den nu ibörjan. Var ju ett tag sen jag sprang också. Men det kändes bättre än väntat och förhoppningsvis så kanske jag kan börja köra på den lite längre rundan någon gång nästa vecka.

MerseySound
2011-04-07, 19:24
Lördag

Blev två timmars intensiv innebandy istället för löpningen, men innebandyn är minst lika jobbig.

Måndag

Min lilla löprunda blev det idag. Kändes riktigt tungt i benen, vilket jag inte alls räknat med. Men kämpa på hela rundan och och löpte hela vägen in i mål med en liten spurt sista metrarna.

Tisdag

Värmde upp på cykel i ett par minuter och gick sen på för fullt.

Benpress: 3x10 90 kg PB!
Bicepscurl med hantlar: 3x12 10 kg
Militärpress med hantlar: 3x12 10 kg Vet inte riktigt om det är militär press jag gör men det är en liknande övning.
Chins: 3x5
Dips: 3x5
Plankan: 2x60 sek
Sit ups: 3x35

Ingen vidare träning då jag inte kunde göra alla övningar jag tänkt mig då några sega jävlar hade ockuperat skivstängerna. Men så är det ibland. Ändå nöjd med de övningar jag gjorde och så klart även med PB.

Onsdag

Löpte min runda och kände mig ruskigt pigg i benen jämförelsevis mot i måndags. Körde hårt ända in i kaklet och spurtade de sista 200 metrarna.

Sundqvist
2011-04-07, 19:46
Lite dåligt med kommentarer här tycker jag, så jag får bli den första!!

Passen verkar rulla på fint, Satsar du mycket på konditionen eller?

MerseySound
2011-04-15, 13:56
Lite dåligt med kommentarer här tycker jag, så jag får bli den första!!

Passen verkar rulla på fint, Satsar du mycket på konditionen eller?

Jodå det rullar på bra, dock inte haft tid till att uppdaterat på ett tag nu igen, men det ska det bli ändring på! Ja jag har slarvat lite med konditionen två senaste somrarna så jag har inte varit i någon vidare form på den biten. Knappt i styka heller, men nu när jag ska börja hårdsatsa så är min prio ett att få till en bra kondition. Så däför kör jag mycket löpning första veckorna, och sen lite senare framåt juni så har jag tänkt att jag ska börja gå på lite hårdare med gymmandet.