handdator

Visa fullständig version : Tankar kring träning och sjukdom


Kreout
2003-11-27, 10:17
Ligger hemma med vad jag tror är influensa, och är sjukskriven... känns trist att missa fullt med träningar, men fattar själv att man inte ska träna med infektion i kroppen. Känns inte bättre för det då man är lite av en träningsnarkoman.

Det som verkligen skulle muntra upp mig vore en lista med bra skäl till att INTE träna när man är sjuk, så att jag får känna mig duktig som låter bli ;) De skäl jag har hört är dels att kroppen i alla fall inte kan ta till sig träningen då immunförsvaret lägger beslag på alla resurser, samt att det kan vara skadligt för hjärtat om man tränar med infektion i kroppen.
Fler skäl vore dock bra, så jag kan chocka mig själv med nya argument :D

Vore också great om någon kan tala om var gränsen går vid förkylningssymptom, alltså vid vilka symptom det är ofarligt att träna, och vilka symptom som talar om att man har en infektion (förutom feber). Kan man träna med enbart lätt hosta, eller när man "bara" är snuvig?

Flame at will men kom ihåg att även om jag *vill* träna jämt så låter jag faktiskt bli...

Officer
2003-11-27, 10:29
Tänk på att du har mycket tid över att läsa om träning och kost t ex. Finns hur mycket som helst på nätet som man kan ta nytta av.
Du kan vila upp kroppen ordentligt nu, och var inte rädd för att förlora mycket muskelmassa så fort du tappat några kilo kroppsvätska, kroppen är gjord för mycket större påfrestningar än så.

Tompi
2003-11-27, 10:30
Du kan få men för livet och har du riktigt missflyt kan du dö! Känns det bättre nu?
En kille som sprang ett fjällmaraton lite förkyld fick en allvarlig infektion eller nåt och fick inte anstränga sig alls, på sin höjd gå, på nästan ett år. Tillräckliga skäl?

Kreout
2003-11-27, 10:42
Bra :) Precis sånt där jag behöver... det är klart man "vet" att kroppen inte tillbakabildas på en vecka eller två, men på något sätt känns det ändå som om den gör det. Det är väl det dåliga samvetet som spökar ;)

Karl_alfred
2003-11-27, 11:18
Finns ingen som helst anledning till att träna när man är sjuk. Det kan vara farligt och dessutom gör man bara sämre resultat. Varför träna när man inte alls är i form? Så viktigt kan det inte vara. Alla blir sjuka då och då å det är bara att acceptera.

King Grub
2003-11-27, 11:34
Döden brukar vara en rätt fin ursäkt att inte träna med en rejäl infektion i kroppen.

Även om man inte dör knall och fall ger det i alla fall inget att träna sjuk: man blir mindre och svagare, eftersom kroppen har fullt upp med att bekämpa infektionen, och gissa vilket den prioriterar: bygga muskelmassa eller bli kvitt infektionen?

Nils
2003-11-27, 11:36
Originally posted by Kreout
Bra :) Precis sånt där jag behöver... det är klart man "vet" att kroppen inte tillbakabildas på en vecka eller två, men på något sätt känns det ändå som om den gör det. Det är väl det dåliga samvetet som spökar ;)
Jo, men du VET att om det händer något alls med din kropp när du tränar med infektion är det just tillbaka bildning.
Så frågan är varför du känner sådan lust att bryta ner kroppen?
Nils

Kreout
2003-11-27, 11:47
Hmm, jag VET att jag tänker fel. Det är därför jag inte gör det jag känner för att göra, nämligen träna. Att fråga mig varför jag vill träna ger inte så mycket då jag inte vet det själv. Som jag skrev så är jag lite av en träningsnarkoman, men jag är inte så dum att jag ignorerar fakta. Och jag behöver inte synpunkter för att kunna hålla mig ifrån att träna, utan bara för att jag verkligen ska kunna känna att jag gör rätt som låter bli ;)

Men jag har fortfarande inte fått något svar på var gränsen för "för sjuk för att träna" går... någon som har ett bra exempel? Stannar ni hemma för att ni har nyst några ggr, eller vad krävs?

King Grub
2003-11-27, 11:54
Originally posted by Kreout
Men jag har fortfarande inte fått något svar på var gränsen för "för sjuk för att träna" går... någon som har ett bra exempel? Stannar ni hemma för att ni har nyst några ggr, eller vad krävs?

Halsont, feber eller ont i kroppen. Är jag lite småsnorig utan att det känns något alls i resten av kroppen brukar jag träna. Nu var det i och för sig 9 år sedan jag var förkyld senast, men i alla fall.

Kreout
2003-11-27, 11:59
Originally posted by King Grub


Halsont, feber eller ont i kroppen. Är jag lite småsnorig utan att det känns något alls i resten av kroppen brukar jag träna. Nu var det i och för sig 9 år sedan jag var förkyld senast, men i alla fall.

Det är precis den gränsen jag går efter... men var lite rädd att jag eftersom jag är träningsnarkoman hade satt ribban för högt...