handdator

Visa fullständig version : Deffa med abbreviated program


willtjam
2011-03-26, 13:56
Jag håller på att läsa Beyond Brawn just nu där han predikar ganska mycket om abbreviated programs. Hur skulle det gå att deffa med ett sånt program?
Låt oss ta hans 3-dagarsprogram som exempel:

Monday
a. Squat
b. Stiff-legged deadlift
c. Pulldowns

Wednesday
a. Calf work
b. Crunch situp
c. Grip work
d. Side bends
e. Curl
f. Neck work
g. Lying L-fly (rotator cuff)

Friday
a. Bench press
b. Overhead press

Kan man träna såhär under en deff, eller måste man ha flera isolationsövningar för att inte tappa muskelmassa?
Alla säger att man måste träna hårt under en deff, är hårt samma som många dagar/övningar eller är hårt bara att man måste pusha sig dom få dagar man tränar?
Skulle det fungera med ett 2-dagarsprogram?

willtjam
2011-03-26, 22:45
Postade jag i fel forumdel månntro?

Ristretto
2011-03-26, 22:50
Tycker jag väl inte att du gjorde, men om det är sättet att träna på du främst är nyfiken på så är kanske träningsdelen av forumet bättre.

För övrigt tycker jag att det mest ser ut som skitövningar på onsdagen.

willtjam
2011-03-26, 22:55
Tja, det är ju träningen i samband med dieten så är frågan. Svårt att välja forum då. ;)

I boken skriver han att det är "essential isolation work" (s. 211 10.99) som är viktigt för att hålla en fri från skador, och jag antar att han vet sin skit.

Ristretto
2011-03-26, 23:45
Tja, det är ju träningen i samband med dieten så är frågan. Svårt att välja forum då. ;)

I boken skriver han att det är "essential isolation work" (s. 211 10.99) som är viktigt för att hålla en fri från skador, och jag antar att han vet sin skit.

Skit var nog det rätta ordet, ja.

willtjam
2011-03-27, 00:00
Skit var nog det rätta ordet, ja.
Tror du programmet duger för att hålla kvar muskelmassan under en deff?

Ristretto
2011-03-27, 00:13
Det kan det säkert göra, jag är ju långt ifrån någon expert, men att lägga ett helt pass på övningar vars nödvändighet är relativt tveksam skulle jag inte gjort.

Hur har du tränat hittills?

willtjam
2011-03-27, 00:32
Jag har kört Starting strength i några månader och tänkte hoppa över till det här nästa vecka. Eller, jag ändrade om lite:
Monday
a. Squat
b. Stiff-legged deadlift
c. Chins/Pull-ups

Wednesday
a. One-Legged Calf Raises
b. Crunches
c. Lateral Raise
d. Twisting crunch
e. L-fly
f. Grip work

Friday
a. Deadlift
b. Bench press
c. Overhead press

Ristretto
2011-03-27, 12:38
Personligen så skulle jag hellre köra starting strength på diet än det där.

willtjam
2011-03-27, 14:33
Jag är så less på att böja tre gånger i veckan. Sen blir marklyftet lidande eftersom benen aldrig är 100%.
Men jag får väl skippa böjen på markdagarna och fortsätta på starting strength. Thanks!

Ristretto
2011-03-27, 14:39
Jag är så less på att böja tre gånger i veckan. Sen blir marklyftet lidande eftersom benen aldrig är 100%.
Men jag får väl skippa böjen på markdagarna och fortsätta på starting strength. Thanks!

Kör nåt annat program om du känner att du inte får nog med återhämtning. Att börja fokusera på isolationsövningar primärt under diet var väl egentligen det jag tyckte var dumt med programmet du postade.

Grandmaster
2011-03-27, 14:52
Jag håller på att läsa Beyond Brawn just nu där han predikar ganska mycket om abbreviated programs. Hur skulle det gå att deffa med ett sånt program?
Låt oss ta hans 3-dagarsprogram som exempel:

Monday
a. Squat
b. Stiff-legged deadlift -----> Byt med overhead press. Helst konventionella mark, ej SLDL.
c. Pulldowns

Wednesday
a. Calf work
b. Crunch situp
c. Grip work
d. Side bends
e. Curl
f. Neck work
g. Lying L-fly (rotator cuff)

Friday
a. Bench press
b. Overhead press
c. Triceps här, 1-2 set sittande tricepsextensioner eller pushdowns t ex.

Kan man träna såhär under en deff, eller måste man ha flera isolationsövningar för att inte tappa muskelmassa?
Alla säger att man måste träna hårt under en deff, är hårt samma som många dagar/övningar eller är hårt bara att man måste pusha sig dom få dagar man tränar?
Skulle det fungera med ett 2-dagarsprogram?

Det här skulle fungera utmärkt med lite modifikation, se ovan.

Starting Strength ska du absolut inte köra under deff.

willtjam
2011-03-27, 15:02
Det här skulle fungera utmärkt med lite modifikation, se ovan.

Starting Strength ska du absolut inte köra under deff.
Jag har ändrat lite grann så att det passar mitt hemmagym, så dom övningar jag tänkte var dom jag skrev i inlägg #8.
Så med dina ändringar blir det:

Monday
a. Squat
b. Overhead press
c. Chins/Pull-ups (har inte tillgång till pulldowns, och kör jag chins/pull-ups så behöver jag inte köra curls på onsdagen)

Wednesday
a. One-Legged Calf Raises
b. Crunches
c. Lateral Raise
d. Twisting crunch
e. L-fly
f. Grip work

Friday
a. Deadlift
b. Bench press
c. Sittande tricepsextensioner

Så, aldrig starting strength under diet. Det ska jag komma ihåg!
Tack ska du ha!

Grandmaster
2011-03-27, 15:08
Byt chins och OHP. Generellt sett bättre att köra dragövningar innan pressövningar.

willtjam
2011-03-27, 15:11
Byt chins och OHP. Generellt sett bättre att köra dragövningar innan pressövningar.

Yes sir!

Ristretto
2011-03-27, 16:27
Vore det inte bättre att ta bort onsdagspasset, sära på bänk och mark för att sedan plocka in övningarna man absolut vill ha med på dessa pass?

Spridis
2011-03-27, 16:49
Generellt sett bättre att köra dragövningar innan pressövningar.

Vad är orsaken till detta? Bättre uppvärmda muskler innan press?

willtjam
2011-03-27, 17:46
Vore det inte bättre att ta bort onsdagspasset, sära på bänk och mark för att sedan plocka in övningarna man absolut vill ha med på dessa pass?

På det här sättet så får jag bara två tunga dagar i veckan, för jag äter en medicin som förvärrar träningsvärken och gör att jag har värk hela veckorna. Tre tunga pass i veckan blir för mycket.

entropy
2011-03-28, 18:36
Byt chins och OHP. Generellt sett bättre att köra dragövningar innan pressövningar.

Det här skulle jag också vilja ha en motivering till.

Leifallan
2011-03-28, 19:42
Byt chins och OHP. Generellt sett bättre att köra dragövningar innan pressövningar.

Tvärtom skulle jag säga. Pressövningar väcker liv i nervsystemet och är bättre att ha i början av ett pass. Förutsatt att man kör explosivt och med få reps.

willtjam
2011-05-12, 20:00
Starting Strength ska du absolut inte köra under deff.

Någon som vet varför?