handdator

Visa fullständig version : Finns det någon studie som visar att över 10E% ger en ökad muskelökning?


JacobHeitmann
2011-03-26, 09:18
No scientific study has ever shown the consumption of protein beyond 10 percent of calories to have any affect whatsoever on muscle growth.

Är detta påstående sant eller rent av bull?

Finns det studier som visar att även om man har uppnåt ett kaloriöverskott har muskelökningen en fortsatt exponentiell ökning med det dietära proteinet på 12E%-15E%-20E% etc?

Tack för svar.

Ps. Yep, jag har sökt också med sökfunktionen.

/J

Eddie Vedder
2011-03-26, 09:21
Först och främst undrar jag om du pratar om fett eller protein? Du skriver fett men citatet säger protein.

Anders The Peak
2011-03-26, 09:39
Är detta påstående sant eller rent av bull?

Finns det studier som visar att även om man har uppnåt ett kaloriöverskott har muskelökningen en fortsatt exponentiell ökning med det dietära proteinet på 12E%-15E%-20E% etc?

Tack för svar.

Ps. Yep, jag har sökt också med sökfunktionen.

/J

Du förenklar verkligheten muskler utöver normalstatus är en anpassning till träning och inte en produkt av mat. Vid progressiv styrketräning då kroppen anpassar sig till träningen är proteinintaget viktigt för att få optimala resultat och just kring träningen har kroppen störst behov av protein av rätt kvalité.

När det gäller det procentuella behovet ligger det kring 15-20% för de flesta över tid.

Man kanske kan klara sig på 10% också men jag tror att man kan missa en hel del muskeltillväxt om det vill sig illa.

JacobHeitmann
2011-03-26, 09:39
Först och främst undrar jag om du pratar om fett eller protein? Du skriver fett men citatet säger protein.

Du är för snabb, jag korrigerade det till proteiner nyss. :)

JacobHeitmann
2011-03-26, 09:42
När det gäller det procentuella behovet ligger det kring 15-20% för de flesta över tid.

Alright. Är det E% du menar och var det kaloriöverskott eller uppnått kaloribehov i studien. Har du tillgång till den?

Eddie Vedder
2011-03-26, 09:45
Alright. Är det E% du menar och var det kaloriöverskott eller uppnått kaloribehov i studien. Har du tillgång till den?

Jag tror nog att energiprocent kan bli lite missvisande då den står i proportion till energiintaget i stort. Man kan ju äta 20 energiprocent på x antal kcal men ändå få i sig mindre gram/kg kroppsvikt än någon annan på 10 energiprocent som äter y antal kcal.

Jag vet att Tipton gjort en studie där de fick överäta mer protein jämfört med mer kalorier i stort och ökningen var densamma. Men jag hittar den inte. Och förmodligen var proteinintaget i båda grupperna rätt högt redan, säkerligen högre än de nivåerna du undrar över.

Anders The Peak
2011-03-26, 09:46
Alright. Är det E% du menar och var det kaloriöverskott eller uppnått kaloribehov i studien. Har du tillgång till den?
Jag har ingen tillgänglig studie men vid anspassning ligger behovet på ca 1.2-1.8 gr protein/kg. Men i några studier pekar mot att behovet kan tidvis vara uppemot 2.5 gr protein/KG. Vid trauma har man även ett utökat behov av protein och omsätter mer än dubbelt så mycket protein mot normalt. Det pekar mot att det finns variationer i behovet beroende på situation.

JacobHeitmann
2011-03-26, 09:53
Jag tror nog att energiprocent kan bli lite missvisande då den står i proportion till energiintaget i stort. Man kan ju äta 20 energiprocent på x antal kcal men ändå få i sig mindre gram/kg kroppsvikt än någon annan på 10 energiprocent som äter y antal kcal.

Jag vet att Tipton gjort en studie där de fick överäta mer protein jämfört med mer kalorier i stort och ökningen var densamma. Men jag hittar den inte. Och förmodligen var proteinintaget i båda grupperna rätt högt redan, säkerligen högre än de nivåerna du undrar över.

Absolut, det är därför jag gärna vill att kalorierna gärna ska vara uppnådda iallafall så E% proteiner blir så korrekt som möjligt i studien (om den finns) eftersom det är så jag lever året runt. Jag kör aldrig på kaloriunderskott och om jag gjorde det skulle jag lätt komma över 15-19E% prot med rätt utvalda grönsaker och frukter.

Eddie Vedder
2011-03-26, 09:56
Absolut, det är därför jag gärna vill att kalorierna gärna ska vara uppnådda iallafall så E% proteiner blir så korrekt som möjligt i studien (om den finns) eftersom det är så jag lever året runt. Jag kör aldrig på kaloriunderskott och om jag gjorde det skulle jag lätt komma över 15-19E% prot med rätt utvalda grönsaker och frukter.

Äter du aldrig någon form av spannmål eller baljväxter heller? För om du uppnår minimumnivåer av dagligt proteinintag är det ju fortfarande baserat på källor som rekommendationer inte bygger på.

Inga rekommendationer bygger på Kolozzeummatvanor med sjukt mycket kött, ägg- och mjölkprodukter men i alla fall på en mestadels vegetabilisk blandkost med andra vegetabilier än frukter och grönsaker.

JacobHeitmann
2011-03-26, 09:58
Jag har ingen tillgänglig studie men vid anspassning ligger behovet på ca 1.2-1.8 gr protein/kg. Men i några studier pekar mot att behovet kan tidvis vara uppemot 2.5 gr protein/KG. Vid trauma har man även ett utökat behov av protein och omsätter mer än dubbelt så mycket protein mot normalt. Det pekar mot att det finns variationer i behovet beroende på situation.

1,2 gr p/kg är något jag kan uppnå med specifika råvaror och då hamnar jag runt 8E% med 3000 kalorier.

JacobHeitmann
2011-03-26, 10:02
Äter du aldrig någon form av spannmål eller baljväxter heller? För om du uppnår minimumnivåer av dagligt proteinintag är det ju fortfarande baserat på källor som rekommendationer inte bygger på.

Inga rekommendationer bygger på Kolozzeummatvanor med sjukt mycket kött, ägg- och mjölkprodukter men i alla fall på en mestadels vegetabilisk blandkost med andra vegetabilier än frukter och grönsaker.

Enligt WHO uppnår jag minibehovet med 100-200% på alla essentiella aminosyror när jag äter 3000+ kalorier Ett ibland dubblerat miniumbehov ska väl vara tillräckligt för att få en muskeltillväxt utan att kroppen behöver bryta ner sig själv från andra delar av kroppen? De har kanske inte baserat deras krav på just bladgrönsaker och frukter i det här fallet, det vet jag inte.

Om det är från bönor eller 4 pak choy huvuden spelar väl ingen roll?

Anders The Peak
2011-03-26, 10:05
1,2 gr p/kg är något jag kan uppnå med specifika råvaror och då hamnar jag runt 8E% med 3000 kalorier.
8% tror jag är ok utan allt för påfrestande aktiviteter.

Jag vet även att WHO vill sänka RDI till 8% utifrån naturhushållningen och fler att ska få tillgång till tillräckligt med protein. Ur ett världshälsoperspektiv är det värt att tänka på när man slösar på jordens resurser.

Lite kuriosa Vince Gironda en av de främsta byggarna i dåtid och som har lämnat många spår efter sig i byggarvärlden rekommenderade att max 15% av energiintaget skulle bestå av protein eftersom han ansåg att allt utöver bara belastade kroppen.

http://boldanddetermined.com/wp-content/uploads/2010/11/vince_gironda.jpg

Eddie Vedder
2011-03-26, 10:06
Enligt WHO uppnår jag minibehovet med 100-200% på alla essentiella aminosyror när jag äter 3000+ kalorier Ett ibland dubblerat miniumbehov ska väl vara tillräckligt för att få en muskeltillväxt utan att kroppen behöver bryta ner sig själv från andra delar av kroppen?

Om det är från bönor eller 4 pak choy huvuden spelar väl ingen roll?

Fast det är inte en fråga om de essentiella aminosyrorna totalt, allt protein innehåller alla EAA. Men i en viss kombination blir det en begränsning eftersom sammansättningen är inadekvat.

Jag vet ju inte var gränsen går naturligtvis men det är i alla fall mer komplicerat än att bara få i sig x antal gram EAA eftersom de tas upp olika beroende på sammansättningen i måltiden.

JacobHeitmann
2011-03-26, 10:24
Fast det är inte en fråga om de essentiella aminosyrorna totalt, allt protein innehåller alla EAA. Men i en viss kombination blir det en begränsning eftersom sammansättningen är inadekvat.

Jag vet ju inte var gränsen går naturligtvis men det är i alla fall mer komplicerat än att bara få i sig x antal gram EAA eftersom de tas upp olika beroende på sammansättningen i måltiden.

Proteinkombineringsmyten är sen länge sen utdaterad och anses inte längre vara något som har någon grund. På wiki kan man läsa historien:

Other nutrition experts and medical professionals who now agree that this theory is outdated include Dennis Gordon[3] and Jeff Novick[4] (registered dietitians), and John A. McDougall[5], Andrew Weil[6], and Charles Attwood[7] (medical doctors).
In fact, the original source of the theory, Frances Moore Lappé, changed her position on protein combining.
http://en.wikipedia.org/wiki/Protein_combining

JacobHeitmann
2011-03-26, 10:28
8% tror jag är ok utan allt för påfrestande aktiviteter.

Jag vet även att WHO vill sänka RDI till 8% utifrån naturhushållningen och fler att ska få tillgång till tillräckligt med protein. Ur ett världshälsoperspektiv är det värt att tänka på när man slösar på jordens resurser.

Lite kuriosa Vince Gironda en av de främsta byggarna i dåtid och som har lämnat många spår efter sig i byggarvärlden rekommenderade att max 15% av energiintaget skulle bestå av protein eftersom han ansåg att allt utöver bara belastade kroppen.

http://boldanddetermined.com/wp-content/uploads/2010/11/vince_gironda.jpg

Det är många som påstår det också, att det som inte blir muskler absorberas till blodomloppet men omvandlas till energi istället, inte till muskler. Sen förstår jag hur ett överdrivet intag av aminosyror kan stimulera proteinsyntesen men jag håller med att, som Vince säger, att över 15E% inte är optimalt med tanke på hälsoriskerna man tar.

Sverker
2011-03-26, 10:44
Enligt WHO uppnår jag minibehovet med 100-200% på alla essentiella aminosyror när jag äter 3000+ kalorier Ett ibland dubblerat miniumbehov ska väl vara tillräckligt för att få en muskeltillväxt utan att kroppen behöver bryta ner sig själv från andra delar av kroppen? De har kanske inte baserat deras krav på just bladgrönsaker och frukter i det här fallet, det vet jag inte.

Om det är från bönor eller 4 pak choy huvuden spelar väl ingen roll?

WHO har tagit fram mängderna för samtliga EAA som krävs per dag, vid kaloribalans för att hålla kvävebalansen. Är du i kaloribalans, fyller du de kraven. Spontant känns det som om du skulle öka intaget grenade aminosyror med träningsmängden. Mest för att ersätta förlusterna.


Men kontrollera dina källor så att de inte bara anger mängden aminosyror i grönsakerna utan även räknar in tillgängligheten. Ingen mening att äta protein vi inte kan bryta ned och ta upp;).

Eddie Vedder
2011-03-26, 10:51
Proteinkombineringsmyten är sen länge sen utdaterad och anses inte längre vara något som har någon grund. På wiki kan man läsa historien:


http://en.wikipedia.org/wiki/Protein_combining

Jag letade upp Gordons artikel som enbart är ett kort debattinlägg, ingen studie, läs den här:

http://www.sciencedirect.com/science?_ob=ArticleURL&_udi=B758G-48FBP8T-HF&_user=651519&_coverDate=03%2F31%2F1996&_rdoc=1&_fmt=high&_orig=gateway&_origin=gateway&_sort=d&_docanchor=&view=c&_acct=C000035158&_version=1&_urlVersion=0&_userid=651519&md5=52f587262ea5fc62473655e82568eff4&searchtype=a#bbib1

Där refererar han till sida 317 här:

http://www.sciencedirect.com/science?_ob=MImg&_imagekey=B758G-48CDYV1-C8-1&_cdi=12926&_user=651519&_pii=S0002822397003143&_origin=article&_zone=related_art_hover&_coverDate=11%2F30%2F1997&_sk=999029988&view=c&wchp=dGLbVlz-zSkzV&md5=74806b0c38f433a46d0f5aa24438ea4a&ie=/sdarticle.pdf

Där man i sin tur refererar till fotnot 22 som är den här:

http://www.ajcn.org/content/59/5/1203S.full.pdf+html

Och efter att jag nu slösat bort typ en halvtimme på detektivarbete eftersom du konsekvent väljer att redovisa skitkällor (:D) kan du ju nu se att när vi slutligen funnit primärkällan så verkar du ha rätt men jag kan inte dra en slutsats där att frukt och grönsaker räcker. De pratar fortfarande om begränsande aminosyror och värdet av att kombinera olika källor men att det inte är en fråga om att det måste vara samma måltid.

Även om jag slösat en massa tid så får jag tacka för jag lärde mig nåt nytt. :) 1994 verkade med andra ord åsikten vara att man bör kombinera men att det inte är ett krav att det sker inom samma måltid. Men frågan om banandieten räcker kvarstår ju, och där tycker jag inte artikeln ger svaret faktiskt.

JacobHeitmann
2011-03-26, 10:56
WHO har tagit fram mängderna för samtliga EAA som krävs per dag, vid kaloribalans för att hålla kvävebalansen. Är du i kaloribalans, fyller du de kraven. Spontant känns det som om du skulle öka intaget grenade aminosyror med träningsmängden. Mest för att ersätta förlusterna.


Men kontrollera dina källor så att de inte bara anger mängden aminosyror i grönsakerna utan även räknar in tillgängligheten. Ingen mening att äta protein vi inte kan bryta ned och ta upp;).

Jag ska läsa på "grenade aminosyror" och se vad jag har för tillgänglighet på mina "lättsmälta" bladgrönsaker. :) Tack.

JacobHeitmann
2011-03-26, 11:14
Jag letade upp Gordons artikel som enbart är ett kort debattinlägg, ingen studie, läs den här:

http://www.sciencedirect.com/science?_ob=ArticleURL&_udi=B758G-48FBP8T-HF&_user=651519&_coverDate=03%2F31%2F1996&_rdoc=1&_fmt=high&_orig=gateway&_origin=gateway&_sort=d&_docanchor=&view=c&_acct=C000035158&_version=1&_urlVersion=0&_userid=651519&md5=52f587262ea5fc62473655e82568eff4&searchtype=a#bbib1

Där refererar han till sida 317 här:

http://www.sciencedirect.com/science?_ob=MImg&_imagekey=B758G-48CDYV1-C8-1&_cdi=12926&_user=651519&_pii=S0002822397003143&_origin=article&_zone=related_art_hover&_coverDate=11%2F30%2F1997&_sk=999029988&view=c&wchp=dGLbVlz-zSkzV&md5=74806b0c38f433a46d0f5aa24438ea4a&ie=/sdarticle.pdf

Där man i sin tur refererar till fotnot 22 som är den här:

http://www.ajcn.org/content/59/5/1203S.full.pdf+html

Och efter att jag nu slösat bort typ en halvtimme på detektivarbete eftersom du konsekvent väljer att redovisa skitkällor (:D) kan du ju nu se att när vi slutligen funnit primärkällan så verkar du ha rätt men jag kan inte dra en slutsats där att frukt och grönsaker räcker. De pratar fortfarande om begränsande aminosyror och värdet av att kombinera olika källor men att det inte är en fråga om att det måste vara samma måltid.

Även om jag slösat en massa tid så får jag tacka för jag lärde mig nåt nytt. :) 1994 verkade med andra ord åsikten vara att man bör kombinera men att det inte är ett krav att det sker inom samma måltid. Men frågan om banandieten räcker kvarstår ju, och där tycker jag inte artikeln ger svaret faktiskt.

Du är fan BÄST! :D Jag är inte lika bra på detektivarbete som du och borde kanske investera ändå i ett konto på Sciencedirect.com när jag har råd för att öka på mina skills som detektiv.

Om jag uppfattat det som att det är just dagens summering av aminosyror, även att det kan vara över flera dagar. Jag har hört ett påstående att man återvinner 100-300 gram proteiner och av dem så är det 1/6 som man behöver tillsätta via kosten. Kan vara en förklaring varför de har kommit fram till att det inte behövs i samma måltid eller samma dag.

Men det jag inte förstår varför du är kritisk till varför just frukter och bladgrönt skulle vara sämre på något sätt än andra plantproteiner? Är det någon forskning som säger att det är någon skillnad på något sätt, förutom att mina är 100% råa? Eftersom jag är noggrann med tuggningen och späda bladgrönsaker inte är direkt svåra att bryta ner, ser jag inte heller heller något problem med mogna lättsmälta frukter som ger mig ca 30-50% av mina aminosyror.

Sverker
2011-03-26, 11:19
Tillgängligheten, tillgängligheten hos aminosyrorna.

I rotknölar, korn och groddar ligger proteinet i väntan på att brytas ned och bli byggmaterial till den kommande växten.
Protein i grönsaker etc är där för att vara byggmaterial och ge stadga åt växten. Inte alls säkert att dessa bryts ned lika lätt. De är gjorda för att hålla och inte påverkas av olika andra enzymer i växtcellen.

Eddie Vedder
2011-03-26, 11:23
Du är fan BÄST! :D

Ja jag är nöjd själv. :D

Men det jag inte förstår varför du är kritisk till varför just frukter och bladgrönt skulle vara sämre på något sätt än andra plantproteiner? Är det någon forskning som säger att det är någon skillnad på något sätt, förutom att mina är 100% råa? Eftersom jag är noggrann med tuggningen och späda bladgrönsaker inte är direkt svåra att bryta ner, ser jag inte heller heller något problem med mogna lättsmälta frukter som ger mig ca 30-50% av mina aminosyror.

Kritisk och kritisk. Vad det handlar om är ju att om man begränsar sig väldigt till en livsmedelstyp begränsar man sig ju även till en viss aminosyrasammansättning. Att enbart äta väldigt lysinfattiga vegetabilier kanske ger för lite lysin exempelvis. Även om totalmängden blir hög kanske det aldrig, ens ur en längre tid, kombineras.

Jag menar alltså inte att din kost per automatik måste vara otillräcklig. Och jag kommer inte sätta mig och räkna på det. :D Men utifrån artikeln lyfts ju trots allt behovet av olika vegetabilier som balanserar upp varandra. Det vill säga samma mekanism som man kanske lite ogrundat hävdar att individer måste göra i samma måltider ändå är det rekommenderade här. fast över en lite längre tid. Typ ris till lunch och linser till middag.

Men du verkar ju vara frisk. :)

JacobHeitmann
2011-03-26, 11:35
Ja jag är nöjd själv. :D



Kritisk och kritisk. Vad det handlar om är ju att om man begränsar sig väldigt till en livsmedelstyp begränsar man sig ju även till en viss aminosyrasammansättning. Att enbart äta väldigt lysinfattiga vegetabilier kanske ger för lite lysin exempelvis. Även om totalmängden blir hög kanske det aldrig, ens ur en längre tid, kombineras.

Jag menar alltså inte att din kost per automatik måste vara otillräcklig. Och jag kommer inte sätta mig och räkna på det. :D Men utifrån artikeln lyfts ju trots allt behovet av olika vegetabilier som balanserar upp varandra. Det vill säga samma mekanism som man kanske lite ogrundat hävdar att individer måste göra i samma måltider ändå är det rekommenderade här. fast över en lite längre tid. Typ ris till lunch och linser till middag.

Men du verkar ju vara frisk. :)

Jag har aldrig ätit så här varierat i mitt liv och om det är tillräckligt, det får väl tiden utse. Hos de andra 881-muskelmänniskorna verkar det ju fungera iallafall.

Här är iallafall den senaste internetbilden på min (58-åriga?) favoritgubbe:
http://i126.photobucket.com/albums/p98/durianrider/IMG_6751.jpg

Han må inte vara ett muskelberg men jag har inget problem med att se ut så där min 60-årsålder. :D

Eddie Vedder
2011-03-26, 11:38
Han må inte vara ett muskelberg men jag har inget problem med att se ut så där min 60-årsålder. :D

Nej den formen kan man nog leva med som 60-taggare. :D

Om jag får ställa en lite mer allvarlig fråga; Skulle du ge dina barn en sån här kost?

JacobHeitmann
2011-03-26, 11:45
Tillgängligheten, tillgängligheten hos aminosyrorna.

I rotknölar, korn och groddar ligger proteinet i väntan på att brytas ned och bli byggmaterial till den kommande växten.
Protein i grönsaker etc är där för att vara byggmaterial och ge stadga åt växten. Inte alls säkert att dessa bryts ned lika lätt. De är gjorda för att hålla och inte påverkas av olika andra enzymer i växtcellen.

Håller fullständigt med, rötter, sädesslag och baljväxter skapar en begränsad möjlighet att smälta och absorbera proteinerna. Upphettning möjliggör en större chans för människan att ta upp de olika näringsämnena som blir kvar efter den exoterma(?) behandlingen.

Enzymerna i växterna, även om de finns kvar eller inte, använder vi främst våra egna matsmältningsenzymer för att kunna bryta ner det som behövs. Cellulosa är inte det lättaste för oss, även om vi en väldigt stor mängd med amylase om man jämför med andra primater.

Det som 811 koncenterar sig på är lättnerbrytbara grönsaker som inte innehåller så mycket icke-nerbrytbar mängd med cellulosa. Lite därför jag tjatar om späda bladgrönsaker hela tiden. :) Som ett exempel, jag skalar min selleri från fibertrådarna, mycket enklare att käka då.

JacobHeitmann
2011-03-26, 11:51
Nej den formen kan man nog leva med som 60-taggare. :D

Om jag får ställa en lite mer allvarlig fråga; Skulle du ge dina barn en sån här kost?

Det är lite Off Topic, skicka ett pm.

stridis
2011-03-26, 12:44
Här är iallafall den senaste internetbilden på min (58-åriga?) favoritgubbe:
http://i126.photobucket.com/albums/p98/durianrider/IMG_6751.jpg

Han må inte vara ett muskelberg men jag har inget problem med att se ut så där min 60-årsålder. :D

Formen är ju helt ok, men han ser sliten ut på något sätt, min farbror ser fräschare ut och han har varit pensionär ett tag.

kettlebellGuden
2011-03-26, 13:06
"Life in paradise should be rugged"

Klart man ska se lite sleten ut som 60-åring.

Den där formen kan du nå likabra utan banandiet.

Sverker
2011-03-26, 14:34
:confused:

Nu vände du på det fullständigt Jacob. Det är possitivt att det finns glutenprotein insprängt mellan stärkelsekornen i vetekornet. En enkel bearbetning av proteinet genom knådning och en värmebehandling för att denaturera det ytterligare och viops har vi ett lättsmält protein.

Proteinet i bönor skyddas med enzyminhibitorer för att inte brytas ned alltför lätt. En enkel värmebehandling och vi bryter lätt ned proteinet. Lätt i jämnförelse med de fibrösa proteinerna som bygger cellväggar tillsammans med insprängda kostfibrer.

Spartansk
2011-03-26, 16:28
Formen är ju helt ok, men han ser sliten ut på något sätt, min farbror ser fräschare ut och han har varit pensionär ett tag.

Är det inte bara den låga fettprocenten som gör att han ser sliten ut, tror du?

Anders The Peak
2011-03-26, 16:37
Jag tror att han är minst 68 år pga benen och det förklarar en del varför han ser lite sliten ut.

74 år gammal japansk byggare
http://aatheory.com/wp-content/uploads/2009/10/Tsutomu-Tosuka_20091018_seoulbeats.jpg

z_bumbi
2011-03-26, 16:41
Det är lite Off Topic, skicka ett pm.

Det är väl inte OT? Barn bygger också muskler.

Formen är ju helt ok, men han ser sliten ut på något sätt, min farbror ser fräschare ut och han har varit pensionär ett tag.

Jag tycker formen ser ut att vara totalt usel.

Spartansk
2011-03-26, 16:43
Jag tycker formen ser ut att vara totalt usel.

Varför då?

JacobHeitmann
2011-03-26, 17:33
:confused:

Nu vände du på det fullständigt Jacob. Det är possitivt att det finns glutenprotein insprängt mellan stärkelsekornen i vetekornet. En enkel bearbetning av proteinet genom knådning och en värmebehandling för att denaturera det ytterligare och viops har vi ett lättsmält protein.

Proteinet i bönor skyddas med enzyminhibitorer för att inte brytas ned alltför lätt. En enkel värmebehandling och vi bryter lätt ned proteinet. Lätt i jämnförelse med de fibrösa proteinerna som bygger cellväggar tillsammans med insprängda kostfibrer.

Nej, antigen förstår vi varandra helt konstigt nu. I min första meningen skulle jag visserligen lagt till "råa rotfrukter, baljsväxter och sädeslsag". Att det blir lättare att ta upp proteinerna om man hettar precis tillräckligt, håller jag fortfarande med om.

Är vi på samma blad?

JacobHeitmann
2011-03-26, 17:39
Varför då?

Han trollar bara.

Varsågod, använd den här:

http://1.bp.blogspot.com/-ABbQ0COQGbA/TWAZSkdEfHI/AAAAAAAAABw/oMINJ2kMTN0/s1600/258Troll_spray.jpg

z_bumbi
2011-03-26, 18:12
Varför då?

Är det en tävlingsbild för byggning etc så är det ett tillfälligt tillstånd och då är det troligen inga problem men att gå runt så under längre perioder gör att man har extremt lite reserver om något händer. Om han inte har genetik i världsklass så pressar han också kroppen rejält för att se ut på det viset och återhämtningen avtar ganska rejält längre upp i åren.

Nu antar jag (med tanke på vem som har det som sin idol) dessutom att han äter någon extrem diet med lite protein från källor som har ett lågt upptag och det vet vi ju vid det här laget inte är någon höjdare för äldre.

Sverker
2011-03-26, 18:35
Jag plöjer igenom böcker jag inte läst på 20 år Jacob. Jag söker på bladgrönsaker och proteiner. Jag är inte sämre än att jag kan ändra mig.

På flera ställen nämns att mängden protein i bladgrönsaker är lågt. Näringsvärdet hos proteinet är däremot högt eftersom merparten av proteinet är enzymer. Därefter kommer långa utläggningar om vad som händer med grönsakerna efter skörd när enzymerna rasslar igång och brunfärgar och förstör. Mindre intressant i detta sammanhang men värdefullt att veta, ifall man odlar spenat.

Spartansk
2011-03-26, 18:43
Är det en tävlingsbild för byggning etc så är det ett tillfälligt tillstånd och då är det troligen inga problem men att gå runt så under längre perioder gör att man har extremt lite reserver om något händer. Om han inte har genetik i världsklass så pressar han också kroppen rejält för att se ut på det viset och återhämtningen avtar ganska rejält längre upp i åren.

I korthet (så jag har förstått det rätt): Det är inte bra att ha så lite kroppsfett under längre perioder?

stevebc
2011-03-26, 18:50
Jag vet inte med ökad muskelökning men visst kan man minska det katabola tillståndet genom att ligga över 10 E% protein (särskilt under deff). Det ger ju med tiden en större muskelmassa.

10 E% under deff för någon runt 90-100 kg motsvarar i runda slängar 60 gram protein om dagen. Det verkar i princip vara kutym att ligga på fyrdubbla den mängden här.

z_bumbi
2011-03-26, 18:53
I korthet (så jag har förstått det rätt): Det är inte bra att ha så lite kroppsfett under längre perioder?

För folk i 60-årsåldern eller äldre men det beror också på hur man tar sig dit, en kost som ger låg återhämtning i kombination saker som kräver återhämtning ökar riskerna.

För yngre så kan man klara sig bra länge på låga nivåer. Sen kan jag fundera på om det på längre sikt inte kan innebära en nackdel där också men det har jag mycket lite stöd för, om hormonnivåerna är okey, man täcker näringsbehovet och anpassar livet till att man har en långsammare återhämtning så kanske det inte finns några ökade risker.

JacobHeitmann
2011-03-27, 08:58
För folk i 60-årsåldern eller äldre men det beror också på hur man tar sig dit, en kost som ger låg återhämtning i kombination saker som kräver återhämtning ökar riskerna.

För yngre så kan man klara sig bra länge på låga nivåer. Sen kan jag fundera på om det på längre sikt inte kan innebära en nackdel där också men det har jag mycket lite stöd för, om hormonnivåerna är okey, man täcker näringsbehovet och anpassar livet till att man har en långsammare återhämtning så kanske det inte finns några ökade risker.

Jag hänger inte riktigt med, har du dragit slutsatsen att Douglas Graham (mannen på bilden) har en väldigt dåligt eller långsam återhämtning?

JacobHeitmann
2011-03-27, 09:13
Jag plöjer igenom böcker jag inte läst på 20 år Jacob. Jag söker på bladgrönsaker och proteiner. Jag är inte sämre än att jag kan ändra mig.

På flera ställen nämns att mängden protein i bladgrönsaker är lågt. Näringsvärdet hos proteinet är däremot högt eftersom merparten av proteinet är enzymer. Därefter kommer långa utläggningar om vad som händer med grönsakerna efter skörd när enzymerna rasslar igång och brunfärgar och förstör. Mindre intressant i detta sammanhang men värdefullt att veta, ifall man odlar spenat.

Wow, jag har fått intrycket att råa bladgrönsaker att super och är imponerad av att du hittade en så genomgående information. :) Jag blev grymt glad när jag läste det du skrev. *cupid*

Vad var det för bok/böcker du läste?

Att grönsakerna är färska ser jag till att antingen plocka vilda plantors blad eller köpa dem varje- eller varannan dag. Men min far fyller kanske en hel sopsäck med nässlor och torkar dem, är det något specifikt han förlorar eller är de rätt så värdelösa fast de har haft snäll luftorkning? Är frysning bättre och att behålla vätskan (som visserligen förvälls och spränger cellerna vid frysningen)?

Om man inaktiverade enzymerna genom upphettning i bladgrönsakerna, stod det något om att värdet på proteinerna (enzymerna) var lägre. Eller kan du bekräfta det ändå?

z_bumbi
2011-03-27, 09:33
Jag hänger inte riktigt med

Nej det märkte jag redan när du började vara oförskämd.

har du dragit slutsatsen att Douglas Graham (mannen på bilden) har en väldigt dåligt eller långsam återhämtning?

Om han följer en kost liknande den som du påstår dig äta så är det väl inte direkt någon nyhet?

Sverker
2011-03-27, 09:50
Jacob. Fennema utgiven 1985. Finns senare versioner:
http://www.crcpress.com/product/isbn/9780824723453
Samt utdrag ur Livsmedelsteknik på sent 1980-tal. Det var inte näringsvärdet som var intressant utan snarare enzymerna i grönsakerna.

Vill du bevar näringsvärdet så ska du blanchera grönsakerna och frysa in dem...men det vet jag att du inte vill.


Alltså är vi tillbaka på ruta ett:D.

JacobHeitmann
2011-03-27, 14:22
Nej det märkte jag redan när du började vara oförskämd.



Om han följer en kost liknande den som du påstår dig äta så är det väl inte direkt någon nyhet?

Du behöver ju inte prutta ut oförskämdheter själv utan någon förklaring alls. Fy skäms!

Nu verkar det ju vara tvärtom med vad du tror, han anser sig göra det bästa man kan möjligen utsätta sig för, för att optimera återhämtningen.

YtuAUpw913o

Jag har inte all fakta i handen och du kanske har rätt. Han kanske har valt en livsstil som ger en långsammare och sämre återhämtning och samtidigt se sina icke-881are som lever på ett annorlunda sätt och har en snabbare återhämtning.

Låter det logiskt? Låter det logiskt att folk kommer till honom ibland mest för den förbättrade återhämtningen de hade innan?

JacobHeitmann
2011-03-27, 14:30
Jacob. Fennema utgiven 1985. Finns senare versioner:
http://www.crcpress.com/product/isbn/9780824723453
Samt utdrag ur Livsmedelsteknik på sent 1980-tal. Det var inte näringsvärdet som var intressant utan snarare enzymerna i grönsakerna.

Vill du bevar näringsvärdet så ska du blanchera grönsakerna och frysa in dem...men det vet jag att du inte vill.


Alltså är vi tillbaka på ruta ett:D.

Tack, du är en bättre än en guldgruva! :D Har satt böckerna som favoriter.

Jag ska hälsa min far det då att de i frysdisken är bättre än att torka.
Nejdå, jag är typ redan på sista rutan, jag vet att jag väljer den bästa för vår art. :D