handdator

Visa fullständig version : Viktmål nått men fläbb kvar


nisse1976
2011-03-26, 06:58
För fyra månader sen vägde jag 77 kilo (171 cm lång) och bestämde mig för att gå ner till 65 kg, det känns som en bra vikt för min längd när man har normalt mycket muskler. Igår vägde jag mig och låg på 64 så nu vill jag inte gå ner mer.

Problemet är att att jag tycker fortfarande att jag har en del fläbb på magen som kan komma bort, jag ville ha tydligare muskler och det har jag helt klart fått. Men det finns som sagt en del kvar på magen som skulle behöva försvinna. Vet inte riktigt vad jag ligger på i fettprocent, skall på en hälsoundersökning på fredag där de bland annat kollar det.

För att få bort det är min känsla att jag skulle behöva gå ner till typ 55 vilket jag inte är det minsta sugen på, det är alldeles för lite.
Jag har tränat 4-5 dagar i veckan, ingen styrketräning för jag tycker det är tråkigt, har kört racketsporter och gruppass på gym.

Skulle det hjälpa att göra muskler mer synliga (framförallt på magen) genom styrketräning? Vad jag har fötstått så tar det ganska lång tid att lägga på sig bara några få kilo muskler.

Nån som har nåt tips på hur jag kan få en tydligare musklulatur utan att tappa vikt.

För övrigt känns det ganska trist att ha nåt målet, resan är ofta roligare än målet som man brukar säga.

Tack

Nykropp
2011-03-26, 07:09
Det är i dom flesta fall lättare att gå ner i vikt än att bygga muskler. För att få magen att bli vassare då så att säga. Krävs det 5-7kg till för att tighta till kroppen så gör det. Vill du öka i vikt får du helt enkelt börja bygga.

King Grub
2011-03-26, 07:10
Första deffen underskattar man nästan alltid viktförlusten som krävs för att bli hård. När man når den vikten, ser man, att man inte alls är lika hård som man trodde att man skulle vara.

Magträning tränar upp magmusklerna, och visst blir dom större och mer synliga, men har du fett över dom som du inte vill ha, krävs ytterligare deff och viktförlust, och antagligen får du då acceptera en viss avmagring på resten av kroppen också.

MrBoris
2011-03-26, 07:33
jag skulle ha satsat pa tung magtr'a'ning om du inte vill tappa mer fett-vikt. Men tyv'a'rr 'a'r sanningen att man alltid 'a'r sa mycket mindre 'a'n vad man tror i hyffsad form. Sj'a'lv ser jag ut som en undern'a'rd 14aring fast jag snart gymmat i 8ar :)

nisse1976
2011-03-26, 07:42
Tack för svar! Det är väl bara att köra vidare då men kanske lägga in nåt styrkepass i veckan.
Vad gäller magträning är det ju ganska enkelt att träna hemma så det skall inte vara några problem. Men som sagt att vara 171 lång och väga 55 pannor känns ju inte bra, då är jag ju typ underviktig. Får nog sikta på 60 pannor och visa lite disiplin och slänga in nåt hårt muskelpass per vecka.

Det tråkigaste att kroppen i övrigt känns perfekt, behöver inte bli av med fett nån annanstans än magen, å andra sidan lär jag inte vara ensamt om just det dilemmat ;)

nisse1976
2011-03-26, 07:51
Magträning tränar upp magmusklerna, och visst blir dom större och mer synliga

Jag brukar köra mage hemma, ca 15 minuter.
3 * x situps
3 * x liggande och fälla ner ben
3 * x nån sidogrej för att träna sidomusklerna.

Är det bra att köra varje dag eller behöver de vila längre emellan så att det är bättre att köra varannan dag?

Nykropp
2011-03-26, 08:34
Dom behöver vila precis som alla andra muskler. Men jag skulle tipsa dig om att kanske köra 2 gympass i veckan och då köra tungt och få reps. Samt köra mycket basövningar som marklyft, knäböj och bänkpress. Då kommer magen få sitt ändå, samt övriga kroppen också. Framförallt vid marklyft och knäböj.

Lycka till!

nisse1976
2011-03-26, 08:37
Tack Nykropp. Skall försöka få in nåt gympass i veckan men som sagt tycker det är riktigt tråkigt samt att det finns massa annan träning som jag tycker är riktigt rolig och tiden skall ju räcka till.

Nykropp
2011-03-26, 08:48
Givetvis skall tiden räcka till. Men saken är den att för att bevara muskelmassan under en viktnedgång så är det få motionssporter som svarar upp mot just ren styrketräning. Du ville ju ha en riktigt rivig tvättbräda. ;)

Men ett pass i veckan är ju bättre än inget. :)

Slartibartfast
2011-03-26, 09:51
Första deffen underskattar man nästan alltid viktförlusten som krävs för att bli hård. När man når den vikten, ser man, att man inte alls är lika hård som man trodde att man skulle vara.


Stort +1

När jag började min första deff på 100 kg trodde jag jag skulle vara stenhård på 90 kg, men väl vid 90 såg jag knappt hårdare ut alls. Kläderna satt lösare, dock. Först nere på 80 nådde jag hårdheten jag siktat på.

x824
2011-03-26, 21:48
Första deffen underskattar man nästan alltid viktförlusten som krävs för att bli hård. När man når den vikten, ser man, att man inte alls är lika hård som man trodde att man skulle vara.


+1
84 kg till 75 kg följt av besvikelse.

thed
2011-03-27, 15:54
+1
84 kg till 75 kg följt av besvikelse.

började deffa vid 85-87kg och märker själv att det kravs fler kg i viktnedgång än vad jag tänkt mig.

nisse1976
2011-04-04, 07:16
Det sjuka är att jag var och mätte fettprocent idag och hade 6% fett.
Det låter väldigt lågt tycker jag och då känns det absolut inte som att jag bör tappa mer fett.

Fredron
2011-04-04, 07:30
Lägg gärna upp en bild så kan du få fler experters analys.
Man kan inte alltid lita på maskiner som mäter fett %.

mikaelj
2011-04-04, 09:25
Om du inte styrketränade under tiden du gick ned i vikt är det inte konstigt att du inte är nöjd med resultatet...

Pepz
2011-04-04, 09:49
då känns det absolut inte som att jag bör tappa mer fett.

lägg på dig muskler då

StampChamp
2011-04-04, 12:18
jag skulle ha satsat pa tung magtr'a'ning om du inte vill tappa mer fett-vikt. Men tyv'a'rr 'a'r sanningen att man alltid 'a'r sa mycket mindre 'a'n vad man tror i hyffsad form. Sj'a'lv ser jag ut som en undern'a'rd 14aring fast jag snart gymmat i 8ar :)

Då kan du inte ha gjort mycket rätt med din träning. :D

Skit i vikten, förstår inte varför folk är så besatt av vikt. Gå efter spegeln. Våra kroppar kan skilja sig väldigt mycket när det gäller vikt, det finns dom som kan väga 80kg på 180 och se otränade och smala ut, medans nån kan väga 75kg på 180 och se riktigt grov ut.

Jag har själv väldigt smal benstomme och väger ganske lite för min längd även fast jag ser vältränad ut, ingenting jag stör mig på, innebär bara att man kan lägga på sig mer muskelmassa utan att bli klumpig!

Spartansk
2011-04-04, 12:50
Det sjuka är att jag var och mätte fettprocent idag och hade 6% fett.
Det låter väldigt lågt tycker jag och då känns det absolut inte som att jag bör tappa mer fett.

Var det på en sån där "våg"? Lita inte på dem som sagt, jag fick 5 % på en sådan en gång, när jag i själva verket hade mer än 12 %.

nisse1976
2011-04-04, 16:46
Ja det var en våg, jag ifrågasatte också resultatet då 6% låter extremt lite men den skulle tydligen vara tillförlitlig, jag är högst tveksam dock.

Eddie Vedder
2011-04-04, 17:31
Ja det var en våg, jag ifrågasatte också resultatet då 6% låter extremt lite men den skulle tydligen vara tillförlitlig, jag är högst tveksam dock.

Om du har 6% så lär du veta det. Då är man rippad. Man ser separeringar på brösmuskler, vader, lår, man ser revben och fibrerna på axlarna etc.