handdator

Visa fullständig version : Cola Zero info!


Sushipinne
2011-03-25, 22:12
Tjenare. Jag fick i en tidigare tråd höra att Cola Zero var bra vid deff, t.ex. en fredagskväll. Men så läste jag lite om ämnena som fanns i, ett utav ämnena var ju givetvis aspartam. Då slog jag upp det på wikipedia och läste följande.
"Aspartam är ett proteinliknande ämne (en dipeptidester) som ger 4 kcal per gram."...
Alltså, det måste vara otroligt lite i en Cola Zero då eller? För det står la typ, 0,4kcal per 100ml eller vad det nu står? Så då finns det la knappt nått i?

StarkaUlf
2011-03-25, 22:18
Precis.
Aspartam är 200 gånger sötare än socker så, behövs inte mycket :)

storPines
2011-03-25, 22:36
Men enligt aftonbladet så får man cancer i pungen om man får aspartam i sig, kvinnor har en liten risk att drabbas av framfall.

benacii
2011-03-25, 22:40
vi ska alla dö, orka vara opti.

mattilainen
2011-03-25, 22:41
Men enligt aftonbladet så får man cancer i pungen om man får aspartam i sig, kvinnor har en liten risk att drabbas av framfall.

Jag hoppas du trollar.

lurk
2011-03-25, 22:51
Jag hoppas du trollar.
Aftonbladet trollar mest hela tiden.

Beelz
2011-03-26, 11:07
Tjenare. Jag fick i en tidigare tråd höra att Cola Zero var bra vid deff, t.ex. en fredagskväll. Men så läste jag lite om ämnena som fanns i, ett utav ämnena var ju givetvis aspartam. Då slog jag upp det på wikipedia och läste följande.
"Aspartam är ett proteinliknande ämne (en dipeptidester) som ger 4 kcal per gram."...
Alltså, det måste vara otroligt lite i en Cola Zero då eller? För det står la typ, 0,4kcal per 100ml eller vad det nu står? Så då finns det la knappt nått i?


Det står ju annars på burken

Inge Enveten
2011-03-26, 11:56
Är du rädd; drick det inte. Väldigt enkelt.

jenni
2011-03-26, 16:52
inte riktigt on topic, men cola innehåller väl färgmedel, om man vill undvika det är då sprite ett bättre val?

Eddie Vedder
2011-03-26, 16:59
inte riktigt on topic, men cola innehåller väl färgmedel, om man vill undvika det är då sprite ett bättre val?

Ja det är fritt från färgämnen. Jag googlade och det stod på hemsidan. :)

jenni
2011-03-26, 17:11
Ja det är fritt från färgämnen. Jag googlade och det stod på hemsidan. :)

tack för svaret eddie, då fyller jag på kylen med sprite och 7up i fortsättningen:)

Tollesson
2011-03-26, 17:22
Tjenare. Jag fick i en tidigare tråd höra att Cola Zero var bra vid deff, t.ex. en fredagskväll. Men så läste jag lite om ämnena som fanns i, ett utav ämnena var ju givetvis aspartam. Då slog jag upp det på wikipedia och läste följande.
"Aspartam är ett proteinliknande ämne (en dipeptidester) som ger 4 kcal per gram."...
Alltså, det måste vara otroligt lite i en Cola Zero då eller? För det står la typ, 0,4kcal per 100ml eller vad det nu står? Så då finns det la knappt nått i?

Och hur kan du helt utan kunskap om det tro att detta är lite för att vara just aspartam?:)
Vissa ämnen bringar ju fara redan vid mcg eller kanske mer mg mägder.

Sushipinne
2011-03-26, 17:22
Är du rädd; drick det inte. Väldigt enkelt.

är ej rädd, ville bara veta mer :)

Fredrik_S
2011-03-26, 17:33
Det är EXTREMT osannolikt med betoning på extremt(feta bokstäver) att det utgör någon fara med aspartam. Om man väger in hur länge det funnits och många som konsumerat mängder av det tillsammans med extremt mycket forskning som inte lyckats komma fram till huruvida det är farligt eller inte.
Om man tänker tex cigaretter, alkohol, bilåkning osv där folk dör som flugor i jämförelse och forskningen utan problem hittar extremt mycket faror....

Tollesson
2011-03-26, 19:13
Det är EXTREMT osannolikt med betoning på extremt(feta bokstäver) att det utgör någon fara med aspartam. Om man väger in hur länge det funnits och många som konsumerat mängder av det tillsammans med extremt mycket forskning som inte lyckats komma fram till huruvida det är farligt eller inte.
Om man tänker tex cigaretter, alkohol, bilåkning osv där folk dör som flugor i jämförelse och forskningen utan problem hittar extremt mycket faror....

Vad jag har fattat av allt som låter överallt så har man relaterat cancer rakt på aspartam?
Är inte detta sant?

Dreas
2011-03-26, 19:24
Vad jag har fattat av allt som låter överallt så har man relaterat cancer rakt på aspartam?
Är inte detta sant?Den där meningen får du nog skriva om.

Det finns inget idag bevisat samband mellan cancer och aspartam ifall det var de du menade.

Det finns två råttstudier där man sett tumörer men båda dessa har förkastats eller iaf inte blivit erkända av offentliga organ som trovärdiga.

Pansartax
2011-03-26, 19:28
Livsmedelsverket rekommenderar max 4 liter/dagen sötad dryck om du väger 60 kg.

Säger livsmedelsverket att allt under det är OK, så är det OK för en "vanlig svensson"

Eddie Vedder
2011-03-26, 19:50
Vad jag har fattat av allt som låter överallt så har man relaterat cancer rakt på aspartam?
Är inte detta sant?

Samband har diskuterats ja. Men det anses ju säkert inom ADI. Den som dricker mer gör det på egen risk. Tror man inte att ADI är korrekt så bör man undvika. Inget fel i att undvika aspartam.