handdator

Visa fullständig version : LCHF & alkohol


DerClown
2011-03-25, 16:30
Tjena.
Jag har börjat med LCHF.
Jag tänkter prova en långsiktig LCHF, och kör inte riktigt 100%, alltså t.ex. så kommer jag att festa = alkohol.

Nu till frågan:

Sprit, whiskey, vodka, etc, är gjort på socker.
Men sprit innehåller 0% kolhydrater.
Så det skall väl vara OK ur den synvinkeln att dricka 40% starksprit?
Torra viner är också rätt OK, minimala mängder kolisar.

Öl, cider, likörer faller bort, de innehåller socker.

Är det nåt annat jag bör tänka på vid konsumtionen av alkohol?
Vad jag läst så blir man troligen lättare full under LCHF.

Hur är det med blodsockerbotten, vore det bra att kanske dricka en öl i samband med en rejäl fest, för att få lite socker i sig?

Och jaajaa alkohol e dåligt i stora mängder och jaajaa det kommer att försämra reslutatet av dieten.

Antar att detta redan har besvarats men hittade ingen egen tråd så tänkte att jag skapar en.

14K
2011-03-25, 16:37
Unna dig vid fest
Du bestämmer när det är fest. Viktnedgången kan bromsas en aning.

Alkohol: Torrt vin (vanligt rödvin eller torrt vitt), whisky, konjak, vodka, drinkar utan socker.
Mörk choklad: Minst 70 % kakao, helst bara lite.
Drick till vardags
Vatten: Smaksatt eller kolsyrat om du behöver.
Kaffe: Gärna med vispgrädde i, testa!
Te: Svart, grönt, vitt …

Alkohol och LCHF
Många som äter lågkolhydratkost / LCHF har märkt att man får betydligt starkare effekt när man dricker alkohol, och därför tål mindre mängder. Jag har försökt forska lite i möjliga orsaker till det.

Mer hittar du hos kostdoktorn.se (http://www.kostdoktorn.se/alkohol-och-lchf)

salmiak
2011-03-25, 16:50
Nu är jag ingen expert och hinner inte kolla upp detta så nu slänger jag ur mig några tankar..
Alkohol sätter stopp för leverns jobb att upprätthålla blodsockret.
Vid intag av alkohol finns risk för hypoglycemi. Vid totalt stopp av intag av kolhydrater kommer detta lätt kunna ske då man sätter käppen i hjulet för kroppens enda utgivare av glukos.

Hypoglycemi är otrevligt. Ät lite kolhydrater i samband med drickande?

DerClown
2011-03-25, 16:54
Nu är jag ingen expert och hinner inte kolla upp detta så nu slänger jag ur mig några tankar..
Alkohol sätter stopp för leverns jobb att upprätthålla blodsockret.
Vid intag av alkohol finns risk för hypoglycemi. Vid totalt stopp av intag av kolhydrater kommer detta lätt kunna ske då man sätter käppen i hjulet för kroppens enda utgivare av glukos.

Hypoglycemi är otrevligt. Ät lite kolhydrater i samband med drickande?

just min tanke!
Kan någon verifiera?

StarkaUlf
2011-03-25, 17:09
vodka = socker?
Ja om man köper någon smaksatt blaska ja. Köp en ren vanlig vodka = inge socker.
samma med whisky.

Whisky är väl bland det enda som är tillåtet i LCHF väg, om jag har förstått det rätt. Rött vin/ren vodka är jag inte säker på, men det borde gå lika bra.

Eddie Vedder
2011-03-25, 17:13
Nu är jag ingen expert och hinner inte kolla upp detta så nu slänger jag ur mig några tankar..
Alkohol sätter stopp för leverns jobb att upprätthålla blodsockret.
Vid intag av alkohol finns risk för hypoglycemi. Vid totalt stopp av intag av kolhydrater kommer detta lätt kunna ske då man sätter käppen i hjulet för kroppens enda utgivare av glukos.

Hypoglycemi är otrevligt. Ät lite kolhydrater i samband med drickande?

Ja det låter mycket troligt. Och jag vet många på LCHF-forum som just nämner att de idag blir fulla på väldigt lite jämfört med förr.

Och det har ju definitivt sina fysiologiska förklaringar om det skulle vara så. Alkoholen leder ju inte sällan till låga blodsockernivåer och om de redan är väldigt balanserade, och utan att glukos tillförs utifrån, lär man kunna få hypoglykemi ja.

Screwdrivers kanske? :)

Sverker
2011-03-25, 18:06
Njaa... en LCHFare kör hjärnan på ketonkroppar och inte på glukos.

Jag kan inte riktigt se hur alkoholen skulle kunna stoppa bildandet av ketonkroppar. Själv skulle jag spekulera i att alkoholen istället tillfälligt ökar produktionen av ketonkroppar, från just alkoholen.


Men detta är bara spekulationer. Jag har ingen lusta att sänka någon som berusar sig:(

Eddie Vedder
2011-03-25, 18:08
Njaa... en LCHFare kör hjärnan på ketonkroppar och inte på glukos.

Jo det är såklart glukos också. Det som behövs från glukoneogenes. Omfattningen beror ju på hur strikt.

Jag kan inte riktigt se hur alkoholen skulle kunna stoppa bildandet av ketonkroppar. Själv skulle jag spekulera i att alkoholen istället tillfälligt ökar produktionen av ketonkroppar, från just alkoholen.

Bildas inte ketonkroppar också i levern.

Sverker
2011-03-25, 18:28
Jo. Ketonkroppsbildningen tar fart när det finns ett överskott av fria fettsyror i lever.

Vi har fått lära oss att alkohol minskar fettförbränningen. troligen beroende på att alkoholen ( eg acetyl-CoA ) smiter före i mitokondrien och förbränns i samma takt som den behandlas av levern.


Frågan är egenligen hur mycket glukos hjärnan hos en LCHFare i ketios förbränner. Jag antog att den glukos som verkligen fanns i blodet användes av de röda blodkropparna och att hjärnan helt körde på ketonkroppar.

Eddie Vedder
2011-03-25, 18:39
Jo. Ketonkroppsbildningen tar fart när det finns ett överskott av fria fettsyror i lever.

Vi har fått lära oss att alkohol minskar fettförbränningen. troligen beroende på att alkoholen ( eg acetyl-CoA ) smiter före i mitokondrien och förbränns i samma takt som den behandlas av levern.

Det enda jag vet är att etanoloxidation prioriteras. Så glukos kommer ju inte portioneras ut.

Frågan är egenligen hur mycket glukos hjärnan hos en LCHFare i ketios förbränner. Jag antog att den glukos som verkligen fanns i blodet användes av de röda blodkropparna och att hjärnan helt körde på ketonkroppar.

Ingen koll alls på det faktiskt. :) Men det är ju förmodligen dosrelaterat. Kör man 5 energiprocent kolhydrater och 0.8 gram protein/kg kroppsvikt eller en lite mer Kolomodiferad med 2 gram/kg kroppsvikt och kanske 20 energiprocent kolhydrater blir det ju mer.

hejhopp79
2011-03-25, 20:39
Vill du ligga på lågt på kolhydrater kan du ju testa Spendrups bright, riktigt trevlig och lätt öl, med färre kolhydrater.

Scratch89
2011-03-27, 01:11
Jag antog att den glukos som verkligen fanns i blodet användes av de röda blodkropparna och att hjärnan helt körde på ketonkroppar.

Bara ett litet inlägg:
Hjärnan kan bara gå på runt 50% ketonkroppar, enligt vår föreläsare i digestion och fysiologi, Ingrid Larsson, näringsfysiolog på Göteborgs Universitet.

A.Steinbach
2011-03-27, 02:49
Bara ett litet inlägg:
Hjärnan kan bara gå på runt 50% ketonkroppar, enligt vår föreläsare i digestion och fysiologi, Ingrid Larsson, näringsfysiolog på Göteborgs Universitet.

Lite mer än så är det väl ändå

Arguably the most important tissue in terms of ketone utilization is the brain which can derive up to 75% of its total energy requirements from ketones after adaptation (4-6). In all likelihood, ketones exist primarily to provide a fat-derived fuel for the brain during periods when carbohydrates are unavailable (2,7).
The Ketogenic Diet - Lyle McDonald

Hade blivit lite väl mycket glukos att producera ifall hjärnan endast skulle kunna använda sig av ca 50% ketonkroppar och mer muskelprotein gått förlorat vid svält.

Sverker
2011-03-27, 08:05
50 eller 75 % av energin från fett. Spelar det någon roll:D Måste var svårt att mäta upp med större exakthet. Det är en sak få två kateter i underarmen, en helt annan sak över halsen.




Tack för informationen.

svennebanan
2011-03-27, 08:08
Vill du ligga på lågt på kolhydrater kan du ju testa Spendrups bright, riktigt trevlig och lätt öl, med färre kolhydrater.

Optii!1!