handdator

Visa fullständig version : Frågor till notiser


Spangeln
2011-03-25, 13:11
Hej!

Jag håller på och sammanställer ett papper för mig själv med notiser angående näringslära, och undrar om ni som har erfarenhet av det här kan bistå med några visdomsord. Det går att googla, men jag hittar så mycket som går emot varandra att jag faktiskt föredrar dom som har arbetat med det och har upplevt i första hand vad som händer.

Notiser
- Vad för protein baseras EAA på? Vassle? Kasein? Båda? Fler än dessa?
- Vilket av Vassle och Kasein är det som är bäst på motverka/främja den kataboliska / anaboliska processen?

Juxta
2011-03-25, 13:14
EAA är väl syntetiskt?

vicarious
2011-03-25, 13:14
Hej!

Jag håller på och sammanställer ett papper för mig själv med notiser angående näringslära, och undrar om ni som har erfarenhet av det här kan bistå med några visdomsord. Det går att googla, men jag hittar så mycket som går emot varandra att jag faktiskt föredrar dom som har arbetat med det och har upplevt i första hand vad som händer.

Notiser
- Vad för protein baseras EAA på? Vassle? Kasein? Båda? Fler än dessa?
- Vilket av Vassle och Kasein är det som är bäst på motverka/främja den kataboliska / anaboliska processen?

1. EAA är aminosyror och baseras inte på någon proteinsort. Proteinsorterna "baseras" däremot på aminosyror.

2. För att främja den anaboliska processen akut - vassle. För att motverka den kataboliska processen - kasein.

Nitrometan
2011-03-25, 13:16
EAA är ju bara aminosyrorna så de kommer väl från den källa som var billigast just då.

Eventuellt framställt "på kemisk väg" i en reaktion i en fabrik, men det verkar vara onödigt krångligt.

hejhopp79
2011-03-25, 13:16
EAA är livsnödvändiga aminosyror och finns i allt fullvärdigt protein. Tänker du på EAA-kosttillskott så är det en hopslagning av individuella aminosyror och inte baserat på något mjölkprotein.

Det heter för övrigt "katabola" och inte "kataboliska". Dessutom är vassle och kasein varken personnamn eller namn på länder etc, vilket gör att de inte ska stavas med stor bokstav ;)

Kasein är ett långsammare mjölkprotein; 80% av mjölk består av kasein. Vassle är ett snabbare mjölkprotein som lämpar sig kring styrketräning av den anledningen. Kasein är bra att få i sig t ex på kvällen eftersom det garanterar aminosyror i blodet under lång tid. Allting som är muskeluppbyggande är anabolt, d v s motsatsen till katabolt. Det är en summering av muskeluppbyggnad och muskelnedbrytning under en period.

Spangeln
2011-03-25, 13:21
EAA är ju bara aminosyrorna så de kommer väl från den källa som var billigast just då.

Eventuellt framställt "på kemisk väg" i en reaktion i en fabrik, men det verkar vara onödigt krångligt.

Så amino syrorna kan komma ifrån varsomhelst egentligen, och bildar själva grunden som proteinet sedan blandas med?

vicarious
2011-03-25, 13:22
Så amino syrorna kan komma ifrån varsomhelst egentligen, och bildar själva grunden som proteinet sedan blandas med?

Aminosyror är det som bygger upp protein.

Kedjor av ihopsatta aminosyror som är 50st eller fler kallas för protein.

hejhopp79
2011-03-25, 13:24
Spangeln, googla lite. Du behöver rejäla baskunskaper. Har du inte gått i skolan?

Svenska skolan alltså

Spangeln
2011-03-25, 13:26
Spangeln, googla lite. Du behöver rejäla baskunskaper. Har du inte gått i skolan?

Svenska skolan alltså

Nej, jag frågar just för att jag inte försöker lära mig. </ sarkasm>

OK, på det mer seriösa planet. Jag var helt ointresserad av allt sådant här i skolan. Det är tyvärr nu i efterhand man har fått upp intresset.

Eddie Vedder
2011-03-25, 14:30
Angående olika proteinsorter kan du kolla vår sida, jag har skrivit en del där. Använs sökordet "populära" så kommer artiklarna upp.