handdator

Visa fullständig version : Tips på träning för armar och axlar?


plastknapp
2011-03-24, 22:50
Hej!

Är det någon som har förslag på övningar för att stärka armar och axlar?

Saken är den att jag för ca 10 år sedan krossade armen varvid bla armbågsleden + nerver skadades. För att göra en lång historia kort så sa läkarna att jag skulle bli handikappad men med ilska och envishet lyckades jag träna mig till att endast 10 grader saknas i utsträckt läge.

Dumt nog lade jag av med träningen, men trots det har det funkat bra tills för något år sedan då jag börjat få ont igen.

Det jag skulle behöva är tips på övningar jag kan göra. Kan få tillgång till gym och alla obegripliga apparater om jag vill. Det som inte funkar sådär jättebra är när det behövs två armar som är jämnstarka typ den där stången man drar neråt mot axlarna. Den friska armen tenderar alltid att ta över efter ett tag.

Just nu kan man nog betrakta den skadade som tämligen muskel-lös. Testade med en sirapsflaska (0,5kg) att lyfta den mot kroppen och till utsträckt läge igen och det känns som en tämligen lagom tyngd. Hur stark den friska är vet jag inte men sirapsflaskan känns lätt som en fjäder.

Kan söka hjälp hos sjukgymnaster men tycker mest att de fjantar runt och ojar sig så det tar jag som sista alternativ.

Har ni några tips på övningar som ni tror skulle kunna passa mig?

Donkey Kong
2011-03-28, 13:22
Hej
Fördjävla kul att höra att det gått så bra!
Välkommen tillbaks till träningsträsket!

Beroende på hur stark du är i "coren" rygg och mage, så finns det väl inga större begränsningar, speciellt vid fria vikter, då kan ju svagare armen ha lägre vikt (nu är ju det omtvistat iofs om det är nyttigt, men jag säger - go for it!). *flex*

Kanske chins kan bli knepigt, men det är ju inte alla som kör det heller. Rygg/dragövningar kanske svårt.

MEN det låter som det var ett tag sen du tränade - börja lätt, så du inte drar sönder dig, senor och fästen är inte lika snabba att bli härdade som musklerna. Vad gäller träningscheman, ja, det måste finnas hur många som helst här på forumet? Annars nåt basic borde du kunna få på gymmet, samtidigt med genomgången av maskinparken tycker jag?
Kanske, bara kanske, skulle du strunta i vad "armen säger" och bestämma dig för nån kul muskelgrupp du vill köra och sen kör du det? Det blir liksom lättare att du först säger vad du vill, sen drar vi in "armen" för att hitta andra alternativ?

Lite klassisk beachträning inför sommaren kanske, vader, bröst, triceps och mage? :thumbup:

edit - fan jag fattade fel, ser nu du ville ha armar och axlar?
Mina enkronastips!
Om jag förstått rätt, så blir det "extrem" ojämnvikt, säg på axlar kanske du kör ett kilo på ena och 10 på andra?
Då skulle jag rekommendera att köra mycket rygg, mage för att undvika skador. Brukar köra enarmspressar själv i bröst och axlar, så det kan ta bra snett om man är svag i mage/rygg. Jag rekomenderar det till att börja med?

mn8eii
2011-03-28, 13:43
Kan söka hjälp hos sjukgymnaster

Gör det!

Är jättesvårt att bedöma funktionen hos dig och din arm utan att träffa och känna på dig när ditt bekymmer är så pass komplext. Folk som försöker sig på att ge dig råd över internet har helt enkelt en övertro på sin egen kunskap vilket jag tror i många fall kan resultera i direkt kontraproduktiva råd. Detta är tyvärr fallet i ovanstående inlägg.

Vad du måste göra är helt enkelt att spela på din svagare arms villkor och låta den bestämma takten, speciellt när den muskulära obalansen är så pass allvarlig som i ditt fall. Allt annat kommer leda till snedbelastningar och i värsta fall göra mer skada än nytta.

Ta kontakt med någon som faktiskt har kunskapen som krävs och kan bygga ett upplägg som passar dig och dina förutsättningar istället för att lyssna på någon tjomme härifrån.