handdator

Visa fullständig version : Deffa med PF, ni som gjort det. Resultat?


Callek
2011-03-24, 22:45
Det är ju många som äter enligt PF här har jag sett. Ni som har deffat, hur har det gått. Någon som har lite före/efter bilder?

Försöker övertyga mig själv att det är rätt melodi för att hyvla av det sista till stranden.

Uppskattar jag ligger på runt 12% kroppsfett nu och äter inte enligt PF.
http://valhangt.se/misc/1jerseyshore_calle.jpg
Dagsformen, 71kg. 175cm. Ni som har lite erfarenhet...Är jag ute och cyklar med 12%?

Pompere
2011-03-24, 22:51
Jag deffar just nu och tycker det känns otroligt bra!
Styrkan håller sig och hungern är obefintlig.

Huvudsaken varför jag deffar med PF är att jag kan äta mig mätt. Andra ev. vetenskapliga bevis på fördelar med PF struntar jag nästan i.
Det passar mig, därav PF.

Callek
2011-03-24, 22:54
Jag deffar just nu och tycker det känns otroligt bra!
Styrkan håller sig och hungern är obefintlig.

Huvudsaken varför jag deffar med PF är att jag kan äta mig mätt. Andra ev. vetenskapliga bevis på fördelar med PF struntar jag nästan i.
Det passar mig, därav PF.

Ok! Hur länge har du kört och hur mycket har du gått ner?

Pompere
2011-03-24, 22:56
Par veckor drygt. Så har inte kunnat räkna ut en bra snittsiffra per vecka pga vätskan framförallt. Men skulle gissa på 0,5 kg/veckan.

vicarious
2011-03-24, 22:56
Kaloriunderskott är det som är rätt melodi.

Testa PF och se om du trivs. Gör du inte det finns det ingen anledning att hålla på med det. Det är ingen magi inblandad om du trodde det.

Jag testar att deffa med det just nu och det funkar helt OK, har sällan hungerproblem. Dock bara hållit på i en månad än så länge.

RassK
2011-03-24, 23:13
81.2kg (16% bf) i Juli 2010 vs 74.9 (8%) November 2010
http://img219.imageshack.us/img219/5889/comparis.jpg
http://img858.imageshack.us/img858/3209/comparis2.jpg

som klippt och skuret

Danne2k
2011-03-24, 23:22
Varför ska du gå ner mer i vikt? Du har ju redan väl synliga magrutor och en bra strandkropp.

Men det är bara vad jag tycker, ditt val.

Kan inte ge dig några före och efter bilder (än) eftersom jag bara dietat i 3 veckor än så länge. Kan inte heller ge dig några siffror på ev. viktnedgång eftersom jag nyss började med kreatin samt har en opålitlig våg, men jag kan säga detta.

Jag har inte tappat något nämnvärt i styrka på gymmet, kanske 1-2 kg i bänk.
Har ökat vissa övningar, tex. mark.

Hungern är inget problem what so ever. Tvärtom, ibland får jag fan kämpa för att få ner det sista :)
Kan fasta 18-20 timmar ibland utan större problem med hunger, koncentration eller ork.
Ligger oftast på under 1800 kcal / dag och 3g protein / kg kv.

Tycker inte du ska deffa som sagt men OM du gör det så kör PF med ett litet underskott och mycket protein = win.

Kan förresten nämnas att jag är

181 cm lång
77 kg fet
~22% BF
Så jag har lite att ta av..

Callek
2011-03-25, 07:10
som klippt och skuret

Riktigt bra där, ska ta en titt i din journal!

Varför ska du gå ner mer i vikt? Du har ju redan väl synliga magrutor och en bra strandkropp.

Men det är bara vad jag tycker, ditt val.

Kan inte ge dig några före och efter bilder (än) eftersom jag bara dietat i 3 veckor än så länge. Kan inte heller ge dig några siffror på ev. viktnedgång eftersom jag nyss började med kreatin samt har en opålitlig våg, men jag kan säga detta.

Jag har inte tappat något nämnvärt i styrka på gymmet, kanske 1-2 kg i bänk.
Har ökat vissa övningar, tex. mark.

Hungern är inget problem what so ever. Tvärtom, ibland får jag fan kämpa för att få ner det sista :)
Kan fasta 18-20 timmar ibland utan större problem med hunger, koncentration eller ork.
Ligger oftast på under 1800 kcal / dag och 3g protein / kg kv.

Tycker inte du ska deffa som sagt men OM du gör det så kör PF med ett litet underskott och mycket protein = win.

Kan förresten nämnas att jag är

181 cm lång
77 kg fet
~22% BF
Så jag har lite att ta av..

Hade tänkt mig en snabbdeff för att bli riktigt hård. Det var länge sedan jag deffade sist så det är lite för att få känsla för det också.

forslund
2011-03-25, 08:00
Har deffat i 7-8 veckor på PF och har fått bra resultat än så länge. Det är en bit kvar men jag är nöjd över resultaten.

http://distanscykling.se/images/compv1-7.jpg

daloatf
2011-03-25, 08:12
http://img846.imageshack.us/img846/222/fusioncharts3.png

10kg, ökat i alla övningar (från 130x1 på marken till 160x3). Ingen förlorad styrka.

Väldigt enkelt att hålla deffen, inget krångel!

Loka
2011-03-25, 15:15
Vad är PF deff?

14K
2011-03-25, 15:19
Vad är PF deff?

Periodisk fasta

Pepz
2011-03-25, 15:36
hm har inga bilder men den största behållningen med dieten var att den var så lätt och att jag behöll i princip all styrka.

sen att sjukdomar förstörde allt efteråt är en annan sak ;)

Hejmannen
2011-03-25, 15:44
Kan ni inte skriva lite mer om själva upplägget på deffen? T.ex. hur ni lade upp måltiderna (fördelning av protein, kolhydrater och fett) samt hur mycket underskott ni hade på träningsdagar respektive vilodagar.

Pepz
2011-03-25, 15:49
Kan ni inte skriva lite mer om själva upplägget på deffen? T.ex. hur ni lade upp måltiderna (fördelning av protein, kolhydrater och fett) samt hur mycket underskott ni hade på träningsdagar respektive vilodagar.

var inte så noga enligt min vana trogen. Ska man inte ner i tävlingsform så känns det onödigt att räkna på allting. Dock så har jag ju extremt bra koll utan att väga och räkna så jag visste att jag hamnade på ett lagom underskott.

Tränade lunchtid och började äta efter det. åt tre gånger innan fastan började.
protein cirka 300g. resten vet jag inte. kcalunderskottet kom automatiskt och låg väl på 500-1000kcal om dagen. vanlig husmanskost till största del.

hejhopp79
2011-03-25, 23:17
Ska lägga upp bilder när jag tagit så småningom.

Snyggt RassK (du har typ den ultimata strandkroppen, props) och forslund, man ser små skillnader i din kroppskomposition. Typ axlar, mage. Mitt spontana tips till dig är att dra ner på kolisarna de sista veckorna och mest äta grönsaker och kött, samt stärkelse direkt efter träning. Du kommer vara i ditt livs form. Men ja du vet nog sånt där själv ;) Dessutom, träna mer rygg, latsdrag och chins.

forslund
2011-03-25, 23:35
Snyggt RassK (du har typ den ultimata strandkroppen, props) och forslund, man ser små skillnader i din kroppskomposition. Typ axlar, mage. Mitt spontana tips till dig är att dra ner på kolisarna de sista veckorna och mest äta grönsaker och kött, samt stärkelse direkt efter träning. Du kommer vara i ditt livs form. Men ja du vet nog sånt där själv ;) Dessutom, träna mer rygg, latsdrag och chins.

Med tanke på det korta tidsspannet är jag nöjd med mina resultat än så länge, men det är ju en bit kvar så att säga. Sedan är jag inte ute efter någon jättestor fysik heller. Något i RassKs stil är opti för mina ögon.

Äter redan precis som du säger men tackar ändå för att du tog dit tid och skrev din syn på saken. Latsdrag och chins jobbar jag på. Gör ändå en 6a med 15 kg extra i chins så helt svag är jag inte. Men bredden finns inte där för det. :D

Tacos
2011-03-26, 06:43
Dom dagar ni fastar, tar ni någon proteindrink på morgonen, eller är det total fasta fram till ät-fönstret?

Eddie Vedder
2011-03-26, 09:42
Med tanke på det korta tidsspannet är jag nöjd med mina resultat än så länge, men det är ju en bit kvar så att säga.

Det ska du vara. Du är klart mer muskulös än innan du blev lite tjockare. Det kanske inte är så trevligt att känna sig fet men det råder inga tvivel att du fått muskler och att nettoeffekten är positiv.

Nu kommer du ju troligtvis aldrig gå ner till så låg kroppsvikt igen (?) men skulle du ner på samma kroppsfett igen tror jag att det finns mer muskler.

osk
2011-03-26, 09:54
Dom dagar ni fastar, tar ni någon proteindrink på morgonen, eller är det total fasta fram till ät-fönstret?

Inga kalorier under fastan. Ergo, inga proteindrinkar.

All info, samt oändliga diskussioner, finns i tråden för PF och på leangains.com.

Jag tycker bara det vore skönt om denna tråd handlade lite mer om resultat under deff, och inte utvecklades till en vanlig rörig frågetråd (men det kanske bara är jag?).

rooz
2011-03-26, 10:07
Dom dagar ni fastar, tar ni någon proteindrink på morgonen, eller är det total fasta fram till ät-fönstret?
Men snälla någon*cry*

FASTA=INGEN MAT. Kaffe, lightläsk är okej. GM hade lite mjölk i kaffet, men jag drack mest vatten, kaffe och lightläsk.

osk
2011-03-26, 10:15
Ok, moi.
182 cm lång man med en hel del gymvana, utan att någonsin vara le beuf.

23e januari: 84 kg
23e mars: 75 kg

Tilläggas bör att jag nådde 75 kg redan i slutet av februari, och har legat tämligen stadigt sedan dess. Har ökat på gymmet samtidigt, men det kan bero på new newbie magic (d.v.s. jag hade haft ett ½års långt uppehåll från gymmet i januari när jag började igen).

Skulle tro att BF har vandrat från ~20% till ~12%.

Jag är väldigt intresserad av att veta hur långt folk har lyckats ta PF och BF. Det finns ju ingen vettigt anledning till varför det inte skulle funka, men bilden jag får från att läsa i de relevanta trådarna är att det är många som kör PF som ligger i samma BF-område som jag själv. Inte bara, men det är uppfattningen jag får. Hänger såklart samman med att det är den vanligast förekommande kroppssammansättningen:smash:

Är det några som med/utan framgång kört PF i lite mer extrema BF-kompositioner? Typ 20-30% eller 5-8%?

Tacos
2011-03-26, 10:16
Inga kalorier under fastan. Ergo, inga proteindrinkar.

All info, samt oändliga diskussioner, finns i tråden för PF och på leangains.com.

Jag tycker bara det vore skönt om denna tråd handlade lite mer om resultat under deff, och inte utvecklades till en vanlig rörig frågetråd (men det kanske bara är jag?).

Ber om ursäkt, skall ställa mina frågor om PF i den tråden framöver.

Tacos
2011-03-26, 10:17
Men snälla någon*cry*

FASTA=INGEN MAT. Kaffe, lightläsk är okej. GM hade lite mjölk i kaffet, men jag drack mest vatten, kaffe och lightläsk.

Bara undrade, ingen anledning att jaga upp sig.

vicarious
2011-03-26, 11:14
Jag kör det vanligaste upplägget, äter mellan kl 12-20.

Blir ett mål vid 12 följt av träning direkt efter jobbet vid 16-18 tiden. Sen hem och äta resterande mat fram till kl 20.

Vilodagar äter jag när jag känner för det när jag kommit hem efter jobbet.

Totalt brukar det max bli 3 måltider per dag.

daloatf
2011-03-26, 12:17
10kg skillnad med PF

Första bilden 20 Dec 85,5kg
Andra bilden igår 75,5kg mitt i ett rygg/axel pass. Avslappnad med lite pump

Ca 7,5kg kvar tills önskade formen.

Drar man ner huden så poppar rutorna ut, och jag antar att det är 3-4kg kvar innan de syns i avslappnat läge.

hejhopp79
2011-03-26, 13:14
Med tanke på det korta tidsspannet är jag nöjd med mina resultat än så länge, men det är ju en bit kvar så att säga. Sedan är jag inte ute efter någon jättestor fysik heller. Något i RassKs stil är opti för mina ögon.

Äter redan precis som du säger men tackar ändå för att du tog dit tid och skrev din syn på saken. Latsdrag och chins jobbar jag på. Gör ändå en 6a med 15 kg extra i chins så helt svag är jag inte. Men bredden finns inte där för det. :D

Å fan, det var starkt. Kör du hantelrodd, bred kabelrodd?

hejhopp79
2011-03-26, 13:15
Dom dagar ni fastar, tar ni någon proteindrink på morgonen, eller är det total fasta fram till ät-fönstret?

Fasta är fasta.

hejhopp79
2011-03-26, 13:17
Ser bra ut daloatf, det kommer bli najs om några veckor

Edit: mer side laterals på dig

smalis
2011-03-26, 13:47
Har gått ner strax över 13kg nu sen den 13 december. Har gått rätt smidigt må jag säga.
Med PF då, givetvis.

Nible
2011-03-26, 15:26
Från förra årets diet. 10 veckors skillnad mellan bilderna och ca 6-7 kg. Körde PF under hela dieten.
79241 79242

eiri
2011-03-26, 15:28
Har deffat med och utan PF, samma resultat, bara mer bekvämt med PF.

forslund
2011-03-26, 16:02
Å fan, det var starkt. Kör du hantelrodd, bred kabelrodd?

Sittande rodd på 90-95 kg, nästan uteslutande med V-handtag. Kanske borde byta mot bred?

hejhopp79
2011-03-26, 16:08
Sittande rodd på 90-95 kg, nästan uteslutande med V-handtag. Kanske borde byta mot bred?

Japp, testa det!

Callek
2011-03-26, 16:19
Kommer nog att köra på som jag gör nu, har ökat träningsmängden en hel del sista tiden. Får se vilket resultat det gör för underhudsfettet.

Det borde inte ta så lång tid att fila till det sista kan jag tycka, är en månad optimistiskt?

EDIT: Riktigt bra där Nible!

Inge Enveten
2011-03-26, 17:25
Från förra årets diet. 10 veckors skillnad mellan bilderna och ca 6-7 kg. Körde PF under hela dieten.


Grymt coolt sicken skillnad 10 veckor och 7 kilo kan göra.

vicarious
2011-03-26, 18:13
Sittande rodd på 90-95 kg, nästan uteslutande med V-handtag. Kanske borde byta mot bred?

jag skulle nog snarare säga öva på tekniken så du drar med ryggen och inte med rhombs+trapz & armar. sänk vikten om något och försök dra med latsen så ska du se att det händer saker. jag har samma problem.

Kowalkie
2011-03-27, 22:24
Hej,

Jag är en stor fan av det hela med PF men känner också det är dags att trappa upp min deff med hårdare koll. Så vad är er kaloricykling (hur mycke kcal - på vilo dagar och + på träningsdagar), om ni ens har det? Hur ligger det till med fett, kör ni 5-6st omega3 tabletter eller äter ni betydligt mer fett? Vad säger ni om kolhydrater? Jag kör helst fett (mestadels majonnäs och ost (lust att byta ut det, härdat fett. Any suggestions?)) > kolhydrater (i princip kommer det endast från Kvarg)

Nevertheless, keep up the good work!

Cheers,
Kowalkie

skager
2012-03-20, 14:09
Lånar tråden lite istället för att skapa en ny.

Jag ska påbörja en deff som kommer att vara i ungefär 8 veckor om allt går enligt planerna, där målet är att tappa 4 kg. Jag äter i nuläget enligt periodisk fasta, med mycket inspiration från Berkhans leangains-protokoll, där jag går på överkskott på träningsdagar och underskott på vilodagar. Under "bulken" har jag tränat 4 ggr/vecka, vilket gett mig ett veckoöverskott, men nu under kommande deff har jag tänkt att gå ner på 3 dagar/vecka och köra igenom kroppen en gång . Då är ju såklart målet att ligga på ett lagom stort kaloriunderskott på veckobasis, men det jag klurar lite på för tillfället är min kalorifördelning på tränings- och vilodagar.

Under bulk/recomp så tycker jag fördelningen är ganska självklar, men under deff så funderar jag på om jag ska ligga på underskott, balans eller rentav överskott på träningsdagar och sedan anpassa underskottet på vilodagar. Jag siktar på en långsam nedgång på ca. 0.5 kg/vecka, men om jag ska ligga på balans på träningsdagar så blir det ett ganska stort underskott på vilodagar, och jag är lite bekymrad över om det i slutändan utmynnar i ett lite väl stort underskott.

Exempelvis så ligger jag på en ungefärlig engergibalans på 2700 kcal per dag, och om jag ska ligga på balans på träningsdagar, så måste jag ligga på typ 1800-1900 på vilodagarna, och då kommer det fortfarande ta lång tid att nå målet. Och då är frågan om styrkeförlusten blir större än om jag legat på ett litet underskott varje dag istället.

Summa summarum: Tror ni att det är fördelaktigt att ligga på balans/underskott (+-0/-800) eller ett mindre underskott (-500) samtliga dagar utifrån en leangains-approach?

Nuvarande stats om det hjälper:
Längd: 181 cm
Vikt: 74 kg

Tack!

Danne2k
2012-03-20, 15:17
Såg att jag tydligen skrivit i tråden förra året när jag precis börjat deffen, så jag kan ju skriva hur det slutade.

Tror jag vägde 78-79 den 17 mars 2011 och slutade kring 67 kg den 15 juli.
Från 23% bf till 11%. Tappade kanske 5-7 kg på mitt bänkmax men stod still/ökade något i mark och ökade en del i benstyrka.

Riktigt nöjd med tanke på att jag alltid varit småtjock, något kg kvar till tydligare magrutor men jag orkade inte gå ner mer i vikt. Nöjd med PF som dietmetod. Sällan problem med hungern eller brist på energi. Ofta runt 3g protein / kg, alltid minst 200g protein. Ibland några 100 kcal extra på träningsdagar.

3 styrkepass / vecka med fokus på tunga basövningar (mark/böj/bänk) alá RPT.

En hel del powerwalks (5-7 km) i slutet på fastan med koffein.

Ska dra igång dietandet nu igen, så det blir spännande att se hur resultaten blir i år.