handdator

Visa fullständig version : Mitt liv, mina mål, mina resultat..(med foto)


Sinox
2011-03-24, 17:31
Tjenare folket!

Jag är då en grabb på 17 bast som styrketränat exakt 1år och 11 dagar.

För det mesta under min barndom så var jag överviktig, jag var fet, hade knappt nå muskler, och verkligen hatade min kropp. Så medans åren gick så försökte jag allt för att förlora vikt, jag var ung och dum så jag gick på allt. Då tiden gick började jag lära mig hur man verkligen förlorar vikt, så jag satsa hårt och förlora ganska mycket, gick ner till 53kg då jag var 16 år.

Då jag var 16 år hade jag som sagt gått ner till 53kg, min kropp var smal, men jag hade fortfarande underhudsfett på ''magområdet'' som täckte mina abs.
Jag vågade dock inte fortsätta droppa ner i vikt för att få fram mina abs eftersom folk sa att jag var underviktig.
Eftersom jag sedan barnsben alltid velat bli stor stark och rippad tänkte jag börja styrketräna.

Som sagt har jag kört i 1 år nu, jag har ökat ganska sådära i muskler, och även i fett.

Jag brukar ha ''Bulk season'' och Deff Season''
Under Bulk season käka jag mycket kolhydrater och protein samtidigt som jag träna tunga vikter och låga reps, och under deffen gjorde jag ungefär tvärtom.

Jag har dock aldrig lyckats bränna bort just det dära fettet som ligger på mina abs, vilket gör mig riktigt less. Vet inte vad jag ska göra.. ska jag äta mycket och bulka upp mig hela tiden, eller försöka få bort underhudsfettet..?

Vill såklart bli stor, vill inte vara lean och rippad, utan stor och ganska rippad.

Så jag tänkte slänga upp 2 bilder på min kropp, första bilden är då efter jag förlorat vikt och tänkte börja med styrketräning.
Andra bilden är efter 1 års styrketräning

Före; http://img713.imageshack.us/i/dsc00297zu.jpg/
Efter; http://img638.imageshack.us/i/dsc00780ft.jpg/

Som ni ser så har jag fortfarande kvar ganska mycket underhudsfett, så jag har ingen aning hur jag ska göra nu, har ni folket nå tips?

Vore shysst om ni slänger tips på vad ni tycker jag ska ändra, öka eller satsa på osv osv

Tackar från mig!:thumbup:

forslund
2011-03-24, 17:49
Den senare bilden fungerar inte.

Sinox
2011-03-24, 17:58
ojdå..
här har du http://img156.imageshack.us/i/dsc00780x.jpg/

hidden
2011-03-24, 18:20
Ser ut som en axon. Är det spegeln som gör att det ser lite konstigt ut? :s

Bra jobbat btw :P

Sinox
2011-03-24, 18:29
Axon? ;o
Då jag ladda upp bilden blev den bred eller nåsånt? Har ingen aning hur jag fixar det ;o

Tackar! :)

Sinox
2011-03-24, 18:31
http://img862.imageshack.us/i/wab.jpg/

nu lyckades jag äntligen fixa bilden......tror jag :@

ByggarBertil
2011-03-24, 18:42
http://img862.imageshack.us/i/wab.jpg/

nu lyckades jag äntligen fixa bilden......tror jag :@

Nepp

Donner
2011-03-24, 18:44
http://img862.imageshack.us/i/wab.jpg/

nu lyckades jag äntligen fixa bilden......tror jag :@

This image has been removed.

Sinox
2011-03-24, 18:57
asså what? varför händer just detta andra bilden? :S, aja ett nytt försök -.-

http://img850.imageshack.us/i/wab.jpg/

Marse
2011-03-24, 19:02
asså what? varför händer just detta andra bilden? :S, aja ett nytt försök -.-

http://img850.imageshack.us/i/wab.jpg/

Någon som saknar axlar :whipped:

KalleTeodor
2011-03-24, 19:04
Lägg mycket fokus på löpning om du vill bli av med fläsket. 2-3 löppass och 2-3 gympass i veckan.

Sinox
2011-03-24, 19:09
Jo, axlar är ett måste i att öka.
Kör 3-4 gympass i veckan och springer 30 min varje dag.
Men min kropp vägrar som sagt ta från just magen, utan den tar från andra ställen, och jag vet att man såklart inte kan välja vart kroppen ska bränna.

StarkaUlf
2011-03-24, 19:17
får äta lite mindre mat då kanske =)

Mala
2011-03-24, 20:58
Jag brukar ha ''Bulk season'' och Deff Season''
Under Bulk season käka jag mycket kolhydrater och protein samtidigt som jag träna tunga vikter och låga reps, och under deffen gjorde jag ungefär tvärtom.

Jag har dock aldrig lyckats bränna bort just det dära fettet som ligger på mina abs, vilket gör mig riktigt less. Vet inte vad jag ska göra.. ska jag äta mycket och bulka upp mig hela tiden, eller försöka få bort underhudsfettet..?




Tycker verkligen inte att du ska göra tvärtom under deff. Försök att äta minst lika mycket protein som under deff annars är risken väldigt stor att du tappar muskelmassa. Jag tycker inte heller att du ska köra lätta vikter och höga reps under deff, fortsätt precis som under bulkperioden. Själv tycker jag inte om ordet "bulka" då folk äter för mycket och allt annat blir egentligen fett. Jag tycker att 300kcal+ är bra för mig när jag "bulkar"

Hur lång är du?
Jag tycker att du ska hålla reda på ditt kcal intag, både i vila och när du är aktiv. Sedan utifrån det kan du kolla hur mycket du ska dra ner på kalorierna.
Du kan börja med att vara på cirka 500kcal- underskott och sedan kolla hur det fungerar. Gör bara inget dumt som att äta kex-choklad etc. Du kommer inte bli mätt och behöva mer mat för att bli mätt vilket leder till kcal+.

Spunken
2011-03-24, 21:39
Mitt tips är att läsa deffguiden.

Bwall
2011-03-24, 22:01
Lägg mycket fokus på löpning om du vill bli av med fläsket. 2-3 löppass och 2-3 gympass i veckan.

Fantastiskt dåligt tips. Kosten är vad han måste fokusera på.

Sinox
2011-03-24, 22:09
Jag är cirka 178 cm lång.
Det jag mena med tvärtom är att hålla mig borta från kolhydrater under deffen, men såklart försöker jag få i mig mycket protein så att jag inte förlorar muskler. Mina deff mål brukar vara en tallrik med kött, grönsaker, sedan tar jag även en proteinshake med 25g i.

Aha, men alltså om jag kör låga reps med tyngre vikter, när under året ska jag köra höga reps då?

Ska även läsa deffguiden :)

Fliptones
2011-03-25, 15:44
Du har tränat seriöst i ett år nu, och du ser ju själv att du jobbat på bra.
Det är en bra förändring du åstadkommit på detta år, och jag skulle säga att du borde köra vidare på att försöka bygga upp kroppen.
Varva bulkperiod med lättare deff om du vill, men målet borde vara att lägga på dej mer massa innan du ger dej in i en seriös deffperiod.

Trevlig helg!

Sinox
2011-03-29, 21:30
Tack så mycket Fliptones!
Ska nog bulka upp min kropp mera sedan börja hård deffa mera, eftersom jag känner mig så spinkig då jag deffar och inte har nog mycket muskler på kropper :D

Mala
2011-03-29, 23:57
Jag är cirka 178 cm lång.
Det jag mena med tvärtom är att hålla mig borta från kolhydrater under deffen, men såklart försöker jag få i mig mycket protein så att jag inte förlorar muskler. Mina deff mål brukar vara en tallrik med kött, grönsaker, sedan tar jag även en proteinshake med 25g i.

Aha, men alltså om jag kör låga reps med tyngre vikter, när under året ska jag köra höga reps då?

Ska även läsa deffguiden :)


Det är bra att du tänker på vad du stoppar i dig under tiden du är på diet men gör det även under "bulk" perioden-vilket du nog gör- men jag menar det är många som ligger på 1000kcal överskott vilket inte gör att de bygger bättre för det. Det viktigaste är att du håller koll på ditt kcal intag.

Angående när du ska köra högreps under året så tycker jag att du kan dela in din träning i olika faser.

Låg reps/tungt (1-6reps), 4 veckor
Mellantungt (6-10 reps), 3 veckor
Högreps/lätt (12-20), 2 veckor.

Detta är ju bara vad jag skriver sådär, inget du ska gå efter. Om man bara vill få uthållighet i musklerna kör man ju mellan 20 reps och vill man endast få styrka kör man ju väldigt låga reps. Allt är beroende på vad du vill få ut av träningen. MEN just under diet tycker jag att lågreps är en väldigt bra sak o göra för att behålla muskelmassan. Sedan bestämmer du själv hur många set du ska köra. På lågreps skulle jag köra lågvolym alltså några få set och på högreps, högvolym. Kom ihåg att ALLT är individuellt.


Du är 178cm, 17 år men hur mycket väger du?
Du kan kolla hur många kcal du behöver i vila, alltså om du bara ligger i en säng varje dag via harris and benedict formeln

BMR = 66.5 + ( 13.75 x weight in kg ) + ( 5.003 x height in cm ) - ( 6.775 x age in years )

Ta sedan det du får ut gånger ett rimligt tal mellan 1.2 och 1.9. 1.2 är om du inte gör något alls på dagarna, ex sitter framför tv:n. Och 1.9 om du är på elitnivå, tränar 2 gånger alla dagar i veckan och anstränger dig mer än det.

Jag skulle nog säga att 300-500 kcal underskott låter bra om du ska ner i vikt(beroende på hur mycket du väger nu och hur dina mål är och hur snabbt du vill ner), sedan är det ju individuellt och du bestämmer själv underskottet eller överskottet. Kom ihåg att om du gått ner för snabbt så är risken stor att du har tappat muskelmassa:)

EDIT: Såg att du springer 30 min varje dag. Det kan ju vara bra men kom ihåg att det är kcal ut/in under hela dagen som räknas, så om du vill kan du äta lite mindre och skippa att springa 30 minuter varje dag. Du kan istället göra det 3 dagar i veckan. Helst de dagar du inte gymmar, men om det är de dagar du gymmar så skulle jag rekommendera att du gör det 8 timmar eller ett tag innan/efter gympasset.

Sinox
2011-03-31, 20:51
Tack så mycket för hjälpen! Ska kolla allt det dära nu och se hur jag gör :D

Sinox
2011-03-31, 20:54
Då jag räknat allt det dära fick jag ut 3207,6603, verkar det stämma? ;o alltså visar detta hur mycket kcal jag ska få i mig varje dag om jag ska gå ner i vikt?

Fredron
2011-03-31, 22:03
Då jag räknat allt det dära fick jag ut 3207,6603, verkar det stämma? ;o alltså visar detta hur mycket kcal jag ska få i mig varje dag om jag ska gå ner i vikt?

Jag hittar ingenstans hur mycket du väger så kan ej kontrollräkna.
3200kcal/dag låter ganska högt tycker jag, behöver inte vara för högt men om du skriver hur du räknade så kan du få bättre svar.
Formeln räknar ut hur mycket energi din kropp förbränner per dag, vill du gå ner så lägger du dig förslagsvis på en nivå under det.
7000kcal är ungefär 1 kilo så vill du förlora 2kg/månad så blir det -500kcal/dag ungefär. Du kan halvera eller dubbla det, beroende på hur fort du vill gå ner.
För att bibehålla muskelmassa brukar man säga att -500kcal är ganska lagom så du inte bara bryter ner kroppen.

Mala
2011-04-02, 14:42
Då jag räknat allt det dära fick jag ut 3207,6603, verkar det stämma? ;o alltså visar detta hur mycket kcal jag ska få i mig varje dag om jag ska gå ner i vikt?

Nej det är nog inte hur mycket du ska ha om du ska ner i vikt.
Det var mycket. Hur mycket väger du? Det är säkert så mycket du ska ha för att vara på säkra sidan när du ska bygga muskler, antar att du har redan gångrat med 1.2 eller 1.9? Eller någonstans där i mellan.

Det du får ut i början innan du tar det gånger 1.2 eller 1.9 är hur mycket du ska ha i vila, alltså om du inte gymmar/tränar o bara sitter hemma. Det är nog mellan 2200kcal (utan att jag vet din vikt). Sedan tar du det gånger din aktivetsfaktor.

Därefter kan du som jag skrev innan och som Fredron skriver, äta 500kcal mindre för att gå ner i vikt. Det blir 0.5kg på 1 vecka. Ha inte för bråttom när du går ner i vikt.

Sinox
2011-04-06, 18:41
Jag väger 77kg :)

Lando
2011-04-06, 19:07
För den som inte orkar köra formeln så finns räknare här: http://www.markazits.com/diet/bmi.php
en bit ner på sidan, "Räkna ut ditt basala energibehov"

Sinox
2011-04-07, 19:27
Jag vill för det mesta förlora onödigt fett och få den ''rippade looken'' men jag vill samtidigt behålla min muskelmassa och små bygga på det medans jag förlorar fettet.

Min BMR är 1870 kcal/dag

Så har ni något tips på hur jag ska käka? Jag kör iallafall styrkepass 5 dagar i veckan, hur många gånger bör jag lägga in cardio, samt hur bör jag käka?