handdator

Visa fullständig version : Extremt stor svacka, svag som fan - varför?


Rikard Jansson
2011-03-24, 17:16
I oktober bänkade jag 120 med stopp, 125 utan. Gjorde då också en fyra på 110, 3x8 på 90, rätt lätt, samt 8x100 kg.

I Januari klarade jag en trea på 115, tvåa på 120, samt en etta på 130. Tog då även 175 i mark (dock med remmar?)

Nu, i slutet av mars, bommar jag 127.5 i bänk, klarar med liv och lem till låns en tia på 90, och får slita in i absurdum för att få upp 170 i mark. Jag väger nu även 68, istället för 65 som jag i januari vägde.

I slutet av Januari (24) tatuerade jag mig innan serie1an, och fick då frossa, och var sjuk fram till serie1, då jag nätt och jämnt klarade råpressa upp 115, för att vara som en död man under 120. Sen dess har det gått skit, fast det är längesen.

Varför? Vad gör jag för fel?

stridis
2011-03-24, 17:20
Snart är vi jämnstarka i bänk:Virro

emi23j
2011-03-24, 17:20
kroppen är kanske utsliten?
Har du provat lägga in deload veckor?

Rikard Jansson
2011-03-24, 17:21
Snart är vi jämnstarka i bänk:Virro

Tar du bara stången? ;o för där hamnar jag snart :)

kroppen är kanske utsliten?
Har du provat lägga in deload veckor?

Jo, hade en deloadvecka nyss, kom tillbaka, bommade 127.5 och kämpade upp 90x10. Kan tänka mig att nästa pass blir lite bättre, men inte mycket

stridis
2011-03-24, 17:23
Tar du bara stången? ;o för där hamnar jag snart :)


mäktar väl med en 5:a på 100kg. Men formen pekar uppåt.

panzerpig
2011-03-24, 17:26
Sänk vikterna lite och "ta sats" upp igen. Rätt vanligt att man blir viktkåt och en viss vikt bara ska upp.
Tex börja köra 3:or eller 5:or på 90 och öka 2½ eller 5 kg i veckan.
Slappna av, tänk inte på vad du "ska klara" utan få en nystart.
Ska du slå 130 så tänk att du ska göra det om två månader eller nått.

Rikard Jansson
2011-03-24, 17:29
mäktar väl med en 5:a på 100kg. Men formen pekar uppåt.

Jag tänker från och med nu leva på gamla meriter. Jag bänkar 100x10! Anyway, OnT - någon som har några ideér? Som jag ser det kan det handla om

1.) Mindre muskler (denna tror jag inte, då jag av någon anledning är mycket större än förr)

2.) Nervsystemet. Kan inget om det här, så om någon kan ge en förklaring vore det snällt.

3.) Mentalt. Verkar osannolikt.

4.) Sämre teknik. Den här tror jag på, men nu senast när jag bommade 127.5 körde jag med min bästa teknik, samma som i filmen där jag bänkar 110x4 om någon sett den, och det gick ändå dåligt.

5.) Andra komp-övningar. Har lagt ner tricepsextensions med en arm bakom huvudet, då Arne sa att den var dålig (?) detta kan väl ha lett till att jag blir sämre i bottenläget, då den verkligen tränar runt armbågen? Eller?

6.) Vad tror du?

Rikard Jansson
2011-03-24, 17:30
Sänk vikterna lite och "ta sats" upp igen. Rätt vanligt att man blir viktkåt och en viss vikt bara ska upp.
Tex börja köra 3:or eller 5:or på 90 och öka 2½ eller 5 kg i veckan.
Slappna av, tänk inte på vad du "ska klara" utan få en nystart.
Ska du slå 130 så tänk att du ska göra det om två månader eller nått.

Tror du har helt rätt. Finner dock det hela märkligt! Kan min jakt på vikter ha förstört så mycket? Hur ska jag då göra? Satsa på att ta så lite vikter som möjligt? ^^

ceejay
2011-03-24, 17:32
hur mkt bänk o sånt tränar du nu?

Rikard Jansson
2011-03-24, 17:35
hur mkt bänk o sånt tränar du nu?

Just nu rullande 5split med två vilodagar, men blir i 99% av fallen två gånger i veckan. Testade att köra typ, 1 ren bänkdag, 1 bänk+stötdag, samt en stötdag, men de gick åt helvete på en gång typ.

Kan man "spara" på nervsystemet genom att sluta köra mark? För jag bryr mig inte alls om om jag tar mycket i mark, skulle offra 100 kg där för 10 kg bänk utan att tveka

panzerpig
2011-03-24, 17:42
Tror du har helt rätt. Finner dock det hela märkligt! Kan min jakt på vikter ha förstört så mycket? Hur ska jag då göra? Satsa på att ta så lite vikter som möjligt? ^^

Tror alla som försöker bli starka hamnar i den sitsen nångång :)
Jag brukade slita på i panik när jag vill fortsätta slå PB fast jag nyss slagit det :)
Låt det ta tid, du kommer vara svagare i perioder men sen kommer det tillbaka. När du har det tufft, ta det lugnt nån vecka, backa 5-10 kg och jobba dig tillbaka stegvis.

ceejay
2011-03-24, 17:43
Det skadar nog inte att köra mark en gång i veckan.

Det gick som bäst i bänk för mig när jag körde tungt varannan dag(3½ gånger i veckan alltså). Då körde jag inge triceps eller axelträning utöver det. Kanske litegrann då och då bara för lite pump.

Jag maxade för att sedan köra ett antal set 2-4 reps. ibland 8 set.

hurril
2011-03-24, 17:54
Det kan vara riktigt knepigt det där. Har du någon tanke bakom saker som hur pass nära max du tränar, hur mycket du tränar eller hur tungt? Kika lite på hur du gjorde (exakt) veckorna och månaderna innan du ökade till dina toppresultat där i Oktober.

Rikard Jansson
2011-03-24, 18:03
Tror alla som försöker bli starka hamnar i den sitsen nångång :)
Jag brukade slita på i panik när jag vill fortsätta slå PB fast jag nyss slagit det :)
Låt det ta tid, du kommer vara svagare i perioder men sen kommer det tillbaka. När du har det tufft, ta det lugnt nån vecka, backa 5-10 kg och jobba dig tillbaka stegvis.

Jo, får nog göra det. Även om det är knäckande ^^

Det skadar nog inte att köra mark en gång i veckan.

Det gick som bäst i bänk för mig när jag körde tungt varannan dag(3½ gånger i veckan alltså). Då körde jag inge triceps eller axelträning utöver det. Kanske litegrann då och då bara för lite pump.

Jag maxade för att sedan köra ett antal set 2-4 reps. ibland 8 set.

Så körde jag också ett tag! Fast det ledde också till en ganska kraftig stagnation rätt så tidigt. Tror inte jag är gjord för så täta träningspass :(

Det kan vara riktigt knepigt det där. Har du någon tanke bakom saker som hur pass nära max du tränar, hur mycket du tränar eller hur tungt? Kika lite på hur du gjorde (exakt) veckorna och månaderna innan du ökade till dina toppresultat där i Oktober.

Träningsupplägget fram till Oktober var extremt simpelt -
Måndag, kör för full rulle på en vikt du klarar 8-10 gånger, 3-5 set
Fredag- kör för full rulle på en vikt du klarar 3 gånger, 3-5 set
Sällan några kompövningar, passen tar kanske 30-35 minuter.

Jag vet inte vad jag gjorde efter det riktigt. Du har fått mig att inse att kanske något mellan Oktober och Januari var fel, måste kolla upp det!

hurril
2011-03-24, 18:07
Jo, får nog göra det. Även om det är knäckande ^^



Så körde jag också ett tag! Fast det ledde också till en ganska kraftig stagnation rätt så tidigt. Tror inte jag är gjord för så täta träningspass :(



Träningsupplägget fram till Oktober var extremt simpelt -
Måndag, kör för full rulle på en vikt du klarar 8-10 gånger, 3-5 set
Fredag- kör för full rulle på en vikt du klarar 3 gånger, 3-5 set
Sällan några kompövningar, passen tar kanske 30-35 minuter.

Jag vet inte vad jag gjorde efter det riktigt. Du har fått mig att inse att kanske något mellan Oktober och Januari var fel, måste kolla upp det!

Man undrar lite varför det inte var det första du kollade. Det kan även vara så att du fortsatt med samma och det visar sig att just det upplägget inte är helt optimalt och det har givit sitt nu. Justeringar behövs.

Har du filmat något för att se om du kanske sabbat din teknik?

Rikard Jansson
2011-03-24, 18:08
Jag tror jag har hittat felet! Skadade axeln helgen efter DM i oktober, försökte ta 130 och fetfailade. Har haft ont i den fram tills ungefär ... någon som vågar gissa?

Serie1an! Jag tror jag på något omedvetet sätt bytt teknik för att kringgå smärtan i axeln. Knappt tänkt på att det aldrig gör ont längre. Måste byta tillbaka till tekniken som gör ont, och hoppas på att det har läkt. Tror det är ganska lätt fixat. Ska pröva nästa bänkpass!

hurril
2011-03-24, 18:10
Slit upp filmkameran från några vettiga vinklar så.

Ibland går det inte så himla bra att köra max alla pass heller. :)

Rikard Jansson
2011-03-24, 18:10
Man undrar lite varför det inte var det första du kollade. Det kan även vara så att du fortsatt med samma och det visar sig att just det upplägget inte är helt optimalt och det har givit sitt nu. Justeringar behövs.

Har du filmat något för att se om du kanske sabbat din teknik?

Här är en film med den mest optimala tekniken jag kunnat använda mig av; y1YXPzXtCkM

Har kommit fram till att jag börjat hålla bredare nu, vridit in armbågarna och hållt dem närmare kroppen. Ska ge fan i det, gå tillbaka till den här tekniken och se vad som händer!

Edit; ursäkta handskarna, har för mig att stången var iskall av någon anledning

panzerpig
2011-03-24, 20:43
Hur gammal är du och hur länge har du tränat? Du bänkade 130 vid 65 kgs kroppsvikt raw? Det är riktigt bra! Om du är beredd att gå upp i vikt så är det nog ett bra sätt att öka styrkan lättare.

Rikard Jansson
2011-03-24, 20:45
Hur gammal är du och hur länge har du tränat? Du bänkade 130 vid 65 kgs kroppsvikt raw? Det är riktigt bra! Om du är beredd att gå upp i vikt så är det nog ett bra sätt att öka styrkan lättare.

Är nyss fyllda 18, tränat i 2 år seriöst typ :) Ja jo, det var bra då ^^ Nuförtiden väger jag mer och bänkar mindre... Men tänkte att om jag går upp ännu mer (68-70) och sen stannar där så kanske det löser sig :) Om det vänder nu så känns inte 140 avlägset

lei
2011-03-24, 20:53
Jag upplevde nåt liknande, kom upp i 140 förra våren, sen till sommaren sket sig allt så jag knappt klara 90 som 1rm när sommaren kom.. Hade lite problem med armbågarna men även när det var bra och jag bänkade hårt så gick det neråt, provade att gå upp i vikt vilket inte hjälpte, det som tillslut funkade var att börja om på låga vikter, teknikträna mer och ta det lite lugnare.. Inte helt 100% tillbaka än ( som sagt problem med armbågarna vilket du inte har men iaf) men tar iaf 120-125 en bra dag nu!

Rikard Jansson
2011-03-24, 20:55
Jag upplevde nåt liknande, kom upp i 140 förra våren, sen till sommaren sket sig allt så jag knappt klara 90 som 1rm när sommaren kom.. Hade lite problem med armbågarna men även när det var bra och jag bänkade hårt så gick det neråt, provade att gå upp i vikt vilket inte hjälpte, det som tillslut funkade var att börja om på låga vikter, teknikträna mer och ta det lite lugnare.. Inte helt 100% tillbaka än ( som sagt problem med armbågarna vilket du inte har men iaf) men tar iaf 120-125 en bra dag nu!

Så jag kommer sänka mig 40 kg till!? Det låter illa det här ^^

lei
2011-03-24, 21:01
Jag gjorde misstaget att bli sur och fortsätta kämpa på och försöka på vikter "jag borde klara " alldeles för länge istället för att acceptera skiten och bygga upp igen, man har ju det "i sig" så går ju fortare att komma tillbaka än att öka från en maxvikt iaf.. :)

Rikard Jansson
2011-03-24, 21:04
Jag gjorde misstaget att bli sur och fortsätta kämpa på och försöka på vikter "jag borde klara " alldeles för länge istället för att acceptera skiten och bygga upp igen, man har ju det "i sig" så går ju fortare att komma tillbaka än att öka från en maxvikt iaf.. :)

Jag har också insett att man måste våga erkänna att man har tagit ett steg bakåt! :)

panzerpig
2011-03-24, 21:17
Men det är inget "steg bakåt" formen varieras hela tiden, bara att vänja dig. Inser du detta när du är 18 så gör du dig själv en STOR tjänst! Jag insåg det i höstas (35 år), eller jag har vetat om det men alltid tänkt "en vecka tungt till" vilket oftast slutat i skador...;)
Sen november har jag ökat från 130 till 155 för någon vecka sedan i bänk.
Mitt PB är 160, lyfte det för två år sedan, skadade mig och kunde inte träna alls under 1½ år! Lyfte 60 i bänk när jag kunde sätta igång.
Idag lyfte jag 5:or på 125, tror jag skulle kunnat maxa 140 kanske. Jag har haft två veckor deload och nu ska jag ta fart igen och slå 155 (hoppas slå PB innan sommaren och 170 innan nyår, men ingen panik!).

Crocker
2011-03-24, 21:22
Med den här inställningen tar jag dig i 74:an i November. ;)

Bara spekulerar från videon, provat att hålla bredare?
Hur har kosten varit?
Sömnen?

Märker att dålig sömn och dålig taggning påverkar bänken enormt.

Rikard Jansson
2011-03-25, 07:37
Med den här inställningen tar jag dig i 74:an i November. ;)

Bara spekulerar från videon, provat att hålla bredare?
Hur har kosten varit?
Sömnen?

Märker att dålig sömn och dålig taggning påverkar bänken enormt.

Ja, jo, med den här utvecklingen så ^^ Jag känner på mig att det vänder nu dock, känns bara som serie2an kommer vara ännu ett litet hinder, men ska försöka ta iaf 122.5 eller 125 med stopp där. Perstävling är ju inte helt värdelöst iaf

frong
2011-03-25, 11:12
Jag har också gått ner, jag var sjuk i en vecka, samt var bortrest en vecka.

Klarade lätt 5 stycken 5:or på 100 innan, nu klarar jag knappt 2 set 5or.

Vad i helv?

Rikard Jansson
2011-03-25, 13:16
Jag har också gått ner, jag var sjuk i en vecka, samt var bortrest en vecka.

Klarade lätt 5 stycken 5:or på 100 innan, nu klarar jag knappt 2 set 5or.

Vad i helv?

Det är ingen stor svacka. Sen har ju du vart borta från träningen i 2 veckor och klarar fortfarande samma 5RM. Jag har tränat som vanligt, något seriösare, och gått ner mig nästan 10 kg i mina tior, från 100x10 till 90x10

filmjölk
2011-03-25, 15:48
Jag tror, att du liksom din nätkompis Vunnis nojar alldeles för mycket. Ni verkar vara karbonkopior av varandra, så du får hans tips. Sluta noja över hur du lyfter och lyft istället. Dessutom tror jag att du har spårat in alldeles för mycket enbart på bänken. Visst den är bra, men våga dig ut till hantelstället, våga träna bänkpress utan att noja över detaljer som bendriv, explosivitet, brygga. Strunta i "denna-är-för-bänkpress"" övningar och kör hantlar, axlar, isolerat triceps.

hejhopp79
2011-03-25, 21:28
Kanske lägre frekvens och lägre volym men samma intensitet?

D v s träna mer sällan men fortfarande tungt

Hur gammal är du?

Rikard Jansson
2011-03-25, 21:30
18. Dock verkar det äntligen vända nu, men jag är inte säker ^^ Får se helt enkelt :)

hejhopp79
2011-03-25, 21:31
Ja okej då ska det väl gå bra att kötta på i din ålder.

Det varierar ibland också. Tänkbara orsaker och saker att pröva kan vara: Sömn, mat, d-vitamin, multi-vitamin, omega-3 osv.

Rikard Jansson
2011-06-20, 20:37
Har ett annat problem nu, verkar nertränad trots att jag kör varannat bänkpass väldigt lätt.

Varenda set känns som @10, om det så är 50x5, 125x3 eller 70x12. Givetvis är de inte @10, men hade jag inte vetat hur mycket jag tagit så hade jag efter att ha prövat 20, 30, 40 kg, gissat på 80, eventuellt.

Deload verkar knappt hjälpa, då jag nästan kör det varannat pass? Har sen sist höjt arbetsvolymen, och gått från 1-2 arbetsset till 3-8 vilket har funkat bra. Är det relaterat? Om jag kör 5-6 arbetsset på en måndag, t.ex. 105 x 6 x 6, sen på fredagen kör typ 60 x 6 x 6 med efterföljande lätt militärpress, så kan det väl ändå inte vara för intensivt?