handdator

Visa fullständig version : Simmning på vilodagar


panzer123
2011-03-24, 11:03
Tjena, jag gymmar måndag onsdag fredag, jag tycker att det är väldigt roligt att simma och undrar om det på nätt sätt är negativt för mina muskler att simma på tisdag och torsdag? Är det bättre att sitta framför datan och inte röra en muskel på vilodagarna ? När jag simmar simmar jag för skoj skull, inte för liv och död. Så har ett hyffsat lungt tempo.

siimon89
2011-03-24, 11:13
Tror absolut det är fördelaktigt att simma på tisdag och torsdag. Sålänge du inte kör "all-out" intensitet så gör det nog bara gott. Kolla t.ex. på hur Charlie Francis tränade sina atleter, de körde alltid lägre intensitet (60-70%) på vilodagar i form av bland annat simning eller intervalljogging.

Långsmal
2011-03-24, 12:36
Kul att detta kom på tal just nu. Hade mitt första simpass på länge igår och det kändes riktigt skönt i kroppen efteråt så funderar även jag på att lägga in det på vilodagar någon gång emellanåt om det inte hämmar muskeltillväxten avsevärt.

Fungerar bra som rehab för slitna kroppar :)

Linjedomarn
2011-03-24, 18:03
Tror det funkar bra:) Jag som tränar kampsport tränar inte gym några dagar innan tävling så simmar istället då.

panzer123
2011-03-24, 18:09
Tack för svaren grabbar <3