handdator

Visa fullständig version : Strategier för att optimera samtida styrke- och konditionsträning


King Grub
2011-03-24, 09:03
During the last several decades many researchers have reported an interference effect on muscle strength development when strength and endurance were trained concurrently. The majority of these studies found that the magnitude of increase in maximum strength was higher in the group that performed only strength training compared with the concurrent training group, commonly referred to as the 'interference phenomenon'. Currently, concurrent strength and endurance training has become essential to optimizing athletic performance in middle- and long-distance events. Rowing and canoeing, especially in the case of Olympic events, with exercise efforts between 30 seconds and 8 minutes, require high amounts of maximal aerobic and anaerobic capacities as well as high levels of maximum strength and muscle power. Thus, strength training, in events such as rowing and canoeing, is integrated into the training plan. However, several studies indicate that the degree of interference is affected by the training protocols and there may be ways in which the interference effect can be minimized or avoided. Therefore, the aim of this review is to recommend strategies, based on research, to avoid or minimize any interference effect when training to optimize performance in endurance sports such as rowing and canoeing.

Sports Med. 2011 Apr 1;41(4):329-43. Strategies to optimize concurrent training of strength and aerobic fitness for rowing and canoeing.

Artikeln här:

http://adisonline.com/pages/login.aspx?ReturnUrl=http%3a%2f%2fadisonline.com%2 fsportsmedicine%2fsecure%2fpages%2fadispurchase.as px%3fassetid%3dsportsmedicine%3a2011%3a41040%3a000 05%26assettitle%3dStrategies+to+Optimize+Concurren t+Training+of+Strength+and+Aerobic+Fitness+for+Row ing+and+Canoeing%26cURL%3dhttp%3a%2f%2fadisonline. com%2fsportsmedicine%2fAbstract%2f2011%2f41040%2fS trategies_to_Optimize_Concurrent_Training_of.5.asp x%26pURL%3dhttp%3a%2f%2fadisonline.com%2fsportsmed icine%2fFulltext%2f2011%2f41040%2fStrategies_to_Op timize_Concurrent_Training_of.5.aspx%3frefreshEnti tlements%3dtrue

Lars Brinkhoff
2011-03-24, 09:14
Verkar vara en mycket intressant artikel! Hoppas någon (hosttraningslarahost) bloggar om den.

Sheogorath
2011-03-24, 09:24
Mumma!!!

Eddie Vedder
2011-03-24, 09:28
Verkar vara en mycket intressant artikel! Hoppas någon (hosttraningslarahost) bloggar om den.

Du behöver inte vara så subtil. ;) Jag ska ta en titt. :)

EDIT: Har inte tillgång ens via universitetsbiblioteket. :(

Springer
2011-03-24, 14:55
Vad kostar det att få tag i artikeln då?

emi23j
2011-03-24, 14:59
denna vill jag läsa!!!

Adama
2011-03-24, 15:01
Klickade på tråden och hoppades att det skulle vara en ny guide av Grub :)

hurril
2011-03-24, 15:03
Onekligen väldigt intressant. Det vore kul att se hur man ser på det.

Matsa
2011-03-24, 15:04
Det låter ju onekligen intressant. :)

osk
2011-03-24, 15:26
EDIT: Har inte tillgång ens via universitetsbiblioteket. :(

Vilket uni? Jag verkar ha tillgång via Lunds universitets system, men artikeln har inte blivit crawlad av sökmotorn än (eller hur det fungerar).

SiSenior
2011-03-24, 16:48
Det här ska bli intressant att läsa mer om.

debbe
2011-03-24, 17:51
Verkar vara en mycket intressant artikel! Hoppas någon (hosttraningslarahost) bloggar om den.


Agree! Träningslära gillas starkt!

cirkelrak
2011-03-25, 14:44
Beställde en kopia av artikeln från mitt universitet (LTU) idag - verkade såpass intressant. 30kr kommer det kosta och jag får den utskriven och postad till mig. Undrar om det tar en vecka eller en månad att få hem den.

Eddie Vedder
2011-03-25, 14:47
Vilket uni? Jag verkar ha tillgång via Lunds universitets system, men artikeln har inte blivit crawlad av sökmotorn än (eller hur det fungerar).

Jag har den. ;) Har påbörjat artikeln.

Sheogorath
2011-03-25, 14:49
Jag har den. ;) Har påbörjat artikeln.

*yourock*

cirkelrak
2011-03-25, 14:49
Jag har den. ;) Har påbörjat artikeln.

Ta god tid på dig, jag vill inte läsa spoilers :D

Eddie Vedder
2011-03-25, 15:13
*yourock*

Ta god tid på dig, jag vill inte läsa spoilers :D

Oj nu blev jag nervös. :D Men nej någon spoiler blir det inte, då kanske någon bloggare råkar klippa och klistra till sin egen.*rolleyes*

BengtBurk
2011-03-25, 15:23
oj nu blev jag nervös. :d men nej någon spoiler blir det inte, då kanske någon bloggare råkar klippa och klistra till sin egen.*rolleyes*

:d

Springer
2011-03-25, 16:20
Lägg gärna en post hör när det är bloggat och klart!

Sheogorath
2011-03-25, 18:52
:D

Dubbel-:D

hejhopp79
2011-03-25, 21:12
Mycket intressant! Ser fram emot detta

mn8eii
2011-03-25, 21:38
Jag ska också ta mig en titt på den men jag lovar ingen utförligare utvärdering av den då jag redan håller på att drunkna i saker som jag behöver få gjorda.

hejhopp79
2011-03-25, 21:39
Hmm...ska se om jag kan få tillgång till den genom universitetskonto också ;)

hejhopp79
2011-03-25, 21:56
Men öööh, hittade rätt men de lägger inte upp fulltext utan endast abstrakt från de senaste sex månaderna av Sports medicine :/

mn8eii
2011-03-25, 22:11
Men öööh, hittade rätt men de lägger inte upp fulltext utan endast abstrakt från de senaste sex månaderna av Sports medicine :/

Var studerar du?

hejhopp79
2011-03-25, 22:23
Var studerar du?

Linnéuniversitetet.

Såg till mitt nöje dock att nästan alla stora sport-publikationer ligger upp med full text från samtliga upplagor. Här ska plöjas! :thumbup:

hejhopp79
2011-03-25, 22:33
På ämnet kan jag nämna att jag ser en snubbe på gymmet ibland som är rätt stor muskulärt sett. Han kör nästan bara kondition och ibland går han helt plötsligt och drar max i kabelrodd med strikta repetitioner till bröstet. Jag tror han håller på med triathlon eftersom han ibland springer jäkligt fort och länge på löpband och cyklar och har tävlingskläder på sig.

Han lär ju ligga inne på någon hemlighet till att vara stor och muskulös men ändå grym på konditions-grenar. Eller så har han bara en jäkla tur med gener. Fascinerande i vilket fall. Han har en väldigt hård och muskulös kropp

emi23j
2011-03-25, 23:13
Men öööh, hittade rätt men de lägger inte upp fulltext utan endast abstrakt från de senaste sex månaderna av Sports medicine :/


Märkte också det=/.

Men kanske går att beställa eller prata snällt med någon lärare? Ska i af höra.

hejhopp79
2011-03-25, 23:21
Märkte också det=/.

Men kanske går att beställa eller prata snällt med någon lärare? Ska i af höra.

Beställa går definitivt, om inte läsa på ditt universitetsbibliotek. Jag misstänker nämligen att de har samtliga upplagor inne i fysisk form på vår enorma tidsskriftsavdelning. Jag vet, eftersom jag själv jobbade där ett tag =) Ska kolla upp det imorgon.

JJOHANSSON
2011-03-27, 15:25
Jag har den. ;) Har påbörjat artikeln.

*yourock*

PTP
2011-03-27, 21:14
Linnéuniversitetet.

Såg till mitt nöje dock att nästan alla stora sport-publikationer ligger upp med full text från samtliga upplagor. Här ska plöjas! :thumbup:

Vad studerar du på Linnéuniversitetet?

PTP
2011-03-27, 21:15
På ämnet kan jag nämna att jag ser en snubbe på gymmet ibland som är rätt stor muskulärt sett. Han kör nästan bara kondition och ibland går han helt plötsligt och drar max i kabelrodd med strikta repetitioner till bröstet. Jag tror han håller på med triathlon eftersom han ibland springer jäkligt fort och länge på löpband och cyklar och har tävlingskläder på sig.

Han lär ju ligga inne på någon hemlighet till att vara stor och muskulös men ändå grym på konditions-grenar. Eller så har han bara en jäkla tur med gener. Fascinerande i vilket fall. Han har en väldigt hård och muskulös kropp

Detta låter väldigt intressant. Men bar att kolla brottare annars. Både starka och grym kondis!

hejhopp79
2011-03-28, 10:22
Vad studerar du på Linnéuniversitetet?

Färdig socionom och C-nivå psykologi

PTP
2011-03-29, 08:46
Färdig socionom och C-nivå psykologi

Nice! Har några polare som går socionom just nu. Men nu får vi inte glida ifrån ämnet för mycket.

Vad har vi för olika idrotter där utövarna är både starka och har bra kondition?

osk
2011-03-29, 09:09
Vad har vi för olika idrotter där utövarna är både starka och har bra kondition?

Rugby. Ofta bortglömt. Sjukt anstängande. OBS, detta är alltså inte den sporten med sjuukt många pauser där spelarna kan vila upp sig. Det här pågår kontinuerligt.

Den främsta i TV-åldern, spola till 0:40 om ni inte tycker om grimaser:
http://www.youtube.com/watch?v=KYt1TOSni4E

944RS
2011-03-29, 09:10
Det vore självklart väldigt uppskattat om flera personer vill ta sig tid och förmedla sina kunskaper i det som kommit fram.

Niklas är väldigt bra på att skriva så att även vi (jag) som inte är så högt utbildade förstår men även när andra kommer med tolkningar och liknande så kan det bli vettiga och intressanta slutsatser.

Lars Brinkhoff
2011-03-29, 09:14
Vad har vi för olika idrotter där utövarna är både starka och har bra kondition?

Rodd.

Anders The Peak
2011-03-29, 09:28
RF har redan uppdaterat sina riktlinjer med att konditionsträning BÖR göras på andra dagar än de dagar man styrketränar.

espeto
2011-03-29, 10:12
Vad har vi för olika idrotter där utövarna är både starka och har bra kondition?

Crossfit så klart :thumbup:
http://www.youtube.com/watch?v=d56vncB267k&feature=related

Johan O
2011-03-29, 10:44
Crossfit så klart :thumbup:
http://www.youtube.com/watch?v=d56vncB267k&feature=related

:thumbup::hbang:

vicarious
2011-03-29, 12:28
RF har redan uppdaterat sina riktlinjer med att konditionsträning BÖR göras på andra dagar än de dagar man styrketränar.

Var hittar du igen det?

hejhopp79
2011-03-29, 13:51
Amerikanska fotbollsspelare är jävligt starka och har bra kondition. Men de är ju genetiska monster också

osk
2011-03-29, 14:26
Amerikanska fotbollsspelare är jävligt starka och har bra kondition. Men de är ju genetiska monster också

Hur menar du?

Det trodde jag var den enda fysiska egenskapen som de inte behövde ha för att lyckas...

EDIT: hänger såklart på hur man definierar kondition.

young_george
2011-03-29, 14:28
Brottare är ofta båda starka och med bra kondition.

Eddie Vedder
2011-03-29, 20:15
Jag förstår ärligt talat inte riktigt vad diskussionen om idrottare som är starka med grym kondition har med diskussionen att göra. Visst är det intressant i sig men vad är egentligen relevansen här? Det motsäger ju ingenting.

Amerikanska fotbollsspelare är jävligt starka och har bra kondition. Men de är ju genetiska monster också

Har de bra kondition? Explosivitet och imponerande rörlighet (även bland de största absolut), men kondition?

Rikard Jansson
2011-03-29, 20:18
Brukar verkligen brottare vara så hemskt starka då?

Jag vet inte heller varför vi pratar om idrottare med både bra kondition och styrka. Det borde väl om något handla om bra kondition + stora muskler? Eller en kombination av samtliga. Jag vill promota Alistair Overeem!

von huff
2011-03-29, 20:48
Vad räknas som bra kondition?Hockeyspelare brukar väl ha bra kondition?Det finns helvetes starka hockeyspelare.

Peter.B
2011-03-29, 20:54
Brukar verkligen brottare vara så hemskt starka då?

Jag vet inte heller varför vi pratar om idrottare med både bra kondition och styrka. Det borde väl om något handla om bra kondition + stora muskler? Eller en kombination av samtliga. Jag vill promota Alistair Overeem!

Yes brottare, duktiga brottare, är helvetiskt starka.

Eddie Vedder
2011-03-29, 20:54
Det finns helvetes starka hockeyspelare.

Ja men de hade varit både större och starkare om de satsat på byggning. Precis som alla exempel i tråden hittills. Det är därför jag inte riktigt förstår syftet med den diskussionen.

944RS
2011-03-29, 20:58
Sluta rabbla upp en massa sporter och ge mig strategier för att optimera samtida styrke- och konditionsträning.

Så kan jag bli er förebild istället:D

hejhopp79
2011-03-29, 21:11
Har de bra kondition? Explosivitet och imponerande rörlighet (även bland de största absolut), men kondition?

Nej, kanske inte egentligen. Det är väl visserligen lite relativt, men att spela utdragna matcher med full mundering i varmt väder borde nog ställa en del krav på kondition.

Men ja du har nog rätt i att det är mer explosivitet och förmågan att kunna hoppa 10 meter upp i luften jämfota och dylikt.

Eddie Vedder
2011-03-30, 08:41
Då var den publicerad! :)

http://traningslara.se/att-kombinera-konditionsidrott-och-styrketraning-pa-basta-satt/

osk
2011-03-30, 09:01
Då var den publicerad! :)

http://traningslara.se/att-kombinera-konditionsidrott-och-styrketraning-pa-basta-satt/

Kanonläsning. Lär dock ta en hel del tid att hammra in slutsatserna :smash:

Gabriel174
2011-03-30, 09:02
Då var den publicerad! :)

http://traningslara.se/att-kombinera-konditionsidrott-och-styrketraning-pa-basta-satt/

Riktigt bra och lättläslig artikel. Den här vill nog min polare läsa :D


Edit: Nu skyller jag på klockan, men "Förlägg styrketräningspassen före konditionspassen, helst med minst åtta timmars vila." - betyder det att man kan ha styrketräning och konditionstäning på samma dag så länge man vilar åtminstone 8 timmar? Är det inte mer fördelaktigt att ha konditionsträning en annan dag?

bustz0rz
2011-03-30, 09:30
Edit: Nu skyller jag på klockan, men "Förlägg styrketräningspassen före konditionspassen, helst med minst åtta timmars vila." - betyder det att man kan ha styrketräning och konditionstäning på samma dag så länge man vilar åtminstone 8 timmar? Är det inte mer fördelaktigt att ha konditionsträning en annan dag?

Nicklas skriver ju precis det i artikeln om du läser lite mer ;)
"Förlägg styrketräningspassen före konditionspassen, helst med minst åtta timmars vila. Åtta timmars vila avser då naturligtvis om det är så att du tränar så pass mycket att vissa dagar ger dubbelpass. Även om inte artikeln här nämner det så utgår jag ifrån att olika dagar även är ännu bättre om möjligheten finns."

Gabriel174
2011-03-30, 09:51
Nicklas skriver ju precis det i artikeln om du läser lite mer ;)
"Förlägg styrketräningspassen före konditionspassen, helst med minst åtta timmars vila. Åtta timmars vila avser då naturligtvis om det är så att du tränar så pass mycket att vissa dagar ger dubbelpass. Även om inte artikeln här nämner det så utgår jag ifrån att olika dagar även är ännu bättre om möjligheten finns."

http://4.bp.blogspot.com/_UKDgoS6fs18/TGJzKsJlFAI/AAAAAAAAA8A/4eyNaR1Eqb4/s1600/facepalm.jpg

My bad :D

Eddie Vedder
2011-03-30, 10:07
My bad :D

Du är förlåten, bara du tar dig tid och kollar på den lilla filmsnutten i slutet så vi får typ 50 öre. :D Och det gäller alla er andra också! :D

Kul att den uppskattas.:)

Gabriel174
2011-03-30, 10:13
Du är förlåten, bara du tar dig tid och kollar på den lilla filmsnutten i slutet så vi får typ 50 öre. :D

Done :D

Lars Brinkhoff
2011-03-30, 12:21
Förlägg styrketräningspassen före konditionspassen, helst med minst åtta timmars vila.

Gött att jag alltid gjort så då. Styrketräning på eftermiddagen, sedan rejält med mat och sömn. Gröt till frukost, sedan ute och springer innan lunch. På så sätt brukar jag också kunna undvika den eventuella träningsvärken som kan komma 24 timmar efter styrketräningen.

Poxeman
2011-03-30, 12:25
Spännande!
Jag läser ikväll, detta är viktiga saker! :)

Springer
2011-03-30, 12:49
Gött att jag alltid gjort så då. Styrketräning på eftermiddagen, sedan rejält med mat och sömn. Gröt till frukost, sedan ute och springer innan lunch. På så sätt brukar jag också kunna undvika den eventuella träningsvärken som kan komma 24 timmar efter styrketräningen.

Va? Bara ett pass om dagen? ;)

Lars Brinkhoff
2011-03-30, 13:06
Va? Bara ett pass om dagen? ;)

Slappt, jag vet, men jag funderar på att börja med lite lättare jogg på förmiddagarna innan stryrketräningen. Ska bara först försäkra mig om att fötter och underben inte pulvriseras av daglig löpning.

hejhopp79
2011-03-30, 17:19
Du är förlåten, bara du tar dig tid och kollar på den lilla filmsnutten i slutet så vi får typ 50 öre. :D Och det gäller alla er andra också! :D

Kul att den uppskattas.:)

Props för att ni skriver ut att ni får 50 öre för att man kollar på videon.

Kollat!

emi23j
2011-04-01, 08:32
SÅ ni som har läst full text artikeln, kunde bara läsa det som skrivits på träningslära, hur skulle ett optimalt upplägg se ut för sommaren för att förbättra (enligt följande prio): maximal explosivitet (i form av hopp och sprints), anaerob kondition, aerob kondition, max styrka.

Skulle den bästa kombinationen bli följande:
Fas 1: Maximal explosivitet (komplex styrkträning + plyos och sprint) + Anaerob träning
Fas 2: Aerob träning + maxstyrka (blandat med plyos)

Läste att det var bäst om man bara fokuserade på att förbättra 1 parameter inom kondition och 1 inom styrka när man kombinerade kondition och styrka i samma period.

hoppas någon kan hjälpa med detta.

z_bumbi
2011-04-01, 09:22
SÅ ni som har läst full text artikeln, kunde bara läsa det som skrivits på träningslära, hur skulle ett optimalt upplägg se ut för sommaren för att förbättra (enligt följande prio): maximal explosivitet (i form av hopp och sprints), anaerob kondition, aerob kondition, max styrka.

Skulle den bästa kombinationen bli följande:
Fas 1: Maximal explosivitet (komplex styrkträning + plyos och sprint) + Anaerob träning
Fas 2: Aerob träning + maxstyrka (blandat med plyos)

Läste att det var bäst om man bara fokuserade på att förbättra 1 parameter inom kondition och 1 inom styrka när man kombinerade kondition och styrka i samma period.

hoppas någon kan hjälpa med detta.

Jag har varken läst artikeln eller på träningslära men träna de egenskaper som tar längst tid att utveckla först och de som är mer färskvara sist om du vid en given tidpunkt vill ha mest kvar av samtliga. Sen är väl också frågan vad du ska träna för och hur du lägger upp det baserat på det målet.

emi23j
2011-04-01, 10:17
Jag har varken läst artikeln eller på träningslära men träna de egenskaper som tar längst tid att utveckla först och de som är mer färskvara sist om du vid en given tidpunkt vill ha mest kvar av samtliga. Sen är väl också frågan vad du ska träna för och hur du lägger upp det baserat på det målet.


Okej. så här ser det ut i af:
Målet med träningen är att förbättra mina fysiska svagheter (snabbhet/agility och anaerob uthållighet) vilket kan ta mig till en annan nivå rent spelmässigt inom min sport (basket). Därför kommer alltid någon form av konditionsträning vara närvarande eftersom jag även måste förbättra de tekniska färdigheterna inom sporten. Så konditionsträningen kommer mesta dels utföras på en basketplan, men extra löpning är nästan ett måste.
Varför jag vill förbättra även den aeroba uthålligheten är för att förbättra återhämtningen mellan träningspassen. Maxstyrkan vill man ju alltid förbättra och tanken med att förbättra den är att få en bättre grund att utgå från vid explosiv träning. MEN just maxstyrkan är kanske inte riktigt min svaghet för tillfället.

Så enligt dina råd bör jag alltså första fokusera mest på maxstyrka och aerob uthållighet till en början och ge explosivitet och anaerob uthållighet mer plats i slutet av perioden.
Min tidsram är för övrigt mitten av april till början av augusti, alltså ca 14-16 veckor.

Ekonom
2011-04-04, 12:03
Hur ser det ut för flåsträning i form av burpees och styrkekomplex (alltså cirkelträning-liknande). Det känns som att den typen av flåsträning är mer förenlig med styrketräning och på så sätt borde kunna ha mindre negativ påverkan.

Någon som har några tankar?

z_bumbi
2011-04-04, 12:39
Hur ser det ut för flåsträning i form av burpees och styrkekomplex (alltså cirkelträning-liknande). Det känns som att den typen av flåsträning är mer förenlig med styrketräning och på så sätt borde kunna ha mindre negativ påverkan.

Någon som har några tankar?

Inte för att jag vet om det har undersöks men minskar du konditionsandelen av träningen så borde den negativa effekten minska men vill du ha konditionen så förlorar du på en sådan ändring.
Burpees och cirkelträning är alltså ganska dåliga metoder för att förbättra konditionen.

Ekonom
2011-04-04, 15:31
Inte för att jag vet om det har undersöks men minskar du konditionsandelen av träningen så borde den negativa effekten minska men vill du ha konditionen så förlorar du på en sådan ändring.
Burpees och cirkelträning är alltså ganska dåliga metoder för att förbättra konditionen.

Är de verkligen det?

Efter ett antal styrkekomplex varvat med burpees brukar mitt hjärta vilja hoppa ur bröstkorgen och kroppen skriker efter syrgasmaskin, ungefär som vid intervaller.

Skillnaden är att jag står på en plats och arbetar med en skivstång istället för att förflytta mig...

Hur kommer det sig att det är dålig konditionsträning?

z_bumbi
2011-04-04, 17:14
1 Är de verkligen det?

2 Efter ett antal styrkekomplex varvat med burpees brukar mitt hjärta vilja hoppa ur bröstkorgen och kroppen skriker efter syrgasmaskin, ungefär som vid intervaller.

Skillnaden är att jag står på en plats och arbetar med en skivstång istället för att förflytta mig...

3 Hur kommer det sig att det är dålig konditionsträning?

1 Ja men det är för den skull inte uselt.

2 Förväxla inte puls och andfåddhet med konditionsträning

3 Teknik och muskeluthållighet är oftast begränsande faktorer istället för konditionen. Det ger en konditionshöjande effekt men ska man höja kondition så snabbt som möjligt så bör man kika på andra saker.

Ekonom
2011-04-04, 17:36
1 Ja men det är för den skull inte uselt.

2 Förväxla inte puls och andfåddhet med konditionsträning

3 Teknik och muskeluthållighet är oftast begränsande faktorer istället för konditionen. Det ger en konditionshöjande effekt men ska man höja kondition så snabbt som möjligt så bör man kika på andra saker.

Angående punkt två - orkar du utveckla, eller har du ett länktips? Har aldrig riktigt förstått det där tror jag.

Det jag tänker på är många kampsportare som ägnar sig åt "konditionsträning" genom att dels utöva sin sport men även genom komplex/cirkelträning. Vissa av mina kompisar som kör kampsport lovordar cirklar och komplex för förbättrad kondition och löper sällan eller aldrig själva.

Jag trodde nämligen att pulsen var ett ganska bra mått på hur konditionen tränas. Jag menar, märker kroppen om man spurtar eller knäböjer?

Förstår såklart att en person som orkar höga vikter och många reps i t ex "bear complex" inte behöver vara bra på milen o vice versa.

z_bumbi
2011-04-05, 07:12
Pulsen kan man höja utan att anstränga sig så den är ingen bra indikator på hur krävande något är fysiskt.
Att göra något som gör att man flämtar efter luft brukar innebära att kroppen jobbar anaerobt vilket inte alltid ger en bra konditionseffekt då man tömmer musklerna på energi istället för att se till att man lär kroppen att bränna fett. Är det muskler som tröttnar fort så blir effekten lägre på konditionen dvs musklerna i sig sätter stopp innan resten av kroppens kondition gör det.
Att bränna bort däcken på bilen innan man tömt tanken ger sällan en lång transportsträcka (jag kom inte på någon bättre liknelse).

Att många kampsportare kör bara cirkelträning kan ha att göra med att de
a) har gått på att man tränar kondition lika bra med sådana metoder
b) kör det för att bli mer mjölksyratåliga och få uthålligare muskler
c) inte behöver bättre kondition för sin träningsnivå.

På kort sikt t ex inför en match så tjänar alla på att ha en sådan strategi och jag tror det är där mycket kommer ifrån dvs man kan på kort tid höja sin prestationsförmåga och då tolkar man det som att det är den bästa metoden även på sikt. Förbättringen till sådan träning går alltså fort men förbättringen avtar också väldigt fort och sen får man pressa och pressa för att komma vidare. Det finns ett numera ganska känt experiment av en forskare som heter Tabata där man fick väldigt bra resultat på cykel med högintensiva intervaller men som sen inte fick någon ytterligare förbättring att tala om ju längre tiden gick. Av någon underlig anledning har många fått för sig att det experimentet talar för att man bara ska köra högintensiva intervall och det t o m med inom helt andra träningsformer än cykel.
Tittar du på hur boxare och brottare har tränat genom tiderna ser du däremot en betydande mängd löpning i deras träning. En fördel som inte har med konditionen att göra är dessutom att de kan spara de riktigt slitiga passen till det som betyder mest dvs kampmomentet.

Eller för att citera en medlem på forumet.
Min Pappa Pelle Svensson dubbel världsmästare i brottning på 70-talet han säger att han när han var som bäst sprang 8-10km varje morgon 6dagar i veckan han hade aldrig problem med konditionen. När han körde sparring träning stod han i mitten av mattan och körde brottning i 1min mot varje motståndare totalt 6st. Dom byte 1 gång i minuten och han stod kvar.

Han körde även löpning i ett brant sandtag med sin tränare i famnen och sprang upp och ner. Osäker om mängden på dom passen. Har sett film på det när han tränade dom passen såg extremt jobbigt ut måste vara grym mjölksyre träning....

Anders The Peak
2011-04-05, 07:21
2 Förväxla inte puls och andfåddhet med konditionsträning

Din förklaring ovan är ingen förklaring till varför ovanstående inte är konditionsträning. Att köra med anekdoter som du håller på med förklarar inte saken bättre.

z_bumbi
2011-04-05, 07:32
Din förklaring ovan är ingen förklaring till varför ovanstående inte är konditionsträning. Att köra med anekdoter som du håller på med förklarar inte saken bättre.

Ok.

Så förklara det själv då.

Ekonom
2011-04-05, 19:21
Att göra något som gör att man flämtar efter luft brukar innebära att kroppen jobbar anaerobt vilket inte alltid ger en bra konditionseffekt då man tömmer musklerna på energi istället för att se till att man lär kroppen att bränna fett. Är det muskler som tröttnar fort så blir effekten lägre på konditionen dvs musklerna i sig sätter stopp innan resten av kroppens kondition gör det.

Tack för svar zbumbi. Följdfråga: Det du beskrver ovan, och apropå det expriment du skrev om - kan man säga att 3-4 minuter intensiv styrkekomplex där man får mycket mjölksyra och hög puls (återigen puls;)) är livärdiga med spurter på 1-2 minuter där tempt leder till samma grad av utmattning efter samma tid?

Att bränna bort däcken på bilen innan man tömt tanken ger sällan en lång transportsträcka (jag kom inte på någon bättre liknelse).

Var inte så hård mot dig själv, tyckte det var en klockren liknelse:)


Att många kampsportare kör bara cirkelträning kan ha att göra med att de
b) kör det för att bli mer mjölksyratåliga och få uthålligare muskler

c) inte behöver bättre kondition för sin träningsnivå.

Angående detta sista - alla som har provat ett kampsportpass vet ju hur utmattande det är. Är det så att "löparkondition" är fullt överförbar till t ex boxning?

Läste någon artikel av Joachim Bartoll, som menade att en MMA-fighter som kör löpträning blir bra på att springa ifrån sin motståndare, medan cirkelträning eller styrkekomplex istället ge en förbättrad syreupptagningsförmåga som är överförbar till, i detta fall, MMA.

Tankar?

MVH

gnilrub
2012-11-30, 22:43
Är det någon som har satt ihop ett schema baserat på artikeln som tråden handlar om? Jag håller på med Enduro, är väl fortfarande rätt grön och skulle vilja lägga upp ett träningsprogram för just den sporten. De stora endurotävlingarna pågår i flera timmar vilket kräver bra kondition dessutom händer det ju rätt ofta (för ofta) att man kör fast i något träsk eller liknande vilket kräver kortare perioder av högintensivt arbete. De här kortare perioderna när man tex måste slita upp hojen ur ett lerhål eller baxa den uppför en backe gör lätt att man stumnar och inte klarar av att få upp farten igen.

Jag har fram till nu tränat mycket crossfit-inspirerat för att försöka efterlikana dessa kortare högintensiva perioder så gott det går. En gammal enduroförare svarade en gång på frågan: "Brukar du löpträna?" med motfrågan "Brukar en löpare träna enduro?" Rätt coolt svarat men ligger det något i det? Är det så att det alltid är bättre att bena ut de olika kvaliteter som krävs för en idrott och träna dessa separat än att bara träna så likt själva tävlingsmomentet som möjligt?

Jag gissar på det tråkiga svaret både och men som sagt är det någon som har ett konkret förslag på träning enligt artikeln?

tjing
2012-12-01, 13:20
Enligt artikeln är hypertrofiträning och aerobisk träning på maximal nivå icke-optimalt p g a olika perifera adaptioner i muskulatur.

Samt att inte gå till fail med en hög samtida styrke/konditions-träningsvolym, p g a återhämtning och styrkeökningar på sikt.

Identifiera de olika momenten i enduro (vilket du uppenbarligen delvis redan gjort) och tillämpa träning efter det.