handdator

Visa fullständig version : Går upp i vikt, storlek men vikterna sjunker


mr_ping2
2003-11-26, 20:35
Jag har ökat ungefär 1kg sen jag började med SL. Jag har ökat i lite övningar som t.ex. knäböjj, marklyft, biceps och latsdrag.

Däremot har jag gått NER i bänk från 8x110 -> 7x100kg utan stopp!


Skillnaderna nu mot för 2 månader sedan är...:

- Annat gym
- Har bänktröja som jag tränar med var tredje pass
- Kör bara stopp i bänken
- Vilar nog lite för lite, tränar 5 ggr. i veckan

Hjälp!?

z_bumbi
2003-11-26, 20:42
Vila mer...

mr_ping2
2003-11-26, 20:43
Nån här som kör liknande (SL, eller tungt som fan ?) som kör viloveckor ?

King Grub
2003-11-26, 20:50
Det jag har sett av hur din träning ser ut ger ett givet svar: " Vilar nog lite för lite, tränar 5 ggr. i veckan".

mr_ping2
2003-11-26, 20:55
Mmm... förmodligen.
Men vilovecka... jag är rädd att tappa ännu mer ?

z_bumbi
2003-11-26, 21:00
mr_ping2: Du fick ju bra råd av Börje_H i en annan tråd och självklart tar många som tränar sl viloveckor.

mr_ping2
2003-11-26, 21:04
Vad skrev han då ?

Jag har tyvärr knarkat bort min hjärna, kommer inte ihåg hur man sätter på mobilen ibland typ...

King Grub
2003-11-26, 21:13
En vilovecka om du är övertränad tappar du inte styrka av! Du ger kroppen en chans att återhämta sig och bli starkare. Du bryter ju uppenbarligen ner kroppen mer och mer och blir svagare och svagare.

z_bumbi
2003-11-26, 21:17
Kommer du inte ihåg vilka trådar du själv har startat? Antingen söker du eller så letar du några dagar tillbaka..

Edit: Du tränar väl på ett riktigt gym numera? Har du ingen som hjälper dig med teknikträningen som du kan fråga om träning i allmänhet?
Jag har hittils inte stött på en lyftare som inte kan prata bort några timmar på träning om man frågar..

mr_ping2
2003-11-26, 21:38
Grejjen var ju att jag hade ökat i andra muskler (styrka och storlek)... t.ex. böjj och mark.

KAN jag köra bara dom lyften, eller ska ja vila helt ?

miffo
2003-11-26, 21:41
va fan är bänktröja för nåt? och JA varje hårt tränande man eller kvinna behöver vila och försök att variera lite byt ut hela programet och kör tre dagar i några veckor, har själv varit där några ggr så jag vet vad jag snackar om :insane:

mr_ping2
2003-11-26, 21:42
En tröja vi styrkelyftare använder för att lyfta mer och skada sig mindre i bänkpress.

miffo
2003-11-26, 21:45
skumt hur funkar det då ?

z_bumbi
2003-11-26, 21:58
mr_ping2: Om du tränar är det ju ingen vilovecka....
Du har ju ökat belastningen på kroppen markant genom att börja träna böj och mark och då är det väl inte så konstigt om du måste dra ner på träningen totalt.

Fultjack
2003-11-26, 22:04
tänk på att äta under viloveckan, tror många, även jag slarvar lite med det då man har vilovecka ..

Börje H
2003-11-26, 22:27
Mitt tips var att träna 4 dagar/vecka. För att ge ett exempel visar jag den split jag använder mig av för tillfället:
Mån: Tungt bänk + triceps + mage
Ons: Rygg + biceps
Fre: X-plosivt bänk + axlar
Lör: Ben + vader

Med denna uppdelning är det alltifd minst en vilodag mellan de pass jag kör överkropp. Dessutom är axelpasset på fredagar "inte speciellt" ansträngande så jag är fulladdat till benpasset på lördagen. Viloveckor använder jag mig inte av utan försöker köra så smart att jag skall slippa. Veckan inför tävling och veckan efter blir det dock ett anta dagar med x-tra vila. Veckorna innan tävling (bänk) så blir rygg/bicepspasset mer av ett cirkulations och stretchpass för att maximera fokus på bänken. Detta fungerar bra för mig men alla är ju olika...

Kör hårt men med insidan!
:bpump:

KniveN
2003-11-26, 23:15
Du skriver att du bara kör stopp i bänken men den jämförelse du gjorde så kör du utan stopp, det kan vara så att du har vant dig vid att inte köra hela vägen ner och därför blivit svagare i just den biten av lyftet.

kharon
2003-11-27, 07:46
Min teori om varför du ökar i böj&mark, kan vara för att de till stor del är teknik inblandat i dessa, så du kanske förbättrat tekniken. Och på så sätt klarar mer vikt..

kanske...

Ankarby
2003-11-27, 09:10
Kör du med bänktröja på 110kg i bänk? hej hej...

Munter
2003-11-27, 09:27
Originally posted by Ankarby
Kör du med bänktröja på 110kg i bänk? hej hej... :thumbup:

King Grub
2003-11-27, 11:32
Originally posted by boFFen

vet inte om du kommer ihåg det grub men vi diskuterade vilovecka "en gång i tiden" och då fick jag på nöten ;)
Skulle bara säga att jag har vilovecka nu och det känns inget annat än bra. Utvilad och stark känner jag mig, väldigt peppad med för den delen..
Så tack ska du ha grub.:thumbup:

:eating: :sleep: :thumbup:

mr_ping2
2003-11-27, 21:16
Nej, jag kör inte med tröja på 110kg förutom första lyftet.

Jämförelsen gjorde jag igår att köra utan stopp för att lättare se vad jag klarade av nu jämfört med förut eftersom det är så stor skillnad mellan stopp och inte.

Ska vila 4 dagar helt nu och se... och ändra schemat.

KniveN
2003-11-27, 22:12
Får man fråga varför du bara kör med stopp?

mr_ping2
2003-11-28, 09:12
Ja, nu börjar jag undra det med.

Ska nog köra vanligt utan tröja men med stopp när jag kör med tröja.

Ankarby
2003-11-28, 09:43
Originally posted by mr_ping2
Ja, nu börjar jag undra det med.

Ska nog köra vanligt utan tröja men med stopp när jag kör med tröja.

Varför tröja? Så att du ska lära dig lyfta mer än du egentligen gör redan från början? Kanske bara vill se ball ut? Har du böjdräkt och knälindor också?

mr_ping2
2003-11-28, 09:47
Nix, inte ännu. Satsar bara på bänkserien nu 2004... sedan får vi se.

shirunai
2003-11-28, 11:10
Originally posted by Ankarby


Varför tröja? Så att du ska lära dig lyfta mer än du egentligen gör redan från början? Kanske bara vill se ball ut? Har du böjdräkt och knälindor också?

det är ett nödvändigt ont om man ska tävla i SL :smash:

mr_ping2
2003-11-28, 11:21
Jag hade gärna tävlat helt utan tröjja o lindor o skit... men nu är det inte så. Jag får bara ut 7.5kg ur min tröjja... :(

KniveN
2003-11-28, 11:22
Originally posted by mr_ping2
Ja, nu börjar jag undra det med.

Ska nog köra vanligt utan tröja men med stopp när jag kör med tröja.


Är inte helt säker men är det inte så att man brukar kör med stopp när man inte har tröja?
För att tröjan hjälper väll mest i den nedre delen av lyftet?

Jag tränar på en atletklubb och jag har inte sett någon som kör med stopp när dom har tröja fast jag ser ju inte allt heller.

du skrev att du kör med tröja vart tredje pass så då kan du ju köra ett pass vanligt ett med stopp och ett med tröja.

OBS! Jag är varken styrkelyftare eller tyngdlyftare så vad vet jag
:D

mr_ping2
2003-11-28, 11:26
Hmm....jaja jag förstår inte meningen med att träna med tröja om man inte stoppar, men men...

Ankarby
2003-11-28, 11:27
Originally posted by shirunai


det är ett nödvändigt ont om man ska tävla i SL :smash:

Va är det??? pfew, en helvetes tur att du är så bildad :thumbup: Här har jag gått runt och trott att nybörjare inom SL skulle hålla sig borta från så mycket hjälpmedel som möligt men tji där fick jag!

KniveN
2003-11-28, 11:36
Originally posted by mr_ping2
Hmm....jaja jag förstår inte meningen med att träna med tröja om man inte stoppar, men men...

Finns det ingen SL (tävlande eller föredetta tävlande) på ditt gym som du kan fråga om hjälp?

mr_ping2
2003-11-28, 11:37
Nybörjare o nybörjare.... det är 18 års gräns för tröja på tävling. Jag är 23 och har tränat bänkpress i 8 år...... iofs när jag började maxade jag 47.5kg med studs :)) och vägde 50kg

mr_ping2
2003-11-28, 11:39
Jodå.... EM-mästaren kenneth mattson och flera andra som går SM tränar där och dom tränar mig typ...

Men alla tycker ju olika...så jag får väl kolla själva vad som funkar bäst. Men jag tror jag ska köra som jag körde innan jag började här, och träna med tröjja, lindor och sånt max var 3:e gång.

Ankarby
2003-11-28, 11:44
Originally posted by mr_ping2
Nybörjare o nybörjare.... det är 18 års gräns för tröja på tävling. Jag är 23 och har tränat bänkpress i 8 år...... iofs när jag började maxade jag 47.5kg med studs :)) och vägde 50kg

Syftade mer på resultaten än träningsåren, tycker 110kg är allt för lågt för att ens börja leka med bänktröja. Finns ju många halvseriösa byggare som ligger på samma vikt efter 2-3 års tränande. Därav inte menat att vikten i sig är dålig men tycker du borde kolla igenom ditt schema ordentligt och öka upp ett ANTAL kg innan du plockar fram tröjan igen.

Du ligger helt enkelt för långt efter "eliten" för att använda samma hjälpmedel de använder. iofs kanske du bara tränar för skojs skull och då kan du väl köra med tröja, 5 bälten och 50m linda bäst du vill men om du satsar 'som jag har fått för mig' borde du se över träningen rejält.

Nu ska jag inte gnälla mer :cheers:

mr_ping2
2003-11-28, 11:50
Men vafan....

Jag lyfter 135 med tröjja, vilket är 25kg från SM-kval, sedan lyfter jag 127.5 UTAN tröja, vilket betyder att min tröja suger eller min teknik suger.

Vad du fått 110 ifrån vet jag inte.

Ankarby
2003-11-28, 11:52
Originally posted by mr_ping2
Men vafan....

Jag lyfter 135 med tröjja, vilket är 25kg från SM-kval, sedan lyfter jag 127.5 UTAN tröja, vilket betyder att min tröja suger eller min teknik suger.

Vad du fått 110 ifrån vet jag inte.

"Däremot har jag gått NER i bänk från 8x110 -> 7x100kg utan stopp!"

Vidare mer seriöst finns det ju mer än en handfull här på forumet som lyfter mer än dig och då tränar de vare sig SL eller med tröja så finner ingen anledning för dig att göra det?? Bara för att du tränar efter en inriktning där tröja idiotiskt nog används behöver du ju inte göra det bara för sakens skull.

mr_ping2
2003-11-28, 11:53
...vad jag vet tävlar man inte med 7 repetitioner i tävling ?

Ankarby
2003-11-28, 11:57
Originally posted by mr_ping2
...vad jag vet tävlar man inte med 7 repetitioner i tävling ?

Då får du väl lära dig att förtydliga dig så man möjligt kan förstå hur du tränar.

Först hävdar du att du ligger på 7x100kg utan stopp och två rader ner att du använder tröja var tredje pass. Skriv hur du tränar!

z_bumbi
2003-11-28, 12:41
Originally posted by mr_ping2
vilket betyder att min tröja suger eller min teknik suger.


eller?

Har du börjat med tröja så är det ju en annan teknik men jag misstänker att eftersom du fick gå ner så mycket i vikt när du började köra riktig bänk så saknar du en grund att utgå från vad gäller både lyft med eller utan tröja. Du får inte ha så bråttom och nu när du är över 23 så har du ju ingen brådska att kvala in då du har minst 10 år på dig att bli stark.

Du har senaste tiden haft ett fall av att försöka pressa in dig i en viktklass, ett fall av ont i biceps och armbåge, nu tappar du i styrka osv. Kanske dags att se över hela träningen och se till att du kommer att hålla ett helt tävlingsliv.

Kör serien ett år först och få lite rutin på tävlingarna samt få hjälp med tekniken, välj ut/fråga en person som hjälper dig med träningen och lyssna bara på vad den säger.
Det skadar ju inte heller att läsa på hur kroppen fungerar rent fysiologiskt och efter några år när man har erfarenheten så kan man lägga ihop den kunskapen med det man har lärt sig på gymet och få fram en egen väg inom träningen.
Styrkelyft är ingen exakt vetenskap men börjar man lyssna på alla samtidigt går det bara åt skogen.

mr_ping2
2003-11-28, 13:54
Z_bumbi: Nej, det stämmer... jag är inte direkt i bra form nu känner jag, därför kör jag vila nu.

Ankarby: Jag jämförde mig vad jag klarade nu mot förut, och eftersom jag inte hade maxat på länge så använde jag vad ja tränade på DÅ och körde samma antal reps, och då klarade jag bara att köra samma reps på 100kg, istället för 110kg (c:a 8 reps).


Fast förmodligen beror det på att jag inte är i form utan är lite skadad...

Lillgrabben
2003-11-28, 14:42
Appropå bänktävlingar så är man tvungen att stanna med stågen på bröstet ca 1 sekund innan man pressar upp den igen ( såg att det var ngn som undrade varför man kör med stopp)

mr_ping2
2003-11-28, 14:43
Lillgrabben: trodde jag var självklart att man fattade... men men

KniveN
2003-11-30, 19:18
Originally posted by Lillgrabben
Appropå bänktävlingar så är man tvungen att stanna med stågen på bröstet ca 1 sekund innan man pressar upp den igen ( såg att det var ngn som undrade varför man kör med stopp)

Jag trodde att han menade ett sånt stopp som man lägger på bröstet som är 10-15 cm högt så att man bara tränar övre delen av lyftet. :smash:

mr_ping2
2003-12-14, 17:03
Btw, har dratt ner på träningen nu o ändrat lite hur jag tränar...

En dag mindre träning = max 4 dagar i veckan som jag tränar.
6 reps. i stället för 2-3 som jag körde innan i bänkpress och andra basövningar.

Resultat: DIREKT förbättring, får inte ont i armarna. Har ökat pyttelite, men stod still i 2 månader tidigare.

Gött!

nordland
2003-12-14, 17:43
ville bara kolla hurdan tröja du använder. För 7,5kg låte jävligt lite oavsett lyftteknik.

Ett tips som jag fått av en erfaren pressare (pressat över 300) är att vinkla in armbågarna lite just när man trycker från botten. Alltså, de flesta brukar ha en vinkel på ca 45 grader mellan axeln å armbågen.

Men just när man ska trycka upp stången så fäller man in armbågarna lite (inte mycket) ca 2cm. Vilket resulterar i bättre skjuts från bröstet...

mr_ping2
2003-12-14, 18:10
Nordland: jag har en 10 år gammal Inzer HD blast eller vafan den nu heter... storlekslappen är bortsliten med, men den ska vara för nån runt 82.5.

Jag har bara kört med tröja typ 6 ggr. o har säkert massa o hämta. Men jag ska köpa en titan till våren iaf...