handdator

Visa fullständig version : Nitrit och cancer


King Grub
2011-03-23, 19:39
Background: Humans are exposed to preformed N-nitroso compounds (NOCs) and endogenous NOCs. Several NOCs are potential human carcinogens, including N-nitrosodimethylamine (NDMA), but evidence from population studies is inconsistent.

Objective: We examined the relation between dietary NOCs (NDMA), the endogenous NOC index, and dietary nitrite and cancer incidence in the European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition (EPIC)–Norfolk, United Kingdom, study.

Design: This was a prospective study of 23,363 men and women, aged 40–79 y, who were recruited in 1993–1997 and followed up to 2008. The baseline diet was assessed with food-frequency questionnaires.

Results: There were 3268 incident cancers after a mean follow-up of 11.4 y. Dietary NDMA intake was significantly associated with increased cancer risk in men and women [hazard ratio (HR): 1.14; 95% CI: 1.03, 1.27; P for trend = 0.03) and in men (HR: 1.24; 95% CI: 1.07, 1.44; P for trend = 0.005) when the highest quartile was compared with the lowest quartile in age- and sex-adjusted analyses but not in multivariate analyses (HR: 1.10; 95% CI: 0.97, 1.24; HR for men: 1.18; 95% CI: 1.00, 1.40; P for trend ≥ 0.05). When continuously analyzed, NDMA was associated with increased risk of gastrointestinal cancers (HR: 1.13; 95% CI: 1.00, 1.28), specifically of rectal cancer (HR: 1.46; 95% CI: 1.16, 1.84) per 1-SD increase after adjustment for age, sex, body mass index, cigarette smoking status, alcohol intake, energy intake, physical activity, education, and menopausal status (in women). The endogenous NOC index and dietary nitrite were not significantly associated with cancer risk. There was a significant interaction between plasma vitamin C concentrations and dietary NDMA intake on cancer incidence (P for interaction < 0.00001).

Conclusions: Dietary NOC (NDMA) was associated with a higher gastrointestinal cancer incidence, specifically of rectal cancer. Plasma vitamin C may modify the relation between NDMA exposure and cancer risk.

N-nitroso compounds and cancer incidence: the European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition (EPIC)–Norfolk study Am J Clin Nutr March 23, 2011.

http://www.ajcn.org/content/early/2011/03/23/ajcn.111.012377.full.pdf+html

Gunfire
2011-03-23, 22:01
Dom som gör dessa studier är det läkare eller vad ska man kalla dom? kanske dum fråga, men undrar.

Eddie Vedder
2011-03-23, 22:08
Dom som gör dessa studier är det läkare eller vad ska man kalla dom? kanske dum fråga, men undrar.

De brukar ha lite olika professioner i grunden, men vissa epidemiologer är läkare ja. Kan även vara sjuksköterskor, dietister, nutritionister, hälsovetare med mera.

Gunfire
2011-03-23, 22:09
De brukar ha lite olika professioner i grunden, men vissa epidemiologer är läkare ja.

Okej alla dessa termer, hur lär man sig dom?

Eddie Vedder
2011-03-23, 22:10
Okej alla dessa termer, hur lär man sig dom?

Man pluggar som med allt annat. Varken jag eller King Grub fick det gratis med fostervattnet.:)

salmiak
2011-03-24, 16:32
Okej alla dessa termer, hur lär man sig dom?

När jag började plugga så slog jag upp alla ord jag inte förstod och gjorde en lista. Nu några år senare känner jag till nog många ord för att i alla fall hänga med i det jag läser :)

JacobHeitmann
2011-03-24, 18:39
https://chrome.google.com/extensions/detail/mgijmajocgfcbeboacabfgobmjgjcoja

Dubbelklicka och så dyker det upp en förklaring. Appen kan förklara de mest avancerade orden men sen gäller det att förstå förklaringarna också. Hjälper lite iallafall.

Doctor Snuggles
2011-03-24, 18:47
Man pluggar som med allt annat. Varken jag eller King Grub fick det gratis med fostervattnet.:)

Jag tror Grub är Asterix och du är Obelix . Eller är det tvärtom? En av er föll in i kost&träningstrolldrycksgrytan när ni var små iaf. :D

svag74
2011-11-09, 16:38
Här verkar inte nitrit/nitrat framställas lika negativt som mycket man läst här på forumet, där en del verkar skippa bacon etc helt just pga cancerrisken.
Något jag missat eller? Är ju en uppdaterad artikel med.

http://www.slv.se/sv/grupp1/Markning-av-mat/Ekologisk-mat/Nitritseminarium/Halsoaspekter-av-nitratnitrit/

Eddie Vedder
2011-11-09, 17:37
Här verkar inte nitrit/nitrat framställas lika negativt som mycket man läst här på forumet, där en del verkar skippa bacon etc helt just pga cancerrisken.
Något jag missat eller? Är ju en uppdaterad artikel med.

http://www.slv.se/sv/grupp1/Markning-av-mat/Ekologisk-mat/Nitritseminarium/Halsoaspekter-av-nitratnitrit/

Ja Kolozzeums nitritskräck ska man ju inte ha som riktmärke direkt. ;) Men vad artikeln säger är ju vad djurexperiment visat vad epidemiologi antyder och i epidemiologin skulle man ju kunna säga att det tydligaste sambandet är processat kött där nitrit då är en ingrediens som man tror kan vara just den mest avgörande faktorn.

Men jag tycker nog själv att meningen "I epidemiologiska studier syns inget säkerställt samband mellan nitrit/nitrat och cancer." är lite förenklat både genom att nitrat och nitrit nämns i samma mening men även ett lite väl högt krav på att just nitritens samband ska påvisas. Hur ska man någonsin komma fram till det? Inte som att en del människor har en matsked natriumnitrit i sitt kaffe och använder det i sin bakning. Att det verkar som att något i processat kött kanske kan vara ohälsosamt för oss verkar ju trots allt mer och mer rimligt.

svag74
2011-11-09, 17:43
Ja Kolozzeums nitritskräck ska man ju inte ha som riktmärke direkt. ;) Men vad artikeln säger är ju vad djurexperiment visat vad epidemiologi antyder och i epidemiologin skulle man ju kunna säga att det tydligaste sambandet är processat kött där nitrit då är en ingrediens som man tror kan vara just den mest avgörande faktorn.

Men jag tycker nog själv att meningen "I epidemiologiska studier syns inget säkerställt samband mellan nitrit/nitrat och cancer." är lite förenklat både genom att nitrat och nitrit nämns i samma mening men även ett lite väl högt krav på att just nitritens samband ska påvisas. Hur ska man någonsin komma fram till det? Inte som att en del människor har en matsked natriumnitrit i sitt kaffe och använder det i sin bakning. Att det verkar som att något i processat kött kanske kan vara ohälsosamt för oss verkar ju trots allt mer och mer rimligt.

Ok, tack :)
Kontentan blir alltså densamma för oss hungriga konsumenter - processat kött ska ej överätas, oavsett om nitrit är boven eller ej.

Eddie Vedder
2011-11-09, 17:48
Ok, tack :)
Kontentan blir alltså densamma för oss hungriga konsumenter - processat kött ska ej överätas, oavsett om nitrit är boven eller ej.

Ja typ. Kontentan är att man ser ett samband mellan högre förekomst av framför allt tjocktarmscancer, men även andra hälsorisker (hjärt- kärlsjukdom och diabetes), hos de som konsumerar mest processat kött. Ju mer studier som visar samma samband med olika metodik, ju starkare sambanden är rent statistiskt, ju mer sannolika mekanismer man kan förklara sambandet med etc. ju mer sannolikt är det att sambandet kanske kan vara kausalt.

Processat kött är gott men som med allt annat är ju det tråkiga (men ack så kloka) standardsvaret att man minimerar eventuella risker genom att hålla nere konsumtionen i alla fall. Samtidigt som man kanske inte behöver ligga sömnlös och peta sig på magen i sökandet efter en tumör om man tagit en korv på stan. :)

Sverker
2011-11-09, 18:06
Att det verkar som att något i processat kött kanske kan vara ohälsosamt för oss verkar ju trots allt mer och mer rimligt.



Någon kvalificerad gissning Eddie ?

Myoglobinet är misstänkt sedan tidigare. Både fritt från nitrit som i rent kött och som nitro-myoglobin i carkvaror. Vad tror du ?

Eddie Vedder
2011-11-09, 18:11
Någon kvalificerad gissning Eddie ?

Myoglobinet är misstänkt sedan tidigare. Både fritt från nitrit som i rent kött och som nitro-myoglobin i carkvaror. Vad tror du ?

Mekanismerna som diskuterats är ju stora järnmängder, salt och nitrosaminföreningar när man kontrollerat för stekmutagener. Så anledningen till att de processade köttprodukterna då skulle vara sämre är ju för att mer notrisamonföreningar bildas av natriumnitrit än frön "rent" kött och det innehåller mycket salt. Att de ofta är rökta kanske också kan spela in?

Jag minns inte i detalj med den stora cancerrapporten hade med alla diskuterade mekanismer som man då kände till och de försökte ju kontrollera så mycket som möjligt för felkällor.

Sverker
2011-11-09, 18:24
Salt triggar inte bildandet av nitroföreningar eller mailardprodukter. Saltet verkar nog fritt, från nitrit.

Järn triggar mailardprodukter men det är inte mer eller mindre järn i processat kött. Större risk ifall man långkokar i järngryta.




Vi får nog leta bland nitroföreningarna.

Matsa
2011-11-09, 18:34
Järn triggar mailardprodukter men det är inte mer eller mindre järn i processat kött. Större risk ifall man långkokar i järngryta.


Fan! Visste att jag skulle köpt en emaljerad... :furious::D

Bozar
2011-11-11, 21:26
Salt triggar inte bildandet av nitroföreningar eller mailardprodukter. Saltet verkar nog fritt, från nitrit.

Järn triggar mailardprodukter men det är inte mer eller mindre järn i processat kött. Större risk ifall man långkokar i järngryta.




Vi får nog leta bland nitroföreningarna.


Tror inte på att dietärt järn är boven, få områden är så väl dokumenterade som just blodgivning där man ser till att alla har ett adekvat intag med tabletter, en sådan risk skulle ingen verksamhet acceptera.

Om det vore upptaget järn som vore farligt så skulle patienter med hemokromatos även ha ökad risk för tarmcancer men va jag vet finns inget sådant samband dokumenterat.

Eddie Vedder
2011-11-11, 21:29
Om det vore upptaget järn som vore farligt så skulle patienter med hemokromatos även ha ökad risk för tarmcancer men va jag vet finns inget sådant samband dokumenterat.

Jag har själv inte kollat upp det men jag sökte på "iron colorectal cancer" och det saknas inte epidemiologiska studier i alla fall. Kanske kolla mer noggrant imorrn.

http://scholar.google.se/scholar?q=iron+colorectal+cancer&hl=sv&btnG=S%C3%B6k

Bozar
2011-11-11, 23:28
Jag har själv inte kollat upp det men jag sökte på "iron colorectal cancer" och det saknas inte epidemiologiska studier i alla fall. Kanske kolla mer noggrant imorrn.

http://scholar.google.se/scholar?q=iron+colorectal+cancer&hl=sv&btnG=S%C3%B6k

Det finns säkert ett samband men vem vet om det beror på inadekvata receptorer eller järnhalten i sig. Det är ju underligt att vissa grupper har mindre incidens av cancer trots högre järnkonsumtion:
http://ije.oxfordjournals.org/content/19/3/505.short

gammal men det jag kunde hitta.

Sverker
2011-11-12, 06:50
Tror inte på att dietärt järn är boven, få områden är så väl dokumenterade som just blodgivning där man ser till att alla har ett adekvat intag med tabletter, en sådan risk skulle ingen verksamhet acceptera.

Om det vore upptaget järn som vore farligt så skulle patienter med hemokromatos även ha ökad risk för tarmcancer men va jag vet finns inget sådant samband dokumenterat.

Kopplingen till järnet i kosten är säkert obefintligt:D

Jag tänkte mer på järn som deltagare i bildandet av nitroföreninigar eller mailardprodukter. Messmör ska kokas i gjutjärnsgryta för att bli bra;)




Men som varje gång det kommer upp kost processat kött , cancer, AEG mm så ser jag möjligheter att minska bildandet av farliga ämnen i maten genom rätt tillagning. När baconet passerar knaperstekt och börjar bli svart så börjar det hända grejor.

Eddie Vedder
2011-11-12, 09:43
Det finns säkert ett samband men vem vet om det beror på inadekvata receptorer eller järnhalten i sig. Det är ju underligt att vissa grupper har mindre incidens av cancer trots högre järnkonsumtion:
http://ije.oxfordjournals.org/content/19/3/505.short

gammal men det jag kunde hitta.

Vad har den med järnkonsumtion att göra?

Jag kollade den första studien som fanns i min sökning från igår och på första bästa musklick kom det ju upp en som hittade flertalet påvisade samband mellan just järnkonsumtion och cancer:

Thirty-three studies were reviewed in 26 publications. Of the larger studies, approximately three-quarters supported the association of iron, in all three strata of exposure, with colorectal neoplasia risk. Because iron is broadly supplemented in the American diet, the benefits of iron supplementation need to be measured against the long-term risks of increased iron exposure, one of which may be increased risk of colorectal cancer.

Nelson, R. L. (2001), Iron and Colorectal Cancer Risk: Human Studies. Nutrition Reviews, 59: 140–148.

Jag säger inte att jag tror att järnet är den stora riskfaktorn (eller inte ens en riskfaktor överhuvudtaget) men att säga att sambanden inte dokumenterats är ju faktiskt ett helt felaktigt påstående. De behöver inte vara kausala men likförbaskat finns de ju dokumenterad.