handdator

Visa fullständig version : Viktminskning tips tack


Bubbish
2011-03-23, 18:04
Tjabba! jag är väl en av alla som försöker minska vikt, jag har provat alla olika sorters vlcd drycker, och förvisso gått ner rätt många kilo på det, men nu står ja still på 130, jag är 199 lång så jag ser inte blemfet ut mest bara stor.

Jag tränar 4 dagar i veckan på gym och äter GI men nu är frågan hur och vad jag ska träna för att mest effektivt gå ner i vikt och samtidigt stärka kroppen för ett praktiskt arbete.
Jag försöker gå iaf litegrann varje dag men kan ärligt säga att jag tycker det är skit trist och går hellre på gymmet.

Ja skulle behöva lite tips på vad jag kan träna på gymmet som gör bra för mig som vill gå ner i vikt.


Peace

Nykropp
2011-03-23, 18:10
Du behöver äta mindre. Det träningen gör är att åka ditt kaloribehov så du har möjlighet att äta mer. Men för att gå ner måste du äta mindre än ditt dagliga kaloribehov. Spelar ingen roll om du springer maratonlopp eller lyfter ton med vikter om du äter för mycket.

Så räkna ut ditt dagliga behov och lägg dig 500-700 kalorier under det. Då kommer du tappa 0.5-1kg i veckan.

Lycka till!

EDIT: http://energibehov.mermuskler.se/ här kan du få ett ungefärligt dagsbehov beräknat.

Big Sleazy
2011-03-23, 18:22
Läs deffguiden.

Bubbish
2011-03-23, 18:27
Tack för svaret!
Jag kollade nyss den sidan och enligt den då jag e måttligt aktiv då jag jobbar fysiskt och tränar iaf 4 dagar i veckan plus skidåkning på helgerna och jag ska enligt den tabellen äta 4000 kcal per dag och det tror ja inte att ja ens är i närheten av mitt dagliga behov.

Nykropp
2011-03-23, 18:28
Tack för svaret!
Jag kollade nyss den sidan och enligt den då jag e måttligt aktiv då jag jobbar fysiskt och tränar iaf 4 dagar i veckan plus skidåkning på helgerna och jag ska enligt den tabellen äta 4000 kcal per dag och det tror ja inte att ja ens är i närheten av mitt dagliga behov.


Räkna efter noga så lär det visa sig.
Går du inte ner i vikt så äter du för mycket. :)

Fredron
2011-03-23, 19:03
Som Nykropp säger, som själv har gått ner en hel del.
Det handlar om att äta/ge kroppen mindre energi än den behöver. Då kommer du gå ner i vikt.

Bubbish
2011-03-23, 20:40
Så ja bör skaffa mig en våg då och räkna alla kcal för att se hur mycket det blir då antar jag, skall prova det nästa vecka när jag får tag i en våg, gissar på att man ska byta ut och äta massa grönt för det ger ju inte speciellt mycket kcal iaf men nån slags mättnadskänsla borde man få till av det, sedan träningen verkar iaf fungera för jag tycker iaf att det är roligt att gå dit och det har ju aldrig hänt någonsin i mitt liv.

Nykropp
2011-03-23, 20:48
Du behöver inte äta massa grönt. Men välj rotsaker och tex broccoli om du nu skall äta grönt. Skit i sallad, tomat och gurka. Det mättar inget.
Se till att öka med det proteinrika i måltiden. Det mättar mer.

yooii
2011-03-23, 20:55
Du behöver inte äta massa grönt. Men välj rotsaker och tex broccoli om du nu skall äta grönt. Skit i sallad, tomat och gurka. Det mättar inget.
Se till att öka med det proteinrika i måltiden. Det mättar mer.
Det kanske inte mättar så för alla men jag gillar i alla fall att man kan lassa på ordentliga mängder grönt. Mycket psykologiskt säkert.

Fredron
2011-03-23, 20:58
Som Big Sleazy sa tidigare, kolla in den här tråden;
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881

Det borde inte vara så svårt att göra lite ändringar i din vanliga kost och på så sätt hamna på ett kalorieunderskott utan att behöva förändra ditt liv totalt.

Kischen
2011-03-23, 20:59
Det kanske inte mättar så för alla men jag gillar i alla fall att man kan lassa på ordentliga mängder grönt. Mycket psykologiskt säkert.

Kör man ett halvtkilo wokgrönsaker med lite buljong så blir det perfekt att ha som komplement :thumbup:

Själv kör jag 400 gram 10% nötfärs med 500 gram wokgrönsaker. Mättar ganska skapligt för 800 kcal.

Bubbish
2011-03-24, 19:09
Grejjen är ju att ja försöker äta enligt GI nu om det är bra eller dåligt kan jag inte svara på det är så mycket olika man får höra av folk, och anledningen till sallad är som Yooii säger, man kan lasta på hur mycket som helst och det inte blir speciellt mycket men psykiskt sätt känns det som en hel del, hittils har ja ätit en hel del bacon men det är otroligt mycke fett i det så måste ändra mig lite, har iofs bara hållit på i 4 dagar ungefär nu med detta.

Benjila
2011-03-24, 20:35
Grejjen är ju att ja försöker äta enligt GI nu om det är bra eller dåligt kan jag inte svara på det är så mycket olika man får höra av folk
Du hör bra saker om det av folk som lyckats gå ner i vikt av det och dåliga saker om det av folk som inte lyckats. ;)
Spelar ingen roll om det är GI, LCHF eller VLCD. Du får själv känna efter om det passar din livsstil. Men tanken bakom GI-metoden är väldigt smart att följa om man vill gå ner i vikt eftersom man bl.a eftersträvar kost som innehåller mycket protein och långsamma kolhydrater vilket på sikt håller dig mätt längre. Vilket kostupplägg man än följer är det till ens egen fördel att det innehåller mycket protein, dels för att det mättar bra och för att kroppen vill ha mycket av det, speciellt vid träning.

Testa byt ut din bacon mot kycklingbröst filé :)

Min egna deff mat består som basic av: kvarg, keso, ägg, mjölk, grönsaker, kött, fågel och fisk. Av den maten håller jag ett lågt GI, men jag bryr mig inte om dieter eller metoder. Har jag kalorier över för dagen lägger jag det på vad jag vill. Som choklad eller glass och då stegrar mitt GI upp efter det. Men det spelar ingen roll, för som nämnts tidigare är det kalorier in vs out som gäller.

Ha gärna GI-metoden som riktlinje. Men blir det bara jobbigt att följa så skit i det.