handdator

Visa fullständig version : Sjukgymnastik vid sjukt stel bröstrygg


Xerxex
2011-03-23, 16:53
Fått rekommenderat att besöka en sjukgymnast för att få bukt med min extremt stela bröstrygg.

ÄR det nått som ens sjukgymnastik kan göra något åt om om är det någon somv vet någon kunnig i stockholmsområdet?

burkmannen
2011-03-24, 20:53
Jag är också väldigt stel i bröstryggen och har påbörjat en manuell behandling. Fick en elbehandling och att sjukgymnasten masserade området så får vi se om det hjälper.

Mushan
2011-03-24, 23:29
Vad är symptomen på en stel bröstrygg? Är det något som stör er vardagligt etc?

Xerxex
2011-03-25, 01:13
Vad är symptomen på en stel bröstrygg? Är det något som stör er vardagligt etc?

orörlig i övre delen av ryggen. hållningen blir oftast kass också eftersom man börjar svanka för att kunna få en "normal" flex av ryggen. Jag känner mest av att jag får ont i ländryggen.

Tunga Vikter
2011-03-25, 08:57
Även jag har problem med stel bröstrygg och eventuellt halsryggen. Sjukt jobbigt. Kan inte sova på höger sidan och om jag vrider mig åt höger så känns det som om något hugger mig rakt igenom skuldran ut genom bröstet. :( Får även stickningar och domningar i arm och ben då och då Varit hos kiropraktor som är utbildad sjukgymnast men har inte hjälpt så mycket. Är faktiskt på g till vårdcentralen nu för 3 gången.

Tunga Vikter
2011-03-25, 19:39
Någon som blivit undersökt för Bechterews sjukdom?

Loka
2011-03-25, 20:10
Stretcha?

Xerxex
2011-03-25, 21:01
Någon som blivit undersökt för Bechterews sjukdom?

Jo jag var hso en reumatolog för några veckor sedan. Hade tydligen gensvaret men inga andra tecken på sjukdomen varesig från röntegen, inflamationer eller "rätt" sorts stelhet och historik.

Är det bara frågan vad fasen det är som orsakar skiten.

Tunga Vikter
2011-03-25, 21:43
Jo jag var hso en reumatolog för några veckor sedan. Hade tydligen gensvaret men inga andra tecken på sjukdomen varesig från röntegen, inflamationer eller "rätt" sorts stelhet och historik.

Är det bara frågan vad fasen det är som orsakar skiten.

Okej det var ju skönt att det inte var det i alla fall. Sitter själv här och nojar sönder över att jag kanske har det. Skulle du kunna beskriva den stelhet du har.

Jag tex har enbart på högra sidan. Från skuldran genom hela bröstryggen. Jag kan inte vrida mig åt höger utan att det känns som om någon sticker ett spjut rakt igenom mig. Här om dagen fick jag domningar i höger arm och höger vadd och fot. Har även ont i nacken. Det knakar ock knastrar även i min rygg (mest emellan skuldrorna och precis under höger skuldra.

Var på vårdcentralen idag för 3 gången och lyckades tjata till mig en remiss till magnetröntgen.

burkmannen
2011-03-25, 22:20
Jag har verkar inte ha lika allvarligt som du i bröstryggen men jag har knakande, knastrande, små låsningar och ömhet.

Tunga Vikter
2011-03-25, 22:32
Jag har verkar inte ha lika allvarligt som du i bröstryggen men jag har knakande, knastrande, små låsningar och ömhet.

Hur uppstog din skada? När du säger "knastrande" menar du typ att det är som ett knak fast ändå inte liksom? Och var "knastrar" det? Har du fått några övningar som du kan göra hemma utav din sjukgymnast?

burkmannen
2011-03-25, 23:09
Tror det är kampsport ( falltekniker) där man faller framåt och tar emot mesta av sin tyngd med armarna. Det är som ett knastrande/klickande/små låsningar i skuldran in mot ryggraden. Även öm i rhomben på vänster sida. Håller på med en manuell behandling med el och masserande så ska dit några gånger till så får vi se. Har även som ett dunkande i axeln/skuldran vid axelrotationer.

Tunga Vikter
2011-03-25, 23:15
Tror det är kampsport ( falltekniker) där man faller framåt och tar emot mesta av sin tyngd med armarna. Det är som ett knastrande/klickande/små låsningar i skuldran in mot ryggraden. Även öm i rhomben på vänster sida. Håller på med en manuell behandling med el och masserande så ska dit några gånger till så får vi se. Har även som ett dunkande i axeln/skuldran vid axelrotationer.

Samma här, tom det där med dunkandet i axeln. Knastrar det mer i skuldran när du är i speciella lägen? För mig tex så knastrar och knakar det mer om jag har armen bakom huvudet (typ som när man ligger och kollar på TV du vet).

Även när jag drar ihop skuldrorna. Som tex vid bänkpress eller knäböj.

burkmannen
2011-03-25, 23:24
Samma här, tom det där med dunkandet i axeln. Knastrar det mer i skuldran när du är i speciella lägen? För mig tex så knastrar och knakar det mer om jag har armen bakom huvudet (typ som när man ligger och kollar på TV du vet).

Även när jag drar ihop skuldrorna. Som tex vid bänkpress eller knäböj.

När man drar bak skuldrorna (bröstar upp sig) om man te.x haft dålig hållning så brukar man få knakandet/låsningarna men inget extra om jag tar armen bakom huvudet. Blir du öm om du tar din vänster eller högerarm (beroende på vilken sida du har ont) och tar tag i andra sidan på nacken och sen roterar du åt höger/vänster beroende på arm?

Jag får ont när jag tar min vänsterarm bakom nacken tar tag i högra sidan på nacken, roterar åt höger och sträcker på mig då blir det extra ömt.

Om du ej förstår så är det nästan som att du stretchar triceps fast du tar tag i nacken istället. Tror det är ungefär som du mena fast med rotation. Gör det i sittande läge och stående och säg om det blir någon skillnad

Tunga Vikter
2011-03-25, 23:33
Jag får ont när jag tar min vänsterarm bakom nacken tar tag i högra sidan på nacken, roterar åt höger och sträcker på mig då blir det extra ömt.

Om du ej förstår så är det nästan som att du stretchar triceps fast du tar tag i nacken istället. Tror det är ungefär som du mena fast med rotation. Gör det i sittande läge och stående och säg om det blir någon skillnad

Testade detta. Tog min vänstra arm och tog tag på höger sida utav nacken och vred sedan åt höger. Gjorde det både i sittande och stående läge och det gjorde lika ont. Gjorde det även uppbröstad och avslappnat.

burkmannen
2011-03-25, 23:39
Testade detta. Tog min vänstra arm och tog tag på höger sida utav nacken och vred sedan åt höger. Gjorde det både i sittande och stående läge och det gjorde lika ont. Gjorde det även uppbröstad och avslappnat.

Vars gör det ont? Gör det ont om du gör denna stretch: http://www.floota.com/RhomboidStretch.html

För mig försvinner smärtan vid rotationen när jag står men finns där vid sittande. Jag har även fått magnetröntgen men inget fel hittades i bröstryggen.

Tunga Vikter
2011-03-25, 23:51
Vars gör det ont? Gör det ont om du gör denna stretch: http://www.floota.com/RhomboidStretch.html

För mig försvinner smärtan vid rotationen när jag står men finns där vid sittande. Jag har även fått magnetröntgen men inget fel hittades i bröstryggen.

Jag provade och det gjorde ont som satan framme i mitt högra bröst! Gör även ont nu lite faktiskt.

Hmm, fan vad skumt det där med magnetröntgen. Vad tror läkarna att det är då? Kanske problemet sitter i halsryggen?

burkmannen
2011-03-25, 23:52
Jag provade och det gjorde ont som satan framme i mitt högra bröst! Gör även ont nu lite faktiskt.

Hmm, fan vad skumt det där med magnetröntgen. Vad tror läkarna att det är då? Kanske problemet sitter i halsryggen?

Det enda dom har hittat är att jag är väldigt stel i bröstryggen och inget annat. Är också svag där, har som inte fått något annat svar direkt. Magnetröntgen kan visa att du har diskbråck eller liknande men du behöver ej ha smärta av det, så det finns som ingen direkt säkerhet att det magnetröntgen hittar är det du får ont av.

Tunga Vikter
2011-03-26, 00:08
Det enda dom har hittat är att jag är väldigt stel i bröstryggen och inget annat. Är också svag där, har som inte fått något annat svar direkt. Magnetröntgen kan visa att du har diskbråck eller liknande men du behöver ej ha smärta av det, så det finns som ingen direkt säkerhet att det magnetröntgen hittar är det du får ont av.

Fan det låter ju mindre roligt :( Jag har blivit bra mycket svagare i mitt bröst sedan mina problem uppstod för ca 2 månader sedan. Kan iof bero på att jag inte tränat riktigt på dessa 2 månaderna. Och även varit mer slarvig med kosten, mindre protein osv. Var nere på gymmet idag och körde bröst. Fan vad less man blev :( Från att ha kört på 42-44 i sned hantelpress till att kämpa med 26 kg :(.

Fan asså, börjar bli så jävla trött på detta nu :( Allt detta upptog efter ett hårt intensivt ryggpass för ca 2 månader sedan. Vill bara bli normal igen.

burkmannen
2011-03-26, 00:10
Fan det låter ju mindre roligt :( Jag har blivit bra mycket svagare i mitt bröst sedan mina problem uppstod för ca 2 månader sedan. Kan iof bero på att jag inte tränat riktigt på dessa 2 månaderna. Och även varit mer slarvig med kosten, mindre protein osv. Var nere på gymmet idag och körde bröst. Fan vad less man blev :( Från att ha kört på 42-44 i sned hantelpress till att kämpa med 26 kg :(.

Fan asså, börjar bli så jävla trött på detta nu :( Allt detta upptog efter ett hårt intensivt ryggpass för ca 2 månader sedan. Vill bara bli normal igen.

Det med diskbråck var ju bara ett exempel och menar inte att du har det utan mer att din rygg kan se konstig ut utan att du har smärta och den kan vara perfekt men den kan göra ont.

Är såklart drygt vi verkar ju ha liknande smärta men du verkar få lite annorlunda och värre smärta än mig.

Tunga Vikter
2011-03-26, 00:17
Det med diskbråck var ju bara ett exempel och menar inte att du har det utan mer att din rygg kan se konstig ut utan att du har smärta och den kan vara perfekt men den kan göra ont.

Är såklart drygt vi verkar ju ha liknande smärta men du verkar få lite annorlunda och värre smärta än mig.

Jag är mest orolig över att det kanske kan vara Bechterews sjukdom :( Har fan hellre ett diskbråck då. Diskbråck läks iaf av sig själv medans Bechterews sjukdom är permanent.

Tunga Vikter
2011-03-26, 00:19
Det med diskbråck var ju bara ett exempel och menar inte att du har det utan mer att din rygg kan se konstig ut utan att du har smärta och den kan vara perfekt men den kan göra ont.

Är såklart drygt vi verkar ju ha liknande smärta men du verkar få lite annorlunda och värre smärta än mig.

Gör det ont om du sätter dina händer bakom ditt huvud. Alltså i bakhuvudet och sedan trycker det nedåt/framåt?

burkmannen
2011-03-26, 00:20
Jag är mest orolig över att det kanske kan vara Bechterews sjukdom :( Har fan hellre ett diskbråck då. Diskbråck läks iaf av sig själv medans Bechterews sjukdom är permanent.

Det enda man kan göra är ju att kontakta vården/sjukgymnast och se vad dom säger, söka tills man hittar något.

Tunga Vikter
2011-03-26, 00:26
Det enda man kan göra är ju att kontakta vården/sjukgymnast och se vad dom säger, söka tills man hittar något.

Ja precis. Tyvärr så ger jag inte mycket för vården. Varje gång jag är där så verkar det som om läkaren inte tar mina problem på allvar. Har bokat tid nu hos Levad Fysioterapi i Västerås som visst skall vara riktigt duktiga. Pratade med 2 utav deras sjukgymnaster över telefon och dom var mycket trevliga. Jag kände liksom lite lugn när man pratade med dom om mina problem och symtom, osv. Så jag hoppas till gud att dom kan hjälpa mig.

Tunga Vikter
2011-03-26, 17:43
burkmannen

Gör mindre ont idag. Smärtan är värre vissa dagar och bättre andra. Skit skumt. Blir oftast bättre efter ett varmt bad och dom gånger jag är tvungen och ta valium för att kunna somna när smärtan blir för stark så brukar smärtan också bli mycket bättre. Valium är lugnande, ångestdämpande och muskelavslappnande.

Blir det bättre för dig också efter ett varmt bad?

Lillvego
2011-03-26, 22:52
Har inte orkat läsa hela tråden men kan känna igen mig lite i det jag läste. Stel nacke och bröstrygg samt smärta i ländrygg. Har varit hos bra många sjukgymnaster, kiropraktor samt naprapat. Jag började få svar på eventuella skador först när jag med magnetkamera över hela ryggen diskuterade resultatet med, enligt mig, duktig sjukgymnast.

Jag hade många sjukdomar och skador så att jämföra mitt resultat med era symptom är nog meningslöst. Scheuermann, möjlig Bechterews, tecken på diskbråk i nacke, osv.

Jag hade nog aldrig fått denna information om jag hade gått genom min familjeläkare. Remiss till magnetkamera fick jag av en privatläkare, rekommenderad via min sjukgymnast. Han har möjlighet att välja var remissen ska gå och väljer då det snabbaste alternativet. Efter att ha träffat läkaren fick jag tid för magnetkamera efter några veckor.

Hoppas ni får ett svar som kan underlätta problemen!

/Martin

burkmannen
2011-03-26, 23:40
Har inte orkat läsa hela tråden men kan känna igen mig lite i det jag läste. Stel nacke och bröstrygg samt smärta i ländrygg. Har varit hos bra många sjukgymnaster, kiropraktor samt naprapat. Jag började få svar på eventuella skador först när jag med magnetkamera över hela ryggen diskuterade resultatet med, enligt mig, duktig sjukgymnast.

Jag hade många sjukdomar och skador så att jämföra mitt resultat med era symptom är nog meningslöst. Scheuermann, möjlig Bechterews, tecken på diskbråk i nacke, osv.

Jag hade nog aldrig fått denna information om jag hade gått genom min familjeläkare. Remiss till magnetkamera fick jag av en privatläkare, rekommenderad via min sjukgymnast. Han har möjlighet att välja var remissen ska gå och väljer då det snabbaste alternativet. Efter att ha träffat läkaren fick jag tid för magnetkamera efter några veckor.

Hoppas ni får ett svar som kan underlätta problemen!

/Martin

Om man får magnetröntgen så röntgar dom väl alltid hela ryggen och inte bara en del?

Lillvego
2011-03-27, 09:12
Om man får magnetröntgen så röntgar dom väl alltid hela ryggen och inte bara en del?

Vilken del framgår av remissen från din läkaren. Jag fick först ländrygg, bröstryggen och nackrygg. Dvs hela ryggen. Sen fick jag en på huvud och nackrygg, då största problemet fanns i det området. Andra omgången bilder på nacken visade, om jag förstod läkaren rätt, mer än första.

Jag skulle tro att om du har allmänna problem med ryggen kommer de ta bilder på hela ryggen när du ändå får en tid.

Tunga Vikter
2011-03-27, 12:34
Jag hade många sjukdomar och skador så att jämföra mitt resultat med era symptom är nog meningslöst. Scheuermann, möjlig Bechterews, tecken på diskbråk i nacke, osv.

Oj fan vad tråkigt. Beklagar verkligen. Hur känner du dig idag? När började dina problem uppstå?

burkmannen
2011-03-27, 14:09
Stel bröstrygg och ont i ländryggen, är det något som ofta hänger ihop? Då tycker man att sjukgymnasterna borde ha så stor kunskap att dom kan koppla ihop dom två?

Tunga Vikter
2011-03-27, 14:20
Stel bröstrygg och ont i ländryggen, är det något som ofta hänger ihop? Då tycker man att sjukgymnasterna borde ha så stor kunskap att dom kan koppla ihop dom två?

Undrar också det. Man tycker ju att att en kiropraktor/naprapat/sjukgymnast borde känna till detta. Verkar vara svår att hitta riktigt duktiga kiropraktorer/naprapater/sjukgymnaster.

Någon som vet hur man kan får reda på vilken vävnadstyp man har? Går det genom ett hel vanligt blodprov eller?

Lillvego
2011-03-27, 14:20
Oj fan vad tråkigt. Beklagar verkligen. Hur känner du dig idag? När började dina problem uppstå?

Jag har haft problemen i många år. Nackskadan kom efter en fotbollsolycka 2002. Scheuermann i kombination med noll-koll på hållning under gymnasietiden (5-7år sen) drog igång problemen med bröstryggen.

Medicinering har nog varit det som har fungerat sämst.
Jag har fortfarande stora problem med smärta och värk, men det som har hjälpt bäst är RÄTT träning och stretch.

Kolla upp vad problemet kan vara. Träningen har inte förändrats så mycket för mig men vissa övningar lär jag vara försiktig med.

Lillvego
2011-03-27, 14:24
Undrar också det. Man tycker ju att att en kiropraktor/naprapat/sjukgymnast borde känna till detta. Verkar vara svår att hitta riktigt duktiga kiropraktorer/naprapater/sjukgymnaster.

Någon som vet hur man kan får reda på vilken vävnadstyp man har? Går det genom ett hel vanligt blodprov eller?

De flesta sjukgymnaster/kiropraktorer/naprapater har nog kunskap för att koppla ihop olika problem men många saknar lusten/drivet att verkligen bry sig.

Hitta en kunnig person som förstår att ni har problem och om ni tycker att de verkar nonchalanta, skulle jag råda att söka upp en ny.

Men ge er inte! Sök reda på problemet så att ni får en chans att bli bättre!

burkmannen
2011-03-27, 14:24
Undrar också det. Man tycker ju att att en kiropraktor/naprapat/sjukgymnast borde känna till detta. Verkar vara svår att hitta riktigt duktiga kiropraktorer/naprapater/sjukgymnaster.

Någon som vet hur man kan får reda på vilken vävnadstyp man har? Går det genom ett hel vanligt blodprov eller?

Men jag har ändå varit hos vissa sjukgymnaster med OMT steg 3 och dom borde ju veta vad som kan höra ihop. Det enda han sa var att jag var stel i bröstryggen. Har ont i både bröstrygg och ländrygg. Det är ju oftast så att man får bättre hjälp på kolozzeum än hos en riktigt sjukgymnast.

LILLVEGO: Jag har varit hos en kiropraktor, 3 sjukgymnaster, en läkare, varit hos ena sjukgymnasten flera gånger men dom har inte hittat något. Fick nyligen hjälp av en från kolozzeum som for upp till Umeå så får vi se om det hjälper.

Kan man få diskbråck i ländryggen av stel bröstrygg?

Lillvego
2011-03-27, 14:42
Men jag har ändå varit hos vissa sjukgymnaster med OMT steg 3 och dom borde ju veta vad som kan höra ihop. Det enda han sa var att jag var stel i bröstryggen. Har ont i både bröstrygg och ländrygg. Det är ju oftast så att man får bättre hjälp på kolozzeum än hos en riktigt sjukgymnast.

LILLVEGO: Jag har varit hos en kiropraktor, 3 sjukgymnaster, en läkare, varit hos ena sjukgymnasten flera gånger men dom har inte hittat något. Fick nyligen hjälp av en från kolozzeum som for upp till Umeå så får vi se om det hjälper.

Kan man få diskbråck i ländryggen av stel bröstrygg?

Hoppas att det hälper! Har ingen kunskap om diskbråck eller så. Jag kan bara råda till att fortsätta söka hjälp tills du hittar någon som kan hjälpa dig. För mig tog det 15-20 sjukg./kirop./naprapater innan jag kom till en sjukgymnast OMT3 som lyssna någorlunda.

burkmannen
2011-03-27, 14:44
Hoppas att det hälper! Har ingen kunskap om diskbråck eller så. Jag kan bara råda till att fortsätta söka hjälp tills du hittar någon som kan hjälpa dig. För mig tog det 15-20 sjukg./kirop./naprapater innan jag kom till en sjukgymnast OMT3 som lyssna någorlunda.

Tråkigt att det ska behöva vara såhär. Borde finnas någon som är kompetent nog att hjälpa en istället som för dig att behöva kolla med 20 olika.

Tunga Vikter
2011-03-27, 15:10
det är ju oftast så att man får bättre hjälp på kolozzeum än hos en riktigt sjukgymnast.

+1

Tunga Vikter
2011-03-28, 13:52
Märkte igår att min nacke kan påverka min smärta i bröstryggen. Om jag lutar mitt huvud emot vänster så stramar det åt i höger delen av bröstryggen. Om jag lutar huvudet åt höger så känns det inget.

Någon som upplevt liknande?

mn8eii
2011-03-28, 14:06
Väldigt svårt att säga. Kan vara allt från muskulär obalans till benpålagringar i facettlederna (art. zygapophysialis) som orsakar upplevd stelhet och låsningsfenomen.

Tunga Vikter
2011-03-28, 15:46
Väldigt svårt att säga. Kan vara allt från muskulär obalans till benpålagringar i facettlederna (art. zygapophysialis) som orsakar upplevd stelhet och låsningsfenomen.

Om det skulle vara någon utav dom ger dom symtom som domingar ut i fingrar, armar och ben?

burkmannen
2011-03-28, 15:53
Väldigt svårt att säga. Kan vara allt från muskulär obalans till benpålagringar i facettlederna (art. zygapophysialis) som orsakar upplevd stelhet och låsningsfenomen.

Skulle detta med benpålagringar synas i en magnetröntgen?

mn8eii
2011-03-28, 16:04
Tunga vikter:

Ja det är inte ovanligt att patienter upplever diffusa domningar till följd av artros i facettlederna. Finns dock en rad saker som ger samma symtom.

http://www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp?articleID=74760

burkmannen:

Ja det är möjligt att diagnostisera artros medelst röntgen.

Med det vill jag inte på något sätt påstå att det är detta ni lider av, är en av flera möjliga orsaker.

burkmannen
2011-03-28, 16:53
Tunga vikter:

Ja det är inte ovanligt att patienter upplever diffusa domningar till följd av artros i facettlederna. Finns dock en rad saker som ger samma symtom.

http://www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp?articleID=74760

burkmannen:

Ja det är möjligt att diagnostisera artros medelst röntgen.

Med det vill jag inte på något sätt påstå att det är detta ni lider av, är en av flera möjliga orsaker.

Jag har fått en MR men inget hittades i bröstryggen men ändå är jag jäkligt stel där.

siimon89
2011-03-28, 17:46
Jag har fått en MR men inget hittades i bröstryggen men ändå är jag jäkligt stel där.

Har du jobbat på rörligheten i bröstryggen? Rekommenderar dig att kolla in dessa länkar:
http://ericcressey.com/exercise-of-the-week-thoracic-spine-extension-on-foam-roller
http://www.marksdailyapple.com/how-to-improve-thoracic-spine-mobility/
http://stronglifts.com/how-to-improve-your-thoracic-mobility/

burkmannen
2011-03-28, 17:50
Har du jobbat på rörligheten i bröstryggen? Rekommenderar dig att kolla in dessa länkar:
http://ericcressey.com/exercise-of-the-week-thoracic-spine-extension-on-foam-roller
http://www.marksdailyapple.com/how-to-improve-thoracic-spine-mobility/
http://stronglifts.com/how-to-improve-your-thoracic-mobility/

Håller på att få en manuell behandling men ska kolla in det där, tack!

Vad för problem kan en stel bröstrygg ge i resten av ryggen?

Tunga Vikter
2011-03-28, 21:41
Tunga vikter:

Ja det är inte ovanligt att patienter upplever diffusa domningar till följd av artros i facettlederna. Finns dock en rad saker som ger samma symtom.

http://www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp?articleID=74760.

Tack.

Mina problem kom först efter ett hårt rygg pass. Har aldrig känt av dom tidigare. Har haft lite låsningar i mitt bröst tidigare min inga allvarliga och inga jag inte själv kunnat "knäcka" ut genom att brösta upp mig.

davvvan
2011-03-28, 23:42
Skriver för att hitta tillbaka. Måste införskaffa en foam roller snarast känner jag.

burkmannen
2011-03-29, 07:48
Skriver för att hitta tillbaka. Måste införskaffa en foam roller snarast känner jag.

Testade rulla ihop ett sittunderlag och knäcka bröstryggen och igår släppte min smärta i området L1-L2. Vet inte om det var en tillfällighet så ska fortsätta med det där och andra övningar som blev postade tidigare i tråden. Jag tycker du också ska kolla in det davvvan. Ska till sjukgymnast idag så får se om han tycker min bröstrygg har mjuknat upp något.

Lycka till! *flex*

siimon89
2011-03-29, 10:23
Ja, foam rollern är grymt bra för att öka rörligheten i bröstryggen. Jag kör det dagligen och det brukar alltid knäcka till lite här och där, riktigt skönt är det! :D

davvvan
2011-03-29, 14:55
Ja, foam rollern är grymt bra för att öka rörligheten i bröstryggen. Jag kör det dagligen och det brukar alltid knäcka till lite här och där, riktigt skönt är det! :D

Var köpte du din Simon? :) Är jävligt sugen på en, finns ju inget härligare än när det knäcker till i ryggen...

siimon89
2011-03-29, 15:00
Var köpte du din Simon? :) Är jävligt sugen på en, finns ju inget härligare än när det knäcker till i ryggen...

Min inköptes på Träningsspecialisten i Sollentuna.
www.traningsspecialisten.se

Finns både en halv och en hel att köpa där. Oavsett vilken du väljer fungerar bägge utmärkt för att stretcha och knäcka ryggen ;)

burkmannen
2011-03-30, 18:42
Hur ofta kan man göra övningarna för att mjuka upp bröstryggen? Kan man göra det flera gånger per dag utan att göra för mycket?

Tunga Vikter
2011-03-30, 18:51
Hur ofta kan man göra övningarna för att mjuka upp bröstryggen? Kan man göra det flera gånger per dag utan att göra för mycket?

Undrar också detta. Kan nog inte vara så bra att göra det flera gånger om dagen eller?

davvvan
2011-04-03, 15:00
Bump.

willtjam
2013-01-07, 23:28
Bump på denna!

Jag har fått riktigt stel bröstrygg och jag tror det sitter kring rhomberna på höger sida. Jag prövade använda en yogamatta som foamroaller och körde "thoracic spine extension" (http://www.youtube.com/watch?v=SU9ZsV4xTwc) och det gjorde förjävla ont. Kändes som om det skulle knäcka till så ryggen gick av. Men samtidigt var det en någorlunda skön smärta, ungefär som att stretcha ut träningsvärk.
Ska det verkligen göra så ont? Är det bara att köra på och försöka knäcka till det?

Lillvego
2013-01-08, 14:30
Bump på denna!

Jag har fått riktigt stel bröstrygg och jag tror det sitter kring rhomberna på höger sida. Jag prövade använda en yogamatta som foamroaller och körde "thoracic spine extension" (http://www.youtube.com/watch?v=SU9ZsV4xTwc) och det gjorde förjävla ont. Kändes som om det skulle knäcka till så ryggen gick av. Men samtidigt var det en någorlunda skön smärta, ungefär som att stretcha ut träningsvärk.
Ska det verkligen göra så ont? Är det bara att köra på och försöka knäcka till det?

Nu är jag absolut ingen expert på området men jag har använt mig av en "Foam Roller" i flera år för att öka rörelsen i bröstryggen. Jag får många låsningar bland annat på grund av Mb. Scheuermann och om jag utför övningen som personen på filmen som du länkade, ja då gör det jäkligt ont. Jag börjar alltid att rulla från övre Trapezuis och ner förbi bröstryggen. Först med nästan rak rygg för att sedan för varje rull öka böjningen på ryggen och föra huvudet närmare golvet. Efter några omgångar stannar jag på punkter där jag känner låsningar eller punkter där jag vet att jag brukar få låsningar, tar ett djupt andetag och slappnar av. Efter några sekunder går jag vidare till nästa punkt.

Om jag hoppar över rullningen i början blir upplevelsen med "knakningarna" mycket obehagliga.

//Martin

willtjam
2013-01-09, 20:25
Mycket bra tips! Det gjorde inte i närheten lika ont den här gången. Tack ska du ha :thumbup: