handdator

Visa fullständig version : Snabba eller långsamma kolhydrater?


Tsandell
2011-03-23, 14:05
Okej, den här frågan kommer låta hur dum som helst. Men efter ett hårt gympass, vad är då bäst? Snabba kolhydrater eller långsamma kolhydrater?

Sundqvist
2011-03-23, 14:15
Snabba kolhydrater efter ett tungt gympass :)

Tsandell
2011-03-23, 14:15
Tack för svaret :) Ska man ta snabba kolhydrater innan passet också?

Sundqvist
2011-03-23, 14:17
Tack för svaret :) Ska man ta snabba kolhydrater innan passet också?

de är ju upp till var och en, jag tar eaa innan, sen eaa+Carbo-FX med kreatin för bäst upptag efter :)

hurril
2011-03-23, 14:17
Ingetdera behövs men om du kommer att träna igen nära inpå det aktuella passet kan det hjälpa din förberedelse inför det att inta snabba kolhydrater efter.

Tsandell
2011-03-23, 14:19
Hur mycket kolhydrater ska man ta innan och efter passet då? :P
Jag tänkte köra med BCAA och snabba kolhydrater innan och sedan efter också ^^

Sundqvist
2011-03-23, 14:19
köp hellre EAA och ta innan och efter :)

Tsandell
2011-03-23, 14:23
Varför? :O Jag läste lite om BCAA och EAA och det verkar som att BCAA stimulerar proteinsyntesen bättre eftersom BCAA innehåller höga halter av de grenade aminosyrorna och Leucin är ett av dessa ämnen. Leucin stimulerar proteinsyntesen bäst av alla aminosyror... Eller har jag fel? :S

Sundqvist
2011-03-23, 14:24
de stämmer, men ta EAA innan sen eaa+bcaa efter, låter mest opti! :)

Tsandell
2011-03-23, 14:36
Hur låter det om man kör EAA+maltodextrin före passet och BCAA + maltodextrin efter passet? :)

Sundqvist
2011-03-23, 14:39
Finns ju studier som säger att EAA efter passet är bäst :), men de är ju upp till dig och bestämma hur du ska göra :)

Tsandell
2011-03-23, 14:44
Jo, jag vet att det finns studier som säger det :) Men det finns väl liknande studier som säger att BCAA är bäst... eller? :O

hurril
2011-03-23, 14:45
Jag har sett studier som pekar åt båda hållen, ja. Det finns säkert någon som känner det aktuella läget och som dessutom kommer att kommentera det här om ett slag.

Tsandell
2011-03-23, 14:47
Så att ta EAA + malto före träningen och ta BC+EAA + malto efter träningen är det optimala?

Sundqvist
2011-03-23, 14:52
ja hade skippat malto innan, men annars, enligt mig ja :)

Fredron
2011-03-23, 14:52
Så att ta EAA + malto före träningen och ta BC+EAA + malto efter träningen är det optimala?

Malto, kaffe, PWO eller vad som får igång i dig bäst före passet, om du nu behöver något. Exakt vad som är mest opti beror på vad du får för effekt.

Tsandell
2011-03-23, 14:52
Okej, men då kör jag på det! Tack för tipset Sundqvist :)

Apos78
2011-03-23, 15:58
EAA innehåller också leucin. Det är ingen stor mängd EAA som behövs för att stimulera MPS så att klämma i sig både EAA och BCAA tycker jag låter som överkurs.

Gällande KH så kvittar det vilken typ du väljer, om det som redan nämnts inte handlar om flera pass samma dag. Den totala mängden sett till det närmaste dygnet är viktigare. För du äter väl mat också?

Eddie Vedder
2011-03-23, 16:02
Finns ju studier som säger att EAA efter passet är bäst :), men de är ju upp till dig och bestämma hur du ska göra :)

Nej det gör det inte alls.

Sheogorath
2011-03-23, 17:09
Till trådskaparen: du fick svar av mig i en annan tråd och det svaret gäller fortfarande. Det finns ingen anledning äta kolhydrater överhuvudtaget direkt efter ett styrketräningspass. Ät vassle eller EAA direkt efter, åk sedan hem och ät vanlig mat baserat på fullvärdiga proteinkällor och stärkelse. Såvida du inte ska prestera igen inom kort (nästa dag räknas inte, vi snackar mycket tidigare än så) är sockerarter direkt efter passet helt tomma kalorier. "Tomma kalorier" behöver inte vara enkom negativt (t.ex. om man försöker gå upp i vikt och har problem att äta ordentligt) men det fyller ingen funktion för muskelbyggnad eller återhämtning för nästa dags pass som inte vanlig mat gör lika bra (eller bättre, med tanke på vitaminer och mineraler).

Pushit
2011-11-28, 11:46
Till trådskaparen: du fick svar av mig i en annan tråd och det svaret gäller fortfarande. Det finns ingen anledning äta kolhydrater överhuvudtaget direkt efter ett styrketräningspass. Ät vassle eller EAA direkt efter, åk sedan hem och ät vanlig mat baserat på fullvärdiga proteinkällor och stärkelse. Såvida du inte ska prestera igen inom kort (nästa dag räknas inte, vi snackar mycket tidigare än så) är sockerarter direkt efter passet helt tomma kalorier. "Tomma kalorier" behöver inte vara enkom negativt (t.ex. om man försöker gå upp i vikt och har problem att äta ordentligt) men det fyller ingen funktion för muskelbyggnad eller återhämtning för nästa dags pass som inte vanlig mat gör lika bra (eller bättre, med tanke på vitaminer och mineraler).

Lite gammal tråd men det där svaret gav mig huvudbry..

Det finns alltså inga fördelar med att äta snabba kolhydrater direkt efter ett styketräningspass? Varför är det i så fall vedertaget att göra? Behöver inte glykogenlagren fyllas på? Bidrar inte kolhydraternat även till påskyndad proteinsyntes?

King Grub
2011-11-28, 12:44
Behöver inte glykogenlagren fyllas på?

Jo, men det gör långsamma kolhydrater också. Skall du inte träna samma muskelgrupp igen samma dag blir det ingen skillnad på glykogenmängd i muskulaturen.

Bidrar inte kolhydraternat även till påskyndad proteinsyntes?

Nej.

the_matsson
2011-11-28, 12:49
Lite gammal tråd men det där svaret gav mig huvudbry..

Det finns alltså inga fördelar med att äta snabba kolhydrater direkt efter ett styketräningspass? Varför är det i så fall vedertaget att göra? Behöver inte glykogenlagren fyllas på? Bidrar inte kolhydraternat även till påskyndad proteinsyntes?

Här finns en studie på ämnet. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8455450

Två grupper som efter styrketräning får inta antingen en kolhydratlösning eller endast vatten, och sex timmar efter träningen mättes glykogennivåerna i deras muskler. Kolhydratsgruppen hade då återbildat 91 % av sitt glykogen, medan vattengruppen låg på 75 %.

Efter ett helt dygn lär skillnaden vara mycket liten.

Sniggel
2011-11-28, 12:49
Lite gammal tråd men det där svaret gav mig huvudbry..

Det finns alltså inga fördelar med att äta snabba kolhydrater direkt efter ett styketräningspass? Varför är det i så fall vedertaget att göra? Behöver inte glykogenlagren fyllas på? Bidrar inte kolhydraternat även till påskyndad proteinsyntes?

För att byggare gillar att ta studier på idrottare som inte håller på i närheten av samma sak som de och sedan tro att resultaten där är överförbara på vad de gör.
Inte bara andra idrottare utan även trauma-patienter, råttor, grisar och dylikt.

vicarious
2011-11-28, 12:57
För att byggare gillar att ta studier på idrottare som inte håller på i närheten av samma sak som de och sedan tro att resultaten där är överförbara på vad de gör.
Inte bara andra idrottare utan även trauma-patienter, råttor, grisar och dylikt.

.. och sen utnyttjar självklart kosttillskotts-tillverkarna även dessa studier så att de kan sälja massa kolhydratsdrycker och gainers. Då har dom ju "vetenskapligt stöd" :D

Sniggel
2011-11-28, 13:07
.. och sen utnyttjar självklart kosttillskotts-tillverkarna även dessa studier så att de kan sälja massa kolhydratsdrycker och gainers. Då har dom ju "vetenskapligt stöd" :D

Så funkar det! (Med Anders o Måns-röst)

Pushit
2011-11-28, 13:26
Okej där ser man, så ingen av er tar malto efter styrketräningen i annat syfte än eventuellt fylla ut kaloribudgeten? Det har ingen negativ påverkan heller?

Jag följer leangains och äter således väldigt mycket kolhydrater efter träningen, i dagsläget har jag legat på 40g malto direkt före och direkt efter träningen följt av ca 350-400g långsamma kolhydrater timmarna efteråt.

Finns det några riktlinjer för hur pass mycket kolhydrater som bör intas, efter ett tungt styrkepass på ca 1h med mestadels basövningar, för att fylla på glykogennivåerna maximalt? Utifrån det jag läst i olika trådar så verkar inte styrketräningen tömma nivåerna särskilt mycket, men vad rör det sig om i förhållande till annan form av träning?

cirkelrak
2011-11-28, 13:35
Okej där ser man, så ingen av er tar malto efter styrketräningen i annat syfte än eventuellt fylla ut kaloribudgeten?

Jag dricker det under och eventuellt direkt efter för att undvika att tappa humöret mot slutet av/efter passen.

Sniggel
2011-11-28, 16:32
Okej där ser man, så ingen av er tar malto efter styrketräningen i annat syfte än eventuellt fylla ut kaloribudgeten? Det har ingen negativ påverkan heller?

Jag har precis börjat med druvsocker 50g före cykling till gymmet och 50g efter träning av ffa kaloriskäl. Cyklingen tar ca 20 minuter och är medelintensiv så jag gör säkert av med en kalorimängd motsvarande det jag får i mig från druvsockret.
Sen verkar energin från druvsockret faktiskt påverka prestationen någorlunda positivt, det som finns kvar efter cyklingen alltså.

Sheogorath
2011-11-28, 16:46
Jag dricker det under och eventuellt direkt efter för att undvika att tappa humöret mot slutet av/efter passen.

Klokt. Jag överväger seriöst att göra det samma under nästa diet, istället för beta-alanin som jag den här omgången uppfattade gjorde varken från eller till. Tidigare har jag inbillat mig att jag orkat mina långa pass bättre, men jag är tveksam. Jag tror nog 20-25 g druvsocker 60 min in i passet gör jobbet bättre även om det kostar några kalorier. Har tidigare prövat det under bulk men då kände jag inte ett smack, under diet när man ligger lägre på kollisar kanske det kan göra mer nytta.

Bjern
2011-11-28, 17:05
Jag brukar äta cirkus 100g skumgodis direkt efter mitt styrkepass tillsammans med EAA. Sen även i måltiden när kommer hem. Under deff är kalorier nästan som pengar för mig, så att lägga ca 400kcal på en kolhydratsdrink är inte aktuellt :)

Bizarro
2011-11-28, 17:38
Fan vad många som tar EAA här, syftar ni då på EAA tillskottet eller vassle?
Gör det verkligen så stor skillnad..? Vassle, dvs. x antal g protein är ju uppenbart att det funkar eftersom det aah, är protein.

Kanske helt ute och cyklar men aldrig blivit övertygad av såna tillskott man pröjsar några hundringar för 2% profit typ.

Bjern
2011-11-28, 17:48
Fan vad många som tar EAA här, syftar ni då på EAA tillskottet eller vassle?


EAA tillskott. Det är kalorifattigt och inte så stor prisskillnad jämfört med vassle.

vicarious
2011-11-28, 20:25
Jag brukar äta cirkus 100g skumgodis direkt efter mitt styrkepass tillsammans med EAA. Sen även i måltiden när kommer hem. Under deff är kalorier nästan som pengar för mig, så att lägga ca 400kcal på en kolhydratsdrink är inte aktuellt :)

Är skumgodis verkligen billigare än maltodextrin? Har jag svårt att tänka mig. Sen så är det ju faktiskt lite skillnad. I skumgodis får du fruktos (typ hälften eller nåt sånt?) medan maltodextrin ger stärkelse. Stärkelse är väl att föredra om det är muskelglykogen man vill fylla på.

Edit: Om det är någon makronutrient man kan hålla koll på kostnaderna på så är det väl protein. Kolhydrater är ju i överlag rätt billigt oavsett om det är godis, pulver eller potatis.

Bizarro
2011-11-28, 20:31
EAA tillskott. Det är kalorifattigt och inte så stor prisskillnad jämfört med vassle.

Är det verkligen så sjukt bra? Vad ger det för effekt egentligen?
Har man råd med kalorierna, är det ändå mer värt att köpa EAA?

Bjern
2011-11-28, 20:34
Är skumgodis verkligen billigare än maltodextrin? Har jag svårt att tänka mig.

Edit: Om det är någon makronutrient man kan hålla koll på kostnaderna på så är det väl protein. Kolhydrater är ju i överlag rätt billigt oavsett om det är godis, pulver eller potatis.

Nja, men bra mycket godare, just därför jag inte köper kolhydratspulver. Har faktiskt kikat runt på nätet hos olika grosister, inte så jättestor skillnad om man köper mycket godis på en gång, men det blir ju lite enformigt :D

Om det är stärkelse eller inte har ingen betydelse har jag för mig, fick det iaf förklarat för mig i en annan tråd härom veckan.

Självklart ser jag till att äta tillräckligt med protein innan jag fyller ut med kolhydrater.

Bjern
2011-11-28, 20:36
Är det verkligen så sjukt bra? Vad ger det för effekt egentligen?
Har man råd med kalorierna, är det ändå mer värt att köpa EAA?

Protein är sjukt bra, ja ;)

Ingen aning.

Sniggel
2011-11-28, 22:53
Är det verkligen så sjukt bra? Vad ger det för effekt egentligen?
Har man råd med kalorierna, är det ändå mer värt att köpa EAA?

Vet inte om det är speciellt mycket bättre än vassle.

På diet kanske det har sin största fördel då det har lägre kaloriinnehåll per dos.

Pushit
2011-11-29, 21:59
Vid en liten diskussion fick jag några argument jag inte riktigt kunde bemöta, vad skulle ni säga om det?

Andra positiva fördelar med snabba kolhydrater efter träningen:

Bidrar till vätskebalansen som i sin tur hjälper att förflytta näring till musklerna, bland annat kreatin

Hjälper en hel del i den hormonella miljön (IGF-1, testosteron osv) direkt efter träning. Hindrar även kroppen från att bli katabol.

Personlig åsikt: Mer tryck i musklerna samt bättre återhämtning. Bidrar även till att lederna tar upp omega-3 bättre vilket är en fördel om de är slitna.

King Grub
2011-11-29, 22:03
Visst är det fördelar med kolhydratintag efter träning. Du behöver inte leta efter anledningar att låta bli kolhydrat efter träning. Det är bara inte avgörande för muskeltillväxten. Det är dock det bästa tillfället för kolhydratintag, och effekten är bara positiv på prestation och resultat. Återigen är dock inte högglykemiska antagligen speciella i avseendet, annat än att dom stänger av fettförbränningen på ett sätt långsamma inte gör.

Pushit
2011-11-29, 22:07
Visst är det fördelar med kolhydratintag efter träning. Du behöver inte leta efter anledningar att låta bli kolhydrat efter träning. Det är bara inte avgörande för muskeltillväxten. Det är dock det bästa tillfället för kolhydratintag, och effekten är bara positiv på prestation och resultat. Återigen är dock inte högglykemiska antagligen speciella i avseendet, annat än att dom stänger av fettförbränningen på ett sätt långsamma inte gör

Jag försöker mest skapa mig en egen uppfattning om hur läget faktiskt ligger till och det gör mig förvirrad när man i ena stunden säger att en sak är helt onödig och en annan rekommenderar det eller inte påpekar dess svaga effekt.

Det var således därför jag frågade lite tidigare i tråden ifall det inte fanns några andra anledningar till att inta malto direkt efter träningen. Jag är intresserad av alla anledningar till att rekommendera det eller avråda folk från att använda det.

Sheogorath
2011-11-29, 22:08
Visst är det fördelar med kolhydratintag efter träning. Du behöver inte leta efter anledningar att låta bli kolhydrat efter träning. Det är bara inte avgörande för muskeltillväxten. Det är dock det bästa tillfället för kolhydratintag, och effekten är bara positiv på prestation och resultat. Återigen är dock inte högglykemiska antagligen speciella i avseendet, annat än att dom stänger av fettförbränningen på ett sätt långsamma inte gör.

Däremot ät det väl tänkbart med en effekt "avgörande för muskeltillväxten" i ett andra led: presterar man för dåligt nästa pass p.g.a. inadekvat glykogeninlagring efter föregående pass kanske man inte klarar av att stimulera musklerna tillräckligt för att få maximal uppreglering av muskelproteinsyntesen. Helt spekulativt men kanske inte otänkbart?

Sheogorath
2011-11-29, 22:10
Jag försöker mest skapa mig en egen uppfattning om hur läget faktiskt ligger till och det gör mig förvirrad när man i ena stunden säger att en sak är helt onödig och en annan rekommenderar det eller inte påpekar dess svaga effekt.

Det finns ju inte bara en aspekt att ta hänsyn till. Kolhydrater efter styrketräning kan ju vara helt onödig för en sak (akut uppreglering av muskelproteinsyntesen) men ha en viss effekt för en annan sak (prestation nästkommande pass). Det kan du väl förstå?

Pushit
2011-11-29, 22:12
Det finns ju inte bara en aspekt att ta hänsyn till. Kolhydrater efter styrketräning kan ju vara helt onödig för en sak (akut uppreglering av muskelproteinsyntesen) men helt avgörande för en annan sak (prestation nästkommande pass). Det kan du väl förstå?

Självklart! Men då är jag intresserad av att veta samtliga fördelar som maltot bidrar med för att skapa mig en uppfattning om det är något jag bör utesluta eller inte.

Till trådskaparen: du fick svar av mig i en annan tråd och det svaret gäller fortfarande. Det finns ingen anledning äta kolhydrater överhuvudtaget direkt efter ett styrketräningspass. Ät vassle eller EAA direkt efter, åk sedan hem och ät vanlig mat baserat på fullvärdiga proteinkällor och stärkelse. Såvida du inte ska prestera igen inom kort (nästa dag räknas inte, vi snackar mycket tidigare än så) är sockerarter direkt efter passet helt tomma kalorier. "Tomma kalorier" behöver inte vara enkom negativt (t.ex. om man försöker gå upp i vikt och har problem att äta ordentligt) men det fyller ingen funktion för muskelbyggnad eller återhämtning för nästa dags pass som inte vanlig mat gör lika bra (eller bättre, med tanke på vitaminer och mineraler).

Det där svaret tycker jag personligen trycker på att det inte finns några positiva fördelar överhuvudtaget, det är därför jag blir förvirrad.

Sheogorath
2011-11-29, 22:16
Självklart! Men då är jag intresserad av att veta samtliga fördelar som maltot bidrar med för att skapa mig en uppfattning om det är nödvändigt att ta.

Känner du dig tveksam får du väl helt enkelt prova dig fram. Vi är många som bara tar proteintillskott/BCAA/EAA efter träningen och sedan åker hem och äter kolhydraterna där (pasta, bröd, banan etc) och uppfattar detta som fullgott. Med tanke på att du inte kommer att använda samma muskel igen förrän tidigast efter 48 timmar (jag förutsätter ett normalt byggarupplägg) så är det liksom ingen stress. Inom en timme eller två är sannolikt helt OK. Har du kalorierna till det är det såklart inte DÅLIGT med malto direkt efter.

Pushit
2011-11-29, 22:27
Känner du dig tveksam får du väl helt enkelt prova dig fram. Vi är många som bara tar proteintillskott/BCAA/EAA efter träningen och sedan åker hem och äter kolhydraterna där (pasta, bröd, banan etc) och uppfattar detta som fullgott. Med tanke på att du inte kommer att använda samma muskel igen förrän tidigast efter 48 timmar (jag förutsätter ett normalt byggarupplägg) så är det liksom ingen stress. Inom en timme eller två är sannolikt helt OK. Har du kalorierna till det är det såklart inte DÅLIGT med malto direkt efter.

Många effekter, oavesett vad det gäller, kan ju vara sådana man inte märker av direkt och man därför väljer att gå efter vetenskapliga undersökningar eller vedertagna beteenden som enligt andra bevisat sig effektiva? T.ex. Häller jag i mig tre liter mjölk om dagen kanske ett överdrivet intag av kalcium inte är något jag lider av på direkten, men som jag senare kan få allvarliga konsekvenser av.

Du förstår väl min poäng med att många ändå försöljer följa vedertagna beteenden istället för att prova sig fram med allting själva? Jag känner själv inte att jag behöver sluta med mitt malto, men om jag ska ge en rekommendation till någon annan person som överväger att sluta med det så vill man ju gärna veta samtliga positiva aspekter som det faktiskt kan bidra med.

Sheogorath
2011-11-29, 22:33
Många effekter, oavesett vad det gäller, kan ju vara sådana man inte märker av direkt och man därför väljer att gå efter vetenskapliga undersökningar eller vedertagna beteenden som enligt andra bevisat sig effektiva? T.ex. Häller jag i mig tre liter mjölk om dagen kanske ett överdrivet intag av kalcium inte är något jag lider av på direkten, men som jag senare kan få allvarliga konsekvenser av.

Du förstår väl min poäng med att många ändå försöljer följa vedertagna beteenden istället för att prova sig fram med allting själva? Jag känner själv inte att jag behöver sluta med mitt malto, men om jag ska ge en rekommendation till någon annan person som överväger att sluta med det vill man gärna veta samtliga positiva aspekter som kan vara värda att tänka på.

Självfallet. Men i fallet snabba kolhydrat direkt efter träning är det inte undersökt om det leder till mer muskelmassa över tid (vad jag vet). Däremot vet man att det inte påverkar den akuta uppregleringen av muskelproteinsyntesen.

En sak man kan vara säker på är däremot att om de där kolhydraterna i efterträningsdriken är en förutsättning för att kroppsvikten ska öka kommer det leda till mer muskler. För de flesta av oss är det däremot INTE så skulle jag tro. När man väl lärt sig äta ordentligt blir "vikten uppåt" lite av ett icke-problem. ;)

Sverker
2011-11-30, 07:09
Du förstår väl min poäng med att många ändå försöljer följa vedertagna beteenden istället för att prova sig fram med allting själva? Jag känner själv inte att jag behöver sluta med mitt malto, men om jag ska ge en rekommendation till någon annan person som överväger att sluta med det så vill man ju gärna veta samtliga positiva aspekter som det faktiskt kan bidra med.

Jag tror att du blir förvirrad av studier på försökspersoner placerade i en undersökning. Ät X gram av Y och observera effekten Z.

Där hittar du skillnader på långsamma och snabba kolhydrater och deras effekt på fettförbrännig mm.

Ofta blir sådana undersökningar helt irrelevanta för en hårt tränande. En som tränar kan vara som en soptunna och äta det mesta. Kolhydraternas GI hinner inte verka eftersom kroppen omgående förbränner eller lagrar in dem. Samma sak med fettförbränningen. Bränner man 4000 kcal per dygn så är fettomsättningen också hög. Massor av fett skickas in och ut depåerna beroende på olika hormonsignaler.