handdator

Visa fullständig version : Mjölkproduktionens etiska och miljömässiga påverkan?


Poxeman
2011-03-23, 10:19
Inspirerad av diskussionen i "Vegantråden" (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=163091) så funderar jag på hur det är med hög konsumtion av mjölk.

Jag försöker dra ner på köttätandet av etiska och miljömässiga skäl (ja, om det är rätt kan också diskuteras men inte i denna tråd).
Då jag vill ha ett hyffsat högt protein-intag så blir det att jag kompenserar med att äta stora mängder protein från mjölk (vassle, kasein, keso, kvarg osv.).

Men hur står det egentligen till med kött kontra mjölk i etiska och miljömässiga frågor?
Lider slaktdjur mer än mjölkkor?
Kostar det mer resurser att få X-antal kalorier från kött än mjölk osv.

Någon som har koll eller intressanta funderingar?

Frumpish
2011-03-23, 10:34
Kul tråd!

Gör likadant själv, äter cirkus 300g turkisk yoghurt och 250gram kesella dagligen aka mjölkprodukter och har dragit ner på köttmängden rejält. Har dålig information om skillnaden mellan lidande och slaktdjur och mjölkkor men antar att det varierar stort från gård till gård.

Spartansk
2011-03-23, 10:36
Jag har inte så mycket koll, men lite funderingar. Några tänkbara skäl till varför det skulle vara oetiskt att hålla kor för mjölkens skull:


Korna hålls stora delar av året inlåsta i en spilta. De mår inte bra fysiskt eller psykiskt av att stå still hela dagarna.
Kalvarna tas från modern väldigt tidigt, vilket orsakar lidande för både ko och kalv.
Dagens kor är framavlade att producera sjukt mycket mjölk, mycket mer än ursprungskon, vilket sliter på deras kroppar.
Saker som inte är specifika för mjölkkor, men ändå är tänkvärda. Hur påverkas djur av att gå runt i flockstorlekar- och konstellationer som skiljer sig mycket från dess omedelbara förfäder? Är det oetiskt att befrukta med inseminering? Är det ekologiskt ohållbart att föda upp korna?


Det var några spontana reflektioner.

kettlebellGuden
2011-03-23, 10:39
För mig finns det inga etiska problem att dricka mjölk (eller massodla djur+behandla dem som produktionsvaror+och slakta dem på löpande band för den delen). Produktionsdjurs lidande är lika lite etiskt problem för mig som en plastbits lidande.

Vill du dra ner på mjölk så är dock säkert vatten från kranen ett mycket bättre alternativ för miljön.

Eddie Vedder
2011-03-23, 10:40
Det här är lite kort info från Svensk Mjölk AB så ta det kanske inte som den mest objektiva informationen. ;)

http://svenskmjolk.se/Global/Dokument/EPi-tr%C3%A4det/Mj%C3%B6lkg%C3%A5rden/Milj%C3%B6%20och%20klimat/Mj%C3%B6lkens%20milj%C3%B6p%C3%A5verkan.pdf

Men bättre än ingenting och jag orkar inte leta över hela internet efter olika källor.

En sak som bör tilläggas är att de nya förpackningarna som tydligen "konsumenten efterfrågar" (någon av er som bett om det? Inte har jag det i alla fall) är sämre ur miljösynpunkt både på grund av plastkorken och på grund av att man inte kan packa lika många per transport som när de är helt fyrkantiga.

Nitrometan
2011-03-23, 10:48
En sak som bör tilläggas är att de nya förpackningarna som tydligen "konsumenten efterfrågar" (någon av er som bett om det? Inte har jag det i alla fall) är sämre ur miljösynpunkt både på grund av plastkorken och på grund av att man inte kan packa lika många per transport som när de är helt fyrkantiga.

Vem är konsumenten? Vem? *grr*

Jag efterfrågar dem inte. Jag har mailat Arla och påpekat det och även pekat ut förpackningens brister. Jag fick bara samma svar som redan finns på deras hemsida där de berättar om hur bra förpackningen är. Samt lite info om hur man kan göra för att få ur det sista av filmjölken då det inte är så lätt med plastkorken. Efter att ha envisats så erkände de att det bara var för att de behövde byta förpackningsmaskinerna (och antagligen var detta den nyaste och häftigaste maskinen).

Min gamla svärmor kan inte öppna de obrutna korkarna. Vi måste hjälpa henne när vi är där, eller så får hemtjänsten göra det.

Eddie Vedder
2011-03-23, 10:54
Vem är konsumenten? Vem? *grr*

Ja det har jag frågat mig många gånger. Inte bara med den här frågan utan i många andra. Blev folk verklighetsfrånvända före dess att all mat blev kosmetiskt "vacker" eller var det när all mat blev kosmetiskt vacker som folk blev verklighetsfrånvända? För att konsumenter idag tror att en liten svart fläck på potatisen eller lite grå skinka är ju ett faktum, och därför säljer det inte.

Men det är en hönan-eller-ägget-fråga.

stafh
2011-03-23, 10:58
Skånemejerier har gjort samma sak här nere. Plastkorkar på alla 1-liters mjölkförpackningar. Otroligt onödigt, och dessutom kan man inte vika ihop förpackningarna lika bra eftersom korken är ivägen. Lyckligtvis har den ekologiska mjölken fortfarande ingen plastkork.

stevebc
2011-03-23, 10:58
Med tanke på B12- och kalciuminnehållet i mjölk, samt hur väl det gör protein från sädesslag fullvärdiga redan i små mängder borde göra det mjölk effektivt än kött. Miljömässigt tror jag det är bra mycket bättre än kött, kanske inte i Sverige lika mycket som prärien i USA, men ändock.

Sedan måste man ju inte välja. Gör man det av miljöskäl är det ju bara att dricka mindre mjölk, äta mindre kött. Det är väl först när man faktiskt mår dåligt av djur i fångenskap som man "bör" cutta det ner till 0 för allmän livslycka.

stafh
2011-03-23, 11:00
Med tanke på B12- och kalciuminnehållet i mjölk, samt hur väl det gör protein från sädesslag fullvärdiga redan i små mängder borde göra det mer effektivt än kött.

Sedan måste man ju inte välja. Gör man det av miljöskäl är det ju bara att dricka mindre mjölk, äta mindre kött. Det är väl först när man faktiskt mår dåligt av djur i fångenskap som man bör cutta det ner till 0.

En bonus med mjölk i jämförelse med kött är också att den KRAV-märkta varianten knappt är dyrare än den vanliga.

Eddie Vedder
2011-03-23, 11:00
Skånemejerier har gjort samma sak här nere. Plastkorkar på alla 1-liters mjölkförpackningar. Otroligt onödigt, och dessutom kan man inte vika ihop förpackningarna lika bra eftersom korken är ivägen. Lyckligtvis har den ekologiska mjölken fortfarande ingen plastkork.

Då är vi tre som inte är "konsumenten" än så länge. Vem är det!? :D

En bonus med mjölk i jämförelse med kött är också att den KRAV-märkta varianten knappt är dyrare än den vanliga.

+1

Undrar om det är enklare att ställa om till KRAV-odling för mjölkbönder än köttbönder?

Spartansk
2011-03-23, 11:02
Då är vi tre som inte är "konsumenten" än så länge. Vem är det!? :D

Det är jag! :D Jag gillar att man kan lägga öppnade mjölkförpackningar ner utan att mjölken rinner ut (kan dock inte minnas att jag har diskuterat detta med Arla).

Poxeman
2011-03-23, 11:07
Många intressanta reflektioner här.

Även jag är jäkligt oskyldigt till utformningen av mjölkpaket!

Kurash
2011-03-23, 11:18
En bonus med mjölk i jämförelse med kött är också att den KRAV-märkta varianten knappt är dyrare än den vanliga.

Jag är lite intresserad av det där med KRAV-märkning på mjölk. Vad är det som gör att KRAV-bönders mjölk är bättre för miljön eller korna tycker ni? Har en god vän vars föräldrar är mjölkbönder i Norrland, semestrade på deras gård i somras och intrycket man får är att KRAV är helt fjärmade från verkligheten. De har krititerier som är direkt skadliga för korna och andra som bara är direkt löjliga. Jag har mest hört de negativa sidorna, så lite positiva aspekter vore nyttigt.

Poxeman
2011-03-23, 11:39
Jag är lite intresserad av det där med KRAV-märkning på mjölk. Vad är det som gör att KRAV-bönders mjölk är bättre för miljön eller korna tycker ni? Har en god vän vars föräldrar är mjölkbönder i Norrland, semestrade på deras gård i somras och intrycket man får är att KRAV är helt fjärmade från verkligheten. De har krititerier som är direkt skadliga för korna och andra som bara är direkt löjliga. Jag har mest hört de negativa sidorna, så lite positiva aspekter vore nyttigt.


Från länken som Eddie postade:
På en ekologisk mjölkgård är handelsgödsel
och bekämpningsmedel inte tillåtna att använda
i foderproduktionen.
Djuren ska få utlopp för sitt naturliga beteende.
Detta innebär bland annat att kalvarna
föds upp på komjölk under tolv veckor.
Under betesperioden ska djuren vistas ute
under större delen av dygnet.
En stor andel av kornas foder måste odlas
på gården, självförsörjningsgraden skall vara
minst 50 procent. För kor gäller att vallfoder,
det vill säga ensilage och hö, skall vara det
dominerande foderslaget. Under betesperioden
skall betet utgöra minst hälften av det
totala foderintaget. Maximalt tillåten andel
av icke KRAV-godkänt (det vill säga konventionellt
odlat foder ) är fem procent av det
totala fodret.
Den ekologiska djurhållning skall befrämja
god djurhälsa. Rutinmässig, förebyggande
behandling med läkemedel får endast undantagsvis
användas. När djuren blir sjuka och
behandlas med medicin är karenstiden för
leverans av mjölk den dubbla jämfört med det
som är fastställt av Statens Livsmedelsverk.

Ursäkta den taskiga formatteringen.

Nitrometan
2011-03-23, 12:06
Det är jag!
OK. Då vet jag. *grr27*

Kanske... :banned
Jag gillar att man kan lägga öppnade mjölkförpackningar ner utan att mjölken rinner ut.
Det är isåfall enda fördelen. Den saken tog inte ens Arla upp när jag diskuterade med dem. Hon försökte även länka in en tekniker/konstruktör/whatever från Tetrapak i diskussionen men han tog inte heller upp den aspekten.

maRRtin
2011-03-23, 16:57
Ni kan tro att det har protesterats mot nya förpackningarna även i dom egna leden.

Men, marknadsundersökningarna har visat att konsumenterna ville ha takåsförpackningen. Det man verkligen kan fråga sig är hur pass bra markandsundersökningarna är på att ge en rättvis bild.

-edit-
Ett till, inte helt objektivt inlägg om miljöpåverkan, skumgodis har nästan 4 gånger mer miljöpåverkan än mjölk.
http://mjolkpolitik.svenskmjolk.se/2011/03/skumgodisskatt/

Mimmla
2011-03-23, 17:11
Jag har jobbat på mjölkgård och har släktingar som har mjölkkor och ser inga problem med att dricka mjölk.
Det enda man kan yttra sig om är att de ska ju kalva ungefär en gång om året för att hålla igång mjölkproduktionen ordentligt. Det gör att det blir jäkla massa kalvar och det är dessa ni äter ofta när ni äter kött. Det finns renavlade biffdjur också ifs.

Fråga vad ni vill så får jag försöka svara.

Kurash
2011-03-23, 17:13
Jag har jobbat på mjölkgård och har släktingar som har mjölkkor och ser inga problem med att dricka mjölk.
Det enda man kan yttra sig om är att de ska ju kalva ungefär en gång om året för att hålla igång mjölkproduktionen ordentligt. Det gör att det blir jäkla massa kalvar och det är dessa ni äter ofta när ni äter kött. Det finns renavlade biffdjur också ifs.

Fråga vad ni vill så får jag försöka svara.

Vad är deras syn på organisationen KRAV?

Mimmla
2011-03-23, 17:15
Jag har inte så mycket koll, men lite funderingar. Några tänkbara skäl till varför det skulle vara oetiskt att hålla kor för mjölkens skull:


Korna hålls stora delar av året inlåsta i en spilta. De mår inte bra fysiskt eller psykiskt av att stå still hela dagarna.

Det beror på vad det är för sorts gård, de flesta gårdar har inte uppbundna djur nu för tiden. Man får heller inte bygga nya stallar som ser ut så.

Kalvarna tas från modern väldigt tidigt, vilket orsakar lidande för både ko och kalv.

Har aldrig sett varesig ko eller kalv som reflekterat över det. Kalven är nöjd den får käk och kon är glad om den blir mjölkad. De får vara hos modern i några dygn innan de separeras för att kalven ska få i sig viktig råmjölk.

Dagens kor är framavlade att producera sjukt mycket mjölk, mycket mer än ursprungskon, vilket sliter på deras kroppar.

Kossor idag lever längre och är friskare än förr.

Saker som inte är specifika för mjölkkor, men ändå är tänkvärda. Hur påverkas djur av att gå runt i flockstorlekar- och konstellationer som skiljer sig mycket från dess omedelbara förfäder? Är det oetiskt att befrukta med inseminering? Är det ekologiskt ohållbart att föda upp korna?

För det första finns det inga vilda kor. De är framavlade av människan. Precis som det inte finns vilda hundar i direkt länk.




Det var några spontana reflektioner.


Korna hålls stora delar av året inlåsta i en spilta. De mår inte bra fysiskt eller psykiskt av att stå still hela dagarna.

Det beror på vad det är för sorts gård, de flesta gårdar har inte uppbundna djur nu för tiden. Man får heller inte bygga nya stallar som ser ut så.

Kalvarna tas från modern väldigt tidigt, vilket orsakar lidande för både ko och kalv.

Har aldrig sett varesig ko eller kalv som reflekterat över det. Kalven är nöjd den får käk och kon är glad om den blir mjölkad. De får vara hos modern i några dygn innan de separeras för att kalven ska få i sig viktig råmjölk.

Dagens kor är framavlade att producera sjukt mycket mjölk, mycket mer än ursprungskon, vilket sliter på deras kroppar.

Kossor idag lever längre och är friskare än förr.

Saker som inte är specifika för mjölkkor, men ändå är tänkvärda. Hur påverkas djur av att gå runt i flockstorlekar- och konstellationer som skiljer sig mycket från dess omedelbara förfäder? Är det oetiskt att befrukta med inseminering? Är det ekologiskt ohållbart att föda upp korna?

För det första finns det inga vilda kor. De är framavlade av människan. Precis som det inte finns vilda hundar i direkt länk.

Mimmla
2011-03-23, 17:17
Vad är deras syn på organisationen KRAV?

Alltså krav är ju något som en vettig bonde eftersträvar ändå, med eller utan märkning.
Det handlar om ett hållbart jordbruk där djur och natur samspelar.

Kurash
2011-03-23, 17:19
Alltså krav är ju något som en vettig bonde eftersträvar ändå, med eller utan märkning.
Det handlar om ett hållbart jordbruk där djur och natur samspelar.

Jo, det får man ju hoppas. Jag är bara intresserad av vad riktiga bönder tycker om reglerna som KRAV ställer upp för att man ska få märkningen.

Mimmla
2011-03-23, 17:23
Jo, det får man ju hoppas. Jag är bara intresserad av vad riktiga bönder tycker om reglerna som KRAV ställer upp för att man ska få märkningen.

Anledningen att bönder ibland ogillar krav är att det är svårt att få mjölk såld som inte är krav samt att det kan kosta pengar att ställa om till den driften. Om man varit bonde med uppbundna kor i 60 år och helt plötsligt så många man bygga om stallarna för 10 miljoner så blir man ju inte så himla glad.

Men de som bygger nytt redan från början brukar inte klaga på krav. Nu för tiden så brukar det vara lösgående kor med mjölkmaskiner och vattenbad och mekaniska borstar och elektronisk utfodring.