handdator

Visa fullständig version : Symmetri och kaloriintag


MilkmaN
2011-03-23, 00:40
Bara en tanke som slog mig, antag att man har en muskelgrupp som är hopplöst efter de övriga. Man dietar.

Skulle det då inte vara ett mycket effektivt sätt att prirotera just den muskelgruppen om man under den dag man tränar just den muskeln, och eventuellt dagen efter, ligger på kaloriplus, medan man ligger på kaloriminus övriga dagar?

Nu har jag ingen plan på att göra något sådant, men det slog mig bara. Brukar folk göra såhär? Det låter ju smart!

StraightEdge
2011-03-23, 09:41
Det låter som en smart idé, problemet är bara att kroppen inte känner av underskottet från dag till dag utan snarare hela veckans underskott (eller ännu längre).. Därför spelar det ingen roll om du lite äter mer en dag i slutändan.

King Grub
2011-03-23, 09:42
Den akuta muskeluppbyggnaden efter styrketräning är aminosyreberoende, inte kaloriberoende.

Spartansk
2011-03-23, 09:54
Bara en tanke som slog mig, antag att man har en muskelgrupp som är hopplöst efter de övriga. Man dietar.

Skulle det då inte vara ett mycket effektivt sätt att prirotera just den muskelgruppen om man under den dag man tränar just den muskeln, och eventuellt dagen efter, ligger på kaloriplus, medan man ligger på kaloriminus övriga dagar?

Eller om några muskler på en sida av kroppen är mindre än motsvarande muskler på andra sidan, då kan man ha en dag där man bara tränar musklerna på den lilla sidan, och ligga på överskott den dagen!

Den akuta muskeluppbyggnaden efter styrketräning är aminosyreberoende, inte kaloriberoende.

Vad är det för skillnad på akut och icke akut muskeluppbyggnad?

Kan man uppnå någon effekt genom att cykla aminosyreintaget då? T ex ligga på samma kaloriantal varje dag i veckan, men äta 3 g protein/kg kroppsvikt dagen man tränar svaga muskelgrupper, och 2 g protein/kg kroppsvikt resten av tiden?

Nelli
2011-03-23, 10:46
Den akuta muskeluppbyggnaden efter styrketräning är aminosyreberoende, inte kaloriberoende.


Kommer inte ihåg vad det var men hur lång tid är detta fönster av akut muskeluppbyggnad?

King Grub
2011-03-23, 15:24
Kan man uppnå någon effekt genom att cykla aminosyreintaget då? T ex ligga på samma kaloriantal varje dag i veckan, men äta 3 g protein/kg kroppsvikt dagen man tränar svaga muskelgrupper, och 2 g protein/kg kroppsvikt resten av tiden?

Om 2 gram är för lite för maximal stimulans av uppbyggnaden, givetvis. Men varför inte 3 gram varje dag i sådana fall?

King Grub
2011-03-23, 15:25
Kommer inte ihåg vad det var men hur lång tid är detta fönster av akut muskeluppbyggnad?

Upp till 24 timmar efter träning i alla fall.

Spartansk
2011-03-23, 15:48
Om 2 gram är för lite för maximal stimulans av uppbyggnaden, givetvis. Men varför inte 3 gram varje dag i sådana fall?

Om det inte får plats i kaloribudgeten. Osannolikt i mitt exempel, men om man säger t ex 3 respektive 4 gram i stället?

Nelli
2011-03-23, 22:01
Upp till 24 timmar efter träning i alla fall.

Åh tackar och bockar

mognus
2011-03-23, 23:45
detta har jag funderat på längre än länge. om man ser det svart på vitt så "ska" jag alltså ha en proteinorgie i detta 24-timmars fönster? brukar ha 2-2,5g/kg som mål nu under min deff. men då kanske jag ska fylla upp till kaloribalans med proteiner då jag kört min älskade trögmuskel?

jag antar att det inte kommer ha nån enorm effekt. men så länge det i teorin är möjligt att bygga lite på just den muskeln trots att jag ligger på ett relativt stort underskott resten av veckan så är det helt klart värt att göra, eftersom jag prioriterar det före deff.