handdator

Visa fullständig version : Muskel darrar/rör sig


Mala
2011-03-22, 21:29
Har ni någonsin varit med om att en muskelgrupp darrar eller rör sig vid olika tidpunkter på dagen/2-4dagar efter att man kört ett gympass, samma muskelgrupp man körde, fast kan hända andra muskelgrupper trots att man inte kört dem. Hände mig förut, då jag började med att gymma och ibland kom det tillbaka och ibland kom det inte alls. Men nu på sistone har jag börjat känna av det på triceps.

Hört att det kan bero på att man "växer". Men vet inte om det är 100%, men de dagar de har hänt har jag kört väldigt bra på gymmet....

Ex, triceps muskeln rör sig och man känna att den rör sig, om man lägger sin hand där. Känns som om något är i muskeln och vill ut haha konstigt....*grr27*

MangeByggarn
2011-03-22, 21:32
Du menar muskelryckningar? Det är rätt vanligt

C.E.J.
2011-03-22, 21:34
Hyfsat vanligt, och jag upplever inte att det korrelerar alls med (styrke)träning.

Baan
2011-03-22, 21:41
Var en diskussion om det i något av de andra forumen. Minns dock inte vad man kom fram till, men en av orsakerna kan ha varit stress eller dålig vila.

Mala
2011-03-22, 22:04
Det är nog muskelryckningar. För mig kommer det oftast i sammanhang med träning, för mina vänner är det samma sak. Kan vara stress för mig men är väldigt osäker på det, och jag tycker att jag vilar tillräckligt.

"Skador på muskler kan också orsaka en rycka, och reparera den muskeln, om möjligt skulle kunna få ett slut på det. "

Läste detta om muskelryckningar och jag börjar tänka på om jag har skadat mig? Eller menar dem skada muskeln som att bryta ner den pga styrketräning:)?

http://www.nimade.info/laka/2010/06/Vad-ar-Muskelryckningar.html

PS: Det händer mig sällan, men det har hänt ett par gånger sen förut och sen igår så ville kolla upp det igen. Det känns väldigt skönt också haha... menmen tackar för svaren!

Mimmla
2011-03-22, 22:05
Jättekonstig grej, jag fick just för mig att det kan vara kolhydratbrist.
För att nervsystemet inte kan hantera det.
Men jag kan ha helt fel.

Mala
2011-03-22, 22:14
Jättekonstig grej, jag fick just för mig att det kan vara kolhydratbrist.
För att nervsystemet inte kan hantera det.
Men jag kan ha helt fel.

Kan vara det för att jag går på diet just nu hehe, men svårt o säga för att det har hänt förut och då åt jag mycket och gick inte på diet.

Har även en fråga till det: Kolhydrater behövs ju inte då det inte är essentiellt kan man då inte konstatera att det inte har något med det o göra:)?

Mimmla
2011-03-22, 22:16
Kan vara det för att jag går på diet just nu hehe, men svårt o säga för att det har hänt förut och då åt jag mycket och gick inte på diet.

Har även en fråga till det: Kolhydrater behövs ju inte då det inte är essentiellt kan man då inte konstatera att det inte har något med det o göra:)?

http://martialartinstitute.com/eskilstuna/Kostrad_for_hart_tranande.pdf

Herr Oberst
2011-03-22, 22:42
Fascikulationer... Anledningen till att alla medicinstuderande går och testar sig för ALS efter avklarade neurologi

limenka
2011-03-22, 23:45
Händer mig väldigt ofta och på olika muskler, tycker det är skönt - nästan som massage. :D

tumme
2011-03-23, 00:37
Händer ofta i benet för mig. Bulkar just nu så inte är det kolhydratbrist inte.

Ju mer jag tränar och ökar desto mer kommer det så har inget imot det.

eternallord
2011-03-23, 00:38
För mig brukar det vara ögonbrynet oftast.

Mala
2011-03-23, 12:25
Ju mer jag tränar och ökar desto mer kommer det så har inget imot det.

Oftast för mig också haha....