handdator

Visa fullständig version : Lättare set direkt efter?


alex111
2011-03-22, 19:28
Tjena , jag har sett/hört många som exempelvis kör 4 tunga set och sedan kör de ett lättare set direkt efter det sista. Eller är det så efter varje set ?

dvs

15kg exempelvis(tungt) , 10 reps
[Ingen vila] 10kg , 10 reps


är detta någon metod som många använder sig av och gör man det efter varje set eller bara efter det sista "tunga" setet?

är denna metod bra ? :)

von huff
2011-03-22, 19:34
oftast gör man det för att få "pump" eller för att ta ut allt ur muskeln.Bra och bra ingen skada gör det iaf men jag skulle träna dom tunga seten först och ett eventuellt lättare i slutet

Toby Asp
2011-03-22, 19:34
Dropset använder sig folk av och ett "pumpset" i slutet används också. Alla metoder som gör att muskeln vill bli större/starkare är bra. Testa och se vad du gillar.

benacii
2011-03-22, 19:37
Dropset använder sig folk av och ett "pumpset" i slutet används också. Alla metoder som gör att muskeln vill bli större/starkare är bra. Testa och se vad du gillar.

borde det inte vara ganska ultimat då att köra så tungt som möjligt på sista setet? typ tvinga muskeln till att växa inför nästa gång.

Toby Asp
2011-03-22, 19:47
borde det inte vara ganska ultimat då att köra så tungt som möjligt på sista setet? typ tvinga muskeln till att växa inför nästa gång.

Så kan man såklart också köra, men hurvida det skulle vara bättre kan man nog inte säga.

kettlebellGuden
2011-03-22, 20:26
borde det inte vara ganska ultimat då att köra så tungt som möjligt på sista setet? typ tvinga muskeln till att växa inför nästa gång.

Kanske dags att köra så tungt som möjligt på första setet och se till att det blir det sista.

nocantdo
2011-03-22, 22:04
Jag har provat reverse pyramid träning ett tag som jag sett Martin berkhan skriva om och det funkar perfekt för mig !!