handdator

Visa fullständig version : Sämre insulinkänslighet vid träning och kcal +


von huff
2011-03-22, 19:03
Jag har lagt märke till att jag måste använda mycket mera insulin när jag tränar hårt.Adrenalin kan väl höjja blodsockret men det är inte bara vid träning utan alla dagar.Jag ligger på litet kcalöverskott vilket säkert är största orsaken men tror ni att även träningen kan ha inverkan?Jag tycker det borde vara tvärtom.Tror ni att det hjälper att lägga in 2 pass cardio i veckan för att få kroppen att svara bättre på insulin trots ett litet kcalöverskott?

Sverker
2011-03-22, 19:43
Vad är litet kaloriöverskott. Är det 200 eller 700 kcal ?

Jag spekulerar att mindre överskott är bättre än mer kardio. Men det är bara spekulation.

von huff
2011-03-22, 19:49
Vad är litet kaloriöverskott. Är det 200 eller 700 kcal ?

Jag spekulerar att mindre överskott är bättre än mer kardio. Men det är bara spekulation.

Skulle gissa på ca 200kcal per dygn.Går upp kanske 1-2 kg i månaden med det jag äter nu så det är inte mycket till överskott.Säkert är ett mindre överskott bättre men kanske cardio skulle hjälpa att få ner insuindoserna och öka känsligheten lite?

Sverker
2011-03-22, 19:55
1 - 2 kg / månad är mycket. Själv går jag kanske upp 1 - 2 kg / år.

Kardio på vilodagarna är säkert possitivt m a p blodsocker och insulin.

von huff
2011-03-22, 19:57
1 - 2 kg / månad är mycket. Själv går jag kanske upp 1 - 2 kg / år.

Kardio på vilodagarna är säkert possitivt m a p blodsocker och insulin.

Ja det är lite mycket kanske lite mycket men ett måste om man vill bygga lite muskler.Blir kanske en lite deff sedan.Okej då kommer jag att köra 2 cardiopass i veckan, det är förståss aldrig fel