handdator

Visa fullständig version : Behöver hjälp med att komma vidare.


Zulan
2003-11-26, 16:15
Vad händer nu?

Jag har tränat nu i ca 3 år. Det sista året har jag nästan uteslutande kört med vanliga basövningar och samma övningar hela tiden. Syftet är att försöka bygga lite muskler. Jag har dock även hört att om man inte byter övningar lite då och då så vänjer sig kroppen vid övningarna och så får man inte lika bra resultat. Så här har det sett ut:

Pass1
Knäböj i smith
Chins
Bröst
Triceps
Mage

Pass2
Baksida lår
Sittande Axelpress
Hantelrodd
Biceps
Korsrygg

Jag har försökt köra 4 ggr I veckan man hinner sällan det. Så ibland har jag kört en 3e dag och tagit med dom övningar där jag känner att jag fått minst träning den veckan. Men nu skulle det vara roligt med lite variation. Vad ska jag göra? Nån som har någon idé?

Officer
2003-11-26, 16:22
Jag förstår inte varför du kör igenom kroppen på det viset (50/50) på två dagar? Du säger ju att du ändå brukar köra runt fyra dar i veckan, varför inte dela upp kroppen i mindre delar?

T ex bröst/biceps en dag, axlar/triceps en annan osv. Du har ju tränat 3 år säger du, du borde ha fått in grundstyrkan för längesen för att göra ett lite mer avancerat program så du har ork o köra ut muskler ordentligt.

Gammelyxan!
2003-11-26, 16:29
Kolla i tränings dagböckerna så får du lite tips..

Verkar lite meningslöst att träna igenom kroppen på 2 tillfällen...

sen finns ju "search"

Zulan
2003-11-26, 16:41
Jag kommer ju ha mycket mindre tid över för träning om jag ska läsa igenom alla dom träningsjournalerna... Inte direkt koncentrerad information om man säger så...

Ang sökning så hade jag gjort om jag bara vetat vilka söktermer som skulle vara lämpliga, du kanske har några tips.

miffo
2003-11-26, 17:05
det där schemat är nog svårt att växa på för att kroppen hinner inte vila tillräckligt. Så här kör jag och växer som ogräs.
Må bröst triceps Ti ben mage ons vila tors Rygg biceps fre axlar
När jag kör tungt så delar jag upp det på3 dagar med lite mindre övningar bara... och glöm inte att äta som fan

z_bumbi
2003-11-26, 17:16
Zulan: Du kör ibland vissa muskler fyra gånger per vecka och sen undrar du varför det går trögt?

Dela upp kroppen så att varje muskelgrupp tränas ungefär en gång per vecka och kör på så ett tag, om du väljer att dela på två, tre eller fyra pass får du välja efter hur många gånger du har tid att träna.

Svarten81
2003-11-26, 23:08
jag kör då efter detta schemat
mån axlar
tis triceps
ons rygg
tors bröst
fre biceps
lör ben
magen tränar jag hela veckan ung.
vilar när jag känner att kroppen säger ifrån, vet inte om alla här tycker det är för mycket träning men tycker det är jobbigt att spendera mer än 1,5h på gymmet måste ju hem o äta ju hehe
så mitt råd lyder precis som de andra dela upp din träning så får du garanterat bättre resultat
lycka till/svarten

nordland
2003-11-27, 07:04
bara ett förslag!

Mån: Bröst, Triceps, mage

Ons: Ben, Vader

Fre: Axlar, Biceps, mage

Sön: Rygg

De övriga dagarna äter du och vilar. Enklare kan det inte bli...

Zulan
2003-11-27, 09:30
Nu har jag ju fått lite idéer. Tack så mycket. Jag tränar inte gärna på helgen så än så länge så är nog Miffos program det som passar mig bäst och då gör jag ju samtidigt som z_bumbi rekomenderar:

Må bröst triceps Ti ben mage ons vila tors Rygg biceps fre axlar

Men hur länge tränar man då? Jag menar inte fan kan det ta 45min-1h för att köra igenom axlarna på fredagen? Kör ni då många olika övningar för axlarna? I så fall hur många, och vilka? Hur många repetitioner, hur lång tid är er totala träningstid osv... Jag måste säga att jag känner mig lite lost.

Som det är nu kör jag så gott som alla övningar med 8 repetitioner 3ggr efter varandra.

Tack för hjälpen!

-Z

Gammelyxan!
2003-11-27, 16:28
Ser ut ungefär som jag körde ett tag ...
Nej du klarar axelpasset på 30-60min..beror ju på ..
Ibland kan det vara bra att bara köra tex 2 tuunga övningar ..typ militärpress med stång o hantlar, då orkar du bara 30 min . En annan gång kör du kanske sidolyft med hantlar, shrugs , framåtlutande hantelyft , och ev militärpressar...då kan det nog ta en timme ;)

Och om du läser endel i träningsdagböckrna så får du ju tips...så jävla ont om tid har du väl inte...farmen är väl slut nu :booty:

miffo
2003-11-27, 17:31
igår provade jag att köra axelpress direkt efter marklyft det gick skit bra jag behövde inte ens värma upp, men jag har ju krånglat till mitt upplägg denna veckan för jag kör bara basövningar nästan och tungt...

Zulan
2003-11-28, 14:26
Jag funderar nu på att köra som vi sagt med början i nästa vecka.

Men jag vet inte om jag är erfaren nog. Jag känner mig väldigt osäker på hur det hela ska se ut. Jag skulle vilja ha ett mer detaljerat program som beskriver hur många repetitioner jag ska göra och vilka övningar jag ska göra för just den muskelgruppen. Tex första träningsdagen som då blir på mån så ska jag träna bröst. Jag har bara kört sne bänk med hantlar tidigare och då har jag kört 3x8 repetitioner. Känns lixom fattigt att gå dit och göra 4x8 istället....

(nu känner jag mig som en riktig nubie alltså :smash: )

Zulan
2003-12-17, 09:43
Det blev aldrig som jag sa. En flytt kom emellan och träningen blev lidande. Men nu ska jag börja. Ingen hjälpte mig med att utforma ett mer detaljerat program så jag letade på nätet och hittade detta: (synpunkter tas tacksamt emot)

http://www.*******.se/styrke_traning/kom_igang/del_3_3.asp

Detta är ju ganska likt det Miffot kör, så det känns som att jag hittade ganska exakt det jag letade efter. Jag har sedan studerat övningarna på samma sidas övningsguide.

Jag tränade så som jag brukar i måndags så jag fick börja med att köra ”dag3” passet som jag körde igår. Det innebär rygg och biceps:

Chins
Framåtböjd skivstångsrodd
Latsdrag (framifrån)
Latsdrag med V-handtag
Och så då biceps.

Problemet är att jag har lite svårt för dom rygg övningarna och letar alternativ till dom. Här beskrivs t.ex skiv skivstångsrodd http://www.*******.se/styrke_traning/ovnings_guide/skivstang_rodd.asp
Skulle man inte kunna köra i en vanlig rodd maskin istället för denna övning, tycker att det borde bli ungefär samma rörelse fast att man sitter istället för att stå böjd. Så som denna bild visar http://www.maxx.nu/IMAGES/BILDER/FITNESS/BACK11.GIF Dom pratar om att man ska stå på en plattform och hela köret, jag vet inte hur det skulle gå till. Övningen känns kompicerad.

Latsdrag (framifrån) tror jag är denna övning: http://www.*******.se/styrke_traning/ovnings_guide/latsnerdragningar.asp och en sån maskin finns inte på mitt gym.

Latsdrag med V-handtag besrkivs här http://www.*******.se/styrke_traning/ovnings_guide/v_stangs_latsdrag.asp den övningen ser ju att behöva samma maskin som latsdraget ovan.

Mycket tacksam för hjälp!

z_bumbi
2003-12-17, 10:14
Du har bra träningskondition gissar jag men jag skulle välja att träna max 4 dagar per vecka i alla fall. Jag personligen tycker det är svårt att få en kropp att stå ut med att träna 5 dagar på raken om man går för fullt som ast tycker man ska göra.
De har även en tendens att lägga in för många övningar på för få set,kollar man på bendagen så är det ju smartare att köra bara knäböj och rakbensmarklyft om man ska köra så få set som de rekommenderar. Det tar ett bra tag innan man kan utnyttja en övning fullt ut och då är det ju bättre att lägga lite fler set på ett fåtal övningar så man lär sig just de övningarna. Senare kan man lägga till och dra bort övningar som man känner för men då har man i alla fall en grund att stå på.
Sen förstår jag inte varför man ska träna "traps" två dagar i rad som det blir i deras upplägg men det kanske är en annan fråga.

Du kan ersätta stående rodd med en sittande sådan, du kan även köra marklyft som "ersättning".
Jag skulle på de få seten som du har valt att träna köra marklyft följt av chins och sen är det bra med det. Kör man fyra av varje så har ryggen fått rejält med stryk redan. Sen två-tre set biceps på det så är man klar ..

Zulan
2003-12-17, 11:07
Jag håller fullständigt med, 5 dagar är för mycket. Det har jag varken tid eller ork till. Jag glömde skriva att jag gjort lite ändringar i deras program. Jag har i stort sett skippat dag 5 helt och hållet, och flyttat mag passet till benpasset dag 2. Jag har inte tränat vader och underarmar tidigare så jag tänkte forsätta med att skippa det.

Menar du att jag får tillräckligt med traps träning från rygg passet? Bra, då skippar vi det.

Tycker det låter alldeles utmärkt att du tycker man kan minska antalet övningar. Speciellt eftersom många av dom är helt nya för mig..

Att köra marklyft behöver ju inte vara fel, jag uppfattar inte dom andra rygg övningarna till att vara speciellt påfrestande för korsryggen, men det är ju marklyft.

Hur många set tycker du man ska köra på varje övning z_bumbi?

Tack för att ni tar er tid att svara!

-Z

Medusa
2003-12-17, 12:24
Här är mitt förslag, det kommer garanterat ge dig god tillväxt, om du inte är nöjd med framstegen efter 1 månad, öka helt enkelt vilan mellan passen.

Pass 1: Bröst, rygg
Bänkpress 2x8-12
Lutande hantelbänkpress 2x8-12
Dips 2x8-12
Chins 2x8-12
Latsdrag 2x8-12
Marklyft 2x8-12

-Vila 3 till 6 dagar-

Pass 2: Ben
Knäböj 2x8-12
Benspark 2x-8-12
Benpress 2x8-12
Vadpress 2x8-12

-Vila 3 till 6 dagar-

Pass 3: Armar, axlar
Pushdowns 2x8-12
Liggande extension med skivstång 2x8-12
Skivstångscurl 2x8-12
Concentration curl 2x8-12
Lateral raise 2x8-12
Seated rear lateral raise 2x8-12
Wrist curl 1x8-12

-Vila 3-6 dagar-

REPETERA CYKEL

JAM
2003-12-17, 12:44
Originally posted by Medusa
Här är mitt förslag, det kommer garanterat ge dig god tillväxt, om du inte är nöjd med framstegen efter 1 månad, öka helt enkelt vilan mellan passen.

Pass 1: Bröst, rygg
Bänkpress 2x8-12
Lutande hantelbänkpress 2x8-12
Dips 2x8-12
Chins 2x8-12
Latsdrag 2x8-12
Marklyft 2x8-12

-Vila 3 till 6 dagar-

Pass 2: Ben
Knäböj 2x8-12
Benspark 2x-8-12
Benpress 2x8-12
Vadpress 2x8-12

-Vila 3 till 6 dagar-

Pass 3: Armar, axlar
Pushdowns 2x8-12
Liggande extension med skivstång 2x8-12
Skivstångscurl 2x8-12
Concentration curl 2x8-12
Wrist curl 1x8-12

-Vila 3-6 dagar-

REPETERA CYKEL Hmm, två set på varje övning är lite lite tycker jag. Dessutom är det ju väääldigt lång vila med tre till sex dagar mellan varje pass! Det blir ju nästan två veckor mellan varje pass av samma slag... Jag tycker att det räcker med en till två dagars vila mellan varje.

TrIff
2003-12-17, 18:09
Originally posted by Zulan
Problemet är att jag har lite svårt för dom rygg övningarna och letar alternativ till dom. Här beskrivs t.ex skiv skivstångsrodd http://www.*******.se/styrke_traning/ovnings_guide/skivstang_rodd.asp
Skulle man inte kunna köra i en vanlig rodd maskin istället för denna övning, tycker att det borde bli ungefär samma rörelse fast att man sitter istället för att stå böjd. Så som denna bild visar http://www.maxx.nu/IMAGES/BILDER/FITNESS/BACK11.GIF Dom pratar om att man ska stå på en plattform och hela köret, jag vet inte hur det skulle gå till. Övningen känns kompicerad.

Jag har heller aldrig förstått varför det beskrivs som så att man ska stå på en plattform eller en bänk. Jag tycker det går bra att bara stå på joo000rden och köra. Nån som vet hur fan dom har tänkt?

Medusa
2003-12-17, 18:12
Originally posted by JAM
Hmm, två set på varje övning är lite lite tycker jag. Dessutom är det ju väääldigt lång vila med tre till sex dagar mellan varje pass! Det blir ju nästan två veckor mellan varje pass av samma slag... Jag tycker att det räcker med en till två dagars vila mellan varje.

Kan du motivera varför 2 set per övning är för lite, rent fysiologiskt?

För att orsaka muskeltillväxt måste muskeln sända signalen till hjärnan: Jag är överbelastad.
Signalen når fram och med tillräcklig vila så har muskeln vuxit till sig nästa pass och du klarar av fler reps med samma belastning eller så kan du öka belastningen.

Rent teoretiskt vore därför ETT TUNGT set allt som behövs för att de musklefibrer som aktiveras i just den rörelsen skall växa till sig, du kan ju omöjligen prestera bättre i de följande seten än i det första då du är 100 % utvilad, alltså lägre belastning.

Sedan kan man komplettera med flera övningar för att få mer fler muskelfiber.

Nu var detta väldigt förenklat, men det är grundprinciperna för hur det fungerar. Om en person inte har dessa grundläggande kunskaper så bygger alla andra kunskaper på en falsk grund.

Det finns även en annan väldigt stor anledning till varför endast 2 set: TID!
Vem vill spendera halva sin fritid i gymmet, styrketräning handlar om överbelastning, herregud det är ingen uthållighetstävling!

Angående vila, nej det är inte för mycket. Tester har visat all all regelbunden överbelasting av kroppens muskler leder till överträning, men ju mer vila, desto större tidsperspektiv får du på det, mindre vila, snabbare övertränad. "

Of equal importance is the time you spend out of the gym. While the workout itself is responsible for stimulating changes in your body; it is actually your body itself that produces those changes.

We must always remember that the changes we are asking the body to make are metabolically expensive. Let us say, for example, that we want to add a pound of muscle to your body. Picture a pound of ground beef at the grocery store. That is a lot of tissue for your body to synthesize.

For your body to mobilize the necessary hormones and nutrients to serve the DNA-driven process of protein synthesis, it will require something very basic: time." Av: M. Doug McGuff, MD

"How much time is a critically important issue. Exercise can not only serve to stimulate physical adaptations, it can prevent them.

Stated differently, if you bring the exercise stimulus back to the body before it has had time to make its adaptation, you will actuallly interfere with and prevent the response from occuring.

The point in time when your body finally makes its adaptation is the earliest point in time when it can productively receive the exercise stimulus again. Any sooner, and the exercise will only short-circuit the adaptation process.

If you workout too soon, you will know that you have done so because you will actually be weaker in your workout rather than stronger. You will not be able to lift the same amount of resistance for as long as you did in the last workout. If you have waited long enough, you should be stronger on every set of every movement in your workout.

We have found through experimentation that 4 days is the minimum that the most average adults will require between workouts. Some people may require as many as 9 or 10 days. In general, the vast majority can recover sufficiently in seven days."
Av: M. Doug McGuff, MD

z_bumbi
2003-12-22, 16:21
Medusa: Du har glömt axelövningarna...

Sen kan ingen människa ta ut sina muskler så mycket att ett set räcker, när muskelfiberna är trötta så flyttas ju belastningen över på andra fibrer som man skulle ha missat om man inte kör flera set.
Det är ju ungefär lika klantigt att köra ett set som att inte träna typ I fibrerna när man satsar på volym.

Sen är jag ingen stor anhängare av att köra massor av set heller utan jag ligger någonstans i mitten vad gäller setantalet.

Jag gillar dock att du kör/har testat med 3-6 dagars vila mellan passen, det är ju inget som säger att man funkar bäst genom att träna igenom kroppen på 7 dagar även om jag tror det är få som har någon större nytta av att vila så mycket som 6 dagar så skadar det ju inte att prova en period.


Zulan: Jag har inget fast setantal för en muskelgrupp utan det varierar beroende på hur jag tränar för tillfället. Jag brukar dock ligga mellan 15-25 set per pass samt delar upp kroppen på 3-4 dagar.

Medusa
2003-12-23, 19:36
Originally posted by z_bumbi
Medusa: Du har glömt axelövningarna...

Sen kan ingen människa ta ut sina muskler så mycket att ett set räcker, när muskelfiberna är trötta så flyttas ju belastningen över på andra fibrer som man skulle ha missat om man inte kör flera set.
Det är ju ungefär lika klantigt att köra ett set som att inte träna typ I fibrerna när man satsar på volym.

Jag gillar dock att du kör/har testat med 3-6 dagars vila mellan passen, det är ju inget som säger att man funkar bäst genom att träna igenom kroppen på 7 dagar


Hur kan belastningen flyttas över på andra fibrer i samma rörelse, använder inte kroppen alla resurser den kan när man lyfter en för tung vikt i första skedet?

Det är skönt med så mycket vila, det finns dom som motsäger sig det starkt, men jag kan bara säga vad jag tycker och det är kanon! :thumbup:

Nils
2003-12-23, 23:32
Originally posted by Medusa


Hur kan belastningen flyttas över på andra fibrer i samma rörelse, använder inte kroppen alla resurser den kan när man lyfter en för tung vikt i första skedet?

Nä. Det finns droger som gör att man komma närmare att göra det. Men de gör tyvärr också att man drar av senor och ligament direkt.
Kroppen är inte ens särskilt nära att utnyttja hela muskelstyrkan på en gång.
Nils

Ankarby
2003-12-23, 23:34
Originally posted by Medusa


Det är skönt med så mycket vila, det finns dom som motsäger sig det starkt, men jag kan bara säga vad jag tycker och det är kanon! :thumbup:

Var det genom det där schemat du blev en biff eller? :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Medusa
2003-12-23, 23:35
Det är bevisat att fler set orsaka större skador, men inte att det skulle stimulera till ökad tillväxt än vad 1 set ger.

Medusa
2003-12-23, 23:37
Originally posted by Ankarby


Var det genom det där schemat du blev en biff eller? :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Jag vet inte om du var ironisk nu, men :D

För att svara på din fråga, nej det var inte med det schemat jag blev "biff".

Karl_alfred
2003-12-23, 23:41
Originally posted by Medusa
Det är bevisat att fler set orsaka större skador, men inte att det skulle stimulera till ökad tillväxt än vad 1 set ger.

Kan du ge något exempel på någon som lyckat att bygga upp sin fysik och bara kört 1 set per muskel?

Medusa
2003-12-23, 23:44
Originally posted by Karl_alfred


Kan du ge något exempel på någon som lyckat att bygga upp sin fysik och bara kört 1 set per muskel?

Dorian Yates, Mike Mentzer.

Karl_alfred
2003-12-23, 23:47
Originally posted by Medusa


Dorian Yates, Mike Mentzer.

nej ingen av dem har gjort det. så frågan kvarstår fortfarande.

Medusa
2003-12-23, 23:49
Originally posted by Karl_alfred


nej ingen av dem har gjort det. så frågan kvarstår fortfarande.

Mike har själv sagt att han gjorde det, (och om han säger det, vem kan då bestrida det? han borde ju veta bäst själv) och Yates tränade enligt HD under Mike Mentzer.

EDIT: Skall bli intressant att se vilka framsteg (eller baksteg :D ) jag gör under dessa månader som jag skall testa HD.
Då får vi reda på om det fungerar eller inte.

Karl_alfred
2003-12-23, 23:58
Mentzer tränade vanlig traditionell bodybuilding i flera år innan han började med HD. Sen körde han absolut inte bara 1 set per muskel.

Dorian tränade defenitivt inte bara 1 set per muskel. Kolla bara hans video B&G. Där kör han ganska många set per muskel och övning. Även om det inte är i Arnold stil. Sen har till och med Mentzer sagt något i stil med; Man ska inte träna för mycket och heller inte för lite. Man ska träna lagom. Dorian gjorde felet att han tränade för lite.

yeep blir tok spännande att följa dina framsteg. Men tyvär är du ju fortfarande bara nybörjare, då ökar man som en tok hur man än nästan tränar. Skulle varit bättre om det var någon som fastnat i sin träning som tränat väldigt många år.

Medusa
2003-12-24, 00:09
Originally posted by Karl_alfred
Mentzer tränade vanlig traditionell bodybuilding i flera år innan han började med HD. Sen körde han absolut inte bara 1 set per muskel.

Dorian tränade defenitivt inte bara 1 set per muskel. Kolla bara hans video B&G. Där kör han ganska många set per muskel och övning. Även om det inte är i Arnold stil. Sen har till och med Mentzer sagt något i stil med; Man ska inte träna för mycket och heller inte för lite. Man ska träna lagom. Dorian gjorde felet att han tränade för lite.

yeep blir tok spännande att följa dina framsteg. Men tyvär är du ju fortfarande bara nybörjare, då ökar man som en tok hur man än nästan tränar. Skulle varit bättre om det var någon som fastnat i sin träning som tränat väldigt många år.

Mentzer körde 1 set per övning, 2-3 övningar per muskel så det blir totalt 2-3 set. Jag borde tänkt på det ifrån början, mitt fel där.

Dorian Körde också lågset, fast 2 set istället för 1 per övning.

Jo, det skall bli kul att se vad som händer med mig, jag är fortfarande grön men ändå. Det enda problemet är att det är svårt att hålla sig borta från gymmet, jag älskar det! :thumbup:

Karl_alfred
2003-12-24, 00:23
+ att ha kört traditionell bodybuilding i flera år innan han började med HD. Det måste vara grymt svårt att inte vara där flera dagar i veckan. Vet själv när man har en vilodag vad man kan längta.


Appropå skador vid lågset respektive högset. Du vet varför Dorian slutade va?

Medusa
2003-12-24, 00:46
Originally posted by Karl_alfred
+ att ha kört traditionell bodybuilding i flera år innan han började med HD. Det måste vara grymt svårt att inte vara där flera dagar i veckan. Vet själv när man har en vilodag vad man kan längta.


Appropå skador vid lågset respektive högset. Du vet varför Dorian slutade va?

Jo, det är jobbigt att man inte får träna alltid :thumbup:

Nej, jag vet inte varför han slutade, skada?

Karl_alfred
2003-12-24, 00:58
"Dorian Yates did not retire because he was tired of competing, he retired because his body basically snapped! Why? Because he trained so intensely, so insanely, and so hardcore that he could only continue for so long. This absolute monster fell on a very bleak day in the world of bodybuilding, while performing pullover presses! Giving it all he had, his left triceps muscle just snapped three fourths off of the attachment site. The kind of snap that you could hear round the entire gym floor! Dorian knew he was pushing his body to the limit, but he also knew that this is what he had to do to attain his ultimate physique! Incredibly enough, the reigning Mr. Olympia kept the injury to himself and still competed. By the time he entered the show all he could train was his legs. He then retired after having surgery on his arm. And if you looked at Dorian before his last show, he had more braces on his body to hold it together from his style of training than Patrick Ewing!

How a human being could endure the pain he placed himself through is astonishing to say the least. For example, in 1994 he damaged his left rotator cuff, further in the year he tore his left quadriceps and then nine weeks before the O he tore his left biceps muscle! After all that he still competed!"

TBZLA
2003-12-24, 12:51
Originally posted by Zulan
Jag har dock även hört att om man inte byter övningar lite då och då så vänjer sig kroppen vid övningarna och så får man inte lika bra resultat.

Visst vänjer sig musklerna - och i och med detta så blir de STÖRRE - det e muskelns försvarsmekanism dvs att växa för att det inte skall bli lika jobbigt för den nästa gång du tränar den!

JAM
2003-12-25, 01:16
Originally posted by Medusa
Kan du motivera varför 2 set per övning är för lite, rent fysiologiskt?
[...]
Rent teoretiskt vore därför...
[...]
Nu var detta väldigt förenklat, men det är grundprinciperna för hur det fungerar. Om en person inte har dessa grundläggande kunskaper så bygger alla andra kunskaper på en falsk grund.
[...]
Jag skrev att jag tycker att två set är för lite. Det är en stor skillnad mot att skriva att det är för lite.

Du skriver att "Om en person inte har dessa grundläggande kunskaper så bygger alla andra kunskaper på en falsk grund"... Jag tycker att du är ute och cyklar på väldigt djupt vatten nu! Tona ner dina utlägg om revolutionerande "vetenskapresultat". Om det är något område där det saknas många helt fastslagna fakta, så är det just inom träning. För varje avhandling du hittar som säger en sak så lovar jag dig att jag kan hitta en som säger det motsatta. Alla är vi olika och därför behöver vi också träna på olika sätt. Det som är optimalt för en person kan vara väldigt dåligt för en annan. Det finns alltså inget "rätt" och "fel", dock vissa allmänt kända saker som är bättre eller sämre.

Men oavsett hur det är så håller jag med z_bumbi om att det är väldigt få om ens någon som lyckas ta ut sig så totalt på ett enda set som du tror är möjligt. Som Nils skrev så är kroppen "inte ens särskilt nära att utnyttja hela muskelstyrkan på en gång". Du kankse har hört om vanliga svenssons som lyckats lyfta en bil vid ett olyckstillfälle för att t.ex. rädda ett barn? De är chockade, adrenalinet pumpar som aldrig tidigare och kroppens normala spärrar kopplar bort... Detta vore något för dina en-setsprogram det! ;)

Medusa
2003-12-25, 01:48
Originally posted by JAM
Jag skrev att jag tycker att två set är för lite. Det är en stor skillnad mot att skriva att det är för lite.

Du skriver att "Om en person inte har dessa grundläggande kunskaper så bygger alla andra kunskaper på en falsk grund". Alla är vi olika och därför behöver vi också träna på olika sätt. Det som är optimalt för en person kan vara väldigt dåligt för en annan. Det finns alltså inget "rätt" och "fel", dock vissa allmänt kända saker som är bättre eller sämre.

Människans kropp är inte unik, den fungerar på samma sätt för var och en av oss, det finns dock vissa variabler som kan variera inom två givna nivåer mellan individer i termer av muskellängd, fibermängd, etc. Principerna av människans anatomi och fysik är universala (dvs, kan appliceras på alla som ingår i rasen).

Det finns olika slags vetenskap, och de som bygger på den mänskliga kroppen är faktiskt absoluta.

Ta till exempel den medicinska vetenskapen, om inte människor vore likadana skulle inte läkare kunna ställa diagnoser, rehabilitera, operera, du förstår nog min poäng.

Det är precis samma sak med bodybuilding, det måste finnas principer som kan appliceras på alla, för att sedan justeras för att passa individens behov, det kan inte finnas flera metoder som fungerar lika bra.

Medusa
2003-12-25, 01:54
Originally posted by JAM

För varje avhandling du hittar som säger en sak så lovar jag dig att jag kan hitta en som säger det motsatta.

Kan du hitta en seriös genomförd avhandling som på vetenskaplig väg stödjer volymträning?

Det är allmänt känt och bevisat att flera set orsakar större skador, men större skador är inte lika med mer muskelstimulus.

Karl_alfred
2003-12-25, 02:11
vad för sorts skador menar du?

Medusa
2003-12-25, 09:51
Originally posted by Karl_alfred
vad för sorts skador menar du?

Mikroskador på muskelfibrerna, nedbrytning.

Det tar längre tid att återhämta sig, men att det skulle stimulera tillväxt bättre är ännu inte bevisat.

Karl_alfred
2003-12-25, 11:52
ok.


Men har du tänkt på en sak. Alla proffs kör eller har någon gång kört med högsetsträning. Det måste ju finns någon form av anledning till detta.

Medusa
2003-12-25, 13:48
Originally posted by Karl_alfred
ok.


Men har du tänkt på en sak. Alla proffs kör eller har någon gång kört med högsetsträning. Det måste ju finns någon form av anledning till detta.

Mentzer sa att anledningen till att han körde högset berodde på att han inte visste bättre. Han följde sina barndomsidoler och tänkte "Om Mr Olympia körde högetsträning, så måste det vara bra". Han kom senare underfund med att de största ökningarna gjorde han under sina 5 första år, då omedvetet tränade en form av HIT (mycket vila, få träningstillfällen och set).

Personligen kan jag ange samma anledning.
Som absolut nybörjare körde jag få tillfällen i veckan, och hade mycket vila. Ju mer avancerad jag blev ökade träningsdosen. Snart var jag uppe i 15-30 set och 4 pass i veckan. Tankegången att "mer är bättre" fungerar kanske när det gäller pengar, kärlek, etc, men inte inom styrketräning.

Du borde tänka på att proffsen utvöer sin genetiska förmåga tar droger som förbättrar deras återhämtning flera gånger mer än vad en normal människas återhämtning, därför kan de träna mer frekvent än du och jag.

Om de hade tränat med högre intensitet och mer vila hade de nått sin maxpotential snabbare än vad de gör nu.

Mängden stress ( i form av styrketräning) som kroppen kan hantera och som orsakar ökningar någonstans i den är direkt relaterat till den intensitet du tränar med. Ju högre intensitet du har när du tränar desto tuffare blir det för kroppen att återhämta sig.

nivån av stress (intensitet) måste vara tillräcklig för att stimulera tillväxt, (intensitet under den nivån stimulerar inte, om mer vore bättre så skulle marathonlöpare och simmare vara enorma) det behövs kort tid med hög intensitet för att stimulera tillväxt.

Många tror att en sex split med 1-2 muskler per dag ger tillräcklig vila och stimulering. Man får dock inte glömma att träning alltid har en generell effekt på hela kroppen förutom de musklerna man tränar specifikt.

Många tenderar att öka set och reps och dagar de tränar för att uppnå bättre resultat, men varför? När en bodybuilder blir större och starkare så ökar riskerna för överträning därför att kroppens förmåga att höja intensiteten ökar, vilket innebär mer stress för kroppen, och kräver mer vila.

För att återgå till den första frågan, jag tror att det beror på en och samma sak:
Proffsen gör det.

JAM
2003-12-25, 15:13
Men fan vad du är envis Meduza!

Försök tänka såhär: Varför pågår det alls en diskussion om vad som är bäst; hög- eller lågsetsträning? Jo, för att det till mångt och mycket handlar om vad folk tycker fungerar bäst för just dem. Om det skulle finnas ett absolut svar så skulle det ju inte vara något att diskutera! Numera diskuterar ingen om huruvida jorden är platt eller inte, ty vetenskapen har slagit fast att den inte är det.

Ser du en likhet med hög- vs. lågsetsdebatten?

Medusa
2003-12-25, 15:16
Originally posted by JAM
Men fan vad du är envis Meduza!

Försök tänka såhär: Varför pågår det alls en diskussion om vad som är bäst; hög- eller lågsetsträning? Jo, för att det till mångt och mycket handlar om vad folk tycker fungerar bäst för just dem. Om det skulle finnas ett absolut svar så skulle det ju inte vara något att diskutera! Numera diskuterar ingen om huruvida jorden är platt eller inte, ty vetenskapen har slagit fast att den inte är det.

Ser du en likhet med hög- vs. lågsetsdebatten?

Du säger att det inte finns någon absolut sanning, men ändå drar du exemplet med att jorden inte är platt, den är rund. Det är absolut, den är inte både och.

När det gäller människokroppen så gäller samma principer för oss alla, det gäller bara att komma fram till det optimala.
Muskelnedbrytning och återhämtning sker på precis samma sätt i din kropp som i min.

Karl_alfred
2003-12-25, 15:48
Medusa: Det roliga var ju att Mentzer inte egentligen hade några framgångar trots att han nu enligt honom sjäv tränade på det optimala sättet.

JAM
2003-12-25, 15:52
Originally posted by Medusa
Du säger att det inte finns någon absolut sanning, men ändå drar du exemplet med att jorden inte är platt, den är rund. Det är absolut, den är inte både och. Nu blir jag ju nästan irriterad! Du försöker ju inte ens att förstå vad jag menar! :insane:

1. Diskussionen "hög- vs. lågset" pågår. Den gör det eftersom vi vetenskapen ännu inte har något svar på frågan.

2. Diskussionen "platt vs. rund jord" pågår INTE. Det gör INTE det eftersom det FINNS ett vetenskapligt svar på frågan.

Förstår du fortfarande inte?

Du skriver att "När det gäller människokroppen så gäller samma principer för oss alla, det gäller bara att komma fram till det optimala". Ja? Det är alltså ingen som kan säga vad det optimala är för just dig! Det måste du själv prova dig fram till!

Diskussionen avslutad.

Medusa
2003-12-25, 16:09
Det finns ingen som med säkerhet kan säga vad som är sant.

Min ställning är inte "Vem har rätt?" utan mer "Vad är sant?", teorin om HIT är inte sann därför att jag säger att den är sann. Den är sann först när ett levande bevis framkommer.

JAM: Du behöver inte bli irriterad, finns ingen mening med det, Jag förstår vad du menar.

Vi diskuterar bara lite.

Träna hårt, och träna rätt för dig :thumbup:

Hoppas du kan gräva ner stridsyxan nu.

Medusa
2003-12-25, 16:16
Originally posted by Karl_alfred
Medusa: Det roliga var ju att Mentzer inte egentligen hade några framgångar trots att han nu enligt honom sjäv tränade på det optimala sättet.

han var den förste som någonsin fick en "perfect score" i mr. Universum tävlingen, tre böcker som blev "Bestsellers".

Inför 1980 års mr Olympia var Mentzer favoriten, CBS sports hade skickat ett videoteam över halva jordklotet för att filma tävlingen.

Mentzer kom dock bara femma, och detta var en skandal och sågs som en bestraffning från bodybuilding etablissemanget för hans unika träningsmetoder.

Efter Mentzers placering valde CBS att inte sända reportaget.

Karl_alfred
2003-12-25, 16:39
jo det är klart att de var en framgång. Men jag skulle vilja ta det lite längre, att en framgång för honom skulle vara 1 eller flera mr-o titlar eftersom det förmodligen var hans mål. Så därför anser jag inte att han hade några större framgångar. Sen att man är en stor favorit spelar ju ingen som helst roll om man inte vinner. Sen om man jämför Mentzer med Arnold vid 1980 år mr-o tycker jag faktiskt Arnold ser bättre ut. Sen tycker jag dock att Arnolds seger kan diskuteras om man jämför med några andra tävlanden. En liten jämförels mellan Arnold och Mentzer.

http://www2.freepichosting.com/Images/98079/0.jpg

Vad det gäller axlar och armar tycker jag de är väldigt jämna. Bröst vinner Arnold utan tvekan på. Samma sak med magen har till och med sett bilder på Mentzer från tävlingen där han har GH mage. Vad det gäller underarmar och vader vinner Mentzer. På låren tycker jag de är lika. Vad det gäller ryggen har jag inte sett någon direkt bra jämförelse så det kan jag inte uttala mig om.

Gorin
2003-12-26, 22:06
Hallå!

Jag tränar 4 gånger i veckan med ett fyrdelat program.
Mån: Biceps/Triceps
Ons: Rygg/ Vader
Fre: Bröst/Axlar
Sön: Lår/Mage

Jag trivs rätt bra med det. Saknar en kondisdag men kommer klämma in en sådan då det blir lite löpning i vår.

/Gorin