handdator

Visa fullständig version : Ang. kroppens upptagningsförmåga?


wixie
2011-03-22, 16:05
Hej!

Jag är inte jätterutinerad här på kolozzeum, men har en fråga.

Om ens kropp är van vid 2000 kcal/dag, och man en dag trycker i sig 6000 kcal. Kan alla dessa 4000 kcal i överskott tas upp av kroppen? Eller skiter man helt enkelt ut det mesta av det?

Finns det någon studie på detta? Hur står del av överskottet tas upp av kroppen?

Känns inte realistiskt att 4000 kcal sätter sig direkt som fett efter en dags syndande?

Eddie Vedder
2011-03-22, 16:09
Du tar aldrig upp exakt 100% av det du äter, det gör ingen människa. Men med ett friskt mag- tarmsystem är det aldrig något som påverkar så mycket att det finns anledning att räkna på.

Trycker du i dig 6000 kcal och tillhör den gruppen av individer vars mag- och tarmkanal fungerar som den ska så kommer i princip allt tas upp.

wixie
2011-03-22, 16:14
Någon av en annan åsikt?

Poxeman
2011-03-22, 16:16
Känns inte realistiskt att 4000 kcal sätter sig direkt som fett efter en dags syndande?

Lite blir fett, lite blir muskelmassa (får vi hoppas), lite blir muskelglykogen misstänker jag.

Någon av en annan åsikt?

Nej. För Eddie vet vad han snackar om.

wixie
2011-03-22, 16:23
okej. Tack då! :D

Får börja hålla nere på bersen på fredagarna ;) Skämt åt sido!

hejhopp79
2011-03-22, 19:00
6000 kcal tas upp med smärre modifikation, men det blir inte nödvändigtvis till fett. Beroende på insulinkänslighet, när du äter det, värmeutveckling, måltidskomposition osv.

Det optimala är ju om det mesta av energin skickas till musklerna.

Det finns folk med cheat-dagar som kränger 10 000 kcal och tappar vikt, men det är i regel folk på diet. Oavsett vilket lägger man inte på sig ett helt överskott som kroppsfett. Det är som jag skrev ovan många faktorer som påverkar vad som händer med energin.

Notera skillnaden mellan att kalorierna tas upp men inte nödvändigtvis hamnar på hullet.

King Grub
2011-03-22, 19:08
Ungefär 5% av energin från det man äter hamnar i toaletten.

The amount of energy within the stool each day in healthy adults is generally believed to be equivalent to approximately 5% of the gross energy intake.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1793018/pdf/archdisch00651-0049.pdf

MsAlm
2011-03-24, 12:03
6000 kcal tas upp med smärre modifikation, men det blir inte nödvändigtvis till fett. Beroende på insulinkänslighet, när du äter det, värmeutveckling, måltidskomposition osv.

Det optimala är ju om det mesta av energin skickas till musklerna.

Det finns folk med cheat-dagar som kränger 10 000 kcal och tappar vikt, men det är i regel folk på diet. Oavsett vilket lägger man inte på sig ett helt överskott som kroppsfett. Det är som jag skrev ovan många faktorer som påverkar vad som händer med energin.

Notera skillnaden mellan att kalorierna tas upp men inte nödvändigtvis hamnar på hullet.

Jättebra skrivet*kissass* Att det mest tas upp behöver ju inte innebära att man lägger på sig drygt ett halvt kilo rent fett...