handdator

Visa fullständig version : Hjälp med träningsschema?


minkn
2011-03-21, 23:55
Hej alla glada!

Nu är jag här och tänkte börja med att gymma helt och hållet, 4-5 dagar i veckan. Har tidigare spelat handboll sen jag var 10 år men nu lagt av.

Lite om mig då:

Ålder: 18
Längd: 190
Vikt: 90-95 kg, varierar varje dag

inte jättetjock men inte vältränad heller, se bild: http://data.fuskbugg.se/dipdip/Tranalol.jpg

Så nu till min fråga, hur ska jag bygga upp träningen? Jag är van vid att springa en dag i veckan och köra styrka 1-2 dagar i veckan. Plus det har jag spelat handboll så jag är van vid stor mängd träning. Äter också bra, min tallrik ser alltid ut såhär:

1/4 grönsaker, 1/4 ris/potatis/pasta och 1/2 kött, fisk, you name it.

Har kollat igenom nybörjarprogrammen men jag känner inte igen mig där riktigt.

Någon kunnig som har lust att hjälpa mig med hur jag ska träna? Vad jag ska köra måndag, tisdag, onsdag osv? Vore jättesnällt.

Drömkroppen är inte Vin Diesels. Drömkroppen är en sån kropp som Brad Pitt har i Fightclub, eller som alla killar har i Paradise Hotel osv osv. Kanske låter löjligt, men så är det. Jag vill bli rippad, inte muskelknutte. (bli smalare till sommaren vore optimalt då man inte vill bada i vassen i år igen.. hehe)

Hur ska jag gå till väga? Tack på förhand alla, hoppas någon kan hjälpa en nybörjare som jag :-)

EnJoker
2011-03-22, 01:23
På vilket sätt känner du inte igen dig i nybörjarprogrammen? Har du erfarenhet av gymträning med vikter sen innan?

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=9555
Där hittar du exempel på hur du kan lägga upp träningen.

minkn
2011-03-22, 08:43
På vilket sätt känner du inte igen dig i nybörjarprogrammen? Har du erfarenhet av gymträning med vikter sen innan?

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=9555
Där hittar du exempel på hur du kan lägga upp träningen.

Jag känner att det där inte är något för mig då jag inte är helt ny inom träning. Den där tråden känns mer som en tråd för folk som aldrig tränat tidigare i sitt liv.

Vad jag menar är, att jag skulle klara av ett schema på 4-5 dagar i veckan redan nu.

EnJoker
2011-03-22, 10:02
Jag känner att det där inte är något för mig då jag inte är helt ny inom träning. Den där tråden känns mer som en tråd för folk som aldrig tränat tidigare i sitt liv.

Vad jag menar är, att jag skulle klara av ett schema på 4-5 dagar i veckan redan nu.
Hur mycket erfarenhet har du av gymträning med vikter?

Tredagarsprogrammet fungerar utmärkt även för den som har stor erfarenhet av träning och är verkligen inget nybörjarprogram. Vill du lägga upp en 4- eller 5-dagarssplit så kan du utgå från det programmet och dela in övningarna i fler dagar och kanske lägga till några övningar.

Optimistic
2011-03-25, 02:54
Eftersom att jag själv aldrig har tränat mer än 3-4 dagar i veckan så vet jag inte hur jag hade lagt upp det om jag skulle köra 5 dagar. Men kör du 4 dagar i veckan så kan du ju dela upp det i underkropp/överkropp. Underkropp tungt, överkropp lätt, underkropp lätt, överkropp tungt eller liknande. Om du hellre vill dela upp krogen i flera delar så kanske något som detta kan funka: Ben - Bröst/triceps - Rygg/biceps - Axlar/mage.. La passen så får att få knäböj/bänkpress/marklyft/militärpress på pass så att dom inte krockar. Annars kan du ju köra en rullande 3 split med ben - bröst/axlar/triceps - rygg/biceps, då är det ju bara att börja om med pass 1 när du kört igenom alla 3 passen, om du ska köra fler pass per vecka. Om jag körde på det sättet så skulle jag dock undvika att köra benpasset dagen efter ryggpasset så att jag inte kör knäböj dagen efter mark.

Finns oändligt många sätt att köra, testa dig fram så hittar du nog nåt som passar dig.